Gå til hovedinnhold

Storebrand er sommerens favorittaksje

Etter tre fantastiske måneder ser vi nå at markedet kanskje har strukket seg litt lengre enn sitt eget beste. Med et virus som vil være med oss lengre enn de fleste optimister trodde, sentralbanker som (kanskje) ikke har mer verktøy igjen og et nærstående valg i USA i november, kan dette bli en interessant cocktail utover høsten.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 25 milliarder kroner i mai og netto ble det kjøpt for 204 millioner kroner. Storebrand troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 69 millioner. NEL topper salgslisten, med et nettosalg på 202 millioner kroner.

  • Selv om Storebrand historisk har vært et selskap som har svingt i takt med lange renter, ser vi nå at selskapet mer og mer vrir seg om mot å bli en kapitalforvalter. Ved at flere og flere blir flyttet over til innskuddsbasert pensjon, samt at de garanterte porteføljene gradvis fases ut, vil Storebrand over tid nyte godt av at nordmenn sparer mer i aksjer og fond. Dette tror jeg kundene har oppfattet, og velger å øke sin eksponering i Storebrand.

Selv om markedet de siste månedene har vært upåvirket av corona, har man de siste tiden sett antydning til økt frykt for at smittespredningen er verre enn antatt.

  • Vi passerte i helgen over 10 millioner smittetilfeller av coronaviruset, og dessverre over 500000 døde. Daglig nye smittede ser man også øker, noe markedet spesielt i USA har begynt å ta inn over seg. I helgen fikk vi blant annet vite at flere byer i Texas og i California stenger ned utesteder og offentlige samlingspunkter, grunnet økte smittetilfeller. Dette er veldig negative signaler og viser at det er vanskeligere enn først antatt å åpne opp igjen.

Børsmåneden juni var øvrig preget av at Europa ser ut til å kunne gjenåpne sine økonomier. Her hjemme har vi fått vite at det fra 15 juli vil være mulig til å reise ut til flere land som er klarert av myndigheter. Dette er godt nytt for flyselskaper som Norwegian og ikke minst for oljeprisen. Flyindustrien står i et normalår for rundt 8 prosent av verdens daglige forbruk av olje. I tillegg nærmer det seg ferietider, og flere enn normalt vil ta bilen fatt på ferie i år, noe som ytterligere vil hjelpe på forbruket av olje.

Risikofaktoren er dog det vi har sett de siste dagene, med at flere stater, fortrinnsvis i USA blir tvunget til å stenge ned barer og serveringssteder grunnet økte smittetilfeller. I sum ser man at markedet gjør seg klar for sommerferie, og flere aktører velger å redusere sin eksponering, når man ikke er sikker på videre utvikling. Oslo Børs legger bak seg en ruglete måned, preget av stor aktivitet i enkeltpapirer som Kongsberg Automotive, NEL og Norwegian Air Shuttle. Oslo Børs endte ned 1 prosent for juni måned. Dette, til tross for at oljeprisen er opp 16 prosent. Selv om oljeprisen er opp, er de fem største selskapene på Oslo Børs ned i området 2-6 prosent, som har bidratt til fallet. På den positive siden har Aker BP, Norsk Hydro, Tomra og Nel steget i området 3-27 prosent.

Nordnets kunder har i juni måned brukt tiden på å kjøpe seg opp i selskaper med en stor grad av eksponering mot en verden i vekst. Her kan man nevne Golden Ocean, Grieg Seafood og Norwegian Air Shuttle.

  • I takt med at spesielt Kina har igangsatt sin økonomi etter lengre tids karantene ser man at spesielt frakt av råvarer har fått seg en oppsving. Golden Ocean frakter blant annet jernmalm som er en viktig innsatsfaktor i produksjon av stål, dette er Kina en stor importør av og den økte etterspørselen har således bidratt til at tørrlastindeksen (Baltic Dry Index) er opp over 250 prosent i juni måned. Økt pris på frakt gir Golden Ocean økt inntjening og dette har bidratt til at selskapet har steget godt over 20 prosent den siste måneden. Våre kunder har fått med seg mye av denne oppgangen, da vi tidlig så at Golden Ocean var en av de mest kjøpte aksjene i juni måned.


På salgstoppen troner NEL, Aker BP og Frontline som de mest solgte aksjene i juni måned.

  • Etter nok en emisjon ser vi at NEL appetitten blant våre kunder bare fortsetter. Selv om aksjen måned etter måned er en av de mest solgte aksjene, er også aksjen den desidert mest omsatte aksjen. Dette forteller meg at det foregår veldig mye trading på kort sikt i selskapet og våre kunder kjøper og selger aksjen med stort volum fra dag til dag. Dette stemmer også godt med historikken, der vi ser at våre kunder står for omtrent 15 prosent av det daglige volumet i aksjen.


Mest kjøpte aksjer

SelskapKjøp i kroner
Storebrand69 884 360
Golden Ocean Group43 322 269
Aker Solutions37 389 518
Grieg Seafood36 942 926
Norwegian Air Shuttle35 451 685
SpareBank 1 SR-Bank31 430 713
XXL29 942 175
Shelf Drilling24 131 349
Aker23 709 148
DNB22 169 623

Mest solgt i kroner

SelskapSalg i kroner
NEL-202 843 798
Aker BP-38 913 034
Norsk Hydro-30 283 720
Frontline-29 834 116
Pexip Holding-24 721 765
Fjordkraft Holding-20 734 638
Crayon Group Holding-17 939 830
Lerøy Seafood Group-16 509 152
Hexagon Composites-15 019 108
DNO-13 496 004

Mest omsatt

SelskapOmsetning i kroner
NEL3 290 132 446
Aker BP1 170 903 548
Borr Drilling1 093 766 392
Equinor1 030 112 487
DNB841 934 093
XXL710 225 865
Norwegian Air Shuttle682 276 758
Storebrand620 652 858
Norsk Hydro528 674 601
Aker527 838 498

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer