Gå til hovedinnhold
Nettleseren du benytter deg av, støttes ikke lenger av Nordnet. Klikk her for å se hvilke nettlesere vi støtter og anbefaler at du bruker.

Himalaya Shipping

Himalaya Shipping

95,40NOK
−3,44% (−3,40)
Ved stenging
Høy98,90
Lav94,90
Omsetning
23 MNOK
95,40NOK
−3,44% (−3,40)
Ved stenging
Høy98,90
Lav94,90
Omsetning
23 MNOK

Himalaya Shipping

Himalaya Shipping

95,40NOK
−3,44% (−3,40)
Ved stenging
Høy98,90
Lav94,90
Omsetning
23 MNOK
95,40NOK
−3,44% (−3,40)
Ved stenging
Høy98,90
Lav94,90
Omsetning
23 MNOK

Himalaya Shipping

Himalaya Shipping

95,40NOK
−3,44% (−3,40)
Ved stenging
Høy98,90
Lav94,90
Omsetning
23 MNOK
95,40NOK
−3,44% (−3,40)
Ved stenging
Høy98,90
Lav94,90
Omsetning
23 MNOK
2025 Q3-rapport
31 dager siden14min
0,7062 NOK/aksje
Siste utbytte
4,66 %Direkteavkastning

Ordredybde

NorwayOslo Børs
Antall
Kjøp
107
Selg
Antall
900

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
3 337--
518--
83--
319--
29--
Høy
98,9
VWAP
-
Lav
94,9
OmsetningAntall
23 239 863
VWAP
-
Høy
98,9
Lav
94,9
OmsetningAntall
23 239 863

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Fant ingen data

Selskapshendelser

Kommende
2025 Q4-rapport
25. mars 2026
Historisk
2025 Q3-rapport6. nov.
2025 Q2-rapport8. aug.
2025 Q1-rapport22. mai
2024 Q4-rapport20. feb.
2024 Q3-rapport7. nov. 2024
Data hentes fra Quartr, FactSet

Shareville

Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
  • for 12 t siden · Endret
    for 12 t siden · Endret
    Har vært en god reise, men nå som ratene skal ned mye og lenge så gjelder det å finne en god anledning til å takke for seg før skuten synker
  • for 1 døgn siden
    ·
    for 1 døgn siden
    ·
    BCI i dag: 42,151 -1,957 MTD 41,440 YTD 20,704 '25 balanse 33,000
  • for 1 døgn siden
    for 1 døgn siden
    10 cent i utbytte for november - de kunne lett kjørt 12 cent men holder tydeligvis tilbake for å ha utbyttekapasitet gjennom Q1 som ofte er det svakeste.
    for 1 døgn siden
    for 1 døgn siden
    Håper de etterhvert kan kjøpe tilbake et skip eller to for å få ned raten de trenger for å gå break even
  • for 2 døgn siden
    for 2 døgn siden
    Himalaya kraftig ned i USA. Er det en spesiell grunn, eller er det den kraftige oppgangen den siste tiden som gjør det?
    for 1 døgn siden
    for 1 døgn siden
    Future ratene er på vei ned fra toppen.
    for 1 døgn siden
    for 1 døgn siden
    Satser på tilbud ut i 2026
  • for 2 døgn siden · Endret
    ·
    for 2 døgn siden · Endret
    ·
    Capesize-segmentet i bulk forventes å klare seg godt i 2026, slik det ser ut hvis man ser bredt på analyse- og nyhetsbildet, så rederier med en høy andel Capesize-skip, som er miljøvennlige og med en passende eksponering mot spot, uten at det blir hasardert, synes jeg ser spennende ut alt annet like. Denne artikkelen er tidligere blitt lenket her, så vidt jeg husker, men den er lang.... https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026 Fikk Google til å samle den i hovedpunkter for raskere forståelse, nå som hele markedet for bulk er så spennende som akkurat nå. Det er et omfattende dokument. Her er de viktigste hovedpunktene i resume-form: Utsikt for Capesize Tørrlastfrakt i 2026 Rapporten peker på at Capesize-segmentet er et toppvalg for 2026 på grunn av en gunstig balanse mellom tilbud og etterspørsel. 1. Tilbudsside (Fleet Supply) Markedet for Capesize-skip er beskyttet mot overtilbud: Lav Nettovekst i Flåten: Den forventede nettoveksten i Capesize-flåten i 2026 er lav (kun 2,2%), hvilket er den laveste vekstraten blant alle tørrlastsegmenter og fortsetter en lang periode med lav vekst. IMO-Reguleringer (CII): Miljøkrav tvinger skip (spesielt de eldre, non-eco) til å senke hastigheten. Dette reduserer flåtens samlede transportkapasitet og øker etterspørselen etter flere skip. Eldre Flåte: En stor andel (28%) av flåten når 15-årsmerket (eller eldre), hvor skipsbeleggingen faller, da befraktere foretrekker yngre tonnasje, hvilket ytterligere begrenser det effektive tilbudet. Ordreboken: Ordrer som plasseres for øyeblikket, har lange leveringstider (2028 og fremover), hvilket sikrer at tilbudet forblir stramt på kort til mellomlang sikt. 2. Etterspørselsside (Cargo Mile Demand) Etterspørselen etter fraktmil (tonne-mile demand) forventes å overgå nettoveksten i flåten, primært drevet av lengre seilaser: Simandou-prosjektet (Guinea): Dette er den største driveren. Starten på jernmalmeksport fra Guinea, som har svært lange fraktruter til Kina (nesten like lange som fra Brasil), forventes å øke den globale fraktmileetterspørselen med ca. 5% årlig i 2026 og 2027. Implikasjon: Det vil være behov for cirka 170 ekstra Capesize-skip for å imøtekomme denne nye eksporten, hvilket er nær å absorbere hele den nåværende ordreboken. Handelsmønstre: Guineas eksport (jernmalm av høy kvalitet) forventes å fortrenge kortdistanse-eksport fra Australia, hvilket ytterligere forlenger gjennomsnittsruten for jernmalm. Bauxitt: Voksende langdistansehandel med bauxitt (til aluminium) fra Guinea bidrar også betydelig til etterspørselen etter Capesize. Kina: Forbedrede stålmarginer og Kinas fokus på jernmalm av høyere kvalitet understøtter den fortsatte etterspørselen. 3. Konklusion for Markedsforhold Strammere Marked: Den stramme tilbudssituasjonen kombinert med en markant økning i etterspørselen etter fraktmil peker på et skipsunderskudd og dermed et sterkt stigende marked. Forventede Rater: Dette forventes å føre til sterkere spot- og charterrater i 2026, hvilket bør ha en positiv innvirkning på aksjekursene for Capesize-rederier. Kontrast til andre segmenter: Selv om den samlede tørrlastflåten har høyere vekst, er det de mindre segmentene (Panamax/Supramax) som opplever det største presset fra levering av nye skip. Capesize er strukturelt bedre posisjonert.
    for 1 døgn siden · Endret
    for 1 døgn siden · Endret
    Takk for godt innlegg Håper på et fall i kurs i Q1, vil flytte hele min 2020 posisjon inn her.
    for 1 døgn siden
    ·
    for 1 døgn siden
    ·
    Det blir etter all sannsynlighet også min plan. Kontantstrøm, utbytter og tålmodighet.....
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Nyheter og Analyser

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Relaterte produkter

2025 Q3-rapport
31 dager siden14min
0,7062 NOK/aksje
Siste utbytte
4,66 %Direkteavkastning

Nyheter og Analyser

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Shareville

Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
  • for 12 t siden · Endret
    for 12 t siden · Endret
    Har vært en god reise, men nå som ratene skal ned mye og lenge så gjelder det å finne en god anledning til å takke for seg før skuten synker
  • for 1 døgn siden
    ·
    for 1 døgn siden
    ·
    BCI i dag: 42,151 -1,957 MTD 41,440 YTD 20,704 '25 balanse 33,000
  • for 1 døgn siden
    for 1 døgn siden
    10 cent i utbytte for november - de kunne lett kjørt 12 cent men holder tydeligvis tilbake for å ha utbyttekapasitet gjennom Q1 som ofte er det svakeste.
    for 1 døgn siden
    for 1 døgn siden
    Håper de etterhvert kan kjøpe tilbake et skip eller to for å få ned raten de trenger for å gå break even
  • for 2 døgn siden
    for 2 døgn siden
    Himalaya kraftig ned i USA. Er det en spesiell grunn, eller er det den kraftige oppgangen den siste tiden som gjør det?
    for 1 døgn siden
    for 1 døgn siden
    Future ratene er på vei ned fra toppen.
    for 1 døgn siden
    for 1 døgn siden
    Satser på tilbud ut i 2026
  • for 2 døgn siden · Endret
    ·
    for 2 døgn siden · Endret
    ·
    Capesize-segmentet i bulk forventes å klare seg godt i 2026, slik det ser ut hvis man ser bredt på analyse- og nyhetsbildet, så rederier med en høy andel Capesize-skip, som er miljøvennlige og med en passende eksponering mot spot, uten at det blir hasardert, synes jeg ser spennende ut alt annet like. Denne artikkelen er tidligere blitt lenket her, så vidt jeg husker, men den er lang.... https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026 Fikk Google til å samle den i hovedpunkter for raskere forståelse, nå som hele markedet for bulk er så spennende som akkurat nå. Det er et omfattende dokument. Her er de viktigste hovedpunktene i resume-form: Utsikt for Capesize Tørrlastfrakt i 2026 Rapporten peker på at Capesize-segmentet er et toppvalg for 2026 på grunn av en gunstig balanse mellom tilbud og etterspørsel. 1. Tilbudsside (Fleet Supply) Markedet for Capesize-skip er beskyttet mot overtilbud: Lav Nettovekst i Flåten: Den forventede nettoveksten i Capesize-flåten i 2026 er lav (kun 2,2%), hvilket er den laveste vekstraten blant alle tørrlastsegmenter og fortsetter en lang periode med lav vekst. IMO-Reguleringer (CII): Miljøkrav tvinger skip (spesielt de eldre, non-eco) til å senke hastigheten. Dette reduserer flåtens samlede transportkapasitet og øker etterspørselen etter flere skip. Eldre Flåte: En stor andel (28%) av flåten når 15-årsmerket (eller eldre), hvor skipsbeleggingen faller, da befraktere foretrekker yngre tonnasje, hvilket ytterligere begrenser det effektive tilbudet. Ordreboken: Ordrer som plasseres for øyeblikket, har lange leveringstider (2028 og fremover), hvilket sikrer at tilbudet forblir stramt på kort til mellomlang sikt. 2. Etterspørselsside (Cargo Mile Demand) Etterspørselen etter fraktmil (tonne-mile demand) forventes å overgå nettoveksten i flåten, primært drevet av lengre seilaser: Simandou-prosjektet (Guinea): Dette er den største driveren. Starten på jernmalmeksport fra Guinea, som har svært lange fraktruter til Kina (nesten like lange som fra Brasil), forventes å øke den globale fraktmileetterspørselen med ca. 5% årlig i 2026 og 2027. Implikasjon: Det vil være behov for cirka 170 ekstra Capesize-skip for å imøtekomme denne nye eksporten, hvilket er nær å absorbere hele den nåværende ordreboken. Handelsmønstre: Guineas eksport (jernmalm av høy kvalitet) forventes å fortrenge kortdistanse-eksport fra Australia, hvilket ytterligere forlenger gjennomsnittsruten for jernmalm. Bauxitt: Voksende langdistansehandel med bauxitt (til aluminium) fra Guinea bidrar også betydelig til etterspørselen etter Capesize. Kina: Forbedrede stålmarginer og Kinas fokus på jernmalm av høyere kvalitet understøtter den fortsatte etterspørselen. 3. Konklusion for Markedsforhold Strammere Marked: Den stramme tilbudssituasjonen kombinert med en markant økning i etterspørselen etter fraktmil peker på et skipsunderskudd og dermed et sterkt stigende marked. Forventede Rater: Dette forventes å føre til sterkere spot- og charterrater i 2026, hvilket bør ha en positiv innvirkning på aksjekursene for Capesize-rederier. Kontrast til andre segmenter: Selv om den samlede tørrlastflåten har høyere vekst, er det de mindre segmentene (Panamax/Supramax) som opplever det største presset fra levering av nye skip. Capesize er strukturelt bedre posisjonert.
    for 1 døgn siden · Endret
    for 1 døgn siden · Endret
    Takk for godt innlegg Håper på et fall i kurs i Q1, vil flytte hele min 2020 posisjon inn her.
    for 1 døgn siden
    ·
    for 1 døgn siden
    ·
    Det blir etter all sannsynlighet også min plan. Kontantstrøm, utbytter og tålmodighet.....
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Ordredybde

