Mind the gap!

I går var jeg på Verdipapirfondenes forening sin Fondsdag. Ett av innslagene var fra Petter Schjerven og handlet om det enorme kommunikasjonsgapet mellom finansbransjen og Ola og Kari Nordmann. Han traff spikeren på hodet med å påpeke alle fremmedord og engelske uttrykk vi bruker som bare tjener til å fremmedgjøre det vi driver med. I virkeligheten er jo ikke finans rakettforskning selv om noen få hever astronomiske lønninger.

Jeg prøver i mitt arbeid som Spareøkonom å være bevisst på å tette dette gapet og ufarliggjøre langsiktig sparing og investering. Det er slettes ikke lotto og gambling å spare i aksjer, men en måte å ta del i veksten i økonomien og velstandsutviklingen på. På lang sikt så er det å ha penger i aksjemarkedet en sikkerhet for at man har like stor kjøpekraft frem i tid som nå. Et fint fremmedord for å sikre kjøpekraft er inflasjonsbeskyttelse. Sannsynligvis får du også ekstra kjøpekraft ved å ha pengene i aksjemarkedet. Den samme muligheten og beskyttelse av kjøpekraft kan ikke sparing i bank gi.

Men er det ikke bare kommunikasjonen som er problemet. Jeg skjønner at vi i tillegg til kommunikasjonsbarrieren, også har et tillitsproblem. Det har dessverre vært mange saker løftet fram i media fra både inn og utland som har vist utro tjenere og grov økonomisk kriminalitet fra banker og institusjoner som har bedt om folks tillit og fått den, for så misbruke den på det groveste.  Det er fort gjort og skjære alle i bransjen over en kam, selv om det selvsagt er langt flere som er ordentlige enn de som ikke er det. I tillegg har du en sikkerhet i at det er innført en rekke lover og regler for å beskytte deg som forbruker i løpet av de siste fem årene. Men vi skal selvsagt ha respekt for at det tar tid å bygge opp denne tilliten igjen.

Slik jeg ser det, er det en todelt løsning på å tette gapet mellom finansbransjen og mannen i gate.

  1. Finansbransjen må kommunisere på en måte som folk flest forstår. Det er fullt mulig. Alle fremmedord og fancy uttrykk er bare jåleri. Jeg tror også de som bruker mest fremmedord er de som er mest usikre i det de gjør og dermed gjemmer seg bak de fine ordene for å virke smartere, mens det i realiteten er de som evner å overføre forståelse til andre som er de virkelige smartingene.
  2. Folk flest må ta et visst ansvar og få en viss interesse for sin egen privatøkonomi selv. Dersom du hever din egen kompetanse, så klarer du fint på egen hånd å finne fram til en spareløsning som passer for deg. Da trenger du ikke rådgivning i det hele tatt. Som sagt, det er på ingen måte rakettforskning, men det krever som alt annet som er nytt, litt innsats å sette seg inn i. Dersom du likevel vil ha støtte i en rådgiver, så vil du med mer kunnskap kunne stille kritiske spørsmål og ha en forståelse for det du investerer i. Det viktigste rådet jeg kan gi deg uansett hvilken fremgangsmåte eller løsning du velger er at du må ligge unna produkter du ikke forstår.

Jeg skal ha full fokus på å formidle enkle, gode råd for folk flest og på en måte som gjør at du forstår om dette er noe du burde undersøke nærmere. Resten blir opp til deg. Det er bare du som skal avgjøre hvor mye du vil ha ut av pengene dine. Mest mulig håper jegJ

Mvh

Sissel

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer