Morgenrapport Fredag

Nikkei+1.06% Shanghai +0.95%S&P500 +0.64% DAX futures +0.37%


Markedet dro seg til de siste timene, og ja du gjettet riktig, Donald vsr igang på Twitter igjen.
0.83% opp endte OSEBX opp, og resten av Europa handlet etter samme mønsteret.
USA steg umiddelbart etter Trumps rykter, men beveget seg lite utover dette.
Asia følger med oppgangen i vesten, og de ledende indeksene handler rundt prosenten opp.
KPI fra Tyskland, Spania, og Frankrike, finansministermøte i EU, og forbukertillit og riggtelling fra USA er dagens makro.


Big day of negotiations with China. They want to make a deal, but do I? I meet with the Vice Premier tomorrow at The White House.— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) October 10, 2019


Siste dagen før herrene fra Kina drar hjem, og Donald hevder at Kina vil lage en deal. Det er ikke ukjent å få en følelese av deja vu, fordi dette har vi hørt uendelig mange ganger i år.
Trump spiller dog litt mer vanskelig å få, og vil ifølge han selv, ikke ta til takke med noe småtteri, han vil ha alt elller ingenting. Fed har kjøpt han litt spillerom, og Trump vil ha USD kjørt ned så mye som mulig. Dette er den “enkleste” måten å få et overtak, og da kan han heller fokusere på timingen av en handelsavtale så den får best mulig effekt under valget i 2020.

Presset mot Kina bygges underveis med å kutte tilkoblingene til det amerikanske kapitalmarkedet, hvor flere og flere selskaper er redde for å tråkke enten den ene eller andre på tærne.
Siste i rekken er Goldman Sachs som nå tenker å trekke seg fra $1mrd børsnoteringen til Megvii.
Megvii har blitt en av gigantene i Kina på ansiktsgjenkjenning, og ble nylig satt på menneskerettighets svartelisten til USA.



Det meste av shipping rører seg nå! VLGC ratene er nå på 4års høy, LNGC ratene har steget 111% på en uke, og selv tørrbulk beveger seg riktig retning. Veldig mye er Cosco relatert, da det plutselig har blitt veldig mye mindre tilgjengelig båter, og de som var trege på avtrekkeren for å slutte skip nå må betale høye premiumer for å sikre seg frakt av lasten sin.
Conteiner derimot ligger fortsatt nede med brukket rygg, et segment som slet med overkontrahering før USA og Kina startet kranglingen.

Og hva med tank? Jo, der sluttes VLCCer til nær og over $200 000 / dagen, avhening hvilken rute man ser på. Siste legget opp kom etter at Exxon sluttet å bruke skip som har vært i Venezuela i løpet av det siste året.


Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer