Morgenrapport Fredag

Asiatiske børser stiger unisont, og oljeprisen prøver å gjøre et comeback. Jeg tenker på oljeprisen, slik jeg tenker på shippingrater; Det spiller ingen rolle om den er $50 eller $55, det er fortsatt for lavt til å rettferdigjøre noe varig rally i sektoren. Det var nok flere med meg som ble overrasket over styrken i høybeta oljeaksjer i går.

Mange tenkte nok at det ble en sell-off etter ECB, men det var bare en mini-reaksjon som endte med et rally på Wall Street. Alle som har kjempet mot sentralbankene i USA og Japan, har brent fingrene eller er helt ute av markedet i dag. Jeg sier ikke løp og kjøp, men vit at det nå er et underliggende bid i markedet som følge av $60 milliarder friske kroner fra ECB i 18 måneder fremover. Euroen falt, rentene gikk rett ned, og det var formålet. Prepare for the big european comeback. Her ser dere yielden på spanske og italienske statsobligasjoner.

-/ NÅ KAN DET bli press i laksemarkedet, ettersom overskuddsproduksjon må slakte før 1. April. Myndighetene tillot større fleksibilitet hos oppdretterne til å utsette slakting, som følge av sanksjonene fra Russland. I tillegg har det blitt solgt store mengder fiskefór, og sammen med gode vekstforhold i sjøen, kan vi stå ovenfor en sterk overproduksjon som treffer markedet veldig snart.

-/ DE STØRSTE bankene i USA steg i går, og Wells Fargo gikk 3% og Bank of America 5%DNB har falt fra 125 kroner til 109 kroner i år, og jeg ser ikke bort i fra at denne skal opptil årsbeste igjen. Gjør boligmarkedet et byks (som vi ser av massiv etterspørsel og få objekter ute), vil det også være en positiv trigger for banken.

-/ KINA SKAL BYGGE en 7000 km lang togbanelinjen mellom Bejing og Moskva. Den skal koste $240 milliarder.

Richard Paulsen
Richard Paulsen
Gründer/Skribent

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
3 Kommentarer
eldste
nyeste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
23.01.2015 09:24

Hei
Lurer bare på hva du tenker om shipping i dagens marked? kan de gode tidene vare eller er dette et blaff som vinden tar mon tro?
Som alle andre så vet jeg ikke om jeg skal kjøpe eller selge på dårlige dager. Med de prisene for lagring av olje på skip så ser det jo ut som “alle” mener at det vil bli plussrater i minst 2015..
Karl Oscar Strøm mener du er skips-kapteinen og mannen som man spør om slike tema:-)

Gjest
Gjest
Svar på  anonymous
23.01.2015 12:51

Tankmarkedet er sterkt, og ser økt business som følge av lave oljepriser. Det kan også ligge noe i at non-opec land vil være de første til å produsere mindre på lavere oljepris, noe som øker behovet for sjøtransport f.eks ut av arabiske gulfen. I tillegg lagrer de olje på tankskip i påvente av bedre tider. Tørrbulk derimot, er på så lave rater at ejg ikke ville rørt det. Ikke kjøp før Capesize ligger på 15k dagen +++

Gjest
Gjest
Svar på  anonymous
23.01.2015 17:35

Takk for godt begrunnet svar!
Det er råoljeshipping jeg tenker mest på.
Tolker det sånn at kan bli spennende marked innen oljetank fremover. Så lenge oljeprisen ikke spretter opp så er muligens riktig næring å kjøpe aksjer i.
Et konkret tips på tørrbulk jeg skal legge på minnet.
Takk for hjelpen!