Morgenrapport Torsdag
Frontline slapp kvartalstallene sine igår, hvor disse var godt ventet på den svake siden. De klarte å skuffe noe i forhold til konsensus, samt holde igjen utbytte. Enda svakere var den kortsiktige guidingen fra adm dir. Flåteveksten forholder seg høy, og det er ikke de store imbalansene i markedet for øyblikket. Selv stormen HArvey som sender skip rundt og kapp og til vestkysten gir ikke store effekten. Dagens høye metallpriser kan være en livbøye. Rundt 110 av dagens eksisterende VLCCer er bygget før år 2000. Disse må gjennom dyre klassifisringer og de nye ballastvannreglene, her er det potensiale for mye skraping såfremt spotmarkedet holder seg svakt. HJelper at man økningen i metallene har gjort at man får 50% mer for skraping enn det man gjorde på slutten av 2016. Mye usikre momenter for hele sektoren gjør nok at man fortsatt skal holde seg unna en stund til.
Euroen har steget 14% mot USD så langt i år. ECB har sitt neste møte 7 sept , og markedet priser inn at Draghi skal følge FED sine fotspor i å nedskalare kvantitative lettelser.
At QE forsvinner er bare spørsmål om tid, og det viktigste blir selvfølgelig å gjøre dette i en så måte at markedet ikke får panikk, og at detfaktisk er kjøpere til disse trillionene av obligasjoner de sitter på.
Noen tanker rundt det kommende ECB møtet fra et utvalg av banker:
Credit Agricole mener at det vil være noe gevinstikring i EUR inn mot møtet, men at valutaen fortsatt handler over grensen som ECB øsnker. EN såpass sterk valuta gir også nedside risiko til inflasjonsveksten, som ECB så hardt prøver å få igang.
UBS mener at markedet fortsatt vil teste Draghi og ECB, og de er bull på EUR/USD neste 12-24mnd, selv på 1-2m basis. Draghi trenger støtte fra alle medlemmene i ECB for å komme med noen haukete bemerkninger under møtet. UBS ser svak inflasjon som eneste risk fro EUR.
ING ser en duete Draghi 7.ept, med en veldig forsiktig og gradvis nedskalering av QE, hvor han stresser poenget med å ikke skape stress i markedet. ING ser først en ytterligere økning i EUR fra midten av 2018.
Aslak Berge og Ilaks har lansert en engelsk utgave av nyhetstjenesten for laksesektoren.Åpningsinnlegget hans er av svært høy kvalitet, der han trekker frem hva norsk lakseindustri har gjort for verden og sektoren forøvrig. Han starter med den første jernbanen i england som het The Rocket. Denne bør dere lese i dag, bli inspirert og gjør et like godt stykke arbeidet!