Gå til hovedinnhold

EssilorLuxottica – Den nye brillegiganten

Jeg besøkte ”God Morgen Norge” forleden. Her snakket jeg om min reise i aksjemarkedet, og hvordan det hele startet når jeg var 15 år. I tillegg nevner jeg selskapet som jeg i dette blogginnlegget skal presentere. Videoen finner du her. Om ønskelig kan du også se min portefølje på Shareville her.

I dette blogginnlegget skal jeg skrive om sammenslåingen mellom Essilor og Luxottica. Denne sammenslåingen vil danne verdens største brille-gigant. De siste årene har vi sett at det har vært en stor konsolidering i øl produksjon markedet da AB Inbev kjøpte opp SAB Miller. Fusjonen førte til at ett selskap nå kontrollerer rundt 40 % av verdens øl-produksjon. Sammenslåingen av Essilor og Luxottica medfører en markedsandel nærmere 80 % av det totale ”premium” brillemarkedet. Opprettelse av et monopol er med andre ord i startfasen. I motsetning til AB Inbev som sliter med vekst på topplinjen, har dette nye brilleselskapet en enorm vekstplattform i fremvoksende økonomier – og kan dermed vokse årlig nærmere 7 % på lang sikt. En kombinasjon av sterke merkevarenavn, sterk etterspørsel etter deres produkter og stor markedsandel, vil dette etter min mening bli et av de beste selskapene på børsen. I dette blogginnlegget skal jeg etter beste evne fremlegge de store styrkene ved det nye selskapet, hva de driver med og hvordan det nye selskapet kommer til å se ut.

Det nye EssilorLuxottica

Luxottica er et selskap som har spesialisert seg på produksjon, distribusjon og salg av Premium brilleinnfatninger. Når man går inn i en brillebutikk er rundt 80 % av alle type brilleinnfatninger produsert av Luxottica. Selskapet eier merkevarenavn som RayBan, Oakley og Persol. I tillegg produserer selskapet merkevarer som Prada, Armani, Chanel, Dolce & Gabbana, Ralph lauren, Michael Kors, under lisens. Dette er merkevarer som har ”pricing power”, og et par slike brilletyper kan selges for utrolige flere tusen kroner. Luxottica sine merkenavn er med andre ord svært sterke – en fantastisk faktor for en investor. Nedenfor kan du se en fremstilling av samtlige merkevarenavn det nye selskapet eier.

Av nysgjerrighet gikk jeg ned til nærmeste brillebutikk, for å høre hva innkjøpsprisen på slike type briller er for et vanlig utsalgssted. Svaret var rundt 300 kr for et par Rayban briller. Brillebutikkene selger disse videre til forbruker for opp til flere tusen kroner. Bruttomarginen til utsalgsstedene er dermed svært god. Løsningen til Luxottica på dette problemet var å kjøpe opp egne brillebutikker. Deres største utsalgssteder er Lenscrafters og Sunglass Hut. Disse utsalgsselskapene er noen av de største aktørene på markedet med rundt 8 000 butikker verden over. Ved oppkjøp av egne utsalgssteder kunne Luxottica ta gevinst av hele den totale utsalgsprisen.

Kombinasjonen av å eie de største merkenavnene, samt de største utsalgsstedene, har gikk Luxottica mye markedsmakt. For det første selger Luxottica kun sine merker i egne butikker, og stenger dermed andre konkurrerende merkenavn utenfor (svært få, eks:Carrera). I tillegg er det vanskelig å opprette nye brillebutikker, uten samarbeid med Luxottica, ettersom Luxottica kan nekte den respektive brillebutikken salg av deres svært etterspurte merker. Uten samarbeid med Luxottica blir det om ikke umulig, i alle fall svært vanskelig og kostbart, ettersom kundene etterspør Luxottica sine merkeprodukter. Summen av all denne markedsmakten, samt merkenavnene, danner grunnlaget for svært sterke konkurransefortrinn, også kalt Economic Moat. Salg av solbriller utgjør 56 % av det totale salget, mens briller med styrke utgjør rundt 44 %.

Luxottica uten Essilor, er alene et fantastisk selskap det er verdt å eie. Luxottica produserer kun brilleinnfatningen, ikke selve glasset. Det betyr at hvis man hos en brillebutikk trenger synskorrigerte briller, blir glasset produsert av et annet selskap. Men brilleinnfatningen er fra Luxottica. Og det er her hvorfor sammenslåingen mellom Luxottica og Essilor blir utrolig spennende. Essilor er en av tre ledende selskaper som produserer synskorrigerte brilleglass og linser. Essilor er verdens største produsent av optiske brilleglass og linser, med en markedsandel på 41 %. Essilor sine største konkurrenter er Hoya og Carl Zeiss, med respektive markedsandeler på 20 % og 8 %. Disse tre selskapene kontrollerer rundt 70 % av det totale verdensmarkedet for brilleglass og linser– markedet er svært konsolidert. I tillegg opplyser Essilor selv at selskapet står for over 75 % av verdens totale R&D (forskning & Utvikling) innen optiske løsninger, noe som gjør selskapet ytterst fremst på teknologi.

Ved den kommende sammenslåingen mellom Luxottica og Essilor, vil det nye selskapet designe, produsere, distribuere og selge et ferdig brilleprodukt under samme tak. I tillegg vil selskapet oppleve økte inntekter og reduserte kostnader, som følge av ytterligere markedsmakt. Ser vi til hvor Luxottica sine egne brillebutikker (LensCrafters og Sunglass Hut) kjøper optiske brilleglass fra, kan man se at selskapet selv kjøper ferdige optiske glass fra alle de største brilleglass produsentene (Essilor, Hoya og Carl Zeiss). Luxottica har historisk kjøpt mellom 25-30 % fra Essilor. Ved den kommende sammenslåingen vil Luxottica sine egne butikker slutte å kjøpe fra andre produsenter, og kun kjøpe fra Essilor. Dette vil medføre enorme tapte inntekter for Essilor sine konkurrenter – Essilor kommer til å vinne markedsandeler. Andel av brilleglass kjøpt fra Essilor i fremtiden vil mest sannsynlig øke til 100 %. I tillegg kan også andre brillebutikker (Eks: Brilleland) utenfor Luxottica også bli tvunget til å kjøpe Essilor sine optiske brilleglass og linser. Dette kommer som et følge av at det nye selskapet kan true med at de respektive brillebutikkene ikke får lov til å selge Luxottica sine merkevarer i sine butikker, dersom de ikke har Essilor som leverandør av optiske glass. Resultatet kan derfor bli at også andre aktører innen utsalg av briller også går over til Essilor som leverandør. Situasjonen er vinn vinn for det nye selskapet EssilorLuxottica. Selskapet blir enda større, mer mektig, og i tillegg få større” pricing power”.  Selskapet bør etter min mening oppleve ekspanderende marginer i tiden fremover. Selskapet har selv opplyst at disse marginforbedringene vil medføre positive synergier på rundt 400-600 mil € i årlige besparelser og økte inntekter. Totale synergier henvises til tabellen under.

Selskapets vekstutsikter

Vi lever i en verden der 63 % av oss har behov for synskorrigering. 1,9 mrd. mennesker har korrekt korrigerte optiske briller eller linser. På den andre siden har over 2,5 mrd. mennesker feil eller ingen korrigerte briller eller linser. I tillegg har alle mennesker behov for beskyttelse mot skadelig UV-lys (solbriller), men bare 1,4 mrd har anskaffet dette. Det er med andre ord stor mangel etter selskapets produkter, som medfører et stort spillerom for verdens største selskap innen produksjon av premium brilleinnfatninger, optiske glass og linser. EssilorLuxottica har en enorm vekstplattform i tiden fremover, spesielt i de fremvoksende økonomiene. Middelklassen i disse fremvoksende økonomiene vil også vokse og bli gradvis mer kjøpekraftig. Dette er positivt for EssilorLuxottica. Ser man på de finansielle tallene de siste 10 årene har inntektene til Essilor og Luxottica økt med henholdsvis 9 % og 7 % årlig. Det bør være rimelig å anta at selskapet totalt sett bør klare å vokse rundt 6-7 % årlig i tiden fremover. Det vil i så fall bety at de kan vokse flere prosentpoeng over generell økonomisk vekst i tiden fremover. Et selskap som vokser 6-7 % årlig, og hvor man har et avkastningskrav på 10% per år, kan selskapet selv med p/e verdier på 25 gangeren være interessant (10-6=4 — 100/4=p/e 25).

Ser vi inn i fremtiden kan det i tillegg være rom for ytterligere marginforbedringer utover de positive synergiene det nye selskapet allerede har varslet. Som jeg nevnte tidligere i innlegget har brillebutikker generelt ekstremt gode bruttomarginer. På den andre siden er omløpshastigheten til utsalgsstedene noe mindre hyppig. Nettomarginen til brillebutikker er på normale nivåer. Når man først har opprettet en brillebutikk, koster det svært lite å selge et brillepar ekstra – som man på det økonomiske fagspråket kaller marginalkostnaden. Som i alt annet innen detaljhandel er omsetning (volum) essensielt. Klarer det nye selskapet å øke volumet vedrørende salg av briller i sine butikker, kan man forvente at marginene til selskapet vil øke. På den andre siden er teknologisk utvikling også en viktig faktor for selskapet i tiden fremover. Salg av briller over nett, vil ytterligere forbedre selskapets marginer som følge av reduserte kostnader.

Avsluttende betraktninger

Dette blogginnlegget var ikke ment for å gå gjennom de finansielle tallene, men skulle i all hovedsak gi oppsummerende betraktninger av det nye selskapet EssilorLuxottica. Sammenslåingen vil etter all sannsynlighet bli gjennomført i løpet av andre halvår 2017. Man kan kjøpe det nye selskapet på den Franske børsen (EURONEXT) når det blir notert. I tillegg kan man også per dags dato kjøpe Essilor på den Franske børsen. Selv eier jeg aksjer i Luxottica ADR listet på NYSE. Denne ADR aksjen skal delistes nå i Juni, og dermed bli omgjort til en unotert LUX adr klasse I. Etter all sannsynlighet vil jeg i nærmeste fremtid selge mine adr aksjer notert på NYSE. Jeg vil senere vurdere kjøp av det nye selskapet senere i år. Det nye EssilorLuxottica kan man kjøpe via Nordnet gjennom bruk av telefonhandel (priser her).

Leter du etter en side for finansielle data med 10 års historikk for et stort utvalg selskaper gratis? Da kan QuickFS være noe for deg.

Disclaimer:

Jeg jobber i Nordnet Bank AB.  

Jeg eier selv aksjer i Luxottica ADR listet på NYSE. Jeg vil etter all sannsynlighet selge disse innen en måned frem i tid. Dette innlegget skal ikke ses på som en form for direkte anbefaling på noen måte. Formålet er å orientere om interessante tilnærminger, som kan hjelpe andre å ta egne investeringsbeslutninger.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
4 Kommentarer
nyeste
eldste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
06.06.2017 19:39

Hei,

Takk for en veldig god analyse!

Hvordan er det med utbytte på Luxottica og Essilor nå og så fremt de betaler utbytte hvordan tror du dette blir etter sammenslåing?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
07.06.2017 13:06

Hei Roy! Takk for hyggelig tilbakemelding. Den gjennomsnittlige utbyttegraden til Luxottica og Essilor, er henholdsvis 50 %, og 30 %. Ser vi på hvordan Luxottica har allokert kapitalen sin historisk, så har de utbetalt utbytte, og utover dette betalt ned gjeld. Dermed har Luxottica per dags dato svært liten grad av gjeld. Selskapet vil derfor bli nødt til å utbetale opptil 100% av det de tjener i utbytte fremover, fordi de ikke kan bli reinvestert videre i bedriften med tilfredsstillende avkastning på kapitalen. Jeg ser for meg at det nye selskapet vil utbetale et sted mellom 40-60% i utbytte. Resten… Les mer »

Gjest
Gjest
06.06.2017 10:55

Du skriver at du etter all sannsynlighet kommer til å selge innen en måned, kan du utdype hvorfor?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
06.06.2017 13:50

Hei Per! Jeg vil etter all sannsynlighet selge mine LUX ADR aksjer notert på Nyse i løpet av denne måneden. LUX ADR skal bli delistet og nedgradert fra adr-kLASSE III, til adr-klasse I. Det innebærer at aksjen blir unotert, og avlistet fra børsen. Disse aksjene vil ikke bli omgjort til aksjer i det nye selskapet EssilorLuxottica (H2 2017). På den andre siden vil aksjonærene av denne LUX ADR-Klasse I bli kompensert med cash, når sammenslåingen blir gjennomført. Cash per aksje er ennå ikke fastslått, og velger dermed å selge disse aksjene grunnet usikkerhet. Planen er å vurdere kjøp av det… Les mer »