Gå til hovedinnhold

Behøver du mer informasjon enn markedet?

I en tid der informasjon utveksles i stadig raskere tempo, kan det være utfordrende å filtrere ut all støyen i markedet.

Som investor, må du virkelig følge med på den konstante nyhetsstrømmen? Må du vite hva som til enhver tid skjer med oljeprisen? Må du vite om den siste renteutviklingen til ECB? 

Svaret mitt på disse spørsmålene er: nei.

Jeg er ikke av den oppfatning at du absolutt må følge med på alt som rører seg i markedet til enhver tid. I min bok, er tålmodighet den viktigste egenskapen du kan ha som investor.

De beste investorene jeg vet om, distanserer seg mest mulig fra nyhetsstøy. Guy Spier dro dette til det ekstreme. Han flyttet fra New York til Zürich for å finne ro.

Warren Buffett sitter hele dagen og leser årsrapporter, bøker osv i Omaha. Langt vekk fra Wall Streets stressende hverdag.

Som investor gjelder det å finne sitt Omaha. Hvor en kan lese og reflektere uten å bli påvirket av alle andres meninger, og særlig markedets meninger.

Da Warren Buffett kjøpte seg opp i Coca Cola, vet du hva han gjorde? Han leste 100 år med årsrapporter. Han brukte antakeligvis ikke en kalori på å neste kvartalsrapport. Eller hvordan prisen på sukker kom til å gå neste uka.

Du trenger ikke nødvendigvis mer informasjon enn andre i markedet. Du må kanskje bare se på den samme informasjonen og bruke den annerledes.

Det betyr, du skal reflektere, i stedet for å reagere.

Ja, jeg vet det er vanskelig. Noen ganger skriker kroppen at du må reagere. Det er akkurat som et instinkt. Men det å bli en bedre investor handler i stor grad om å bli bedre til og kontrollere disse følelsene.

Jeg er vanligvis tålmodig og trives som regel med det. Men jeg kjenner også på følelsen om ville reagere. Det er menneskelig, men det hjelper å stille spørsmålet “What would Warren do?”

Så hva slags informasjon skal du legge vekt på?

Prøv å tenke hvordan dette selskapet vil se ut 5 år frem i tid.

Coca Cola er kanskje et av de mest gjennomanalyserte selskapene på kloden. Du skulle tro markedet i hvert fall var effektivt i vurderingen av et slikt selskap.

Men Buffett har hatt fantastisk avkastning i Coca Cola. Da han kjøpte selskapet tenkte han flere tiår frem i tid.

Han visste at GDP-forbruket av Coca Cola ville øke, fordi det ville vokse i fremvoksende økonomier. Fordi han så at brandet og varen Coca Cola ble tatt godt i mot i resten av verden. Uansett hvor Coca Cola ble introdusert så elsket folk det. Og derfor var det fortsatt store rom for vekst.

Alle kunne se de samme tallene som Buffett. Han satt ikke på innsideinformasjon eller fulgte med på nyhetsstrømmen foran Bloombergterminalen.

Han leste, reflekterte, brukte sunn fornuft og sine modeller for å forstå de fakta som var tilgjengelig.

Markedet er ekstremt kortsiktig. Det burde du, som investor, bruke til din fordel. I stedet for å tenke 1-3 år frem i tid. Tenk 5 år frem i tid.

Hvordan vil selskapet se ut i 2021? For eksempel, hvordan vil Kopparbergs Bryggeri se ut i 2021?

I noen tilfeller, som i Luxottica som jeg ser på nå, så kan det å se 10-20 år frem i tid gi deg en fordel. Jeg sitter på akkurat den samme informasjonen som markedet. Men ved å tenke litt lenger, i form av tid, kan det gi meg en fordel.

Jeg ser også at selskapet vokser sakte kvartal over kvartal og er priset til noe sånt som 26x inntjening.

Men verdien til Luxottica er jo hele selskapets fremtidige kontantstrøm. De neste 2-3 årene utgjør en veldig liten andel av selskapets framtidige kontantstrøm.

Selskapet har nesten total kontroll over solbrillemarkedet med brands som Ray Ban, Persol og Oakley som tas godt i mot på tvers av landegrenser. Jeg snakket med min onkel, som er over 70 år. Han kom med en interessant opplysning. Han kunne fortelle at nesten ingen brukte briller da han vokste opp.

Hvor mange bruker briller i dag, enten det er solbriller eller briller med styrke?

Nesten alle. Og jeg kjenner flere som har flere par Ray Bans og Oakleys.

Det er en megatrend at folk bli mer nærsynte på grunn av digitalisering og at vi i mindre grad bruker øynene på lang avstand. I Asia er det en kjempeutfordring.

Og hva vil skje?

Flere vil bruke briller, både solbriller og briller for å korrigere synet. Det er høyst sannsynlig at GDP-forbruket av premium solbriller og innfatninger vil øke, fordi det er stort vekstpotensiale innen dette segmentet utenfor USA og Europa.

Og ettersom velstanden vokser, så øker forbrukernes etterspørsel i premiumsegmentet.

Luxottica vil tjene på dette. Og kan vokse i godt tempo framover, og ligner en særdeles trygg aksje og en fornuftig langsiktig investering, selv om de prises til 25x inntjening.

Det kan være value i en slik investering, selv om selskapet fremstår som dyrt. Da Buffett kjøpte sin siste del av Coca Cola, så ble det handlet til noe sånt som 25x inntjening.

Luxottica kan fremstå som en like interessant investeringsidé i dag, som Coca Cola gjorde på slutten av 80-tallet.

Du trenger ikke vite noe markedet ikke vet. Det handler om å fokusere på de riktige variablene som inntjeningsevne, konkurransefortrinn, pris og holdbarhet.

Videre handler det om måten du reflekterer over disse variablene. 

Jeg tror flere ville blitt bedre aksjeplukkere hvis de i større grad fokuserte og reflekterte over slike variabler, kontra det å forsøke å oppdatere seg på den løpende nyhetsstrømmen i markedet. 

Robin Øvrebø
Langsiktig, verdiorientert investor

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
4 Kommentarer
nyeste
eldste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
12.08.2016 17:06

Hvilke andre nettmeglere bruker du utenom Nordnet?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
14.08.2016 15:21

Hei Andoien.

Jeg har også konto hos DNB Markets, men har kun 13 % av porteføljen der.

– Robin

Gjest
Gjest
11.08.2016 23:03

Ser fram emot ytterligare utvärdering gällande Luxottica! Bra skrivet!

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
14.08.2016 15:19

Takk for det, Markus. Hyggelig å høre at du likte innlegget.

Luxottica er et veldig interessant selskap. Det er mye mulig jeg kommer tilbake og skriver mer om selskapet her på bloggen.

– Robin