Gå til hovedinnhold

#pengepodden – Investeringer i gaming-sektoren

I denne episoden snakker Bjørn Erik og Roger om drivere og risikofaktorer i gaming-sektoren. Begge har barn som bruker litt for mye av fritiden på gaming.

Gaming-selskapene hadde en solid opptur i 2020, siden alle måtte sitte hjemme på grunn av covid. Dette resulterte i at det ble mye tid til dataspilling. Nedturen har vært relativt brutal med et verdifall på ca 15 % siste 12 måneder.

Roger og Bjørn Erik forteller at de begge er investert i sektoren, Roger gjennom noen amerikanske gamingselskaper og Bjørn Erik gjennom en gaming-ETF.

Bjørn Erik drar gjennom tidslinjen med gaming-selskapene, som startet med Atari-konsollen i 1977.

Lytt til episoden.

Drivere for vekst samt risikofaktorer

(fra 7:01) Bjørn Erik og Roger lister opp argumenter for å investere litt av sparepengene i gaming-sektoren:

  • Høy og lønnsom vekst
  • Ung og voksende kundegruppe
  • Nye forretningsmodeller – effektiv digital distribusjon
  • Sosiale multiplayerspill og metaverse
  • Esport kan bli (er?) den største sportsgrenen
  • Covid ga en boost for gaming-selskapene

Samt risikofaktorer:

  • Gaming-sektoren er en svært liten sektor – en sub-sektor av teknologisektoren – med store kurssvingninger
  • Vekstselskaper er høyt verdsatt – høyere renter straffer vekstaksjer
  • Kinesiske myndigheters reguleringsiver kan smitte over på den vestlige verden

Roger og Bjørn Erik diskuterer forretningsmodellene til gaming-industrien, som domineres av effektiv og lett tilgjengelig digital distribusjon. Mange dataspill er også gratis å laste ned og ta i bruk, men det koster å kjøpe coins, utstyr, skins, fotballspillere etc. Mulighetene som metaverse gir, med VR-briller, håndtak, drakter etc, som vil skape en ”ny” digital verden og gi store muligheter for spill-selskapene.

Populære enkeltselskaper

(fra 26:21) Det skjer en betydelig konsolidering i gaming-bransjen, med Microsofts bud på Activision Blizzard i januar som det det desidert største oppkjøpet i bransjen.

Bjørn Erik og Roger kommenterer at mange av de største globale tek-selskapene satser på gaming, men er ikke med gaming-ETFer, fordi dette er en mindre del av virksomheten. Det gjelder Microsoft (som eier X-Box og er i ferd med å kjøpe opp Activision Blizzard), Sony (som eier Playstation) og Apple (som tjener godt på spill gjennom App Store).

Kinesiske Tencent – verdens største investor og eier innenfor gaming industrien, blir kommentert. Selskapet har hatt en svak utvikling siste 1 til 3 årene, grunnet kinesiske myndigheters regulerings-iver.

Gaming ETFer

(fra 41:09) Det finnes ingen aksjefond på Nordnetplattformen som kun investerer i gaming-selskaper, men det finnes to ETFer: VanEck Video Gaming and eSports UCITS ETF og Global X Video Games & Esports USD Acc. Den førstnevnte er desidert mest populær blant Nordnets kunder, selv om den er ned 10-15 % siste 12 måneder.

Bjørn Erik forteller at disse to ETFene følger hver sin gaming-indeks, og har derfor noe ulike porteføljer. Fordelen med å kjøpe gaming ETFer fremfor enkeltselskaper er at du får en bedre risikospredning.

Abonner via RSS

Abonner via Acast

Abonner via iTunes

Spotify

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer