Din egen nyhetskanal!

I løpet av det siste året har Twitter vokst frem til å bli et uunnværlig verktøy for å følge nyhetsbildet, der både gamle og nye “stemmer” produserer og deler skarpere og mer relevant informasjon enn tidligere. Jeg har tidligere skrevet om hvordan sosiale medier forandrer informasjonsflyten i aksjemarkedet, men skal nå fokusere på en mer praktisk tilnærming til temaet.

Før du setter i gang er det viktig å forstå hva slags informasjon som deles på Twitter og fra hvilke kilder informasjonen kommer fra. Det er flere viktige bidragsytere både utenlandske og norske, som nå bruker Twitter som primærkanal for å spre informasjon og ideer. Store meglerhus som DNB, SEB, Goldman Sachs og Morgan Stanley offentliggjør daglig researchrapporter og markedskommentarer. Samtidig er også viktige bransjeorganisasjoner innen olje, gjødsel, fornybar energi og teknologi representert. Det er ikke bare avsenderens statiske informasjon som er viktig, men også reaksjonene og kommentarene fra brukere i etterkant. Ulike mediehus og deres journalister publiserer fortløpende artikler og gir leseren muligheten til å raskt klikke seg inn på interessante innlegg.

Den største revolusjonen er dog at nye stemmer har funnet en modell hvor de kan nå publikum på en effektiv måte. Investorer, forvaltere, eks-meglere og selvoppnevnte “strateger” deler egenprodusert materiale og gjør andre brukere oppmerksom på viktige artikler skrevet av andre.

For å komme i gang lager man seg en “følgerliste” bestående av dem man ønsker å motta nyheter fra. Her er det viktig å velge dem man mener bidrar konstruktivt, og vaske bort støyen som lett oppstår i et medium fritt for alle.

Som en begynnerliste har jeg satt opp følgende:

  • @zerohedge
  • @MorganStanley
  • @goldmansachs
  • @E24no
  • @ReformedBroker
  • @finansakrobat
  • @richardpaulsen
  • @hblodget
  • @moorehn
  • @selaco
  • @dnb_markets
  • @SEB_group
  • @businessinsider
  • @KeithMcCullough
  • @jimcramer
  • @DougKass
  • @TommyThornton
  • @MatterhornBob
  • @Mashable
  • @Dutch_Book
  • @Sissel_Nordnet
  • @Bloomberg_News
  • @howardlindzon
  • @frostcorp
  • @FastCompany
  • @Inc
  • @Forbes

Når det begynner å rulle i newsfeeden, kan du lettere orientere deg hos andre brukere gjennom å se hvem de følger og retweeter ofte. Slik vil andre brukere fungere som en inngangsbillett til nye og morsomme skribenter du kan følge. En viktig ting med Twitter er at man “retweeter” eller RT andre innlegg som man mener er vert å dele. Dette gir goodwill hos skribenten, og gjør at de som følger deg kan hekte seg på flinke folk som man ikke tidligere var klar over. Du kan også gå inn på følgerlisten til kjente og kjære for å se hvilke kontoer de følger og så huke av på dem man synes er interessante.

Det tar tid å utvikle en god liste som er tilpasset ditt eget behov, men når den er på plass vil den gi deg mer treffsikker informasjon enn noen annen informasjonstjeneste.

Lykke til!

Richard Paulsen
Richard Paulsen
Gründer/Skribent

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer