Gå til hovedinnhold

Det svakeste leddet

Selv om det har vært tilløp til rally på de europeiske børsene, henger Oslo Børs etter. Årsaken til denne svakheten er fallende oljepris, men også store emisjoner, som har trukket ned viktige aksjer. Utfordringen til Oslo Børs, er at det er mange selskaper som trenger refinansiering de kommende årene, og uten en rebound i oljeprisen er det fare for at disse blir satt på lave nivåer.

Jeg har fått spørsmål om hvorfor jeg skriver like mye om utenlandske aksjer som norske, og da henviser jeg til innledningen på denne bloggposten. Når Oslo Børs har en så dominerende sektor, som er under press, vil det kunne gå ut over andre segmenter også. Fokuset til internasjonale investorer, forsvinner lett over på andre markedsplasser som har en annen noteringsmix. Det betyr selvsagt ikke at man skal se bort fra alle aksjene på Oslo Børs, men man bør ha dette i mente, inntil krisen i norsk økonomi og oljesektoren flater ut.

Tank derimot, får mange lovvord om dagen. Nå hiver analysekorpset seg på Frontline, etter at ratene har steget over $50.000 per dag for en VLCC. Vi er i en sesongmessig sterk periode for tankbåter, og situasjonen i år er enda mer tiltet i favør av rederne. Alle arabiske oljenasjoner har økt produksjonen, og det betyr økt eksport.

Schibsted har hentet 2.7 milliarder norske kroner, for å gjøre oppkjøp. I flere år har Schibsted hatt en ledende posisjon i online classifieds (tenk Finn.no) i viktige markeder. Det har både vært en vekstmotor og melkeku. Nå blir de utfordret av andre type tjenester, og som jeg har sagt tidligere; Kommer betalingsviljen til å øke på digitale privatannonser? Neppe.

Ta Finn.no som et eksempel. Her har Schibsted melket norge for annonsekroner, ettersom de er i en nærmest monopolsituasjon. Der de ikke har noen seriøse utfordrere, har de operert med hjerteskjærende priser. Det er f.eks gratis å legge ut en sykkel for salg, men skal du annonsere en jobbannonse, koster det 10.000 kroner + MVA. Mitt innspill er at det nye aktører kommer til å spise av disse godt betalte segmentene, noe som vil presse inntektene lavere. Boligannonser er også et gulvkalv for Schbisted, men nå kommer Facebook med egne boligannonser med alt av informasjon i en helt ny innpakning.

Det er vel ingen som tror at det kommer til å gå andre veien, at Schibsted vil kunne øke prisene, uten at kundene velger å gå et annet sted. Den storyen tror jeg gjelder i mange internasjonale markeder. Selskapet henter nå penger for å skyte mot konkurrentene enten gjennom oppkjøp eller priskriger. Min konklusjon er at de uansett opererer i et marked som vil være under sterkt press, og således er jeg ikke like bullish til aksjen som jeg var for to år siden.

 

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
3 Kommentarer
nyeste
eldste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
10.09.2015 14:28

Hei Richard. Takk for innlegg, til ettertanke dette med hvor liten Oslo Børs er. 2 kommentarer/spørsmål :

1. “Tank får mange lovvord, VLCC”. Du nevner stadig Frontline, men hvordan ser du på Avance, BWLPG osv ?

2. Årsaken til at Oslo Børs er “fristende” for mange Nordmenn, er bla. : Endel gode selskap som gir høyere utbytter enn de utenlanske + ingen valutaeksponering. Hvordan ser du på dette ?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
10.09.2015 17:08

Du får en indirekte eksponering mot valuta i mange norske selskap. All olje går i USD. Eksportindustrien, vareimport.
Da blir plutselig listen over selskaper uten eksponering mot valuta ganske kort. Og du som aksjonær blir eksponert.

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
14.09.2015 10:10

Hei Kristine. Gass, naturgass, flytende gass, bensin, raffinert olje, NAPHTA osv. er alle ulike handelsvarer og dermed ulikt tradingmønster. Råolje, som går på de store tankskipene er direkte linket til oljeutvinning og forsyner raffineriene som etterspør olje. Dette er et svært likvid marked, der prisinformasjonen er lett tilgjengelig. På mer spesialiserte trades, f.eks etter raffinerier og foredling vil informasjonen stoppe opp hos aktørene som sitter på råvaren og eget distribusjonsapparat. Det samme ser vi i gass, der det er få store aktører, og informasjon er vanskeligere å få tak i. Når det gjelder valuta, viser jeg til svaret under. Jeg… Les mer »