Morgenrapport Torsdag

Nikkei-0.12% Shanghai -0.50%S&P500 +0.42% DAX futures -0.36%



Nok en relativt rolig sesjon for Hovedindeksen. Ikke mer enn 4 poeng var rangen i løpet av dagen, men heldigvis så skjer det mer for enkeltaksjene.
Europa var en god miks av røde og grønne indekser, men også her var volatiliteten noe begrenset.
USA noterte nye rekorder for SP500, Dow Jones, og Nasdaq i forkant av Thanksgiving idag, hvor indeksene er stengt.

Asia tar et steg tilbake igjen med forsiktig nedgang stort sett på samtlige indekser, godt hjulpet av USAs og Trumps “anti Kina” avtale.
Spansk og tyak KPI, samt litt sentimentsindekser fra EU er alt på dagens makrokalender.



Tank holder seg på gode nivåer, selv med et lite tick tilbake for mindre skip og produkt.
Analytikerene er noe splittet på potensialet som ligger i oppsiden frem mot nyttår, men alt mellom $130k-200k/dagen er mulig igjen før rakettene sendes opp.
Volatilitet er noe av det eneste som virker sikkert.

Med 27 VLCCer fortsatt utelukket fra markedet grunnet sanksjoner og 30 VLCCer bunkret med IMO2020 vennlig LSFO utenfor Singapore så er en vesentlig del av flåten ute av ligningen.
Det hevdes også at ytterligere 5% av flåten fortsatt er inne på verft for innstallering av scrubber.



Skraping av skip har naturlig nok tilnærmet forsvunnet med dagens høye rater, men det har tilsynelatende også bestilling av nye skip. Mengden med VLCCer som er over 15år gamle (typiske skrapings kandidater) er dobbelt så stor som ordreboken.
Det er også en betydelig del av flåten som heller ikke har fått innstallert scrubber enda i påvente av roligere marked, og rederne ønsker også klarhet i hvor store spreadene mellom HSFO og LFSO blir i praksis etter nyttår, og hvilkem premium man isåfall kan be om for skip med scrubber.

Optimismen blant skipseierne er uten tvil høy, og det ser ut til at de har god grunn for det.



2019 har vært året hvor de berømte enhjørningene har fått kjørt seg.
WeWork trakk som kjent hele børsnoteringen sin, og endte med en rask kapitalinnhennting til 1/4 verdivurdering av hva som var planlagt ved notering.

Uber har falt solide 29% så langt i år, og flere har fått både egoet og verdien utfordret.
WSJ har en kort og fin video (kan ses uten abonemment) om hvordan verdien på selskaper kan gå såpass amokk før de får en hard realitetsorientering når de kommer til de offentlige og langt mer effisiente markedene.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer