På veien mot Transparent Banking Step 2: Hva mener du om det nye konseptet?

Anders Skar, daglig leder i Nordnet Norge

Vi har nå lansert vårt nye reklame- og kommunikasjonskonsept «Transparent Banking». Et enklere og mer oppriktig konsept som støtter vår ambisjon om å være åpne og tydelige i møte med kundene.

90 prosent av alle nordmenn mener det er viktig at banken de bruker er transparent og åpen. En undersøkelse vi har gjennomført viser at det bare er 77 prosent som mener at banken deres faktisk er det. 66 prosent sier at en bank som lover å være mer transparent og åpen vil ha en positiv påvirkning på dem som kunder*.

– Vi vet at åpenhet, ærlighet og tydelighet er viktig for kundene våre. Det er derfor vi nå løfter dette høyere på agendaen vår. Med «transparent banking» mener vi innsyn i selskapet, en tydelig kommunikasjon rundt for eksempel priser, vilkår og produkter, i tillegg til åpenhet mot kunder og markedet for øvrig. Det nye konseptet representerer en viktig hjørnestein i bedriftskulturen vår som vi alltid har hatt, men ikke snakket like mye om. Vår visjon er å leve opp til åpenhet og tydelighet i alle deler av virksomheten vår.

Med denne bloggen vil vi vise deg hvordan vi jobber for å bli en mer transparent bank. I det første innlegget skrev CEO Håkan Nyberg om at vi har jobbet med å finne frem til ting vi må rette på for å leve opp til «Transparent Banking». Men dette handler ikke bare om det vi selv skal gjøre. Det er viktig for oss at vi får input fra deg. Hva trenger du for å kunne ta riktige avgjørelser for pengene dine, og hva mangler hos oss? Del tankene dine med meg i kommentarfeltet.

I følge undersøkelsen vår mener de fleste at tydelig informasjon om hva du betaler for er den viktigste faktoren for en transparent bank. Derfor bruker kollegaene mine og jeg mye tid nå på å gjøre informasjonen vår bedre. Noen eksempler på hva vi gjør nå og fremover er:

    1. Bedre informasjon om kostnader ved utenlandsk handel – for tiden finner vi frem informasjon om kostnader knyttet til handel av utenlandske aksjer. Det gjelder blant annet kostnader knyttet til valutaveksling. Informasjonen blir publisert i løpet av desember.
    2. Tydeligere og enklere prisliste – for at det skal bli enklere å forstå hva du betaler for, har vi startet med å forbedre prislisten.
    3. Bedre informasjon om hva vi hos Nordnet tjener penger på – vår CFO vil fortelle om forretningsmodellen vår her på Transparent Banking bloggen om kun kort tid.

Det er viktig for meg å understreke – vi har et godt utgangspunkt!

Det jeg er mest stolt av akkurat nå er at vi har gjort investering helt transparent ved at vi lanserte Shareville i september. Du trenger ikke stole blindt på hva ekspertene sier lenger. Nå kan du faktisk se hvordan de investerer pengene sine.

Altså, transparent banking er en innstilling vi hos Nordnet allerede har. Nå skal vi bare ta det til et nytt nivå. Hjelp oss gjerne ved å kommentere her på bloggen om hva du synes vi må forbedre for å bli så transparente du vil at vi skal være.

/Anders Skar, daglig leder Nordnet Norge

InfographicNO

*undersøkelsen er gjennomført av CINT og baseres på 1 045 respondenter mellom 15 – 70 år mellom 10. og 16. november 2014.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
3 Kommentarer
eldste
nyeste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
20.11.2014 08:41

Kanskje dere kan gjøre dere mer transparente ved å opplyse om alle aksjeinnehav hos ansatte, samt hvilke restriksjoner dere har på egenhandel, holdperioder osv?
Evt gjøre ledelsens kontaktinformasjon er tilgjengelig?

Gjest
Gjest
Svar på  anonymous
20.11.2014 09:10

Hei Transparent. Gode spørsmål, som det delvis finnes svar på (om man vet hvor man skal lete ;). La meg ta dette med egenhandel først. Nordnets konsesjoner til å drive bank- og verdipapirvirksomhet er gitt av den svenske Finansinsepektionen. Det betyr at vi som konsern (også i Norge siden vi er filial) følger svenske egenhandelsregler. Disse skiller seg fra de norske, spesielt på et punkt. De svenske reglene vi følger krever at vi har en holdperiode på minimum 1 måned, men vi kan selge før det hvis vi har tap. De norske reglene derimot krever at du eier aksjene i… Les mer »

Gjest
Gjest
21.11.2014 17:36

Veldig prisverdig at dere går i bresjen for en mer transparent bankindustri! Jeg gleder meg til å høre mer om deres forretningsmodell. Det jeg kunne ønsket er at avgifter for fonder er lettere tilgjengelig på noen sider. F.eks. kunne man tenkt seg at forvaltningsavgift fortjener sin egen kolonne i Kontooversikt-fanen, eller i Oversikt-fanen i fondlistene. Det ville også vært flott hvis at Porteføljerapport inkluderte en beregning av gjennomsnittlig forvaltningsavgift for porteføljen.