Norwegian og SAS flyr på aksjonærenes regning

Det stormer friskt rundt flyselskapet Norwegian Air Shuttle i disse dager. I skrivende stund er konflikten/streiken i selskapet ennå ikke avgjort, og effekten på selskapets fremtid er usikker. Men er flybransjen i det hele tatt noe en investor bør eie?

Dette er et interessant spørsmål, som jeg omtalte på Økonominyhetene på TV2 Nyhetskanalen denne fredag. Der kunne jeg sitere verdens mest kjente investor Warren Buffet som har uttalt seg meget presist om flybransjen i flere intervjuer. Oversettelsen er min egen:

“…flybransjen har vært ekstraordinær. Den har spist kapital som nesten ingen annen bransje de siste 100 år, og folk kommer stadig tilbake og putter mer penger inn i den. Den har store faste kostnader, sterke fagforeninger og ekstrem priskonkurranse. Dette er ingen god oppskrift for suksess“. Warren Buffet til The Telegraph 2002.

I et annet intervju sier han også dette: “Den verste type business er den som vokser kraftig, trenger påfyll av store mengder kapital for å opprettholde veksten, og ender opp med å tjene lite eller ingen penger. Tenk flyselskaper: Her har har det vært umulig å opprettholde en varig konkurransefordel siden brødrene Wright (de som oppfant flyet, red.adm)”

Brødrene Wright i 1910. De fikk til den første skikkelige flymaskin. I følge Buffet... to dyre karer.
Brødrene Wright i 1910. De fikk til den første skikkelige flymaskin. I følge Buffet… to dyre karer.

I 1992 hadde Buffet regnet gjennom tallene for hvor store verdier som var skapt av alle flyselskaper i USA siden tidenens morgen summert. Det var i følge han eksakt null. Jeg har ikke etterregnet, men Buffet er ikke kjent for å ha en dårlig kalkulator. Mitt syn er at luftfart selvsagt har vært bra for menneskeheten og verdensøkonomien, men det er meget mulig den økonomiske fordelen har gått til forbrukeren og til andre bransjer som trenger transport.

Buffet er ikke den eneste som er kritisk. Her er noen flere fine sitater:

Flysitat 1Flysitat 2

Alle sitater er fra http://www.skygod.com/quotes/airline.html
Alle sitater er fra http://www.skygod.com/quotes/airline.html

Jeg har lite å tilføre etter disse sitater, annet enn at flyaksjer som Norwegian kan være artige tradingaksjer, og det er fint at det fins slike selskaper slik at man kan få reist med fly. Men…. det er veldig mye lettere å finne andre aksjer å plukke for en langsiktig portefølje dersom man er interessert i å tjene penger.

For tjene penger…. Norwegian Air Shuttle presenterte omtrent en milliard i negativt resultat i Q4 for et par uker siden. SAS presenterte nesten en milliard i tap i samme kvartal i dag. 2 milliarder…. Om du sitter og mater en tohundrelapp inn i peisen hvert eneste sekund hele døgnet, 7 dager i uken så vil du allikevel ikke klare å brenne 2 milliarder på et kvartal. Du trenger faktisk 33 uker. Mer enn to kvartal. Dette er myyyye penger. Når skal de tjene de inn igjen? Eller er spørsmålet heller når kommer neste emisjon?

Kilde Infinancials, eiet av Infront.
Kilde Infinancials, eiet av Infront.

Man kan gå videre og se på flere detaljer i selskapmodeller eller detaljer i tall fra flyselskapene, men hvorfor? Det er et meget stort utvalg av selskaper med gode balanser og gode resultater tilgjengelig for investorer. Hvorfor mate bålet med mer penger?

Men, men. Jeg er imponert over hva Kjos og Norwegian har fått til. Jeg ønsker de lykke til videre. Det er også flott at noen investorer er villig til å finansiere billige flybilletter for meg og andre. Tusen takk.

 

Toppbilde fra Wikimedia Commons.

_________________________________

PS: Mine innlegg er ment å gi informasjon og innsikt, og er ikke å tolke som en direkte kjøps- eller salgsanbefaling. Posisjoner man tar i markedet må tilpasses den enkelte type investor/sparer. Les gjerne også Sparevettreglene og Investorvettreglene for mine anbefalinger på investoradferd. For alle mine innlegg og kommentarer, følg meg på Twitter@KarlNordnet Bør noen du kjenner også lese dette innlegget? Bruk linkene under for å dele det videre.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
39 Kommentarer
eldste
nyeste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
06.03.2015 18:35

Ikke glem Gekko. “…don’t like airlines, lousy unions…” 🙂

Gjest
Gjest
06.03.2015 19:53

Er det det interview på TV2, hvor du udtaler, at Bjørn Kjos ikke trenger piloter, da fly kan lette og lande selv via en computer? Den kommentar er nemlig blevet lidt af en viral sensation – og antyder, at du måske udtaler dig om noget, som du slet ikke har forstand på

Gjest
Gjest
Svar på  anonymous
08.03.2015 19:23

Hei, og takk for engasjement. Jeg har utdypet problemstillingen lenger opp, da dette tydeligvis har blitt tolket feil av mange. Alle fly i personfrakt og mesteparten i godsfrakt (det største unntaket er vel romflyene som leverer varer til ISS) flyr fremdeles med pilot. Slik vil det være lenge. Men det er bare svært små fly som ikke bruker computere et sted mellom “utstrakt” (ILS, autopilot etc) og “fullstendig” med “Autoland”. Lander man i spesielt dårlig vær (CAT III) på en stor flyplass er det svært nær fullstendig computerlanding. Men piloten sitter jo der da, og følger med. Lykke til med… Les mer »

Gjest
Gjest
06.03.2015 20:09

Karl Oscar Strøm Tusen takk. Takk for at du byr på deg selv og kommer med kommentarer på riksdekkende TV som gir meg en hysterisk latter. Godt å få ledd litt i stressende tider. Hvis du en gang i tiden skulle finne på å lære noe om moderne flyoperasjoner så kommer du nok til å skamme deg i lang tid. Har litt vanskelig for å skjønne hva som motiverer et menneske til å uttale seg om noe man har ingen kunnskap om, men det er vel viktig å få sine 15 minutes of fame. Tenk å drite seg så loddrett… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  anonymous
08.03.2015 19:18

Takk for engasjement. Det er sjelden folk blir så engasjerte av de medieopptredener jeg har hatt. Hadde bare folk vist like stor interesse for egen sparing, så hadde resultatet blitt bra.

Så du hele klippet eller er det de 3 sekundene om computerstyring av fly du refererer til? Uansett: Jeg uttalte meg upresist og har fått berettiget kritikk. Det har dog blitt forsterket av direkte feilaktige kommentarer fra en YS-leder på Facebook. Sånt er litt synd, og unødvendig. Se utdyping om begge deler lenger opp.

Gjest
Gjest
06.03.2015 20:14

Hei Karl Oscar, omtrent hele det Skandinaviske pilotkorps er svært imponert hvordan du har klart å nettkjendis så fort. Dessverre ikke på en positiv måte. Kan du fortelle oss hvorfor vi det hele tatt må ha dette yrket hvis det er bare en datamaskin som flyr likevel? Håper forresten du sitter i en solid ansettelse selv, CV’en har fått en relativt stor skrape med denne “expert statement” Men du kan jo alltids bli komiker?

Gjest
Gjest
Svar på  anonymous
08.03.2015 19:14

Takk for engasjement. Kunne vært interessant å få vite eksakt hva jeg sa som var feil. Er vel omtrent bare småfly som skal lande på småflyplasser som ikke bruker computer i en grad et sted mellom “utstrakt” via ILS og “fullstendig” med “Autoland”. Se kommentar lenger opp for mer om dette.

Jeg ble både en litt upresis uttalelse og det har blitt satt i en helt feil sammenheng (faktisk av en YS-leder som burde vite bedre, så vidt jeg kunne se på Facebook). Upresise uttalelser beklager jeg. Det er utdypet lenger opp i separat kommentar.

Gjest
Gjest
06.03.2015 20:26

Tommel ned

Gjest
Gjest
06.03.2015 20:33

Vil bare få takke deg, av hele mitt hjerte, for årets kommentar om piloter og computere. Den er allerede blitt en klassiker, og sier veldig mye om TV2 og deres bruk av “eksperter”, selv om du nok var der i ly av din jobb innen økonomi og finans. Men, når det er sagt må en vite at en ikke begir seg ut på ting en ikke har peiling på. Egne begrensninger er det som kjennetegner de ekte ekspertene. Anyway, din oppførsel på TV2 idag gjør at jeg blir veldig nervøs for at du og dine forvalter mine sparepenger. Min konkusjon… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  anonymous
08.03.2015 19:10

Takk for engasjement. Se lenger opp for utdypende kommentar om det klippet som mange syns er morsomt.

