Gå til hovedinnhold

Slik har porteføljen min utviklet seg i november

Vi går inn i den siste måneden i 2019. Snart er det tid for refleksjon etter nok et år i finansmarkedene. Før vi derimot er ferdig med året, skal meglerkorpset komme med sine nyttårsraketter i aksjemarkedet, sjefsøkonomene skal snakke om neste år og analytikerne skal fortelle om økte inntjeningsprognoser.

Alle faktorene som nevnes over, bidrar historisk til at desembermåned ofte er en god måned i verdens aksjemarked. En annen effekt er også at flere av fondsforvalterne gjør store endringer i sine porteføljer før årsslutt. Kort fortalt kjøper man gjerne årets vinnere og selger derav årets tapere. Slikt sett åpner desember seg som en måned som favoriserer de som vil nyttiggjøre seg av kortsiktige muligheter.

Personlig tror jeg ikke det blir store endringer i min portefølje. Jeg har per i dag posisjoner som jeg i utgangspunktet er fornøyd med, men er også alltid åpen for muligheter.

Børsmåned øvrig har vært preget av siste rest av kvartalspresentasjoner. På Oslo Børs har det vært Fredriksen-selskapene som har stått igjen, både Flex, Golden Ocean og snart Frontline vil komme med tall. For å komme dette litt i forkjøpet så kan man på bred front si at shipping sektoren har hatt en meget godt kvartal, med økte inntekter og overskudd. Det ser dog litt mer skummelt ut for tørrlast og gass på litt lengre sikt, da flåtebalansen fortsatt heller i retning overkapasitet. Dette er ikke bra for ratene. Kombinerer man dette med handelskrig og noe lavere økonomisk aktivitet, lover ikke dette spesielt bra.

Norwegian med ny toppsjef

I midten av november fikk markedet (noe uventet) beskjed om at den tidligere sjefen for bensinstasjonskjeden Circle K, Jacob Schram tar over som ny toppsjef i Norwegian.

Schram har en noe annerledes og dertil spennende bakgrunn enn hva de andre kandidatene har hatt. Han har ingen direkte erfaring fra transport og flyindustri, men derimot har han en sterk erfaring innenfor retail, med blant annet sjefsstillinger innenfor McDonalds.

Hva tror jeg er tanken bak dette?

Jeg tror helt klart tanken bak denne ansettelsen er at Norwegian skal skvise mer penger ut av kunden per flytur. Dette skal gjøres ved å tilby mer varer og tjenester på hver enkelt flytur, i tillegg til ekstratjenester som plassreservasjon, fast-track og lignende.

Dette klinger godt med Norwegian sin «nye» strategi om å transformere seg fra et vekstselskap til et lønnsomt selskap. I og med at konkurransen i forhold til billettpriser er sterk, må selskapene finne andre måter å tjene penger på. Her kommer Schram sin erfaring i fra bensinstasjoner inn, der hele businessmodellen kretser rundt dette. I utgangspunktet fyller man kun bensin på en bensinstasjon, men som vi alle vet, er det veldig lett å raske med seg en Cola og Pølse når man først er der inne. Dette tror jeg er et grep som kan gavne Norwegian, da de kan spille på identisk strategi.

Tidligere toppsjef, Geir Karlsen går tilbake til sin gamle stilling som finansdirektør(CFO) i selskapet. Dette tror jeg kanskje er den viktigste delen av ledelseskabalen, at man får inn en flink og dyktig person, som i tillegg kjenner og har erfaring med komplekse finansielle bedrifter. Fremover blir det enormt spennende å følge selskapet, å se om de faktisk klarer å transformere seg til et lønnsomt selskap med en sunn balanse.

Min portefølje

Elkem
Hemfosa Fastligheter

Panoro Energy
Hunter Group
Sparebank 1 Midt Norge

Kjøp: Petrotal Corp

Porteføljen min har utviklet seg noe svakere enn indeks denne måneden. Mye av grunnen til dette er fallet i både Hunter Group og Panoro Energy. Akkurat hvorfor disse aksjene har falt er jeg usikker på, da jeg halve november lå på en strand i Miami og koblet litt av, men en må ha lengre perspektiv enn bare en måned på sine investeringer, så da må man leve med svingninger.

Det mest spennende som er skjedd er SBB sitt oppkjøp av Hemfosa Fastligheter. Dette budet skjedde mens jeg selv var på ferie, så de siste dagene har jeg gjort meg kjent med SBB og ikke minst denne “dealen” for å ta stilling til hva jeg skal gjøre. For min del kommer jeg til gå for alternativ 3 der man får mest mulig kontanter. Dette er fordi jeg anser dette som en mulighet til å eventuelt gjøre nye investeringer i andre eiendomsselskaper som jeg er mer kjent med. SBB er et selskap som før oppkjøpet av Hemfosa har hatt en større andel boliger enn Hemfosa. Jeg personlig liker helst næringseiendom og vil derfor ha minst mulig aksjer i SBB basert på dette. Samtidig synes jeg prisingen av SBB er i overkant av hva jeg er konvertabel med, som gjør at jeg personlig er ute etter mest mulig cash. Rent kvantitativt og driftsmessig er Hemfosa per i dag et billigere og bedre selskap enn SBB.

Samtidig er jeg også interessert i å “være med” i dette selskapet for å se hvordan SBB utvikler seg. En er nødt til å være pragmatisk i aksjemarkedet, så dette er en fin sjanse til å gjøre seg kjent med enda et nytt selskap.

Les mer om mine tanker bak Hemfosa her

Jeg har også i løpet av november kjøpt et nytt oljeselskap. Petrotal Corp er et spennende oljeselskap som driver utvinning av olje i Sør-Amerika. Dette er lite kjent i Norge, men jeg har brukt noen dager på å studere selskapet inngående. I hovedsak har selskapet nesten null gjeld og har økt sin oljeproduksjon betydelig. De har pt en netback (inntekt per fat) på 40 USD på dagens oljepris og sikter etter en oljeproduksjon på mellom 11000- 13000 fat per dag i år. Opp mot 20000 neste år. Et meget spennende case, men med en høyere risiko enn for eksempel Equinor/Aker BP. Bare for å informere om det.

Veien videre

Vi går inn i siste perioden av året. Det som kjennetegner denne perioden at likviditeten ofte øker. Det gjøres hyppige utskiftninger i fonds og privatporteføljer som kan skape noe høyere svigninger enn vanlig. Ellers tror jeg det vil komme mange nyheter om både verden og selskapsprognoser inn mot 2020. Det første og kanskje mest spennende er IMO2020 som trer i kraft 1 januar. Dette blir enormt spennende for shipping-sektoren og jeg tror markedet kommer til å følge dette med lys og lykter i desember.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer