Gå til hovedinnhold

Ringvirkningene!

De fleste markeder er som regel knyttet sammen i en eller annen form og farge. Renter, valuta, obligasjoner, råvarer og aksjer vil påvirkes av hverandre. Det er derfor forståelig at mange følger med på hva sentralbanksjefen i verdens største økonomi og verdens dominerende handelsvaluta, ønsker å gjøre med pengeflyten. Hvis Bernanke skalerer ned stimuliprogrammet og signaliserer strammere finanspolitikk, vil dollaren fortsette å stige. Hva er så effektene av en sterk dollar på andre land? Jo, de fremvoksende markedene kan bli tvunget til å heve rentene for tidlig, noe som igjen kan bremse veksten. Når penger flykter ut av råvarebaserte økonomier, og inn i dollaren igjen, så svekkes u-landenes kjøpekraft. Vi har sett at sentralbanken i Indonesia allerede har hevet renten som følge av sterkere dollar.

Norwegian stiger til 277 kroner i dag,  til tross for “hjerteskjærende” historier om ungdommer som ikke fikk kjøpe et ullteppe på en langdistansefly. Det er for så vidt ikke første gang vi leser om billigselskapenes krav om kortbetaling, printing av boardingkort og oppmøte i god tid før flighten. Jeg tror det er viktig å innse først som sist at det er selve grunnlaget for at de kan selge billige billetter, fordi alle systemene rundt er effektive. Når et fly er forsinket må de betale høyere avgifter, en regning man bare plusser på billettprisene på et senere tidspunkt. SAS har større grad av fleksibilitet for passasjerene, men står også jevnlig med ett ben i skifteretten.

Silisiumprisene steg 2.5% forrige uke, og det setter fart på REC aksjen igjen. Nå senest opp +7%, på godt volum. Pareto setter kursmål 2.85 kroner på aksjen, og mener at ved 20% høyere silisiumpriser vil det være lønnsomt å utvide produksjonen. Dvs. investere i ny kapasitet. Det kan forandre dynamikken i bransjen, ettersom solselskapene dermed vil bli mer aggresive.

EMGS er fortsatt et spill på avslutningen av måneden, der ledelsen har lovet kontrakter til en verdi av 100 millioner dollar, der 55 millioner allerede er signert.

OPPDATERING kl 14.59: Det var gode muligheter å tjene penger på Kongsberg Automotive avtalen i dag. Ivrige tradere kunne kjøpe aksjer på 2.55, som nå kan selges på 2.65 kroner. Kontrakten som ble lansert var mye større enn de normalt signerer.

REC har nå lagt på seg +10%, og det er handlet aksjer for 86 millioner kroner. Det er ti øre igjen på kursen til årsbeste, og det er ikke usannsynlig at det nivået blir tatt ut denne uken.

Saipem kom med et resultatvarsel på fredag, som er den andre i år. Analytikerne mener at dette er selskapsspesifikt og dermed liten read-across til SUBC. Jeg er usikker, fordi SUBC har ikke vært noen fest i år den heller. Det er klart at når sammenligbare selskaper går fra hundrevis av millioner i overskudd til å vise negativ EBITDA, har risikoen økt for en resultatsmell for andre selskaper også. Eller sagt på en annen måte, du er uansvarlig forvalter hvis du ikke tar høyde for at det kan dukke opp overraskelser andre steder i sektoren, og justere eksponeringen deretter.

 

 

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
3 Kommentarer
nyeste
eldste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
17.06.2013 19:02

Richard Paulsen, har du noen tanker om hva vi kan forvente av koa nå fremover?

Gjest
Gjest
17.06.2013 14:21

Nja. Norwegian har nok større problemer enn det ene salget av ulltepper. Callcenteret har bortimot kollapset pga strømmen av alle klager og slik har det vært hele den siste måneden. Ta en titt på Facebook-sidene til Norwegian og se den jevne strømmen av illsinte kunder. VG og Aftenposten har i tillegg fått vann på mølla og begynt å kjøre saker, er garantert bare såvidt i gang med dette, samtidig som hele greia brenner som en varm potet i sosiale medier. Jeg tror dette vil ende med å gå ut over merkevaren Norwegian, det er forskjell på et bra lavprisselskap og… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
17.06.2013 18:12

Ja, jeg er ikke uenig at dårlig service kan gå ut over billettsalg, men jeg vil heller ikke påstå at Ryanair, Norwegian osv har så godt rykte fra før av. De fleste er vel klar over hva man reiser med når man betaler 1500 kroner tur/retur kontinentet. I tillegg er det forskjell på klager og tapt business. Fyllingsgraden holder seg sterk, og så lenge de fyller opp flyene vil selskapet tjene bøttevis med penger i år.