Kvartalsrapport (Q4)
Kun PDF
81 dager siden
Ordredybde
First North Denmark
Antall
Kjøp
421 462
Selg
Antall
882 568
Siste handler
Tid | Pris | Antall | Kjøpere | Selger |
---|---|---|---|---|
5 000 | - | - | ||
58 441 | - | - | ||
343 | - | - | ||
10 000 | - | - | ||
54 657 | - | - |
Høy
0,015VWAP
Lav
0,014OmsetningAntall
0,1 3 875 144
VWAP
Høy
0,015Lav
0,014OmsetningAntall
0,1 3 875 144
Meglerstatistikk
Fant ingen data
Selskapshendelser
Kommende | |
---|---|
2025 Kvartalsrapport (Q2) | 28. aug. |
Historisk | ||
---|---|---|
2024 Generalforsamling | 29. mai | |
2024 Kvartalsrapport (Q4) | 29. apr. | |
Tegningsrettemisjon | 13. mars | |
2024 Ekstraordinær generalforsamling | 12. feb. | |
2024 Kvartalsrapport (Q2) | 3. sep. 2024 |
Data hentes fra Millistream, Quartr
Kunder besøkte også
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
- for 22 t siden·Det er noen som må forklare hvorfor det er umulig å komme over 0,0154...for 6 t siden·Det er et evig undrende hvordan markedet priser….. Ta et annet lite svensk bioselskap innen diabetes- og fedmeområdet - Pila Pharma - ingen produkt, men på vei med testresultater muligens sent i 2025 / kanskje 2026 - omtrent 10 år gammelt nå - det er priset til 85 millioner DKK Brain+ har produktet, har kundene, har kjøperne, har salgspipelinen under utførelse, som ALT er på rett spor Og denne priser markedet til å være verdt 17 millioner DKK. Helt sprøtt, spør du meg 🧐😳😀for 5 t siden·Basert på følgende forventer jeg en minimum x3 på b+ verdsettelse innen 2025 start 2026. Et selskaps verdsettelse er ikke en enkel beregning, men snarere en vurdering basert på flere faktorer. Selskapets økonomiske nøkkeltall, fremtidige inntjeningsmuligheter og markedsforhold analyseres. De mest brukte metodene inkluderer DCF-modellen (diskontert kontantstrøm), multippel verdsettelse og bokført verdi. Verdsettelsesmetoder: DCF-modell (diskontert kontantstrøm): Denne metoden er basert på selskapets fremtidige kontantstrømmer, som diskonteres til nåverdi ved bruk av en passende rente. Multippel verdsettelse: Her sammenlignes selskapet med andre lignende selskaper i markedet, og faktorer som omsetning, inntjening og markedsverdi tas i betraktning. Bokført verdi: Denne metoden er basert på selskapets regnskapstall og gjenspeiler dets eiendeler, gjeld og egenkapital. Faktorer som påvirker prisen: Nøkkeltall: Omsetning, resultat før renter og skatt, fortjeneste, eiendeler og gjeld er alle viktige faktorer. Fremtidig inntjeningspotensial: Vekstrater, markedsforhold og konkurransesituasjonen spiller en stor rolle. Markedsforhold: Bransjetrender, etterspørsel og den generelle økonomiske situasjonen påvirker prisen. Bedriftsstruktur og ledelse: Antall ansatte, deres ferdigheter og bedriftsstrukturen er også viktige faktorer. Forhandlingsposisjon: Til syvende og sist avhenger prisen av hva kjøperne er villige til å betale. Viktige hensyn: Salgsmodenhet: Et selskap som er godt forberedt og har kontroll over sine prosesser er mer attraktivt for kjøpere og kan oppnå en høyere pris. Forhandlinger: En verdsettelse er ikke en fast pris, men snarere et utgangspunkt for forhandlinger. Scenarioer: Det er lurt å vurdere ulike scenarioer (worst-case, best-case og sannsynlig utfall) for å få et mer realistisk bilde av verdien av virksomheten. Når man selger en virksomhet, er det viktig å søke råd fra fagfolk, som regnskapsførere, advokater eller rådgivere som spesialiserer seg på forretningstransaksjoner.
- for 1 døgn siden·Kan noen forklare meg hvorfor en + endring i prisen (for tiden 5,6 %) ikke endrer totalavkastningen som forblir på -81,2 %.for 1 døgn siden·Det vil være noe til salgs helt til selgeren har solgt alt. Det er faktisk veldig enkelt, og jeg er ganske overrasket over at du ikke vet om metoden, med tanke på hvor mye tid du bruker her.for 16 t siden·Ærlig talt, det jeg er mest overrasket over er svaret du gir!
- for 1 døgn siden·Vet noen hvorfor det ikke er mulig å kjøpe kursen ut av 0,0154🤔 nå har jeg kjøpt flere millioner, men det er fortsatt 125 000 til salgs selv om du kjøper 1 000 000 til den kursen så er det 125 000 igjen umiddelbart 🤷🤔 kan noen fortelle meg hva som skjer??for 1 døgn siden·Ja, det er et taktisk triks, kan man si. Hvis du for eksempel viser at du er interessert i å kjøpe et veldig stort antall, vil mange selgere sannsynligvis trekke seg i et forsøk på å la deg kjøpe til stadig høyere priser. Derfor, når du for eksempel kjøper, kan du bare la 125 000 være synlige. Det brukes i mange aksjer hver eneste dag.
- for 3 døgn siden·Styrket innsats for personer med demens Etter hvert som antallet eldre øker, forventes det også en økning i antallet personer med demens. Samtidig er ventetidene for demensvurdering for lange. Gjennom årene har det blitt lansert mange initiativer innen demensområdet, og partene i avtalen er enige om at det fortsatt er behov for å fokusere på å sikre at personer med demens får nødvendig vurdering, behandling og omsorg. Raskere vurdering Partene i avtalen er enige om å styrke innsatsen for raskere vurdering av demens. Partene i avtalen bemerker at Sundhedsstyrelsen har vurdert at noen pasienter fortsatt trenger spesialisert vurdering med tilgang til flere spesialiteter og diagnostiske undersøkelser, mens andre pasientgrupper kan vurderes med hell i allmennlegetjenesten, muligens med råd fra sykehuset. Allmennlegetjenesten må vurdere og behandle en større andel personer med demens i fremtiden. Vurderingsklinikkene på sykehusene må støtte allmennlegetjenesten i denne oppgaven. Oppgavene for den allmennmedisinske tjenesten knyttet til demensutredning og -behandling kan inkluderes i den nasjonalt fastsatte oppgavebeskrivelsen, som Sundhedsstyrelsen skal utarbeide. Partene i avtalen bemerker at det i forbindelse med avtalen om implementering av reserven for tiltak på sosial-, helse- og arbeidsmarkedsområdet for 2024–2027 ble bevilget 123 millioner danske kroner i perioden til en styrket innsats på demensområdet, herunder å lansere et pilotprosjekt som har som mål å forbedre kvaliteten på demensutredning over hele landet og øke utredningskapasiteten i 2024–2027. Partene i avtalen er enige om at det i 2026 skal drøftes et konkret forslag til styrket demensutredning i den allmennmedisinske tjenesten, som vil sikre kortere ventetider og utredning nærmere hjemmet. Det vil også bidra til å frigjøre kapasitet i spesialiserte tjenester, slik at ressurser kan brukes mer spesifikt til personer med behov for spesialiserte tiltak. Initiativet må sees i sammenheng med den forventede styrkingen av lokale helsetjenester, inkludert styrket kapasitet i den allmennmedisinske tjenesten. Redusere ventetider for demensvurdering For å støtte arbeidet med å redusere ventetider for demensvurdering på sykehus, er partene i avtalen enige om å øke den samlede kapasiteten innen demensvurdering, inkludert utgående og rådgivningsfunksjoner, blant annet med sikte på å styrke innsatsen for de mest sårbare borgerne med demens. Midlene implementeres basert på Helsestyrelsens anbefalinger for fremtidig organisering av demensvurdering, som skal danne grunnlaget for regionenes arbeid med å redusere ventetider for demensvurdering. Partene i avtalen er enige om at Innenriks- og Helsedepartementet skal innhente en årlig status fra de danske regioner for å følge utviklingen i ventetider og de konkrete tiltakene knyttet til å redusere dem, inkludert hvordan innsatsen støtter overgangen til vurdering nærmere borgeren. Pilotprosjekt for tidlige tiltak for personer med demens Hvert år får rundt 9000 personer diagnosen demens. Det er viktig at det umiddelbart etter demensdiagnosen gjøres en vurdering av behovet for tidlige tiltak for å opprettholde funksjonsnivået og utsette behovet for omsorg og ytterligere omfattende helsetiltak. Partene i avtalen er enige om at Nasjonalt kunnskapssenter for demens skal få i oppgave å teste en modell for styrkede tidlige tiltak i forbindelse med en demensdiagnose. Dette kan inkludere fokus på evidensbasert kognitiv stimuleringsterapi som CST-treningstiltak (Kognitiv Stimuleringsterapi), proaktive forebyggende tiltak knyttet til fysisk og psykisk helse for personer med demens, osv. Tiltaket skal være en del av det pasientrettede forebyggende tilbudet. Nasjonalt kunnskapssenter for demens skal få i oppgave å utvikle et konsept og teste det på lokalt utvalgte steder i landet. Det skal utarbeides en kunnskapsvurdering av forsøket med sikte på å eventuelt videre arbeide med erfaringene fra prosjektet i større skala. Kunnskapsvurderingen skal blant annet belyse hvorvidt og hvordan tidlige tiltak påvirker borgernes funksjonsevne og eventuelt bidrar til å forsinke behovet for mer omfattende tiltak. Forsterket innsats for personer med demens Partene i avtalen har blitt enige om å sette av en ramme med midler fra 2030 øremerket til styrking av demensområdet. I 2028 skal partene drøfte implementeringen av rammeverket, blant annet basert på erfaringer fra kunnskapsoppdagelsen i pilotprosjektet om tidlige demenstiltak.for 3 døgn siden·I politikken er store ord og gode intensjoner aldri mangelvare. Alle som følger med på politikk vet at det ikke bare handler om å lytte til hva politikerne sier, men at det er enda viktigere å se på hva de faktisk gjør. Hvor i brain+ kan vi se tegn til alle de mange initiativene på området som du snakker om? Med noen måneders mellomrom har vi sett en pressemelding som sier at Brain nå har mottatt en bestilling på ynkelige 60 000 i en kommune. Du skulle gjerne gitt inntrykk av at det skjer mye, men det er rett og slett ikke tilfelle.
- for 3 døgn siden·Kanskje den nye helsereformen kan være et kjærkomment dytt for b+ i en positiv retning 🤔😊 Det er 100 tettskrevne sider, men jeg kan legge ut litt av den som kan ha en innvirkning på fremtiden til b+-produkter. Håper noen kan finne det relevant 😊 Hvordan ser du for deg at Ayla passer inn her? Avtale om helsereform 2024 • Reformen skaper mer ensartethet i helsetjenestene gjennom en styrket nasjonal koordinering av digitale tjenester og spredning av nye innovative løsninger samt en bedre fordeling av leger og helseressurser over hele landet. Kommuner og regioner har et ansvar for å sørge for at den implementeres. • Reformen innfører en ny folkehelselov og dermed et styrket grunnlag for å sikre bedre forebygging og helse for innbyggere over hele landet. Partene i avtalen legger stor vekt på demokratisk kontroll av helsetjenesten. Den gratis og likeverdige helsetjenesten utgjør en hjørnestein i vårt velferdssamfunn. Alle dansker er i kontakt med helsevesenet, og vi bruker en betydelig del av de offentlige ressursene på helsesektoren. Samtidig er det et grunnleggende hensyn at de ansvarlige helsemyndighetene får best mulig grunnlag for å løse sine egne oppgaver og utfordringer, redusere ulikhet i helse og sikre overgang, prioritering og hensiktsmessig fordeling av ressurser innenfor sin egen politiske organisasjon. Alle deler av helsevesenet må ta et større felles ansvar for å utvikle og styrke det lokale helsevesenet og pasientenes samlede omsorgsprosess. Reformens suksess avhenger av et helhetlig politisk eierskap i kommuner, regioner og staten, samt det samarbeidet og respekten for hverandre på tvers av partilinjer og myndighetsgrenser som er karakteristisk for det danske demokratiske styresettet. Å reformere helsevesenet slik at det kan håndtere fremtidens utfordringer er et uttrykk for rettidig omsorg. Hver dag går tusenvis av dyktige mennesker på jobb i helsetjenesten for å gi pasientene den omsorgen og behandlingen de trenger. Mye fungerer bra i det danske helsevesenet. Reformen må bygge videre på dette. De grunnleggende endringene må derfor være nødvendige, tilstrekkelige og adressere de viktigste utfordringene uten å undergrave helsetjenestens styrker. Reformen er basert på et solid faglig grunnlag. Arbeidet til Helsestrukturkommisjonen og den påfølgende høringen danner grunnlaget for regjeringens reformforslag. Avtalen her om fremtidens helsetjeneste er et resultat av den påfølgende politiske prosessen. Implementeringen av avtalen innebærer lovgivende arbeid og implementering i hele helsetjenesten, som vil skje i de kommende årene i nært samarbeid med de mange interessentene og dyktige ansatte og ledere i helsetjenesten. Avtalegruppen vil kontinuerlig følge implementeringen av reformen og dens sentrale initiativer.for 3 døgn siden·Styrket innsats for personer med demens Etter hvert som antallet eldre øker, forventes det også en økning i antallet personer med demens. Samtidig er ventetidene for demensvurdering for lange. Gjennom årene har det blitt lansert mange initiativer innen demensområdet, og partene i avtalen er enige om at det fortsatt er behov for å fokusere på å sikre at personer med demens får nødvendig vurdering, behandling og omsorg. Raskere vurdering Partene i avtalen er enige om å styrke innsatsen for raskere vurdering av demens. Partene i avtalen bemerker at Sundhedsstyrelsen har vurdert at noen pasienter fortsatt trenger spesialisert vurdering med tilgang til flere spesialiteter og diagnostiske undersøkelser, mens andre pasientgrupper kan vurderes med hell i allmennlegetjenesten, muligens med råd fra sykehuset. Allmennlegetjenesten må vurdere og behandle en større andel personer med demens i fremtiden. Vurderingsklinikkene på sykehusene må støtte allmennlegetjenesten i denne oppgaven. Oppgavene for den allmennmedisinske tjenesten knyttet til demensutredning og -behandling kan inkluderes i den nasjonalt fastsatte oppgavebeskrivelsen, som Sundhedsstyrelsen skal utarbeide. Partene i avtalen bemerker at det i forbindelse med avtalen om implementering av reserven for tiltak på sosial-, helse- og arbeidsmarkedsområdet for 2024–2027 ble bevilget 123 millioner danske kroner i perioden til en styrket innsats på demensområdet, herunder å lansere et pilotprosjekt som har som mål å forbedre kvaliteten på demensutredning over hele landet og øke utredningskapasiteten i 2024–2027. Partene i avtalen er enige om at det i 2026 skal drøftes et konkret forslag til styrket demensutredning i den allmennmedisinske tjenesten, som vil sikre kortere ventetider og utredning nærmere hjemmet. Det vil også bidra til å frigjøre kapasitet i spesialiserte tjenester, slik at ressurser kan brukes mer spesifikt til personer med behov for spesialiserte tiltak. Initiativet må sees i sammenheng med den forventede styrkingen av lokale helsetjenester, inkludert styrket kapasitet i den allmennmedisinske tjenesten. Redusere ventetider for demensvurdering For å støtte arbeidet med å redusere ventetider for demensvurdering på sykehus, er partene i avtalen enige om å øke den samlede kapasiteten innen demensvurdering, inkludert utgående og rådgivningsfunksjoner, blant annet med sikte på å styrke innsatsen for de mest sårbare borgerne med demens. Midlene implementeres basert på Helsestyrelsens anbefalinger for fremtidig organisering av demensvurdering, som skal danne grunnlaget for regionenes arbeid med å redusere ventetider for demensvurdering. Partene i avtalen er enige om at Innenriks- og Helsedepartementet skal innhente en årlig status fra de danske regioner for å følge utviklingen i ventetider og de konkrete tiltakene knyttet til å redusere dem, inkludert hvordan innsatsen støtter overgangen til vurdering nærmere borgeren. Pilotprosjekt for tidlige tiltak for personer med demens Hvert år får rundt 9000 personer diagnosen demens. Det er viktig at det umiddelbart etter demensdiagnosen gjøres en vurdering av behovet for tidlige tiltak for å opprettholde funksjonsnivået og utsette behovet for omsorg og ytterligere omfattende helsetiltak. Partene i avtalen er enige om at Nasjonalt kunnskapssenter for demens skal få i oppgave å teste en modell for styrkede tidlige tiltak i forbindelse med en demensdiagnose. Dette kan inkludere fokus på evidensbasert kognitiv stimuleringsterapi som CST-treningstiltak (Kognitiv Stimuleringsterapi), proaktive forebyggende tiltak knyttet til fysisk og psykisk helse for personer med demens, osv. Tiltaket skal være en del av det pasientrettede forebyggende tilbudet. Nasjonalt kunnskapssenter for demens skal få i oppgave å utvikle et konsept og teste det på lokalt utvalgte steder i landet. Det skal utarbeides en kunnskapsvurdering av forsøket med sikte på å eventuelt videre arbeide med erfaringene fra prosjektet i større skala. Kunnskapsvurderingen skal blant annet belyse hvorvidt og hvordan tidlige tiltak påvirker borgernes funksjonsevne og eventuelt bidrar til å forsinke behovet for mer omfattende tiltak. Forsterket innsats for personer med demens Partene i avtalen har blitt enige om å sette av en ramme med midler fra 2030 øremerket til styrking av demensområdet. I 2028 skal partene drøfte implementeringen av rammeverket, blant annet basert på erfaringer fra kunnskapsoppdagelsen i pilotprosjektet om tidlige demenstiltak.
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Nyheter og Analyser
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Kvartalsrapport (Q4)
Kun PDF
81 dager siden
Nyheter og Analyser
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
- for 22 t siden·Det er noen som må forklare hvorfor det er umulig å komme over 0,0154...for 6 t siden·Det er et evig undrende hvordan markedet priser….. Ta et annet lite svensk bioselskap innen diabetes- og fedmeområdet - Pila Pharma - ingen produkt, men på vei med testresultater muligens sent i 2025 / kanskje 2026 - omtrent 10 år gammelt nå - det er priset til 85 millioner DKK Brain+ har produktet, har kundene, har kjøperne, har salgspipelinen under utførelse, som ALT er på rett spor Og denne priser markedet til å være verdt 17 millioner DKK. Helt sprøtt, spør du meg 🧐😳😀for 5 t siden·Basert på følgende forventer jeg en minimum x3 på b+ verdsettelse innen 2025 start 2026. Et selskaps verdsettelse er ikke en enkel beregning, men snarere en vurdering basert på flere faktorer. Selskapets økonomiske nøkkeltall, fremtidige inntjeningsmuligheter og markedsforhold analyseres. De mest brukte metodene inkluderer DCF-modellen (diskontert kontantstrøm), multippel verdsettelse og bokført verdi. Verdsettelsesmetoder: DCF-modell (diskontert kontantstrøm): Denne metoden er basert på selskapets fremtidige kontantstrømmer, som diskonteres til nåverdi ved bruk av en passende rente. Multippel verdsettelse: Her sammenlignes selskapet med andre lignende selskaper i markedet, og faktorer som omsetning, inntjening og markedsverdi tas i betraktning. Bokført verdi: Denne metoden er basert på selskapets regnskapstall og gjenspeiler dets eiendeler, gjeld og egenkapital. Faktorer som påvirker prisen: Nøkkeltall: Omsetning, resultat før renter og skatt, fortjeneste, eiendeler og gjeld er alle viktige faktorer. Fremtidig inntjeningspotensial: Vekstrater, markedsforhold og konkurransesituasjonen spiller en stor rolle. Markedsforhold: Bransjetrender, etterspørsel og den generelle økonomiske situasjonen påvirker prisen. Bedriftsstruktur og ledelse: Antall ansatte, deres ferdigheter og bedriftsstrukturen er også viktige faktorer. Forhandlingsposisjon: Til syvende og sist avhenger prisen av hva kjøperne er villige til å betale. Viktige hensyn: Salgsmodenhet: Et selskap som er godt forberedt og har kontroll over sine prosesser er mer attraktivt for kjøpere og kan oppnå en høyere pris. Forhandlinger: En verdsettelse er ikke en fast pris, men snarere et utgangspunkt for forhandlinger. Scenarioer: Det er lurt å vurdere ulike scenarioer (worst-case, best-case og sannsynlig utfall) for å få et mer realistisk bilde av verdien av virksomheten. Når man selger en virksomhet, er det viktig å søke råd fra fagfolk, som regnskapsførere, advokater eller rådgivere som spesialiserer seg på forretningstransaksjoner.
- for 1 døgn siden·Kan noen forklare meg hvorfor en + endring i prisen (for tiden 5,6 %) ikke endrer totalavkastningen som forblir på -81,2 %.for 1 døgn siden·Det vil være noe til salgs helt til selgeren har solgt alt. Det er faktisk veldig enkelt, og jeg er ganske overrasket over at du ikke vet om metoden, med tanke på hvor mye tid du bruker her.for 16 t siden·Ærlig talt, det jeg er mest overrasket over er svaret du gir!
- for 1 døgn siden·Vet noen hvorfor det ikke er mulig å kjøpe kursen ut av 0,0154🤔 nå har jeg kjøpt flere millioner, men det er fortsatt 125 000 til salgs selv om du kjøper 1 000 000 til den kursen så er det 125 000 igjen umiddelbart 🤷🤔 kan noen fortelle meg hva som skjer??for 1 døgn siden·Ja, det er et taktisk triks, kan man si. Hvis du for eksempel viser at du er interessert i å kjøpe et veldig stort antall, vil mange selgere sannsynligvis trekke seg i et forsøk på å la deg kjøpe til stadig høyere priser. Derfor, når du for eksempel kjøper, kan du bare la 125 000 være synlige. Det brukes i mange aksjer hver eneste dag.
- for 3 døgn siden·Styrket innsats for personer med demens Etter hvert som antallet eldre øker, forventes det også en økning i antallet personer med demens. Samtidig er ventetidene for demensvurdering for lange. Gjennom årene har det blitt lansert mange initiativer innen demensområdet, og partene i avtalen er enige om at det fortsatt er behov for å fokusere på å sikre at personer med demens får nødvendig vurdering, behandling og omsorg. Raskere vurdering Partene i avtalen er enige om å styrke innsatsen for raskere vurdering av demens. Partene i avtalen bemerker at Sundhedsstyrelsen har vurdert at noen pasienter fortsatt trenger spesialisert vurdering med tilgang til flere spesialiteter og diagnostiske undersøkelser, mens andre pasientgrupper kan vurderes med hell i allmennlegetjenesten, muligens med råd fra sykehuset. Allmennlegetjenesten må vurdere og behandle en større andel personer med demens i fremtiden. Vurderingsklinikkene på sykehusene må støtte allmennlegetjenesten i denne oppgaven. Oppgavene for den allmennmedisinske tjenesten knyttet til demensutredning og -behandling kan inkluderes i den nasjonalt fastsatte oppgavebeskrivelsen, som Sundhedsstyrelsen skal utarbeide. Partene i avtalen bemerker at det i forbindelse med avtalen om implementering av reserven for tiltak på sosial-, helse- og arbeidsmarkedsområdet for 2024–2027 ble bevilget 123 millioner danske kroner i perioden til en styrket innsats på demensområdet, herunder å lansere et pilotprosjekt som har som mål å forbedre kvaliteten på demensutredning over hele landet og øke utredningskapasiteten i 2024–2027. Partene i avtalen er enige om at det i 2026 skal drøftes et konkret forslag til styrket demensutredning i den allmennmedisinske tjenesten, som vil sikre kortere ventetider og utredning nærmere hjemmet. Det vil også bidra til å frigjøre kapasitet i spesialiserte tjenester, slik at ressurser kan brukes mer spesifikt til personer med behov for spesialiserte tiltak. Initiativet må sees i sammenheng med den forventede styrkingen av lokale helsetjenester, inkludert styrket kapasitet i den allmennmedisinske tjenesten. Redusere ventetider for demensvurdering For å støtte arbeidet med å redusere ventetider for demensvurdering på sykehus, er partene i avtalen enige om å øke den samlede kapasiteten innen demensvurdering, inkludert utgående og rådgivningsfunksjoner, blant annet med sikte på å styrke innsatsen for de mest sårbare borgerne med demens. Midlene implementeres basert på Helsestyrelsens anbefalinger for fremtidig organisering av demensvurdering, som skal danne grunnlaget for regionenes arbeid med å redusere ventetider for demensvurdering. Partene i avtalen er enige om at Innenriks- og Helsedepartementet skal innhente en årlig status fra de danske regioner for å følge utviklingen i ventetider og de konkrete tiltakene knyttet til å redusere dem, inkludert hvordan innsatsen støtter overgangen til vurdering nærmere borgeren. Pilotprosjekt for tidlige tiltak for personer med demens Hvert år får rundt 9000 personer diagnosen demens. Det er viktig at det umiddelbart etter demensdiagnosen gjøres en vurdering av behovet for tidlige tiltak for å opprettholde funksjonsnivået og utsette behovet for omsorg og ytterligere omfattende helsetiltak. Partene i avtalen er enige om at Nasjonalt kunnskapssenter for demens skal få i oppgave å teste en modell for styrkede tidlige tiltak i forbindelse med en demensdiagnose. Dette kan inkludere fokus på evidensbasert kognitiv stimuleringsterapi som CST-treningstiltak (Kognitiv Stimuleringsterapi), proaktive forebyggende tiltak knyttet til fysisk og psykisk helse for personer med demens, osv. Tiltaket skal være en del av det pasientrettede forebyggende tilbudet. Nasjonalt kunnskapssenter for demens skal få i oppgave å utvikle et konsept og teste det på lokalt utvalgte steder i landet. Det skal utarbeides en kunnskapsvurdering av forsøket med sikte på å eventuelt videre arbeide med erfaringene fra prosjektet i større skala. Kunnskapsvurderingen skal blant annet belyse hvorvidt og hvordan tidlige tiltak påvirker borgernes funksjonsevne og eventuelt bidrar til å forsinke behovet for mer omfattende tiltak. Forsterket innsats for personer med demens Partene i avtalen har blitt enige om å sette av en ramme med midler fra 2030 øremerket til styrking av demensområdet. I 2028 skal partene drøfte implementeringen av rammeverket, blant annet basert på erfaringer fra kunnskapsoppdagelsen i pilotprosjektet om tidlige demenstiltak.for 3 døgn siden·I politikken er store ord og gode intensjoner aldri mangelvare. Alle som følger med på politikk vet at det ikke bare handler om å lytte til hva politikerne sier, men at det er enda viktigere å se på hva de faktisk gjør. Hvor i brain+ kan vi se tegn til alle de mange initiativene på området som du snakker om? Med noen måneders mellomrom har vi sett en pressemelding som sier at Brain nå har mottatt en bestilling på ynkelige 60 000 i en kommune. Du skulle gjerne gitt inntrykk av at det skjer mye, men det er rett og slett ikke tilfelle.
- for 3 døgn siden·Kanskje den nye helsereformen kan være et kjærkomment dytt for b+ i en positiv retning 🤔😊 Det er 100 tettskrevne sider, men jeg kan legge ut litt av den som kan ha en innvirkning på fremtiden til b+-produkter. Håper noen kan finne det relevant 😊 Hvordan ser du for deg at Ayla passer inn her? Avtale om helsereform 2024 • Reformen skaper mer ensartethet i helsetjenestene gjennom en styrket nasjonal koordinering av digitale tjenester og spredning av nye innovative løsninger samt en bedre fordeling av leger og helseressurser over hele landet. Kommuner og regioner har et ansvar for å sørge for at den implementeres. • Reformen innfører en ny folkehelselov og dermed et styrket grunnlag for å sikre bedre forebygging og helse for innbyggere over hele landet. Partene i avtalen legger stor vekt på demokratisk kontroll av helsetjenesten. Den gratis og likeverdige helsetjenesten utgjør en hjørnestein i vårt velferdssamfunn. Alle dansker er i kontakt med helsevesenet, og vi bruker en betydelig del av de offentlige ressursene på helsesektoren. Samtidig er det et grunnleggende hensyn at de ansvarlige helsemyndighetene får best mulig grunnlag for å løse sine egne oppgaver og utfordringer, redusere ulikhet i helse og sikre overgang, prioritering og hensiktsmessig fordeling av ressurser innenfor sin egen politiske organisasjon. Alle deler av helsevesenet må ta et større felles ansvar for å utvikle og styrke det lokale helsevesenet og pasientenes samlede omsorgsprosess. Reformens suksess avhenger av et helhetlig politisk eierskap i kommuner, regioner og staten, samt det samarbeidet og respekten for hverandre på tvers av partilinjer og myndighetsgrenser som er karakteristisk for det danske demokratiske styresettet. Å reformere helsevesenet slik at det kan håndtere fremtidens utfordringer er et uttrykk for rettidig omsorg. Hver dag går tusenvis av dyktige mennesker på jobb i helsetjenesten for å gi pasientene den omsorgen og behandlingen de trenger. Mye fungerer bra i det danske helsevesenet. Reformen må bygge videre på dette. De grunnleggende endringene må derfor være nødvendige, tilstrekkelige og adressere de viktigste utfordringene uten å undergrave helsetjenestens styrker. Reformen er basert på et solid faglig grunnlag. Arbeidet til Helsestrukturkommisjonen og den påfølgende høringen danner grunnlaget for regjeringens reformforslag. Avtalen her om fremtidens helsetjeneste er et resultat av den påfølgende politiske prosessen. Implementeringen av avtalen innebærer lovgivende arbeid og implementering i hele helsetjenesten, som vil skje i de kommende årene i nært samarbeid med de mange interessentene og dyktige ansatte og ledere i helsetjenesten. Avtalegruppen vil kontinuerlig følge implementeringen av reformen og dens sentrale initiativer.for 3 døgn siden·Styrket innsats for personer med demens Etter hvert som antallet eldre øker, forventes det også en økning i antallet personer med demens. Samtidig er ventetidene for demensvurdering for lange. Gjennom årene har det blitt lansert mange initiativer innen demensområdet, og partene i avtalen er enige om at det fortsatt er behov for å fokusere på å sikre at personer med demens får nødvendig vurdering, behandling og omsorg. Raskere vurdering Partene i avtalen er enige om å styrke innsatsen for raskere vurdering av demens. Partene i avtalen bemerker at Sundhedsstyrelsen har vurdert at noen pasienter fortsatt trenger spesialisert vurdering med tilgang til flere spesialiteter og diagnostiske undersøkelser, mens andre pasientgrupper kan vurderes med hell i allmennlegetjenesten, muligens med råd fra sykehuset. Allmennlegetjenesten må vurdere og behandle en større andel personer med demens i fremtiden. Vurderingsklinikkene på sykehusene må støtte allmennlegetjenesten i denne oppgaven. Oppgavene for den allmennmedisinske tjenesten knyttet til demensutredning og -behandling kan inkluderes i den nasjonalt fastsatte oppgavebeskrivelsen, som Sundhedsstyrelsen skal utarbeide. Partene i avtalen bemerker at det i forbindelse med avtalen om implementering av reserven for tiltak på sosial-, helse- og arbeidsmarkedsområdet for 2024–2027 ble bevilget 123 millioner danske kroner i perioden til en styrket innsats på demensområdet, herunder å lansere et pilotprosjekt som har som mål å forbedre kvaliteten på demensutredning over hele landet og øke utredningskapasiteten i 2024–2027. Partene i avtalen er enige om at det i 2026 skal drøftes et konkret forslag til styrket demensutredning i den allmennmedisinske tjenesten, som vil sikre kortere ventetider og utredning nærmere hjemmet. Det vil også bidra til å frigjøre kapasitet i spesialiserte tjenester, slik at ressurser kan brukes mer spesifikt til personer med behov for spesialiserte tiltak. Initiativet må sees i sammenheng med den forventede styrkingen av lokale helsetjenester, inkludert styrket kapasitet i den allmennmedisinske tjenesten. Redusere ventetider for demensvurdering For å støtte arbeidet med å redusere ventetider for demensvurdering på sykehus, er partene i avtalen enige om å øke den samlede kapasiteten innen demensvurdering, inkludert utgående og rådgivningsfunksjoner, blant annet med sikte på å styrke innsatsen for de mest sårbare borgerne med demens. Midlene implementeres basert på Helsestyrelsens anbefalinger for fremtidig organisering av demensvurdering, som skal danne grunnlaget for regionenes arbeid med å redusere ventetider for demensvurdering. Partene i avtalen er enige om at Innenriks- og Helsedepartementet skal innhente en årlig status fra de danske regioner for å følge utviklingen i ventetider og de konkrete tiltakene knyttet til å redusere dem, inkludert hvordan innsatsen støtter overgangen til vurdering nærmere borgeren. Pilotprosjekt for tidlige tiltak for personer med demens Hvert år får rundt 9000 personer diagnosen demens. Det er viktig at det umiddelbart etter demensdiagnosen gjøres en vurdering av behovet for tidlige tiltak for å opprettholde funksjonsnivået og utsette behovet for omsorg og ytterligere omfattende helsetiltak. Partene i avtalen er enige om at Nasjonalt kunnskapssenter for demens skal få i oppgave å teste en modell for styrkede tidlige tiltak i forbindelse med en demensdiagnose. Dette kan inkludere fokus på evidensbasert kognitiv stimuleringsterapi som CST-treningstiltak (Kognitiv Stimuleringsterapi), proaktive forebyggende tiltak knyttet til fysisk og psykisk helse for personer med demens, osv. Tiltaket skal være en del av det pasientrettede forebyggende tilbudet. Nasjonalt kunnskapssenter for demens skal få i oppgave å utvikle et konsept og teste det på lokalt utvalgte steder i landet. Det skal utarbeides en kunnskapsvurdering av forsøket med sikte på å eventuelt videre arbeide med erfaringene fra prosjektet i større skala. Kunnskapsvurderingen skal blant annet belyse hvorvidt og hvordan tidlige tiltak påvirker borgernes funksjonsevne og eventuelt bidrar til å forsinke behovet for mer omfattende tiltak. Forsterket innsats for personer med demens Partene i avtalen har blitt enige om å sette av en ramme med midler fra 2030 øremerket til styrking av demensområdet. I 2028 skal partene drøfte implementeringen av rammeverket, blant annet basert på erfaringer fra kunnskapsoppdagelsen i pilotprosjektet om tidlige demenstiltak.
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Ordredybde
First North Denmark
Antall
Kjøp
421 462
Selg
Antall
882 568
Siste handler
Tid | Pris | Antall | Kjøpere | Selger |
---|---|---|---|---|
5 000 | - | - | ||
58 441 | - | - | ||
343 | - | - | ||
10 000 | - | - | ||
54 657 | - | - |
Høy
0,015VWAP
Lav
0,014OmsetningAntall
0,1 3 875 144
VWAP
Høy
0,015Lav
0,014OmsetningAntall
0,1 3 875 144
Meglerstatistikk
Fant ingen data
Kunder besøkte også
Selskapshendelser
Kommende | |
---|---|
2025 Kvartalsrapport (Q2) | 28. aug. |
Historisk | ||
---|---|---|
2024 Generalforsamling | 29. mai | |
2024 Kvartalsrapport (Q4) | 29. apr. | |
Tegningsrettemisjon | 13. mars | |
2024 Ekstraordinær generalforsamling | 12. feb. | |
2024 Kvartalsrapport (Q2) | 3. sep. 2024 |
Data hentes fra Millistream, Quartr
Kvartalsrapport (Q4)
Kun PDF
81 dager siden
Nyheter og Analyser
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Selskapshendelser
Kommende | |
---|---|
2025 Kvartalsrapport (Q2) | 28. aug. |
Historisk | ||
---|---|---|
2024 Generalforsamling | 29. mai | |
2024 Kvartalsrapport (Q4) | 29. apr. | |
Tegningsrettemisjon | 13. mars | |
2024 Ekstraordinær generalforsamling | 12. feb. | |
2024 Kvartalsrapport (Q2) | 3. sep. 2024 |
Data hentes fra Millistream, Quartr
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
- for 22 t siden·Det er noen som må forklare hvorfor det er umulig å komme over 0,0154...for 6 t siden·Det er et evig undrende hvordan markedet priser….. Ta et annet lite svensk bioselskap innen diabetes- og fedmeområdet - Pila Pharma - ingen produkt, men på vei med testresultater muligens sent i 2025 / kanskje 2026 - omtrent 10 år gammelt nå - det er priset til 85 millioner DKK Brain+ har produktet, har kundene, har kjøperne, har salgspipelinen under utførelse, som ALT er på rett spor Og denne priser markedet til å være verdt 17 millioner DKK. Helt sprøtt, spør du meg 🧐😳😀for 5 t siden·Basert på følgende forventer jeg en minimum x3 på b+ verdsettelse innen 2025 start 2026. Et selskaps verdsettelse er ikke en enkel beregning, men snarere en vurdering basert på flere faktorer. Selskapets økonomiske nøkkeltall, fremtidige inntjeningsmuligheter og markedsforhold analyseres. De mest brukte metodene inkluderer DCF-modellen (diskontert kontantstrøm), multippel verdsettelse og bokført verdi. Verdsettelsesmetoder: DCF-modell (diskontert kontantstrøm): Denne metoden er basert på selskapets fremtidige kontantstrømmer, som diskonteres til nåverdi ved bruk av en passende rente. Multippel verdsettelse: Her sammenlignes selskapet med andre lignende selskaper i markedet, og faktorer som omsetning, inntjening og markedsverdi tas i betraktning. Bokført verdi: Denne metoden er basert på selskapets regnskapstall og gjenspeiler dets eiendeler, gjeld og egenkapital. Faktorer som påvirker prisen: Nøkkeltall: Omsetning, resultat før renter og skatt, fortjeneste, eiendeler og gjeld er alle viktige faktorer. Fremtidig inntjeningspotensial: Vekstrater, markedsforhold og konkurransesituasjonen spiller en stor rolle. Markedsforhold: Bransjetrender, etterspørsel og den generelle økonomiske situasjonen påvirker prisen. Bedriftsstruktur og ledelse: Antall ansatte, deres ferdigheter og bedriftsstrukturen er også viktige faktorer. Forhandlingsposisjon: Til syvende og sist avhenger prisen av hva kjøperne er villige til å betale. Viktige hensyn: Salgsmodenhet: Et selskap som er godt forberedt og har kontroll over sine prosesser er mer attraktivt for kjøpere og kan oppnå en høyere pris. Forhandlinger: En verdsettelse er ikke en fast pris, men snarere et utgangspunkt for forhandlinger. Scenarioer: Det er lurt å vurdere ulike scenarioer (worst-case, best-case og sannsynlig utfall) for å få et mer realistisk bilde av verdien av virksomheten. Når man selger en virksomhet, er det viktig å søke råd fra fagfolk, som regnskapsførere, advokater eller rådgivere som spesialiserer seg på forretningstransaksjoner.
- for 1 døgn siden·Kan noen forklare meg hvorfor en + endring i prisen (for tiden 5,6 %) ikke endrer totalavkastningen som forblir på -81,2 %.for 1 døgn siden·Det vil være noe til salgs helt til selgeren har solgt alt. Det er faktisk veldig enkelt, og jeg er ganske overrasket over at du ikke vet om metoden, med tanke på hvor mye tid du bruker her.for 16 t siden·Ærlig talt, det jeg er mest overrasket over er svaret du gir!
- for 1 døgn siden·Vet noen hvorfor det ikke er mulig å kjøpe kursen ut av 0,0154🤔 nå har jeg kjøpt flere millioner, men det er fortsatt 125 000 til salgs selv om du kjøper 1 000 000 til den kursen så er det 125 000 igjen umiddelbart 🤷🤔 kan noen fortelle meg hva som skjer??for 1 døgn siden·Ja, det er et taktisk triks, kan man si. Hvis du for eksempel viser at du er interessert i å kjøpe et veldig stort antall, vil mange selgere sannsynligvis trekke seg i et forsøk på å la deg kjøpe til stadig høyere priser. Derfor, når du for eksempel kjøper, kan du bare la 125 000 være synlige. Det brukes i mange aksjer hver eneste dag.
