Gå til hovedinnhold

Nyttårsoppdatering: Børsgruppen NMBU

Da har vi lagt bak oss enda et godt børsår, og ser frem til hva 2022 kan bringe. Porteføljen vår hadde en knall avslutning på året, med god oppgang i desember. Oppgangen fortsatt nå utover i januar, og vi har nå klatret opp på en andreplass sammenlagt med en avkastning på 19,1% hittil i konkurransen.


FLEX LNG

Vi tok inn FLEX LNG i porteføljen tilbake i november. Vi har fulgt LNG (Liquid Natural Gas) markedet tett de siste årene og hadde FLEX LNG i vår portefølje i forrige skoleduell. Vi mener at gass er en viktig energikilde i overgangen til en grønnere verden, med mindre klimautslipp. Mesteparten av LNG går til Asia, omtrent 3/4. Japan har vært den største importøren av LNG i mange år, men nå, nylig, har Kina overtatt første plassen. Gassforbruket i verden øker, og vi tror det vil fortsette i tiden fremover.
I det siste har det vært en «perfekt storm» for gass-markedet. Med en energikrise hvor Nord Stream 2 ikke har åpnet enda, uroligheter mellom Russland og Ukranina, kalde vintre i Asia, lave gasslagre i Europa, opphoping av skip i panama-kanalen, nedleggelser av atomkraftverk i Tyskland, osv. Så har etterspørselen etter gass vært høy og presset prisene opp. Vi har sett LNG rater i langt over 300 000 dollar dagen. De har nå falt litt ned igjen etter at prisene på gass i Europa har vært høyere enn Asia som fører til at flere skip blir ført til Europa, som da medfører lavere rater. På et tidspunkt kunne du kjøpe gass i USA (Henry Hub) til 3,5 USD per mmbtu, og deretter sende det over til Europa og selge det til 60 USD. Nå i skrivende stund ligger futures for februar for LNG i Japan (JKM) på 33 USD mens Henry Hub øker en del og ligger på 4,85 USD. Har ikke nok spalteplass til å forklare alle faktorene som spiller inn på LNG ratene, men kort sagt så er det gunstig tider for LNG og da veldig gunstig for FLEX LNG

Deres hypermoderne flåte med lavt drivstofforbruk og stor kapasitet setter de i en glimrende posisjon til å tjene rått på frakten av LNG. De har booket gode langtids kontrakter på meste av flåten, og har ca. 30% av flåten eksponert mot spot. Vi estimerte at Q3 rapporten skulle bli bra, og fikk gledelig rett i det. Q4 setter garantert nye rekorder, og vi ser frem til enda et knall kvartal med godt utbytte. Vi har allerede oppnådd god avkastning, men ser for oss at det fortsatt er mer å hente.

QEC

QUESTERRE ENERGY CORPORATION har hatt noen mildt sagt volatile dager på børsen. Med nyheter om at CFO snakket om at kompensasjon fra myndigheten for den tvungne nedleggelse av selskapets aktiviteter i Quèbec, Han skrev dette i en epost til en aksjonær: «You are correct. I don’t think the investors realize that the downside for the situation in Québec is that we get $175MM (~$0.40/share). The upside is we get fair value or in excess of $1,000–$2,000 MM ($2.30–$4.60/share). This is on top of the existing production».

Sparebank 1 markets fulgte med å oppgradere aksjen til 4 kroner, og hjalp med å sette i gang et ordentlig rally. Aksjen ble fort daytradernes drøm, så vi kunne ikke la muligheten gå forbi oss; så vi tok trade og hentet 10% avkastning på 1 time.


BELSHIPS

Belships har blitt tynget ned av innsider salg og bytte av aksjer internt, på flere kroner under det aksjen lå i markedet. Dette har ført til at aksjen faller, og er veldig skuffende for oss som aksjonærer. Aksjen var nesten på ny all time high, men salg blant insidere sendte den rett ned. Vi valgte å selge aksjen i denne omgang, men har fortsatt god tro på selskapet i dette markedet med gode supra- og ultramax rater.

MPCC

MPCC har bidratt til god avkastning i vår portefølje de siste månedene. Aksjen har hatt et positivt momentum siden midten av oktober. Store køer og forsinkelser i havner verden over fortsetter å presse ratene oppover. Tidligere i høst var mange overbevist om at toppen var nådd, og ratene stabiliserte seg på lavere, men fremdeles høye nivåer. Nå har ratene snudd til grønt, og til dels nådd nye høyder. Dagens geopolitiske-, og makroøkonomiske situasjon har også preget aksjemarkedet. Vi ser likevel en begrenset nedside hos MPC Container Ships, med deres langvarige kontrakter og fremtidige utbyttepolitikk Selskapet har allerede sikret gode inntekter for de kommende årene, og vil nærmest ha sikret hele flåten på rekordhøye rater, dersom ratene holder seg godt inn i 2022.

Sparebank 1 SMN

Bank-sektoren fortsetter å være solid i dagens marked, med knall god inntjening og utbytter. Sparebanken fortsetter i godt driv oppover og setter jevnlig nye ATH. Med gode rentutsikter og nye kursmål ser det fortsatt ut til at aksjen har mer å gå på, og er en “no-brainer” i vår portefølje.

Vi ser fremover til enda et spennende børsår.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer