Gå til hovedinnhold

#pengepodden investor – Hvordan forholde seg til nyhetsbilde som investor

Kan media påvirke investorers syn på børsbilde? Det får du høre mer om i denne episoden av #pengepodden. Vi vet at mange av Nordnets kunder er flittige konsumenter av børsnyheter og det er derfor interessant å høre hvem og hva som står bak økonominyhetene vi leser hver dag. Vi har invitert økonomijournalist i E24, Marius Lorentzen, til studio og du får høre mer om hvordan økonominyhetene vinkles og publiseres. Du får også høre mer om hvordan hverdagen til en økonomijournalist ser ut, og Marius sin rolle i E24.

Anders er nysgjerrig på hvordan man som journalist forholder seg til samfunnsansvar og kommersielle interesser når man utformer innhold om børsnoterte selskaper. Marius redegjør for dette, og er tydelig på at det aldri er noe personlig innblanding i hvilke innhold man skal publisere og vinklingene på dette. Anders og Marius går også nærmere inn på hvordan underholdene og morsomt innhold vektes opp mot mer faglige og seriøse artikler. Marius påpeker at de til enhver tid jobber for å ha innhold som dekker bredden blant leserne. Han legger også til at det ikke alltid er de sakene de selv føler er de beste som slår an blant leserne.

Hvem står bak økonominyhetene vi leser hver dag?

(fra 11:52) Du får høre mer om hvordan journalister må forholde seg til kjøp og salg av verdipapirer når de selv er redaksjonelt innblandet i sakene som publiseres, og som i mange tilfeller omhandler børsaktuelle selskaper. Marius påpeker at de følger strenge regler for kjøp og salg av aksjer internt. Marius kan fortelle at teamet i E24 jobber løpende med å dekke dagsaktuelle saker og er oppdaterte på det daglige børsbildet. Han legger ikke skjul på at det som fanger lesernes interesse er når pilen enten peker rett opp eller rett ned. I rolig tider hvor det skjer svært lite er det tilsvarende lavt engasjement blant leserne.

Hvordan bør investorer forholde seg til nyhetsbildet?
Anders lurer på om økonominyhetene kan bidra til at investorer kjøper dyrt og selger billig. Marius mener at dette ikke er tilfellet, og er opptatt av at man som investor til enhver tid må vurdere tidsperspektiv på investeringene sine. Sitter man med kortsiktige posisjoner og er avhengig av å være oppdatert på siste nytt kan nyhetsvarslet på MinE24 være et godt alternativ påpeker han. Hør mer om hvordan Marius mener man bør tolke nyhetsbilde som investor.

Et hav av økonominyheter
Marius mener at mediene til tider kan oppleves som støy, ettersom det er en rekke ulike mediehus både i Norge og i utlandet som samlet sett publiserer store mengder innhold. Dette kan til tider gjøre det vanskelig for investorer å selektere ut det mest relevante innholdet. Han påpeker riktignok at det er bedre å lese for mye enn å lese for lite. Anders poengterer hvor viktig det er å gjøre sine egne refleksjoner og vurderinger på hvordan man tolker all informasjonen, og la det være en del av det totale bilde man sitter igjen med før man fatter en endelig investeringsbeslutning. Du får også høre hva Marius mener er journalistenes kanskje viktigeste oppgave.

Slik jobber en økonomijournalist

(fra 23:04) Marius omtaler nyhetsbransjen og økonominyhetene som et hjul som aldri slutter å gå. Han legger ikke skjul på at det til tider kan være vanskelig å planlegge ettersom man aldri vet hva som skjer når man kommer på jobb. Han forteller også at det planlegges for det uplanlagte ved å forberede saker om ulike scenarioer som kan skje. Han trekker frem Norwegian (NAS) som et eksempel hvor man nå venter på utfall i etterkant av at Lufthansa har meldt interesse i selskapet. Marius røper også hvilke saker hans anser å være de beste sakene for økonomijournalister.

Kan media manipuleres?
Du får høre hvordan E24 forholder seg til saker som blir pitchet inn og hva som avgjør om en sak havner på trykk eller ei. Marius er tydelig på at en sak må ha en reell nyhetsverdi før man vurderer å skrive om et case. Han poengterer også at sakene vinkles slik realiteten er og ikke nødvendigvis slik selskapet ønsker at saken skal vinkles.

Mediebransjens utvikling de siste årene

(fra 39:59) En lytter lurer på hvordan utviklingen i mediebransjen har endret seg de siste 10 -20 årene. Både Anders og Marius er enige om at ting går fortere og fortere. Marius mener E24 har hatt en fordel siden de har sluppet omstillingsperioden fra den tradisjonelle papiravisen til den digitale flaten, ettersom E24 ble lansert som en ren nettavis. Du får høre mer om hvordan hverdagen og utviklingen i bransjen har vært, og hvordan fremtiden for E24 ser ut. Avslutningsvis røper Marius også hvilke økonominyheter og medier han følger med på daglig.

Hør også forrige episode av #pengepodden: Er skattefordelene I IPS verdt bindingstiden?

Abonner via RSS

Følg på SoundCloud

Abonner via iTunes

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer