Gå til hovedinnhold

IMO2020 og hvorfor jeg investerer i Hunter Group

Den siste tiden har det vært mye skriverier rundt frakt av olje via skip. Dette kalles på fagspråket tankmarkedet. Med det nært forestående IMO2020, er det stor optimisme på børsen i mange shippingselskaper. I dette innlegget skal jeg forklare litt om IMO2020 og min investering i Hunter Group.

IMO2020- Oslo Børs renessanse?

IMO er kanskje ukjent for deg som leser dette. Det står rett og slett for International Maritime Organization, og er FNs departement som jobber for en renere, ansvarlig og bærekraftig global shipping industri. I 2020 vil det derfor bli iverksatt regler som skaper store konsekvenser for den globale handelen til sjøs. Her er Norge og Oslo Børs sentral.

Selv om du ikke tenker på det, så skjer over 90 prosent av den globale handelen mellom land til sjøs. Hver eneste dag flyter det over 60000 skip på havet som enten frakter råvarer, klær eller andre materialer.

Transportrutene er varierte, men de omfatter alt i fra transport av olje fra Amerika i vest til transport av klær og tekstiler i øst. Dette er som sagt den ukjente nerven i verdensøkonomien, som ingen tenker over i sitt daglige liv.

Hvorfor er disse internasjonale reglene for shippingbransjen viktig for Norge? Jo, det er fordi Norge er verdens femte største sjøfartsnasjon. Derfor er «lille» Norge en betydelig spiller i disse store internasjonale bestemmelsene.

Hvorfor gjør myndighetene dette?

Hvis du lurer på hvorfor IMO2020 er en av de større miljøtiltakene som vi kan gjøre for å bedre klimautfordringene i verden: de 15 største skipene i verden slipper ut mer svoveloksid i atmosfæren enn alle verdens biler gjør samlet.

Med dette faktumet til grunn, er det ikke rart at FN vil iverksette denne endringen. Ved å redusere utslippene til shipping-sektoren dramatisk, vil det gi voldsomme miljøgevinster.En av de største negative konsekvensene med shipping-industrien er deres utslipp av svoveloksider (SOx) gasser i atmosfæren. Svoveloksid er en gass som skapes som en konsekvens av drivstoffet skipene forbruker. Denne oljen kalles bunkersolje og er en olje av relativt dårlig kvalitet og tilsvarende dårlig for miljøet. Forbruket av bunkersolje i shipping-industrien resulterer derfor i at nesten 90 prosent av verdens svoveloksid-utslipp kommer fra industrien, dette er det på tide å gjøre noe med.

Bunkersolje står for over 7 prosent av det daglige forbruket av verdens oljekonsum (3,5 millioner fat per dag), dette er betydelige summer og ved å ta dette ved roten, gi store miljøgevinster. Dette er også et ledd i FN’s Paris avtale, som ble vedtatt i 2015.

Derfor har FN med IMO2020 besluttet å begrense utslippet av svoveloksid til 0,5 prosent, ned fra tidligere 3,5 prosent.

Hvilke finansielle konsekvenser vil IMO 2020 ha for shipping og finansmarkedet?

IMO 2020 vil være en av de største og mest omfattende regulatoriske endringene som noen gang er blitt gjort i verdens transportsektor. Dette vil også få ringvirkninger på den globale økonomien. Bunkersolje som i dag brukes som drivstoff vil da måtte bli erstattet med mer miljøvennlig drivstoff, som har en høyere pris.

“Innføringen av såkalte scrubbere, som enkelt forklart er et renseanlegg på et skip, er i dag næringens største investeringsfokus. Som en konsekvens av stigende kostnader på drivstoff vil dette resultere i at fraktkostnadene for skipene vil øke, og dette vil igjen føre til økte priser på forbruksvarer som du og jeg kjøper og selger”

Goldman Sachs estimerer at denne kostnaden kan komme opp i 240 milliarder kroner, i form av at konsumvarer blir dyrere ut til forbruker. Vi er med andre ord nødt til å betale for å bedre miljøet.

Hvorfor kjøper jeg Hunter Group?

Dannelsen av Hunter Group er en liten historie i seg selv. Dette strekker seg noen år tilbake, da Arne Fredly i en prosess «kuppet» gamle Badger Explorer fra Ståle Kyllingstad. Dette selskapet var på denne tiden et «skall» og det eneste som var igjen var stort sett bare cash. Arne Fredly gikk derav inn via generalforsamling og har på sikt re-brandet dette selskapet til et rent shipping selskap.

Per i dag ser selskapet slik ut:

Per i dag er dette selskapet i besittelse av 7 VLCC nybygg som i løpet av 2020 er sjøsatt. En VLCC er en tankbåt som frakter olje. På godt «norsk» er en VLCC en «Very large crude carrier»– veldig stor oljefrakt-båt, dårlig norsk oversatt. For å få et bilde på hvordan en slik båt ser ut, har jeg klippet ut dette:

Hva er så spillet i Hunter Group?

Veldig enkelt forklart så spiller Arne Fredly på differansen mellom dagens bunkersolje og prisen på mer miljøvennlig drivstoff. Etter at IMO2020 kravene inntrer for fullt 1 januar 2020 er dette spriket prosjektert til å øke.

Grunnen til dette er rett og slett tilbud og etterspørsel. For de aktørene som ikke har såkalte scrubbere innstalert på sine båter, blir de tvunget til å kjøpe den mer miljøvennlige oljen for å drive sine skip. Dette vil presse prisene på denne “oljen” opp og dertil sende prisen på den gamle “bunkersoljen” i kjelleren.

Denne billige oljen (mest sannsynlig) vil være mulig for de selskapene med scrubbere å fortsatt bruke. Med andre ord er spillet at det på sikt vil være MYE billigere å innstalere en scrubber for å kjøre på billigere drivstoff, kontra å ikke ha innstalert en scrubber og kjøre med en dyrere miljøvvenlig olje.

Hvis vi tar utgangspunkt i ratene for tankfrakt, har allerede markedet priset inn en solid premium. Per 4 oktober 2019 er snitttaten på en VLCC 79 253 USD, break even (nullpunktet) i Hunter sitt tilfelle er rater på rundt 19 000 USD. Med andre ord ser man at om ratene holder seg som de gjør i dag, er det solid inntjening inne i bildet.

Så vet man jo at disse ratene har en tendens til å svinge mye. Per i dag er nok ratene ganske gode grunnet punktene jeg lister opp nedenfor:

  • Sanksjoner fra USA mot kinesiske tankbåter
  • IMO2020
  • Mange båter er tatt ut for å innstalere scrubbere

Slikt sett er det en “pefekt storm” for mange av tank-selskapene per i dag, men har man troen på at IMO2020 kommer til å virke slik det er prosjektert tror jeg det er fortsatt oppside her på sikt.

Dette er selvsagt bare kalkulasjoner jeg selv har gjort, men det er uansett interessant at IMO lovgivningen vil tre i kraft 1 januar 2020.

En ting er i alle fall sikkert, dette vil ha konsekvenser for shippingmarkedet den ene eller den andre veien.

Disclaimer: mine innlegg er kun til inspirasjon og ikke ment som en kjøp eller salgsanbefaling. Jeg eier selv aksjer i Hunter Group som blir nevnt i dette blogginnlegget.

Kilder: http://www.imo.org/en/mediacentre/hottopics/pages/sulphur-2020.aspx
https://www.visualcapitalist.com/imo-2020-the-big-shipping-shake-up/
https://uploads-ssl.webflow.com/5b06a89af9e39366b4c3e118/5d7f91d506acdb7e6f1b3664_20190911_HunterGroup_ParetoO%26O.pdf

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
4 Kommentarer
nyeste
eldste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
30.12.2019 19:17

USD 19.000, er ikke det bareboat kostnadene mens et operativt skip koster ca. USD 34.000?
Vh Erik Grimm

Gjest
Gjest
09.12.2019 22:31

Meget godt innlegg Mads!
Ikke alle som er klar over dette.
At 15 skip,kan og forurenser like mye som allverdens biler,er det nok ikke mange som tenker over.
Har selv aksjer i Hunt,som et bet på IMO2020

Gjest
Gjest
15.10.2019 18:25

Hvorfor Hunters Group? Hvorfor ikke Bulkers2020?

Gjest
Gjest
15.10.2019 17:49

Blir det troverdig regime for kontroll av IMO lovgivningen. Kan man tenke seg mye juks?