Kl 12.19: Utfordringer!

Jeg fant en fin oversikt over handelsrutene innen tankmarkedet, med antall millioner ton olje anført på streken fra produksjonssted til kjøperdestinasjon. Kartet i seg selv er ikke så interessant, det viktige er å forstå hvilken rolle USA spiller og innvirkningen det kan få på tankratene de neste 10 årene. Snart er alle enige om at marginalimporten til USA synker, fordi de produserer mer olje selv. I tillegg går de over på gass, som de har rikelig mengder av. Forutsetningen er derfor at USA kommer til å importere mindre. Dette er ingen argumentasjon for lavere oljepris, fordi Kina/India kan ta over USA sin rolle som storimportører, men hva vil det si for shippingmarkedet? Fortsettelse under. OPPDATERT kl 16.29:


Hoveddelen av oljeproduksjon i verden kommer ut av den arabiske gulf. Her ser dere at de eksporterer skipsveien, mer enn 400 millioner tonn i året. 95 av dem går til USA, det er ca 25% av trafikken og over en lang strekning. Kina og India er kortere distanse, og således er skipene tilbake i gulfen for å relaste på kort tid. Lang reisevei er bra for ratene, og måles i noe som heter ton/mile. Hvis eksporten til USA faller, tryner også ton/mile på tankbåtene, ettersom det blir færre båter som må seile den lange strekningen. Det betyr flere åpne båter i midtøsten, og press på ratene.

Det samme gjelder Aframaxene ut av Nigeria i Vest-Afrika, som frakter mye olje over atlanteren til amerikanske forbrukere. De kommer til å miste oppdrag og heller bli brukt på “cross-med” trafikk fra Nord-Afrika til Europa.

Konklusjonen er at USA ligger langt fra produksjonslandene, og svekket import vil føre til lavere ton/mile for tankflåten, noe som er svært dårlig nytt for tankshipping.

OPPDATERING kl 16.29: Oslo Børs outperformer resten av markedet, og det til tross for svak oljepris. Det er heller ikke Storebrand som trekker indeksen opp, for den aksjen veier kun 1.1% av OBX indeksen. Da er det heller at Telenor som trekker opp indeksen 0.2% med sin 12% vekting. Allikevel ser jeg ikke hvorfor børsen skal være så sterk når utlandet faller. Alle øyne er uansett på morgendagen og utfallet av toppmøte i EU.

Det ser søren meg ut som jeg bommet på en ny opptur i Marine Harvest. Slik er det å bli blendet av negativitet, en forferdelig følelse. hah! Vi trenger en konkret plan i morgen, en vi kan tro på, for nå har aksjer blitt relativt billig og har dermed en spennende oppside hvis tilliten kommer tilbake.

Richard Paulsen
Richard Paulsen
Gründer/Skribent

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer