Sikkerhet og svindel.
Slik beskytter
du deg mot svindel.
Svindel blir stadig vanligere i samfunnet. Også Nordnets kunder risikerer å bli utsatt for svindel og svindelforsøk. På denne siden finner du informasjon om hvordan du beskytter deg mot svindel, og hva du kan gjøre hvis du har blitt forsøkt svindlet.
Slik beskytter
du deg mot svindel.
Svindel blir stadig vanligere i samfunnet. Også Nordnets kunder risikerer å bli utsatt for svindel og svindelforsøk. På denne siden finner du informasjon om hvordan du beskytter deg mot svindel, og hva du kan gjøre hvis du har blitt forsøkt svindlet.
Det er flere ting du kan tenke på for å unngå å bli utsatt:
Vær mistenksom mot uventede samtaler. Hvis noen kontakter deg på telefon, og du blir usikker på om personen som ringer faktisk er den han eller hun utgir seg for å være, bør du legge på med en gang. Dette kan være svindel. Dette gjelder også selv om personen hevder å ringe fra Nordnet.
Aldri gi ut BankID eller passord. Identifiser deg aldri med BankID eller gi fra deg passord på oppfordring fra andre. Nordnet, eller andre banker og myndigheter, vil aldri kontakte deg og spørre etter disse opplysningene eller be deg om å logge inn.
Vær forsiktig med lenker og e-post. Gi aldri fra deg personlig informasjon eller klikk på lenker i e-post/SMS med mindre du er helt sikker på hvem avsenderen er. Husk at svindlere ofte kan få avsenderen til å se ut som banken din. OBS! Forsøk på å kontakte deg kan også skje via falske SMS-er, e-poster eller i sosiale medier.
Unngå raske investeringer som sies å gi høy avkastning. Det finnes svindel hvor du blir lurt til å investere i verdipapirer som ikke har noen faktisk verdi, såkalt investeringssvindel. Denne type svindel innledes ofte med en annonse eller en telefonsamtale fra svindleren, hvor du blir tilbudt en rask investering med høy avkastning. Vær alltid kritisk til denne typen informasjon – hvis det høres for godt ut til å være sant, er det ofte det. Finanstilsynet har også publisert en advarselsliste du kan se på.
Vær kritisk til reklame med kjendiser i sosiale medier. Vær skeptisk og kritisk når du ser videoer på Facebook eller andre sosiale medier der kjente personer reklamerer for ulike investeringsmuligheter. Med stor sannsynlighet er disse videoene skapt ved hjelp av AI og er derfor falske, såkalte deepfakes. Vår sterke anbefaling er å ikke klikke på lenker i tilknytning til disse videoene eller på andre måter interagere med den typen innhold.
Se opp for romantikksvindel. Romantikksvindel er når en svindler bygger opp et forhold til en person på avstand, for eksempel via sosiale medier eller datingapper, for så å be om penger. Svindleren kan finne på en troverdig historie, som at de trenger penger til en akutt operasjon, for å betale en gjeld, eller for å kunne reise og møte personen som er gjenstand for svindelen. Svindleren kan være svært dyktig til å manipulere offeret og gi en følelse av at det er en ekte interesse for å innlede et kjærlighetsforhold.
Hvis du er usikker på om noen som kontakter deg, eller medvirker i en video eller annet innhold på sosiale medier, virkelig representerer Nordnet, kan du ringe vår kundeservice på telefonnummer 23 33 30 23 for å dobbeltsjekke.
Se opp for “pump and dump”-svindel.
Vær skeptisk til rådgivning og markedsføring av ukjente aksjer, spesielt den som spres via sosiale medier og ulike forum som WhatsApp, Reddit og Discord. En stadig vanligere svindelmetode er "pump and dump", der svindlere presser opp prisen på en aksje ("pump") for så å selge unna beholdningen sin (“dump”) når småsparere har blitt lokket inn og prisen har steget. Når svindlerne har solgt aksjene sine, faller prisen ofte kraftig, og de som kjøpte står igjen med et stort tap. Gjør alltid din egen analyse av et selskap før du investerer, og vær klar over at det finnes en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.
Hvis du mistenker at du er utsatt for svindel.
Hvis du mistenker at du har blitt utsatt for svindel, er det viktig at du kontakter oss så snart som mulig. Ettersom svindleren gjennom svindelforsøket kan ha fått tilgang til kontoen din, er det alltid best at du kontakter oss via telefon. Sørg for å bruke Nordnets korrekte telefonnummer 23 33 30 23
Hvis du tror at noen har fått tilgang til din BankID, må du også kontakte banken som har utstedt BankID-en, slik at de kan sperre den fra videre bruk. Hvis du mistenker at du er utsatt for svindel, kan du også kontakte politiet for å få hjelp til å opprette en politianmeldelse.