Gå til hovedinnhold

God jul og et stort takk for året som har gått!

Vi er i ferd med å sette punktum for et år som vil gå inn i historiebøkene. Korona har påvirket samfunnet som helhet, hvordan vi jobber, og selvfølgelig også utviklingen på verdens børser. Det har vært et utfordrende og vanskelig år for mange, herunder bransjer og enkeltpersoner.

Nordnet derimot har sittet på en grønn gren i krisen – med en digital forretningsmodell som verken krever fysisk møte for kunder eller medarbeidere, i tillegg til at krefter og endringer i samfunnet som helhet har vært positive bidragsytere til at vi har kunnet vokse vår virksomhet.

Koronaen har sendt sentralbankrenten til null, og verdens børser både ned i fortvilelse og opp i ekstase. Usikre tider og lavere renter har økt spareraten til nordmenn flest, og skal man ha avkastning på pengene sine må man ta risiko, det vil gå til aksjemarkedet (jrf TINA, there-is-no-alternative). I tillegg har koronaen satt ytterligere fart i digitaliseringstrender via økt bruk av hjemmekontor (som også gjør at folk får bedre tid til å kjøpe/selge aksjer og fond), og ytterligere fart i kunders digitale konsumpsjon av finansielle tjenester.

Alt dette har i stort bidratt til at stadig flere nordmenn har begynt å spare i aksjer og fond i 2020. Statistikk fra AksjeNorge og Verdipapirfondenes forening viser en utvikling og vekst som vi ikke har sett på flere tiår (eller kanskje noensinne). Nordnet, med vår ledende posisjon innen privat aksje- og fondshandel, har stått i stormens smørøye og virkelig sett veksten eksplodere i året som har gått. Aldri før har vi fått så mange kunder, aldri før har våre kunder overført så mye kapital til plattformen, eller brukt våre tjenester og handlet så mye som i annerledesåret 2020. Vi lever av våre kunders tillit, og jeg er dypt takknemlig for alle kunder som velger, og fortsetter å bruke Nordnet som sin plattform for å ta vare på, og få pengene sine til å vokse. Tusen, tusen takk.

Vi har økt kundebasen med over 30 prosent det siste året. Alle nye kunder, kombinert med høy aktivitet blant eksisterende kunder, har løftet Nordnet til det største meglerhuset på Oslo Børs i flere enkeltmåneder, senest nå i oktober og november. Vi har i flere år være en ledende aktøren innen privat aksjehandel i det norske markedet, men i 2020 er vi også i ferd med å befeste posisjonen som den største på aksjehandel i det norske markedet, totalt sett!

Det har selvsagt ikke bare vært jubel og medvind. På forsommeren annonserte vi ny prismodell for fond, hvor alle returprovisjon gis tilbake til kundene og Nordnet i stedet tar betalt via en plattformavgift. 9 av 10 fond på plattformen ble riktignok billigere, men indeksfond ble generelt dyrere. Nordnet har siden oppstarten for over 20 år siden vært en pådriver for å demokratisere spare- og investeringsmarkedet til fordel for folk flest, ved å gi privatpersoner tilgang til verktøy og tjenester som tidligere kun har vært tilgjengelig for profesjonelle – og kontinuerlig presse priser. Det er aldri gøy å øke priser, eller få negative tilbakemeldinger fra kunder. Jeg håper at vi i løpet av neste år får et mer oversiktlig fondsmarked, ved at flere aktører innfører plattformavgift og tilbakefører returprovisjon til kundene. Da vil det bli lettere å sammenligne priser og tjenester mellom aktører, til fordel for private sparere. Og la det være sagt, vi har en tydelig ambisjon om å være konkurransedyktige i dette markedet fremover.

Vårt mål er enkelt. Vi ønsker å tilby den beste plattformen for sparing og investering i markedet. Den reisen blir vi aldri ferdig med. Det siste året er det gjort mange små og store forbedringer, på nettsiden og kanskje spesielt i appen. Vi får veldig mange positive tilbakemeldinger på appen, og ser helt tydelig et trendskifte i hvordan kundene bruker Nordnet. Stadig flere bruker app i stedet for nettsidene, og vi tilpasser og fokuserer vår utvikling deretter. I 2020 så har vi gjort 2,75 app-releaser per måned, appen har fått 4,5 stjerner på iOS/Android, den har over 400000 aktive brukere i måneden, over 60 % av kundene våre bruker appen mer enn nettsiden, og over hver fjerde handel gjøres nå via appen. Å forbedre kundeopplevelsen i både web og app blir selvfølgelig en prioritet i 2021 også.

Vi har en ambisjon om å stenge de gamle nettsidene før vi tar sommerferie neste år, men først må vi sørge for at de nye nettsidene har den nødvendige funksjonaliteten som mangler. En forbedring som jeg tror mange vil sette pris på neste år er den kommende integrasjonen av Shareville på nordnet.no. En sammenslåing av de to tjenestene vil bidra til en rikere kundeopplevelse for alle parter.

Et annet høydepunkt, og et stort satsningsområde for Nordnet, i året som kommer blir Egen pensjonskonto. 1,5 millioner nordmenn med en aktiv innskuddspensjon kan fra 1. februar neste år velge å få pensjonspengene sine overført til Nordnet og spare til pensjon via oss. Nordnet har de siste 15-20 årene blitt en dominerende aktør innen aksjehandel, men i det store fond- og pensjonsmarkedet er vi fortsatt små. Det har vi en ambisjon om å gjøre noe med!

Det er ikke mulig å oppsummere året som har gått uten å nevne børsnoteringen av Nordnet. Kjernen i Nordnet er, og har alltid vært, å tilby handel i børsnoterte selskaper. Det føles derfor veldig riktig og naturlig at vi selv er børsnoterte, og at kundene kan handle Nordnet-aksjer. Og det var kanskje det som gledet mest ved noteringsprosessen, nemlig at over 32.000 Nordnet-kunder ble medeiere i Nordnet.

Til slutt, og like viktig som å takke alle kunder, er å takke alle flotte og engasjerte kolleger i Nordnet som har jobbet så hardt i året som har gått. Det har vært et annerledes år, både i måten vi jobber og samarbeider på, og det har vært et usedvanlig høyt trykk på organisasjonen, spesielt for de som sitter i førstelinjen ut mot markedet og kundene. Jeg er så utrolig takknemlig og stolt over å ha hver og en av dere som kolleger. Stolt over hvordan dere hver eneste dag krummer nakken for at våre kunder skal lykkes når de plasserer penger på plattformen, hvordan dere via profesjonalitet, stå-på-vilje og en dynamisk og fleksibel tilnærming får jobben gjort uansett vind, vær og føreforhold. Så til alle kolleger og kunder, tusen takk for året som har gått.

Med ønsker om en god jul og et riktig godt nyttår.

/Anders

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
1 Kommentar
nyeste
eldste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
18.12.2020 12:43

Godt innlegg – og veldig enig med det du kommenterer om de som sitter i førstelinjen ut mot oss som kunder, som svarer kjapt og godt på alle små og store ting vi lurer på.

Disse er med på å gjøre brukeropplevelsen lettvint og motiverende, spesielt for oss som er nye til platttformen. En stor takk til dem.

Ønsker dere alle en god jul og et godt nytt år.