Gå til hovedinnhold

Price to Sales Ratio (P/S)

Pris til salgs ratio, også kjent som PSR er en brukbar ratio som bestemmer hvor mye
markedet priser hver krone selskapet tjener og regnes ut på følgende måte.
Vi regner det ut slik:
Total Markedsverdi av selskapet / Årlig salg

Hva er P/S Ratio?

Pris til salgs ratio, også kjent som PSR er en brukbar ratio som bestemmer hvor mye
markedet priser hver krone selskapet tjener og regnes ut på følgende måte.
Vi regner det ut slik:
Total Markedsverdi av selskapet / Årlig salg

For enkelte investorer er dette kongen av ratioer for å bestemme om et selskap er underpriset i
markedet eller ikke.
La oss se på et eksempel for å forstå dette bedre.

Regneeksempel:

Vi ser på et regneeksempel for å illustrere dette bedre.
Vi har et selskap ABC A/S som har et årlig salg på 600000000 NOK.

Selskapet har totalt 20000000 aksjer utestående som nå handles for en pris av 25NOK per
aksje.
Totale verdien av selskapet blir da 25 * 200000000 som da er lik 500000000.
Deler vi 500 millioner på 600 millioner, så finner vi selskapet P/S som da er 0.83.
En bokstavelig tolkning av 0.83 ville da vært at vi priser hver krone selskapet tjener til 0.83
kroner.

Hvordan skal vi tolke dette?

Hvordan skal vi så videre tolke 0.83 egentlig, fordi 0.83 sier oss ikke så veldig mye ene og
alene. Som med andre ratioer jeg har skrevet om, så må man sammenligne epler med epler
og pærer med pærer, ellers kan vi ikke tolke det korrekt. Enkelte sektorer har høyere
gjennomsnittlig PSR, mens andre har lavere. En PSR på 0.83 kan være helt innafor i enkelte
sektorer, men kan være fryktelig lite i andre sektorer.
Dersom vårt selskap ABC A/S opererte i en sektor hvor gjennomsnittlig PSR var 1.5, så kan vi
tolke det slik at selskapet ABC er underpriset i forhold til sier konkurrenter.
Hvis på den andre siden konkurrentene til selskapet vårt hadde en gjennomsnittlig PSR på
0.3, så vil ABC A/S være overpriset i sammenligning med sine konkurrenter.
En tommelfingerregel er at hvis P/S er under 1, så er selskapet underpriset.
Lav PSR = Underpriset aksje i forhold til sine konkurrenter

Høy PSR = Overpriset aksje i forhold til sine konkurrenter

Negative Sider med P/S ratio:

Selv om denne ratioen er ofte brukt, så må den ikke tolkes bokstavelig. Alt har sine negative
sider, og P/S er ingen unntak.
Som dere ser, så har vi årlig salg i nevneren. Årlig salg er derimot ikke profitt og betyr ganske
lite hvis selskapet ikke kan generere positive kontantstrømmer.
Gjeldsandelen i selskapet kan påvirke markedsprisen i selskapet betydelig. Selskapet kan
generere ganske fine salg, men dersom markedet mener at selskapet har for mye gjeld og
risikabel gjeld, så vil aksjene bli priset billigere, som da vil gjøre at P/S ratioen synker. Da
betyr ikke lavere P/S ratio at selskapet er underpriset, men at selskapet heller er mer
risikabelt enn andre selskaper i samme bransje. Da kan man heller bruke Enterprice Value i
stedet for Markedsverdien i telleren, hva Enterprice Value har jeg tatt for meg i artikkelen
som du kan lese her.

Kan man finne ut av P/S enklere?

Så absolutt. I tidligere innlegg hadde jeg nevnt Yahoo Finance, og dette vil jeg bruke igjen.
Bruker du Nordnet appen, så finner du P/S hvis du bare blar litt lenger ned på selskapet du
analyserer. Dette kan du også finne i Infront Webtraderen hvis du har det under “Fundamentaldata”

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer