Gå til hovedinnhold

Konkurs eller doblingskandidat? Reiselivsbransjen i koronakrisen

Det er ingen tvil om at reiselivsbransjen er hardt rammet av koronaviruset, noe som også gjenspeiler seg i selskapenes aksjekurser. Med nyheter om en vaksine, som forhåpentligvis er like rundt hjørnet tror mange av kundene våre at bunnen er nådd, da de har nettokjøpt flere flyselskaper, hotellkjeder og bilutleiefirmaer så langt i år**.

En fellesnevner for reiselivsbransjen er lave marginer. Når økonomien stopper opp, og folk blir værende hjemme, tar det ikke lang tid før reislivsaktører sliter. Noe som også kjennetegner selskapene i denne sektoren er at de har høy gjeld.

Flyselskaper

Etter at de fleste land i verden innførte reiseforbud har andelen flytrafikk falt drastisk. Til tross for at mange land åpnet opp for innreise i løpet av sommeren, så har mange måtte stenge ned igjen. De siste trafikktallene viser langt færre reisende enn tidligere år. For eksempel falt antallet som reiste med SAS i oktober med 79%, sammenlignet med oktober i fjor (2019). Norwegians situasjon er enda verre, de hadde 90 % færre reisende i oktober sammenlignet med i fjor.

I Norden så har det vært flere situasjoner hvor både SAS og Norwegian har vært på randen av konkurs. Regjeringen ga Norwegian et lån på 3 milliarder NOK i april, men har nå sagt nei til ytterligere lån. Selv mener Norwegian at de ikke kommer til å overleve vinteren om de ikke får hjelp.

Sverige og Danmark som allerede eier deler av SAS, har satt sammen en rekapitaliseringsplan som utgjør 14 milliarder SEK. Pakken består av en ny emisjon, utstedelse av obligasjoner, og lån fra den svenske og danske regjeringen.

I Finland deltok regjeringen i en emisjon der Finnair hentet 500 millioner EUR. Den finske staten eier nå 55,8 % av selskapet, selv etter emisjonen. Noe som betyr at de betalte omtrent 279 millioner EUR for de ustedet aksjene.

Finnair er det flyselskapet som har klart seg best på børs i Norden. Etterfulgt av SAS, og deretter Norwegian som ligger soleklart på bunn med et fall på 98 % så langt i år. Blant de amerikanske aktørene er nesten samtlige av de store selskapene blant de mest nettokjøpte av våre kunder. De mest populære selskapene er Air Canada, Delta Air Lines, og American Airlines.

FlyselskapUtv. i årUtvikling i eiere**Kursmål*Potensial*
SAS 🇳🇴🇸🇪🇩🇰-45 %145 %1,68 SEK71 %
Norwegian 🇳🇴-86 %305 %3,13 NOK447 %
Finnair 🇫🇮-57%262 %€0,435,5 %
Air Canada 🇺🇸-67 %2667 %C$ 21,6335 %
Delta Air Lines 🇺🇸-46 %1263 %$38.7823 %
American Airlines 🇺🇸-60 %1196 %$11.16-3 %
Selskapenes utvikling per 11.11.20

Hotellbransjen

Hotellbransjen har også merket de kraftige restriksjonene på den daglige driften. Det har ført til at de har måttet omstille seg etter beste evne, og har funnet nye måter å leie ut de ledige rommene på. Blant annet til kontorbruk og utleie til folk uten bolig. Til tross for dette er det mange hoteller som trues av konkurs.

I Norden har Scandic Hotels vært mest i fokus. Det har vært stor intradagsaktivitet i aksjen, og den har toppet listen over de mest omsatte aksjene på Stockholmsbørsen i flere perioder. Hotellkjeden har varslet permittering av flere tusen ansatte, og har stengt ned 60 hoteller i Norge. I mars i år var aksjen ned nesten 80 %, men har siden bunnen hentet seg en del inn igjen.

I disse dager kjøper våre kunder også en del utenlandske hotellselskaper. To av favorittene er MGM Resorts og Hilton.

HotellkjedeUtv. i årEndring i antall eierer**Kursmål*Potensial*
Scandic Hotels 🇸🇪-62 %407%28,4 SEK3%
MGM Resorts 🇺🇸-34 %497%$20.5-7%
Hilton Worldwide 🇺🇸-16 %553%$90.8-2%
Selskapenes utvikling per 11.11.20

e

Bilutleie

Innen bilutleie er de største selskapene på børs Hertz og Avis. Begge disse selskapene opplevde en fallende etterspørsel allerede i forkant av krisen, med aktører som Uber og Lyft som har kapret markedsandeler. Hertz er det selskapet som har fått mest oppmerksomhet. Selskapet går gjennom en omfattende restrukturering og er på randen til konkurs. Til tross for situasjonen ser det nå ut til at kundene våre tror at Hertz, med sin 100 år lange historie, kommer til å klare seg gjennom krisen. På grunn av restruktureringen i selskapet så går det ikke an å handle aksjen på nåværende tidspunkt.

BilutleieselskapUtv. i årEndring i antall eiere**Kusmål*Potensial*
Hertz Global 🇺🇸-92 %2877%
Avis Budget 🇺🇸-12 %430%$41,6735%
Selskapenes utvikling per 11.11.20

e

Dette tror analytikerne

Flybransjen: Analytikerne ser ut til å ha tro på de nordiske flyselskapene, der Norwegian skal opp hele 586 % og SAS 77 % fra dagens nivå.

Hotellbransjen: Basert på analytikernes estimater så ser selskapene i denne bransjen ut til å ligge like under riktig kurs, og det er ikke alt for stor oppside.

Bilutleie: Analytikerne tror at denne sektoren vil komme seg betydelig. De har satt et kursmålet for Avis som ligger omtrent 10 % høyere enn dagens kurs, og et kursmål i Hertz som ligger 1500 % over dagens kurs.

*med analytikerne mener vi flere av verdens ledende analysefirmaer/meglerhus, og deres referansepriser for overnevnte selskaper. Dataen er hentet fra Thomson Reuters-verktøy «Eikon». Potensiell oppside/nedside i selskapene baserer seg på differansen mellom snittverdien på alle tilgjengelige estimatene (kursmålene) fra analytikerne og sluttkursen 9. november.

**Når vi referer til endring i antall eiere så baserer disse tallene seg på perioden fra 31.12.19 – 02.11.20. Det er Nordnet-kundenes transaksjoner vi ser på. Merk at Nordnet i perioden har fått rekordmange nye kunder i, noe som kan påvirke resultatene.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
1 Kommentar
nyeste
eldste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
11.10.2021 12:35

Hva tenker dere om hotellbransjen fremmover? Vi ser av besøkstallene på vår nettside https://dinstorbyferie.no at de omsider begynner å nærme seg tallene fra pre-covid. Nå gjelder jo dette for Norge, som har en svært stor vaksinedekning.

Hadde vært spennende om dere kom med en oppfølgingsartikkel på reisebransjen internasjonalt. Er vi på vei tilbake til normalen, også internasjonalt? Finnes det fremdeles noen oppside, eller er denne tatt ut i alle reiserelaterte bransjer?