- for 3 døgn siden·Styrket innsats for personer med demens Etter hvert som antallet eldre øker, forventes det også en økning i antallet personer med demens. Samtidig er ventetidene for demensvurdering for lange. Gjennom årene har det blitt lansert mange initiativer innen demensområdet, og partene i avtalen er enige om at det fortsatt er behov for å fokusere på å sikre at personer med demens får nødvendig vurdering, behandling og omsorg. Raskere vurdering Partene i avtalen er enige om å styrke innsatsen for raskere vurdering av demens. Partene i avtalen bemerker at Sundhedsstyrelsen har vurdert at noen pasienter fortsatt trenger spesialisert vurdering med tilgang til flere spesialiteter og diagnostiske undersøkelser, mens andre pasientgrupper kan vurderes med hell i allmennlegetjenesten, muligens med råd fra sykehuset. Allmennlegetjenesten må vurdere og behandle en større andel personer med demens i fremtiden. Vurderingsklinikkene på sykehusene må støtte allmennlegetjenesten i denne oppgaven. Oppgavene for den allmennmedisinske tjenesten knyttet til demensutredning og -behandling kan inkluderes i den nasjonalt fastsatte oppgavebeskrivelsen, som Sundhedsstyrelsen skal utarbeide. Partene i avtalen bemerker at det i forbindelse med avtalen om implementering av reserven for tiltak på sosial-, helse- og arbeidsmarkedsområdet for 2024–2027 ble bevilget 123 millioner danske kroner i perioden til en styrket innsats på demensområdet, herunder å lansere et pilotprosjekt som har som mål å forbedre kvaliteten på demensutredning over hele landet og øke utredningskapasiteten i 2024–2027. Partene i avtalen er enige om at det i 2026 skal drøftes et konkret forslag til styrket demensutredning i den allmennmedisinske tjenesten, som vil sikre kortere ventetider og utredning nærmere hjemmet. Det vil også bidra til å frigjøre kapasitet i spesialiserte tjenester, slik at ressurser kan brukes mer spesifikt til personer med behov for spesialiserte tiltak. Initiativet må sees i sammenheng med den forventede styrkingen av lokale helsetjenester, inkludert styrket kapasitet i den allmennmedisinske tjenesten. Redusere ventetider for demensvurdering For å støtte arbeidet med å redusere ventetider for demensvurdering på sykehus, er partene i avtalen enige om å øke den samlede kapasiteten innen demensvurdering, inkludert utgående og rådgivningsfunksjoner, blant annet med sikte på å styrke innsatsen for de mest sårbare borgerne med demens. Midlene implementeres basert på Helsestyrelsens anbefalinger for fremtidig organisering av demensvurdering, som skal danne grunnlaget for regionenes arbeid med å redusere ventetider for demensvurdering. Partene i avtalen er enige om at Innenriks- og Helsedepartementet skal innhente en årlig status fra de danske regioner for å følge utviklingen i ventetider og de konkrete tiltakene knyttet til å redusere dem, inkludert hvordan innsatsen støtter overgangen til vurdering nærmere borgeren. Pilotprosjekt for tidlige tiltak for personer med demens Hvert år får rundt 9000 personer diagnosen demens. Det er viktig at det umiddelbart etter demensdiagnosen gjøres en vurdering av behovet for tidlige tiltak for å opprettholde funksjonsnivået og utsette behovet for omsorg og ytterligere omfattende helsetiltak. Partene i avtalen er enige om at Nasjonalt kunnskapssenter for demens skal få i oppgave å teste en modell for styrkede tidlige tiltak i forbindelse med en demensdiagnose. Dette kan inkludere fokus på evidensbasert kognitiv stimuleringsterapi som CST-treningstiltak (Kognitiv Stimuleringsterapi), proaktive forebyggende tiltak knyttet til fysisk og psykisk helse for personer med demens, osv. Tiltaket skal være en del av det pasientrettede forebyggende tilbudet. Nasjonalt kunnskapssenter for demens skal få i oppgave å utvikle et konsept og teste det på lokalt utvalgte steder i landet. Det skal utarbeides en kunnskapsvurdering av forsøket med sikte på å eventuelt videre arbeide med erfaringene fra prosjektet i større skala. Kunnskapsvurderingen skal blant annet belyse hvorvidt og hvordan tidlige tiltak påvirker borgernes funksjonsevne og eventuelt bidrar til å forsinke behovet for mer omfattende tiltak. Forsterket innsats for personer med demens Partene i avtalen har blitt enige om å sette av en ramme med midler fra 2030 øremerket til styrking av demensområdet. I 2028 skal partene drøfte implementeringen av rammeverket, blant annet basert på erfaringer fra kunnskapsoppdagelsen i pilotprosjektet om tidlige demenstiltak.for 3 døgn siden·I politikken er store ord og gode intensjoner aldri mangelvare. Alle som følger med på politikk vet at det ikke bare handler om å lytte til hva politikerne sier, men at det er enda viktigere å se på hva de faktisk gjør. Hvor i brain+ kan vi se tegn til alle de mange initiativene på området som du snakker om? Med noen måneders mellomrom har vi sett en pressemelding som sier at Brain nå har mottatt en bestilling på ynkelige 60 000 i en kommune. Du skulle gjerne gitt inntrykk av at det skjer mye, men det er rett og slett ikke tilfelle.
- for 3 døgn siden·Kanskje den nye helsereformen kan være et kjærkomment dytt for b+ i en positiv retning 🤔😊 Det er 100 tettskrevne sider, men jeg kan legge ut litt av den som kan ha en innvirkning på fremtiden til b+-produkter. Håper noen kan finne det relevant 😊 Hvordan ser du for deg at Ayla passer inn her? Avtale om helsereform 2024 • Reformen skaper mer ensartethet i helsetjenestene gjennom en styrket nasjonal koordinering av digitale tjenester og spredning av nye innovative løsninger samt en bedre fordeling av leger og helseressurser over hele landet. Kommuner og regioner har et ansvar for å sørge for at den implementeres. • Reformen innfører en ny folkehelselov og dermed et styrket grunnlag for å sikre bedre forebygging og helse for innbyggere over hele landet. Partene i avtalen legger stor vekt på demokratisk kontroll av helsetjenesten. Den gratis og likeverdige helsetjenesten utgjør en hjørnestein i vårt velferdssamfunn. Alle dansker er i kontakt med helsevesenet, og vi bruker en betydelig del av de offentlige ressursene på helsesektoren. Samtidig er det et grunnleggende hensyn at de ansvarlige helsemyndighetene får best mulig grunnlag for å løse sine egne oppgaver og utfordringer, redusere ulikhet i helse og sikre overgang, prioritering og hensiktsmessig fordeling av ressurser innenfor sin egen politiske organisasjon. Alle deler av helsevesenet må ta et større felles ansvar for å utvikle og styrke det lokale helsevesenet og pasientenes samlede omsorgsprosess. Reformens suksess avhenger av et helhetlig politisk eierskap i kommuner, regioner og staten, samt det samarbeidet og respekten for hverandre på tvers av partilinjer og myndighetsgrenser som er karakteristisk for det danske demokratiske styresettet. Å reformere helsevesenet slik at det kan håndtere fremtidens utfordringer er et uttrykk for rettidig omsorg. Hver dag går tusenvis av dyktige mennesker på jobb i helsetjenesten for å gi pasientene den omsorgen og behandlingen de trenger. Mye fungerer bra i det danske helsevesenet. Reformen må bygge videre på dette. De grunnleggende endringene må derfor være nødvendige, tilstrekkelige og adressere de viktigste utfordringene uten å undergrave helsetjenestens styrker. Reformen er basert på et solid faglig grunnlag. Arbeidet til Helsestrukturkommisjonen og den påfølgende høringen danner grunnlaget for regjeringens reformforslag. Avtalen her om fremtidens helsetjeneste er et resultat av den påfølgende politiske prosessen. Implementeringen av avtalen innebærer lovgivende arbeid og implementering i hele helsetjenesten, som vil skje i de kommende årene i nært samarbeid med de mange interessentene og dyktige ansatte og ledere i helsetjenesten. Avtalegruppen vil kontinuerlig følge implementeringen av reformen og dens sentrale initiativer.for 3 døgn siden·Styrket innsats for personer med demens Etter hvert som antallet eldre øker, forventes det også en økning i antallet personer med demens. Samtidig er ventetidene for demensvurdering for lange. Gjennom årene har det blitt lansert mange initiativer innen demensområdet, og partene i avtalen er enige om at det fortsatt er behov for å fokusere på å sikre at personer med demens får nødvendig vurdering, behandling og omsorg. Raskere vurdering Partene i avtalen er enige om å styrke innsatsen for raskere vurdering av demens. Partene i avtalen bemerker at Sundhedsstyrelsen har vurdert at noen pasienter fortsatt trenger spesialisert vurdering med tilgang til flere spesialiteter og diagnostiske undersøkelser, mens andre pasientgrupper kan vurderes med hell i allmennlegetjenesten, muligens med råd fra sykehuset. Allmennlegetjenesten må vurdere og behandle en større andel personer med demens i fremtiden. Vurderingsklinikkene på sykehusene må støtte allmennlegetjenesten i denne oppgaven. Oppgavene for den allmennmedisinske tjenesten knyttet til demensutredning og -behandling kan inkluderes i den nasjonalt fastsatte oppgavebeskrivelsen, som Sundhedsstyrelsen skal utarbeide. Partene i avtalen bemerker at det i forbindelse med avtalen om implementering av reserven for tiltak på sosial-, helse- og arbeidsmarkedsområdet for 2024–2027 ble bevilget 123 millioner danske kroner i perioden til en styrket innsats på demensområdet, herunder å lansere et pilotprosjekt som har som mål å forbedre kvaliteten på demensutredning over hele landet og øke utredningskapasiteten i 2024–2027. Partene i avtalen er enige om at det i 2026 skal drøftes et konkret forslag til styrket demensutredning i den allmennmedisinske tjenesten, som vil sikre kortere ventetider og utredning nærmere hjemmet. Det vil også bidra til å frigjøre kapasitet i spesialiserte tjenester, slik at ressurser kan brukes mer spesifikt til personer med behov for spesialiserte tiltak. Initiativet må sees i sammenheng med den forventede styrkingen av lokale helsetjenester, inkludert styrket kapasitet i den allmennmedisinske tjenesten. Redusere ventetider for demensvurdering For å støtte arbeidet med å redusere ventetider for demensvurdering på sykehus, er partene i avtalen enige om å øke den samlede kapasiteten innen demensvurdering, inkludert utgående og rådgivningsfunksjoner, blant annet med sikte på å styrke innsatsen for de mest sårbare borgerne med demens. Midlene implementeres basert på Helsestyrelsens anbefalinger for fremtidig organisering av demensvurdering, som skal danne grunnlaget for regionenes arbeid med å redusere ventetider for demensvurdering. Partene i avtalen er enige om at Innenriks- og Helsedepartementet skal innhente en årlig status fra de danske regioner for å følge utviklingen i ventetider og de konkrete tiltakene knyttet til å redusere dem, inkludert hvordan innsatsen støtter overgangen til vurdering nærmere borgeren. Pilotprosjekt for tidlige tiltak for personer med demens Hvert år får rundt 9000 personer diagnosen demens. Det er viktig at det umiddelbart etter demensdiagnosen gjøres en vurdering av behovet for tidlige tiltak for å opprettholde funksjonsnivået og utsette behovet for omsorg og ytterligere omfattende helsetiltak. Partene i avtalen er enige om at Nasjonalt kunnskapssenter for demens skal få i oppgave å teste en modell for styrkede tidlige tiltak i forbindelse med en demensdiagnose. Dette kan inkludere fokus på evidensbasert kognitiv stimuleringsterapi som CST-treningstiltak (Kognitiv Stimuleringsterapi), proaktive forebyggende tiltak knyttet til fysisk og psykisk helse for personer med demens, osv. Tiltaket skal være en del av det pasientrettede forebyggende tilbudet. Nasjonalt kunnskapssenter for demens skal få i oppgave å utvikle et konsept og teste det på lokalt utvalgte steder i landet. Det skal utarbeides en kunnskapsvurdering av forsøket med sikte på å eventuelt videre arbeide med erfaringene fra prosjektet i større skala. Kunnskapsvurderingen skal blant annet belyse hvorvidt og hvordan tidlige tiltak påvirker borgernes funksjonsevne og eventuelt bidrar til å forsinke behovet for mer omfattende tiltak. Forsterket innsats for personer med demens Partene i avtalen har blitt enige om å sette av en ramme med midler fra 2030 øremerket til styrking av demensområdet. I 2028 skal partene drøfte implementeringen av rammeverket, blant annet basert på erfaringer fra kunnskapsoppdagelsen i pilotprosjektet om tidlige demenstiltak.
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Ordredybde
First North Denmark
Antall
Kjøp
421 462
Selg
Antall
882 568
Siste handler
Tid | Pris | Antall | Kjøpere | Selger |
---|---|---|---|---|
5 000 | - | - | ||
58 441 | - | - | ||
343 | - | - | ||
10 000 | - | - | ||
54 657 | - | - |
Høy
0,015VWAP
Lav
0,014OmsetningAntall
0,1 3 875 144
VWAP
Høy
0,015Lav
0,014OmsetningAntall
0,1 3 875 144
Meglerstatistikk
Fant ingen data