NorwayOslo Børs
Antall
Kjøp
107
Selg
Antall
900

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
3 337--
518--
83--
319--
29--
Høy
98,9
VWAP
-
Lav
94,9
OmsetningAntall
23 239 863
VWAP
-
Høy
98,9
Lav
94,9
OmsetningAntall
23 239 863

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Fant ingen data

Selskapshendelser

Kommende
2025 Q4-rapport
25. mars 2026
Historisk
2025 Q3-rapport6. nov.
2025 Q2-rapport8. aug.
2025 Q1-rapport22. mai
2024 Q4-rapport20. feb.
2024 Q3-rapport7. nov. 2024
Data hentes fra Quartr, FactSet

Relaterte produkter

2025 Q3-rapport
31 dager siden14min

Nyheter og Analyser

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Selskapshendelser

Kommende
2025 Q4-rapport
25. mars 2026
Historisk
2025 Q3-rapport6. nov.
2025 Q2-rapport8. aug.
2025 Q1-rapport22. mai
2024 Q4-rapport20. feb.
2024 Q3-rapport7. nov. 2024
Data hentes fra Quartr, FactSet

Relaterte produkter

0,7062 NOK/aksje
Siste utbytte
4,66 %Direkteavkastning

Shareville

Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
  • for 12 t siden · Endret
    for 12 t siden · Endret
    Har vært en god reise, men nå som ratene skal ned mye og lenge så gjelder det å finne en god anledning til å takke for seg før skuten synker
  • for 1 døgn siden
    ·
    for 1 døgn siden
    ·
    BCI i dag: 42,151 -1,957 MTD 41,440 YTD 20,704 '25 balanse 33,000
  • for 1 døgn siden
    for 1 døgn siden
    10 cent i utbytte for november - de kunne lett kjørt 12 cent men holder tydeligvis tilbake for å ha utbyttekapasitet gjennom Q1 som ofte er det svakeste.
    for 1 døgn siden
    for 1 døgn siden
    Håper de etterhvert kan kjøpe tilbake et skip eller to for å få ned raten de trenger for å gå break even
  • for 2 døgn siden
    for 2 døgn siden
    Himalaya kraftig ned i USA. Er det en spesiell grunn, eller er det den kraftige oppgangen den siste tiden som gjør det?
    for 1 døgn siden
    for 1 døgn siden
    Future ratene er på vei ned fra toppen.
    for 1 døgn siden
    for 1 døgn siden
    Satser på tilbud ut i 2026
  • for 2 døgn siden · Endret
    ·
    for 2 døgn siden · Endret
    ·
    Capesize-segmentet i bulk forventes å klare seg godt i 2026, slik det ser ut hvis man ser bredt på analyse- og nyhetsbildet, så rederier med en høy andel Capesize-skip, som er miljøvennlige og med en passende eksponering mot spot, uten at det blir hasardert, synes jeg ser spennende ut alt annet like. Denne artikkelen er tidligere blitt lenket her, så vidt jeg husker, men den er lang.... https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026 Fikk Google til å samle den i hovedpunkter for raskere forståelse, nå som hele markedet for bulk er så spennende som akkurat nå. Det er et omfattende dokument. Her er de viktigste hovedpunktene i resume-form: Utsikt for Capesize Tørrlastfrakt i 2026 Rapporten peker på at Capesize-segmentet er et toppvalg for 2026 på grunn av en gunstig balanse mellom tilbud og etterspørsel. 