Verdiporteføljen uke 10 – Kid og Tørrbulk

Denne uken har vi sett nærmere på Kid ASA, og har valgt å ta den inn i veldedighetsfondet Verdi forvalter. Vi har allerede tatt Kid og Europris inn i verdiporteføljen i Skoleduellen for å øke vår eksponering mot konsum. I tillegg har vi valgt å bytte ut Scorpio bulkers med Star bulk i verdiporteføljen.

Verdiporteføljen (vår portefølje i skoleduellen) har hatt en grei uke og er i skrivende stund opp 1,19% siden forrige fredag. Siden oppstart 19. september i høst er vår portefølje opp 6,40%, og er foreløpig på tredjeplass i skoleduellen.

Kid ASA

Kid Asa er et retail selskap spisset inn på interiør og hjemme-tekstiler. Kid er den ledende aktøren på hjemme-tekstil markedet, med en markedsandel på 32%. Selskapet har en meget sterkt merkevare i Norge, og i følge årsrapporten for 2016 er hele 97% av norske kvinner kjent med merkevaren Kid. Interiørdesign blir stadig mer populært i Norge, spesielt synlig gjennom de mange interiørbladene og TV-programmene som har dukket opp de siste årene. I tillegg har Kid en meget solid kundeklubb på 900.000 medlemmer ved utgangen av 2017. Direkte markedsføring til denne kundeklubben driver trafikk til både nettbutikken og de fysiske butikkene. Selskapet har selv full kontroll på verdikjeden, helt fra design og produksjon, til endelig salg.

Vekst og e-handel

Kid hadde ved utgangen av 2017 140 butikker i Norge, i tillegg til en velutviklet nettbutikk. Omsetningen for 2017 endte på 1 382 mNOK, som betyr en vekst på 6,6% fra 2016. Det forventes at denne veksten vil fortsette fremover, drevet av økt nettsalg og flere fysiske butikker. Det er foreløpig planlagt tre nye butikker i 2018. Makrobildet ser positivt for konsum og retail generelt, da økt lønnsvekst kombinert med forventet lavere inflasjon gir konsumentene mer penger å bruke. I tillegg er konsumentenes sparerate er på vei ned, som igjen peker på økt konsum fremover. En annen makro-trend er den kraftige veksten i e-handel i Norge.  Fra ’16 til ’17 økte total netthandel med hele 16% til 105,1 milliarder norske kroner. Kid følger godt med i timen og har utviklet en god plattform for netthandel. Omsetningen fra deres nettbutikk økte med 35,4% i ’17, men utgjør fortsatt kun  3,14% av total omsetning.

Trygg plassering, attraktivt priset med begrenset nedside

Sammenlignet med andre lignende selskaper ser Kid attraktivt priset ut på flere multipler. I tillegg leverer de en bedre EBITDA-margin enn snittet og har en høyere direkte avkastning (dividende/aksjepris). Vi har hentet tall fra selskapenes egne rapporter, og konsensus-estimater fra DN Investor.

For å oppsummere har Kid god omsetningsvekst, solide marginer og betaler høyt utbytte. Selskapet er også attraktivt priset i forhold til andre nordiske retailers. Deres velutviklede nettbutikk og sterke markedsposisjon gir oss troen på at selskapet vil forsette veksten fremover, og gi en god avkastning.

Tørrbulk

Sesongmessige endringer i tørrbulk gjør at vi velger å bytte ut Scorpio bulkers med Star Bulk.
Scorpio bulkers ble opprinnelig tatt inn i porteføljen på grunn av sin flåte med nye Kamsar- og Ultramax skip. Disse skipene er noe mindre utsatt for svingninger i kinesisk stålproduksjon, som pålegges restriksjoner i vintermånedene. Disse restriksjonene blir nå trolig opphevet, og etterspørselen etter de større jernmalm-fraktende skipene kan ventes å ta seg opp. Scorpio ser fortsatt ikke spesielt dyre ut, men vi ser mer rom for vekst i Capesize segmentet.

Star Bulk har en diversifisert flåte med en større andel Capesize skip. I forhold til NAV er de på rundt 10% premium, men etter et meget solid Q4 som knuste konsensus er dette greit nok. Golden Ocean har til sammenlikning en P/NAV rundt 1.35. Hvis Star Bulk fortsetter 2018 i samme spor som de avsluttet 2017, så tror vi Fredriksen vil måtte jobbe for å holde følge.

Les vårt forrige blogginnlegg her: https://www.nordnet.no/blogg/verdiportefoljen-uke-9/

Følg med på skoleduellen her: https://www.nordnet.no/investeringstips/skoleduellen.html

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer