Derfor begynner vi å bruke Google Analytics

Jeg heter Hans og jobber som analysesjef hos Nordnet. Forrige uke lanserte vi nye mobilapper, og snart kan vi analysere dem ved hjelp av Googles analyseverktøy for web, Google Analytics. Planen er å begynne å bruke samme verktøy til og med på webben vår.

Dette er et viktig steg for oss, men vi vet også at du som bruker Nordnet kan ha spørsmål om dette. Derfor vil jeg fortelle litt om hvorfor vi velger å bruke Google Analytics og hvordan vi kommer til å bruke informasjonen.

Kunnskap gjør oss bedre
Vi vet at vi har mye igjen når det gjelder brukervennlighet på nettsidene våre.

For å vite hva vi må forandre trenger vi best mulig informasjon om hvordan websidene og appene våre brukes i dag. Akkurat nå mangler vi den informasjonen.

I dag kan vi se hvordan besøkerne våre finner frem til oss, hvilke annonser de klikker på, hvilke ord de søker etter for å finne fram til oss, og hvilke sider de besøker – så lenge de ikke er logget inn.

Det er som om vi står utenfor butikken vår og ser kundene strømme inn fra ulike retninger. Så snart de kommer innenfor dørene ser vi de ikke lenger. Vi kan ikke følge dem inn og se om de snubler i noe, hvor lett de finner hva de trenger og hvilke deler av butikken ingen besøker. Det gjør at vi har vanskeligheter å finne ut hva vi må endre og forbedre. Og når vi har endret noe vet vi heller ikke om det faktisk ble bedre.

Google Analytics vil hjelpe oss med blant annet:

  • Å se hvor på webben brukere «sitter fast»
  • Å se hvilke funksjoner som brukes og hvordan de brukes
  • Å identifisere hva vi trenger å forandre
  • Å vurdere om endringene vi gjør gir rett resultat
  • Å se hvilke tilbud og kommunikasjon som er interessant for ulike brukere

Privatliv
Spør deg selv hvilke bedrifter du liker, og hvorfor. Bedriftene som blir satt mest pris på av kundene sine er som regel de som hører på dem, og tilpasser seg til deres behov. For eksempel bedrifter som tilpasser tilbudene til deg basert på hva du pleier å kjøpe. De bruker informasjonen de har om deg for å gjøre kundeopplevelsen din bedre og kommunikasjonen mer relevant. For at du skal slippe å overøses i budskap som ikke passer for deg, og for at du enklere skal finne hva du leter etter og få gjort det du vil gjøre.

Vi er klar over at mange er opptatt av privatlivet sitt på webben, og det er noe vi må ta hensyn til. Men vi, som mange andre moderne bedrifter i dag, ser på kunnskapen om kundene våre som den viktigste faktoren for å bygge et forhold som gagner begge parter.

Vil du surfe på pc’en din uten at data samles inn kan du laste ned et tilleggsprogram til nettleseren din som forhindrer det. Du finner det her.

Hvorfor vi valgte Google Analytics
Google Analytics er et fleksibelt verktøy som hjelper oss å forstå hvordan man finner fram til nettstedet vår, og hvordan det brukes.

Google er også en etablert aktør som tar sikkerhet på alvor, akkurat som oss. De har lang og omfattende erfaring med å administrere brukerdata, og det gjør det trygt etter vår mening.

Google Analytics passer godt til kravene våre, og vi føler at det stadig utvikles for å møte nye behov. Å opprettholde og utvikle et lignende verktøy internt hos oss hadde vært komplisert og ressurskrevende.

Slik beskyttes du som individ
All informasjon som kan identifisere personer er kryptert og anonymisert når den sendes mellom oss og Google Analytics. Informasjon om IP-adressen din blir ikke lagret hos Google. Ingen utenfor Nordnets vegger kan koble informasjonen i Google Analytics med individuelle kontonummer eller annen informasjon koblet til enkeltkunder.

Det er bare oss i Nordnet som kan bruke informasjonen som samles inn, og Google har ikke rett til å se på den eller analysere den. Google får heller ikke koble sammen informasjonen vår med annen data de har tilgang til.

Vi gleder oss til å følge kunde våre inn i butikken, lære mer om behovene deres og tilpasse oss etter dem. Hvis du har spørsmål som jeg ikke svarer på i dette innlegget må du gjerne stille dem i kommentarfeltet nedenfor så skal jeg forsøke å svare.

Hans Strömblad
Analysesjef, Nordnet

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
2 Kommentarer
eldste
nyeste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
04.03.2015 01:00

Hvorfor ikke i stedet benytte mer direkte metoder som å spørre kundene og lytte til de innspillene som kommer daglig?

Gjest
Gjest
Svar på  anonymous
04.03.2015 15:36

Hei,

Å spørre kundene våre og fange opp forslagene som kommer inn er selvsagt viktig også. Det ene trenger likevel ikke å utelukke det andre. Hver måned sender vi en undersøkelse til 3000 utvalgte kunder i Norge for å få deres tilbakemelding på hvordan Nordnet fungerer og hvordan vi kan forbedre oss. Det kommer vi til å fortsette med selv om vi også begynner å følge med på hvordan kundene faktisk bruker appene våre og nettstedet vårt.

Hilsen/
Hans