Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.
10 cent i utbytte for november - de kunne lett kjørt 12 cent men holder tydeligvis tilbake for å ha utbyttekapasitet gjennom Q1 som ofte er det svakeste.
Capesize-segmentet i bulk forventes å klare seg godt i 2026, slik det ser ut hvis man ser bredt på analyse- og nyhetsbildet, så rederier med en høy andel Capesize-skip, som er miljøvennlige og med en passende eksponering mot spot, uten at det blir hasardert, synes jeg ser spennende ut alt annet like.
Denne artikkelen er tidligere blitt lenket her, så vidt jeg husker, men den er lang....
https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026
Fikk Google til å samle den i hovedpunkter for raskere forståelse, nå som hele markedet for bulk er så spennende som akkurat nå.
Det er et omfattende dokument. Her er de viktigste hovedpunktene i resume-form:
Utsikt for Capesize Tørrlastfrakt i 2026
Rapporten peker på at Capesize-segmentet er et toppvalg for 2026 på grunn av en gunstig balanse mellom tilbud og etterspørsel.
1. Tilbudsside (Fleet Supply)
Markedet for Capesize-skip er beskyttet mot overtilbud:
Lav Nettovekst i Flåten: Den forventede nettoveksten i Capesize-flåten i 2026 er lav (kun 2,2%), hvilket er den laveste vekstraten blant alle tørrlastsegmenter og fortsetter en lang periode med lav vekst.
IMO-Reguleringer (CII): Miljøkrav tvinger skip (spesielt de eldre, non-eco) til å senke hastigheten. Dette reduserer flåtens samlede transportkapasitet og øker etterspørselen etter flere skip.
Eldre Flåte: En stor andel (28%) av flåten når 15-årsmerket (eller eldre), hvor skipsbeleggingen faller, da befraktere foretrekker yngre tonnasje, hvilket ytterligere begrenser det effektive tilbudet.
Ordreboken: Ordrer som plasseres for øyeblikket, har lange leveringstider (2028 og fremover), hvilket sikrer at tilbudet forblir stramt på kort til mellomlang sikt.
2. Etterspørselsside (Cargo Mile Demand)
Etterspørselen etter fraktmil (tonne-mile demand) forventes å overgå nettoveksten i flåten, primært drevet av lengre seilaser:
Simandou-prosjektet (Guinea): Dette er den største driveren. Starten på jernmalmeksport fra Guinea, som har svært lange fraktruter til Kina (nesten like lange som fra Brasil), forventes å øke den globale fraktmileetterspørselen med ca. 5% årlig i 2026 og 2027.
Implikasjon: Det vil være behov for cirka 170 ekstra Capesize-skip for å imøtekomme denne nye eksporten, hvilket er nær å absorbere hele den nåværende ordreboken.
Handelsmønstre: Guineas eksport (jernmalm av høy kvalitet) forventes å fortrenge kortdistanse-eksport fra Australia, hvilket ytterligere forlenger gjennomsnittsruten for jernmalm.
Bauxitt: Voksende langdistansehandel med bauxitt (til aluminium) fra Guinea bidrar også betydelig til etterspørselen etter Capesize.
Kina: Forbedrede stålmarginer og Kinas fokus på jernmalm av høyere kvalitet understøtter den fortsatte etterspørselen.
3. Konklusion for Markedsforhold
Strammere Marked: Den stramme tilbudssituasjonen kombinert med en markant økning i etterspørselen etter fraktmil peker på et skipsunderskudd og dermed et sterkt stigende marked.
Forventede Rater: Dette forventes å føre til sterkere spot- og charterrater i 2026, hvilket bør ha en positiv innvirkning på aksjekursene for Capesize-rederier.
Kontrast til andre segmenter: Selv om den samlede tørrlastflåten har høyere vekst, er det de mindre segmentene (Panamax/Supramax) som opplever det største presset fra levering av nye skip. Capesize er strukturelt bedre posisjonert.
Det blir etter all sannsynlighet også min plan.
Kontantstrøm, utbytter og tålmodighet.....
1
Vis 1 svar
Vis mer
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Nyheter og Analyser
Nyheter & pressemeldinger
Analyser
5 des. 12:45
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Approval issuance of shares
5 des. 07:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for November 2025
28 nov. 15:35
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversions to fixed rate time charters for four vessels
14 nov. 14:56
∙
Selskapshendelser
HSHP: Financial calendar
14 nov. 07:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
14 nov. 07:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
10 nov. 11:24
∙
Selskapshendelser
HSHP: Financial calendar
6 nov. 07:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) Announces its Preliminary Results for the Three and Nine Months Ended September 30, 2025
6 nov. 07:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for October 2025
3 nov. 07:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Invitation to Third Quarter 2025 Conference Call
17 okt. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
17 okt. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
8 okt. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for September 2025
26 sep. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
24 sep. 09:07
∙
Selskapshendelser
HSHP: Financial calendar
23 sep. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
15 sep. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
15 sep. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
5 sep. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for August 2025
27 aug. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charters for two vessels
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Relaterte produkter
Bull & Bear
2025 Q3-rapport
31 dager siden14min
0,7062 NOK/aksje
Siste utbytte
4,66 %Direkteavkastning
Vis
Nyheter og Analyser
Nyheter & pressemeldinger
Analyser
5 des. 12:45
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Approval issuance of shares
5 des. 07:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for November 2025
28 nov. 15:35
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversions to fixed rate time charters for four vessels
14 nov. 14:56
∙
Selskapshendelser
HSHP: Financial calendar
14 nov. 07:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
14 nov. 07:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
10 nov. 11:24
∙
Selskapshendelser
HSHP: Financial calendar
6 nov. 07:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) Announces its Preliminary Results for the Three and Nine Months Ended September 30, 2025
6 nov. 07:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for October 2025
3 nov. 07:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Invitation to Third Quarter 2025 Conference Call
17 okt. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
17 okt. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
8 okt. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for September 2025
26 sep. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
24 sep. 09:07
∙
Selskapshendelser
HSHP: Financial calendar
23 sep. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
15 sep. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
15 sep. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
5 sep. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for August 2025
27 aug. 06:00
∙
Pressemelding
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charters for two vessels
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
10 cent i utbytte for november - de kunne lett kjørt 12 cent men holder tydeligvis tilbake for å ha utbyttekapasitet gjennom Q1 som ofte er det svakeste.
Capesize-segmentet i bulk forventes å klare seg godt i 2026, slik det ser ut hvis man ser bredt på analyse- og nyhetsbildet, så rederier med en høy andel Capesize-skip, som er miljøvennlige og med en passende eksponering mot spot, uten at det blir hasardert, synes jeg ser spennende ut alt annet like.
Denne artikkelen er tidligere blitt lenket her, så vidt jeg husker, men den er lang....
https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026
Fikk Google til å samle den i hovedpunkter for raskere forståelse, nå som hele markedet for bulk er så spennende som akkurat nå.
Det er et omfattende dokument. Her er de viktigste hovedpunktene i resume-form:
Utsikt for Capesize Tørrlastfrakt i 2026
Rapporten peker på at Capesize-segmentet er et toppvalg for 2026 på grunn av en gunstig balanse mellom tilbud og etterspørsel.
1. Tilbudsside (Fleet Supply)
Markedet for Capesize-skip er beskyttet mot overtilbud:
Lav Nettovekst i Flåten: Den forventede nettoveksten i Capesize-flåten i 2026 er lav (kun 2,2%), hvilket er den laveste vekstraten blant alle tørrlastsegmenter og fortsetter en lang periode med lav vekst.
IMO-Reguleringer (CII): Miljøkrav tvinger skip (spesielt de eldre, non-eco) til å senke hastigheten. Dette reduserer flåtens samlede transportkapasitet og øker etterspørselen etter flere skip.
Eldre Flåte: En stor andel (28%) av flåten når 15-årsmerket (eller eldre), hvor skipsbeleggingen faller, da befraktere foretrekker yngre tonnasje, hvilket ytterligere begrenser det effektive tilbudet.
Ordreboken: Ordrer som plasseres for øyeblikket, har lange leveringstider (2028 og fremover), hvilket sikrer at tilbudet forblir stramt på kort til mellomlang sikt.
2. Etterspørselsside (Cargo Mile Demand)
Etterspørselen etter fraktmil (tonne-mile demand) forventes å overgå nettoveksten i flåten, primært drevet av lengre seilaser:
Simandou-prosjektet (Guinea): Dette er den største driveren. Starten på jernmalmeksport fra Guinea, som har svært lange fraktruter til Kina (nesten like lange som fra Brasil), forventes å øke den globale fraktmileetterspørselen med ca. 5% årlig i 2026 og 2027.
Implikasjon: Det vil være behov for cirka 170 ekstra Capesize-skip for å imøtekomme denne nye eksporten, hvilket er nær å absorbere hele den nåværende ordreboken.
Handelsmønstre: Guineas eksport (jernmalm av høy kvalitet) forventes å fortrenge kortdistanse-eksport fra Australia, hvilket ytterligere forlenger gjennomsnittsruten for jernmalm.
Bauxitt: Voksende langdistansehandel med bauxitt (til aluminium) fra Guinea bidrar også betydelig til etterspørselen etter Capesize.
Kina: Forbedrede stålmarginer og Kinas fokus på jernmalm av høyere kvalitet understøtter den fortsatte etterspørselen.
3. Konklusion for Markedsforhold
Strammere Marked: Den stramme tilbudssituasjonen kombinert med en markant økning i etterspørselen etter fraktmil peker på et skipsunderskudd og dermed et sterkt stigende marked.
Forventede Rater: Dette forventes å føre til sterkere spot- og charterrater i 2026, hvilket bør ha en positiv innvirkning på aksjekursene for Capesize-rederier.
Kontrast til andre segmenter: Selv om den samlede tørrlastflåten har høyere vekst, er det de mindre segmentene (Panamax/Supramax) som opplever det største presset fra levering av nye skip. Capesize er strukturelt bedre posisjonert.
Det blir etter all sannsynlighet også min plan.
Kontantstrøm, utbytter og tålmodighet.....
1
Vis 1 svar
Vis mer
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Ordredybde
Oslo Børs
Antall
Kjøp
107
92,5
Selg
Antall
98,8
900
Siste handler
Vis flere
Tid
Pris
Antall
Kjøpere
Selger
95,4
3 337
-
-
95,4
518
-
-
95,4
83
-
-
95,4
319
-
-
95,4
29
-
-
Høy
98,9
VWAP
-
Lav
94,9
OmsetningAntall
23 239 863
VWAP
-
Høy
98,9
Lav
94,9
OmsetningAntall
23 239 863
Risikoinformasjon om aksjehandel
Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Selskapshendelser
Vis alle
Kommende
2025 Q4-rapport
25. mars 2026
Historisk
2025 Q3-rapport
6. nov.
2025 Q2-rapport
8. aug.
2025 Q1-rapport
22. mai
2024 Q4-rapport
20. feb.
2024 Q3-rapport
7. nov. 2024
Data hentes fra Quartr, FactSet
Relaterte produkter
Bull & Bear
0,7062 NOK/aksje
Siste utbytte
4,66 %Direkteavkastning
Vis
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
10 cent i utbytte for november - de kunne lett kjørt 12 cent men holder tydeligvis tilbake for å ha utbyttekapasitet gjennom Q1 som ofte er det svakeste.
Capesize-segmentet i bulk forventes å klare seg godt i 2026, slik det ser ut hvis man ser bredt på analyse- og nyhetsbildet, så rederier med en høy andel Capesize-skip, som er miljøvennlige og med en passende eksponering mot spot, uten at det blir hasardert, synes jeg ser spennende ut alt annet like.
Denne artikkelen er tidligere blitt lenket her, så vidt jeg husker, men den er lang....
https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026
Fikk Google til å samle den i hovedpunkter for raskere forståelse, nå som hele markedet for bulk er så spennende som akkurat nå.
Det er et omfattende dokument. Her er de viktigste hovedpunktene i resume-form:
Utsikt for Capesize Tørrlastfrakt i 2026
Rapporten peker på at Capesize-segmentet er et toppvalg for 2026 på grunn av en gunstig balanse mellom tilbud og etterspørsel.
1. Tilbudsside (Fleet Supply)
Markedet for Capesize-skip er beskyttet mot overtilbud:
Lav Nettovekst i Flåten: Den forventede nettoveksten i Capesize-flåten i 2026 er lav (kun 2,2%), hvilket er den laveste vekstraten blant alle tørrlastsegmenter og fortsetter en lang periode med lav vekst.
IMO-Reguleringer (CII): Miljøkrav tvinger skip (spesielt de eldre, non-eco) til å senke hastigheten. Dette reduserer flåtens samlede transportkapasitet og øker etterspørselen etter flere skip.
Eldre Flåte: En stor andel (28%) av flåten når 15-årsmerket (eller eldre), hvor skipsbeleggingen faller, da befraktere foretrekker yngre tonnasje, hvilket ytterligere begrenser det effektive tilbudet.
Ordreboken: Ordrer som plasseres for øyeblikket, har lange leveringstider (2028 og fremover), hvilket sikrer at tilbudet forblir stramt på kort til mellomlang sikt.
2. Etterspørselsside (Cargo Mile Demand)
Etterspørselen etter fraktmil (tonne-mile demand) forventes å overgå nettoveksten i flåten, primært drevet av lengre seilaser:
Simandou-prosjektet (Guinea): Dette er den største driveren. Starten på jernmalmeksport fra Guinea, som har svært lange fraktruter til Kina (nesten like lange som fra Brasil), forventes å øke den globale fraktmileetterspørselen med ca. 5% årlig i 2026 og 2027.
Implikasjon: Det vil være behov for cirka 170 ekstra Capesize-skip for å imøtekomme denne nye eksporten, hvilket er nær å absorbere hele den nåværende ordreboken.
Handelsmønstre: Guineas eksport (jernmalm av høy kvalitet) forventes å fortrenge kortdistanse-eksport fra Australia, hvilket ytterligere forlenger gjennomsnittsruten for jernmalm.
Bauxitt: Voksende langdistansehandel med bauxitt (til aluminium) fra Guinea bidrar også betydelig til etterspørselen etter Capesize.
Kina: Forbedrede stålmarginer og Kinas fokus på jernmalm av høyere kvalitet understøtter den fortsatte etterspørselen.
3. Konklusion for Markedsforhold
Strammere Marked: Den stramme tilbudssituasjonen kombinert med en markant økning i etterspørselen etter fraktmil peker på et skipsunderskudd og dermed et sterkt stigende marked.
Forventede Rater: Dette forventes å føre til sterkere spot- og charterrater i 2026, hvilket bør ha en positiv innvirkning på aksjekursene for Capesize-rederier.
Kontrast til andre segmenter: Selv om den samlede tørrlastflåten har høyere vekst, er det de mindre segmentene (Panamax/Supramax) som opplever det største presset fra levering av nye skip. Capesize er strukturelt bedre posisjonert.
Det blir etter all sannsynlighet også min plan.
Kontantstrøm, utbytter og tålmodighet.....
1
Vis 1 svar
Vis mer
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Ordredybde
Oslo Børs
Antall
Kjøp
107
92,5
Selg
Antall
98,8
900
Siste handler
Vis flere
Tid
Pris
Antall
Kjøpere
Selger
95,4
3 337
-
-
95,4
518
-
-
95,4
83
-
-
95,4
319
-
-
95,4
29
-
-
Høy
98,9
VWAP
-
Lav
94,9
OmsetningAntall
23 239 863
VWAP
-
Høy
98,9
Lav
94,9
OmsetningAntall
23 239 863
Risikoinformasjon om aksjehandel
Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.