1. Tilbudsside (Fleet Supply) Markedet for Capesize-skip er beskyttet mot overtilbud: Lav Nettovekst i Flåten: Den forventede nettoveksten i Capesize-flåten i 2026 er lav (kun 2,2%), hvilket er den laveste vekstraten blant alle tørrlastsegmenter og fortsetter en lang periode med lav vekst. IMO-Reguleringer (CII): Miljøkrav tvinger skip (spesielt de eldre, non-eco) til å senke hastigheten. Dette reduserer flåtens samlede transportkapasitet og øker etterspørselen etter flere skip. Eldre Flåte: En stor andel (28%) av flåten når 15-årsmerket (eller eldre), hvor skipsbeleggingen faller, da befraktere foretrekker yngre tonnasje, hvilket ytterligere begrenser det effektive tilbudet. Ordreboken: Ordrer som plasseres for øyeblikket, har lange leveringstider (2028 og fremover), hvilket sikrer at tilbudet forblir stramt på kort til mellomlang sikt. 2. Etterspørselsside (Cargo Mile Demand) Etterspørselen etter fraktmil (tonne-mile demand) forventes å overgå nettoveksten i flåten, primært drevet av lengre seilaser: Simandou-prosjektet (Guinea): Dette er den største driveren. Starten på jernmalmeksport fra Guinea, som har svært lange fraktruter til Kina (nesten like lange som fra Brasil), forventes å øke den globale fraktmileetterspørselen med ca. 5% årlig i 2026 og 2027. Implikasjon: Det vil være behov for cirka 170 ekstra Capesize-skip for å imøtekomme denne nye eksporten, hvilket er nær å absorbere hele den nåværende ordreboken. Handelsmønstre: Guineas eksport (jernmalm av høy kvalitet) forventes å fortrenge kortdistanse-eksport fra Australia, hvilket ytterligere forlenger gjennomsnittsruten for jernmalm. Bauxitt: Voksende langdistansehandel med bauxitt (til aluminium) fra Guinea bidrar også betydelig til etterspørselen etter Capesize. Kina: Forbedrede stålmarginer og Kinas fokus på jernmalm av høyere kvalitet understøtter den fortsatte etterspørselen. 3. Konklusion for Markedsforhold Strammere Marked: Den stramme tilbudssituasjonen kombinert med en markant økning i etterspørselen etter fraktmil peker på et skipsunderskudd og dermed et sterkt stigende marked. Forventede Rater: Dette forventes å føre til sterkere spot- og charterrater i 2026, hvilket bør ha en positiv innvirkning på aksjekursene for Capesize-rederier. Kontrast til andre segmenter: Selv om den samlede tørrlastflåten har høyere vekst, er det de mindre segmentene (Panamax/Supramax) som opplever det største presset fra levering av nye skip. Capesize er strukturelt bedre posisjonert.
    for 1 døgn siden · Endret
    for 1 døgn siden · Endret
    Takk for godt innlegg Håper på et fall i kurs i Q1, vil flytte hele min 2020 posisjon inn her.
    for 1 døgn siden
    ·
    for 1 døgn siden
    ·
    Det blir etter all sannsynlighet også min plan. Kontantstrøm, utbytter og tålmodighet.....
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Ordredybde

NorwayOslo Børs
Antall
Kjøp
107
Selg
Antall
900

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
3 337--
518--
83--
319--
29--
Høy
98,9
VWAP
-
Lav
94,9
OmsetningAntall
23 239 863
VWAP
-
Høy
98,9
Lav
94,9
OmsetningAntall
23 239 863

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Fant ingen data