Verdiporteføljen Uke 9

Verdi NTNU har gjort det bra så langt i skoleduellen, og lå ved siste måling 21. feb på første plass. Porteføljen vår er foreløpig opp 6.54% siden konkurransen startet i høst. Vi har de siste ukene gjort noen endringer i våre porteføljer. Ettersom vi hadde en del kontanter i skoleduell-porteføljen, hadde vi mulighet til å ta nye posisjoner uten å måtte vekte oss ned i noe annet. Vi har tatt små posisjoner i Kid og Europris for å øke eksponeringen vår mot konsum/retail sektoren. I tillegg har vi tatt inn noen nye selskaper i vårt veldedighetsfond, nærmere bestemt International Seaways og DOF.

DOF

Verdi NTNU har denne uken sett på DOF, et selskap listet på Oslo Børs som driver med supply, subsea og ankerhåndteringsbåter. Ratebildet innen disse segmentene har vært under sterkt press de siste årene, men nå begynner vi endelig å se lyset i enden av tunellen.

Selskapet har en markedsverdi på NOK 2.2mrd og med 67 fartøyer er de blant de større aktørene i bransjen. Med en netto rentebærende gjeld på NOK 20.3mrd får du høy eksponering mot markedet. Jo større gearing av selskapet, desto større blir sensitiviteten mellom inntjeningen og egenkapitalavkastningen. Et annet selskap i sektoren med enda høyere gearing og større flåte er Solstad Farstad, vi er positive til også dette caset, men DOF har en del attraktive aspekter som gjør at vi her velger å fokusere på dem i første omgang.

DOF ASA eier 65% av DOF Subsea sammen med det amerikanske PE-fondet First Reserve. Med NOK16.1mrd i backlog og EBITDA på NOK402mill i 4Q17 er dette en meget attraktiv eiendel. Det som gjør dette caset enda mer spennende er at det i fjor sommer ble forsøkt å skille ut DOF Subsea gjennom en børsnotering. Dette er standard prosedyre for PE aktører, da de som oftest har en investerings-horisont på noen år. Etter det ønsker de å realisere verdiene. Dette pleier å skje enten gjennom et salg til en annen stor aktør, eller en notering. I dette tilfellet forsøkte de seg på en IPO. Planen gikk ikke gjennom da markedet på tidspunktet viste seg mer krevende enn forventet. Siden den gang har både oljeprisen, dagratene og det generelle sentimentet beveget seg i riktig retning. For oss virker det som svært sannsynlig at en ny transaksjon inntreffer i 2018 og heller før enn sent. Dette vil bidra til å øke visibiliteten av de underliggende verdiene og dermed kunne gi aksjen et kraftig løft.

Et annet aspekt som er påfallende med denne aksjen er analytikerdekningen. Av de store meglerhusene er det nesten ingen som har dekning på den. Unntaket er Clarksons som også har bidratt i kapitalinnhenting til selskapet. Vi noterer oss at de fleste historisk hadde kjøpsanbefalinger på aksjen i 2013/2014 som gikk over til hold i 2014. Da det ble mer og mer tydelig at markedet var i utforbakke droppet de fleste dekning heller enn å ha salgsanbefaling på den. Dette er noe husene gjør for å kunne konkurrere om corporate oppdrag. Vår teori er da at nå som sentimentet er i ferd med å snu, så vil tilnærmet alle nye anbefalinger på aksjen være kjøp. Rent fundamentalt burde ikke dette være av betydning, men markedet er ikke alltid like fornuftig. Det gir litt ekstra krutt til et ellers spennende case.

Verdi velger derfor å kjøpe aksjen i veldedighetsporteføljen som har en langsiktig tidshorisont.

International Seaways

International Seaways (INSW) er et amerikansk shippingselskap med fokus på frakt av råolje og raffinerte oljeprodukter. Selskapet har en flåte på omtrent 50 skip, med en bred miks av ulike skips-størrelser. Mange av skipene er 10-15 år gamle. Historiske skipspriser tatt i betraktning, er dette denne aldersgruppen av skip som bør øke mest prosentvis i verdi, gitt at skipsprisene igjen beveger seg oppover. Selskapet har per i dag en lavere gjeldsgrad enn sammenliknbare spillere, samtidig som de også prises lavere målt mot NAV.

Vi har valgt å ta International Seaways inn i veldedighetsporteføljen, da selskapet i våre øyne fremstår som den mest attraktive spilleren i tank-sektoren. Forholdene taler for mer skraping de kommende årene, samtidig som mengden nybyggbestillinger ser ut til å avta. Selskapet har også eierandeler i to joint ventures som er forventet å gi 35-40 mUSD i fri kontantstrøm årlig de kommende årene. Dette reduserer risiko, samtidig som det setter selskapet i stand til å enklere finansiere eventuelle kjøp av nye skip.

Veldedighetsporteføljen har allerede et stort innslag av shippingaksjer, og risikoen er stor. Vi mener likevel INSW er et bra veddemål på et shippingsegment som for tiden opplever svært dårlige rater. Samtidig mener vi INSW er en av spillerne innen tank-sektoren med lavest nedsiderisiko. Selskapet prises noe under 70% av NAV, og selskapet er diversifisert mot ulike skipsstørrelser. Selskapet tas inn i veldedighetsporteføljen med et perspektiv på to år.

Les gjerne vårt forrige blogginnlegg her: https://www.nordnet.no/blogg/verdiportefoljen-uke-6/

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer