Gå til hovedinnhold

#pengepodden – Er dette kun starten på det grønne skiftet?

I denne episoden av #pengepodden har Bjørn Erik besøk av Ivar Harstveit, forvalter i det nye fondet Delphi Green Trends. Du får høre mer om framtidsutsiktene til grønne aksjer og fond, investeringsstrategien til Delphi Green Trends og EUs taksonomi.

De første minuttene forteller Ivar (27) om sin bakgrunn. E24 titulerte ham forleden som «Norges yngste fondsforvalter». Bør Nordnets kunder overlate deler av sparepengene sine til en så ung forvalter, spør Bjørn Erik.

F.v: Forvalter i Delphi Green Trends Ivar Harstveit, Spareøkonom Bjørn Erik Sættem

God timing med grønne investeringer? Eller for sent?

(fra 14:58) Det er liten tvil om at vi vil se en betydelig vekst innenfor fornybar-sektoren de neste årene. Men er ikke mye av denne veksten allerede priset inn i de grønne og fornybare aksjene?

Nei, mener Ivar. Det skal brukes enorme summer i fornybarinvesteringer de neste årene. EU har mål om å bli klimanøytrale innen 2050. Med Biden i førersetet vil USA trolig ha samme målsetting. Kina har uttalt 2060 som mål. I tillegg vil vi se en massiv tilstrømming av ny kapital inn i grønne selskaper. Her har europeiske investorer, og spesielt retailinvestorene vært tidlig ute. Amerikanske investorer har kommet sent i gang, og vil komme etter.

Investeringsstrategi & sammenligning med Storebrand Fornybar Energi

(fra 27:00) Ivar forklarer Delphi-metoden, hvor både trender og fundamentale forhold står sentralt.

Storebrand Fornybar Energi er et veldig populært fond blant Nordnets kunder, og har gitt 100 prosent avkastning siste halvår 2020. Du får derfor høre mer om likhetstrekk og forskjeller mellom de to fondene i denne gjennomgangen.

Ivar forklarer at Delphi Green Trends ikke er et rent fornybarfond, i motsetning til Storebrandfondet, men investerer i fem temaer: Fornybar energi, sirkulær økonomi, grønne bygninger og infrastruktur, grønn mobilitet samt bærekraftige økosystemer og jordbruk. Storebrand Fornybar Energi er således et enda spissere fond enn det nye Delphifondet.

Gjennomsnittlig PE for Delphi Green Trends er rundt 35, noe som er en del høyere enn verdensindeksen. Begge fondene har 35-40 aksjer i porteføljen. Overlappen i antall selskaper mellom de to fondene er ca 40 %.

Ivar går gjennom de fem temaene og gir eksempler på selskaper fondet har investert i.

Hør også episoden vi hadde med forvalter av Storebrand Fornybar Energi i 2020: Fornybar-fond opp 70 % siden i sommer – Hva skjer videre?

EUs taksonomi

(fra 50:15) EUs taksonomi, som er en del av EUs nye regelverk for bærekraftige investeringer vil påvirke selskaper og fondsforvaltere i betydelig grad fremover. Ivar forteller om hva dette nye regelverket går ut på, og hvordan Delphi jobber for å tilpasse porteføljene til det nye regelverket, som skal innføres i 2022.

Alle selskaper over 500 ansatte må oppgi om de gir et vesentlig bidrag til minst ett av EUs seks bærekraftsmål, og får en score deretter. Selskapene skal heller ikke gjøre noen skade for de øvrige målene. Med innføringen av dette regelverket vil man kunne unngå grønnvasking, mener Ivar. Regelverket vil også gjelde europeiske kapitalforvaltere. Fra 2022 må forvalterne rapportere andelen av underliggende investeringer som er i tråd med taksonomien uttrykt som en prosentandel av investeringene i fondet.

Totale årlige kostnader i fondet er 1,33 %, inklusive plattformavgift.

Sjekk ut forrige #pengepodden-episode: EUs taksonomi, pensjonskonto og fornybar-boble

Abonner via RSS

Abonner via iTunes

Spotify

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
4 Kommentarer
nyeste
eldste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
21.01.2021 16:28

Har dere lagt ned kundeserviceavdelingen eller? Med tanke på en ikke har fått respons på meldinger sendt uker tilbake i tid og blir møtt med automatisk beskjed om at nummeret ikke er i bruk når en prøver å ringe dere?

Mange foretak har også chat-tjeneste hvor en får respons ganske kjapt og en får også gjerne respons på henvendelser iløpet av samme virkedag.

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
21.01.2021 17:16

Hei Tobias, slikt skal det absolutt ikke være.

På grunn av stor pågang er det noe ventetid på henvendelser. Henvendte du deg til kundeservice via meldingstjenesten når du er logget inn på brukeren din?

Vi har det samme kundeservicenummeret som vi alltid har hatt, og er tilgjengelig der på hverdager mellom 08:30 – 17:00. Ta kontakt: 23 33 30 23.

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
21.01.2021 17:31

Beklager krass kritikk. Tastet et siffer feil.
Men har vært påpekt at det har vært treig respons etter jul på meldinger.
Vet ikke om det fortsatt er slik for kunder generelt.

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
22.01.2021 09:14

Vi tar i mot kritikk med åpne armer, så det er bare å fyre løs 🙂 Vi beklager den lange svartiden mange har opplevd etter jul. Det har vært ekstremt stor pågang på kundesenteret, og de jobber på spreng for å ta unna alle henvendelsene som kommer inn. Vi jobber også med å få på plass ytterligere kundeservice-medarbeidere, så vi håper situasjonen vil bedre seg snart. Ha en fortsatt fin dag!