Når det gjelder Nordnet så forvalter jo ikke vi noens penger. Det er det kundene som gjør selv. Hele forretningsmodellen er bygget på selvbetjening.

Forøvrig er noe av den beste og billigste forvaltningen man kan kjøpe seg nettopp computerstyrt forvaltning. En variant kalles månedsspar med autotrekk. En annen kalles indeksfond. De kan gjerne kombineres.

Gjest
Gjest
06.03.2015 20:44

Tidenes uttalelse på TV2!

Kan vi egentlig tro på noe du påstår, når du klarer å lire av deg noe slikt, så bastant, og samtidig blottgjøre din fullstendige mangel på kunnskap om emnet? Har du noen gang sittet i en cockpit?!

Jeg anbefaler deg å spørre neste gang du skal på tur. Presenter deg som nissen som påstår at pilotene bare sitter med instruks om å holde fingerne fra fatet, og spør om du kan få sitte på klappsete.

Be de gjerne peke på takeoff-knappen. Kanskje du får trykke på den?

Gjest
Gjest
Svar på  anonymous
08.03.2015 19:07

Takk. Så du hele klippet eller er det de 3 sekundene om computerstyring av fly du refererer til? Uansett: Jeg uttalte meg upresist og har fått berettiget kritikk. Det har dog blitt forsterket av direkte feilaktige kommentarer fra en YS-leder. Sånt er litt synd. Se utdyping om begge deler lenger opp.

Gjest
Gjest
06.03.2015 20:47

Karl O, You funny man!! 🙂 dette gikk viralt gitt. Hvordan kan noen være så til de grader på jordet som deg? Takk for latteren.. Computere du liksom.. hahahahahahahahaha

Gjest
Gjest
06.03.2015 20:56

Herlig intervju av deg på Tv2 Karl Oscar!! At du villig stiller opp og viser din komplette og totale uvitenhet på riksdekkende tv, til alles latter, fortjener stor respekt! 🙂 Verden hadde vært kjedelig uten sånne som deg, gratulerer så mye 🙂

Gjest
Gjest
Svar på  anonymous
08.03.2015 19:04

Takk. Så du hele klippet eller er det de 3 sekundene om computerstyring av fly du refererer til? Uansett: Jeg uttalte meg upresist og har fått berettiget kritikk. Det har dog blitt forsterket av direkte feilaktige kommentarer fra en YS-leder. Se utdyping om begge deler lenger opp.

Gjest
Gjest
Svar på  anonymous
13.03.2015 23:54

Hei igjen! Jeg så bare der korte klippet dessverre. Jeg ble grepet av øyeblikket og følte for å gjøre litt narr av noen jeg følte latterliggjorde yrket mitt – umodent av meg, og håper du ikke tok det ille opp! Jeg er vel kjent med cat 2 og 3, og har ila 2000 timer på 737 gjort en liten håndfull av de, kanskje 5-6 stk, og kun et par der sikten faktisk har krevd det. Det finnes 3 flyplasser i Norge der flyene kan lande seg selv så lenge sikten er god nok, og vinden er innenfor visse grenser. Gardermoen,… Les mer »

Gjest
Gjest
06.03.2015 21:00

Håper du har mer greie på finans enn fly. For der er din ekspertkunnskap lik null. Men, takk for en god latter. Dette blir en klassiker.

Gjest
Gjest
Svar på  anonymous
08.03.2015 18:12

Takk. Jeg uttalte meg upresist og har fått berettiget kritikk. Det har dog blitt forsterket av direkte feilaktige kommentarer fra en YS-leder. Se utdyping lenger opp.

Ellers har jeg utvilsomt mer greie på finans enn fly, men har hatt mine timer i Fornebu’s hangarer som ung. Kjenner også piloter. De gjør en fin jobb, så la de komme ut å fly igjen.

Gjest
Gjest
06.03.2015 21:18

computerstreik ha ha ha… You funny man !

Gjest
Gjest
06.03.2015 21:49

Skal si deg fakta; å erstatte 700 piloter som er kvalifiserte tar 2-3 år.

Vil du teste Nordnet Beta? Registrer deg her:
Meld deg på

Merk at du må registrere samme e-post som du har registrert på nordnet.no under Min konto og Innstillinger.
Nordnets Investorbrev.
Nordnets månedlige investorbrev med statistikk, nyheter og tips.









Ønsker du å vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.
Hold meg oppdatert