I dette innlegget blir salg i både Skoleduellen og Veldedighetsfondet kommentert, og vi kommer med en oppdatering på to av våre posisjoner; ADS Crude Carrier og Aker Biomarine.
Skoleduellen (Grieg Seafood ut)
Vi solgte i forrige uke Grieg Seafood (GSF) etter melding om at selskapet utsetter nye investeringer i Newfoundland. Selskapet har historisk vært operasjonelt dårligere enn peers og to negative meldinger fra selskapet på kort tid vitner ikke om at historikken har endret seg. Smittesituasjonen er svært lite gunstig for laksebransjen (i likhet med mange andre bransjer) og HORECA-segmentet (hoteller, restauranter og catering) som står for en stor andel av etterspørselen er spesielt svakt. Vi ser dog tendenser til at retail-markedet tar markedsandeler, men dette veier ikke opp for bortfallet av etterspørsel. Vi velger derfor å ta ned vår eksponering mot sjømat for denne gang.
Veldedighetsfondet (Pharma og Bonheur ut)
I oktober ble det bestemt å fjerne vår eksponering mot amerikansk Big Pharma, i henholdsvis Novartis (NVS) og GlaxoSmithKline (GSK). Bakgrunnen for avgjørelsen er de historiske dårlige prestasjonene til Pharma selskaper inn mot amerikanske valg. Dette skyldes en økt frykt for reguleringer og potensielle endringer i det amerikanske helsevesenet, uavhengige av hvilket parti det forventes vil samle flest valgmenn. Denne frykten er sedvanlig aktuell i år, ettersom demokratene ligger svært godt an til å kapre både presidentembetet, senatet og representantenes hus. Med full kontroll av kongressen og med Biden som den 46 presidenten vil demokratene ha tilnærmet fri bane til å videreføre og videreutvikle ACA. Dette har potensialet til å drastisk endre maktbalansen i et relativt ineffektivt og dyrt amerikansk helsevesen.
Verdi velger å selge i Bonheur(BON) etter rundt 60% oppgang siden aksjen ble tatt inn i porteføljen. Aksjen er opp i år; dette på tross av svake strømpriser og et labert marked i cruise, men hjulpet av et voksende offshore vindinstallasjonsmarked og økende fokus på grønne aksjer på Oslo børs. Cruise-segmentet tror vi kan fortsette å være et tapsprosjekt på kort sikt med stadig smitteøkning i Europa. Selskapet tok nylig nedskrivninger på 187 millioner etter salg av sine to eldste skip, noe som kan tyde på at to av de fire cruise-skipene selskapet nå besitter også kan være bokført over markedsverdi. På mellomlang til lang sikt ser renewables segmentet bra ut, og det årlige offshore vindinstallasjonsmarkedet er ventet å nær femdobles (målt i GW, kilde GWEC). Et skår i gleden er dog at denne veksten dels vil drives av nye og større vindturbiner som entrer markedet, Siemens Gamesa forventer serieproduksjon av sin 14(15)MWs turbin i 2024, og vi ser en risiko for at nye skip optimalisert for større turbiner vil kunne komme til å presse ratene for dagens flåte. Retrofitting av kraner kan gjøre skipene aktuelle for fremtidens turbiner, men dette vil kreve mye kapital. Med dette i bakhodet velger vi å ta profitt i aksjen.
Update på stående posisjoner (AKBM og ADSC)
Aker Biomarine (AKBM) presenterte Q3-tall i morges, og kort oppsummert så virker selskapet å være i rute på planen om USD 200m EBITDA i 2024. Inntjeningen var opp bare 2% mot Q3’19, og dermed lavere enn guidet, men dette skyldes hovedsakelig nedgang i fangst grunnet tekniske problemer på det nye skipet «Antarctic Endurance» og unormalt mye is i Sørishavet som førte til utfordringer med fisket. I tillegg innførte Sørkoreanske myndigheter strengere regulering av krill-olje, som det tok litt tid for AKBM å komme seg innenfor. Salget til Sør-Korea er nå tilbake, og selskapet forventer at utfordringene på «Antarctic Endurance» blir løst når skipet nå er inne til årlig vedlikehold. De forventer at skipet vil operere nær full kapasitet i 2021.
Til tross for flate inntekter, var EBITDA opp 17%. Dette var primært drevet av kostnadsreduksjon og økte marginer ved anlegget i Houston, gjennom et helt nytt «Big data utilization system». Dette lukter det Cognite av, og at AKBM dermed har dratt nytte av Aker-eierskapet. Syns det er veldig positivt at de klarer å øke marginene selv når inntjeningen møter uventede hindre.
USA-satsningen Kori er også i rute. Selskapet holder fast ved sitt mål om at 90% av alle amerikanere over 35 år skal ha sett Kori-reklamer minst 10x før jul. Selskapet satser tungt på markedsføring på TV i tillegg til bruk av influensere og reklame i sosiale medier. Dette virker å fungere bra da antallet solgte KORI-varer har økt med 550% på 4 måneder.
ADS Crude Carriers (ADSC) er opp ca. 15% siden sist innlegg etter å ha solgt sitt siste skip for samme sum som sine to søsterskip ($25.5m). Selskapet vil komme med en oppdatering på hvordan pengene de nå sitter på skal anvendes ved presentasjon av kvartalstall om drøye to uker. Når anleggsmidlene er endelig likvidert og gjeld betalt ned, vil et mulig utfall være legge ned og betale ut selskapets cash til aksjonærene. Per nå er det governance- og dollar-risk som er igjen i selskapet, og vi ser fortsatt en oppside på rundt 20%.