Nikkei +0.73% Shanghai +0.72% S&P500 +0.17% DAX futures +0.33%

OSEBX stiger godt over prosenten, og lakseaksjene er eneste sektor som handler i rødt.
Europa handler rundt prosenten opp, og igjen printer Dax indeksen en ny all time high. Der var det kun bilselskapene som viste tamme tendenser etter Daimlers slappe kvartallstall.
USA karret seg til en grønn close, hvor hvor både SP500 og Nasadaq stengte på rekordnivåer. Konkurransetilsynets undersøkelser i tech M&A historikken tok brodden av markedet mot slutten.
Asia handler opp uten de store nyhetene, dog med noen ubekreftede tall på at antall nye smittede i regionen avtar videre.
Industriproduksjon fra EU, månedsrapport fra OPEC,Jerome Powells høring, og oljelagertall fra USA er dagens makro.

Contango er tilbake i oljemarkedet, hvertfall for øyeblikket.
Det store fallet i etterspørselen fra Kina har skiftet fremtidskurven på svært kort tid, og gir nå fysiske oljetradere en fair differanse mellom 1måneders og 6 måneders kontrakten i Brent.
Dette kan absorbere noen eldre skip som ikke oppnår breakeve rater for lagring, og eventuell øking av spreaden vil bare forsterke effekten.
Når og hvor stor rekylen på kinesisk oljeimport blir er det store spørsmålet. En rekyl som forsåvidt alle sjangere innen shipping har godt av.

Tørrbulk lå allerede nede for telling med lavsesong, sykloner, IMO2020, kinesisk nyttår mm. når koronavruset traff, og derfor er BDIen på det laveste siden tidenes laveste bunn i 2016 ( BDIen er fortsatt 600 poeng høyere). Den globale flåten har satt ned farten med ett halvt knop siden desember i et forsøk på begrense tilgjengelige skip.
Vale sin siste jernmalm produksjonsoppdatering gir derimot litt lys i enden av tunnelen, da 2020 produksjonen forventes 23% høyere enn fjoråret.
Indias største jernmalmmine har også planlagt å øke produksjonen med 50% fremover, så får man håpe at jernmalm prisene lander på et nivå som gir stålraffineriene gode marginer, og traderne nok vol til å handle.