Gå til hovedinnhold

Ferdig?

Facebookaksjen er under press, da selskapet har blitt dratt inn i en politisk gjørmekamp etter forrige presidentvalg. Det har lenge vært åpenbart at valgorganisasjonen til Trump og et nytt selskap ved navn Cambridge Analytica har benyttet seg av brukerdata for å tilpasse budskap til hver enkelt stemmegruppe som kunne tenke seg å stemme på Trump.

I gamledager betalte du 100.000 kroner for en helside i en papiravis og håpet det ikke kom trykkfeil eller at postbudet forsov seg. I dag dreier ALL markedsføring seg om målgruppestyrte og kirurgiske budskap. Facebook nådde en markedsverdi på over $500 milliarder nettopp fordi de kunne tilby denne formen for markedsføring på en billig og effektiv måte. Nå kan selskaper og merkevarer analysere brukerdata, re-target de som har vist interesse, vite hvor de eventuelt falt fra i kjøpsprosessen og tilpasse salget virkeligheten slik den er, ikke slik de måtte anta at den var.

Under valgkampen i 2016 ble både Trump og Hillary tilbudt brukerstøtte fra Facebook. Mark Zuckerberg & Co antok med rette at deres annonseplattform ville bli svært populær som stemmesanker og opinionsdanner, men måtte stille seg politisk nøytral. Trump takket ja til hjelpen, men Hillary som tok seieren på forskudd takket nei. Resultatet ble en av historiens største overraskelser, men også en kjempeoppvekker på hvordan man kan bruke denne nye teknologien. Oppvasken kommer nå, og hvor mye kan den skade Facebook?

Det kan åpenbart kommer nye regler på politisk reklame gjennom sosiale medier, slik mange land har på TV-medium og selve pengebruken, men jeg ser ikke hvordan de skal temme bruken av adferdsdata eller kundeinnsikt på et generelt nivå. I tillegg vil majoriteten av kommentarer og avisskriverier kommer fra tabloidpressen som tjener penger på å hausse opp problemer. Her gjelder det å ikke la seg overrumple av støy fra meningsbærere. Det skal mye til for å kneble ytringsfriheten, selv i denne nye medievirkeligheten. Det er derfor lang vei fra at man ønsker å regulere politisk påvirkning og reklame, til å skade Facebook som markedsføringsplattform for varer og tjenester. Når støvet har lagt seg kan kjøpsmuligheten allerede være forbi.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer