Gå til hovedinnhold

Stabilitet på handelsplattformen

Torsdag 24. oktober hadde vi tekniske problemer. Vi fikk i den forbindelse mange henvendelser fra frustrerte kunder som naturligvis ønsker informasjon om hva som skjedde, og hva vi gjør/har gjort for å sikre at det ikke skjer igjen.

Det har vært tilfeller med ustabile systemer tidligere i sommer også. Nordnet har historisk hatt gode og stabile systemer, men antallet hendelser etter sommeren har vært for mange og for alvorlige. Vi lever av våre kunders tillit, og stabilitet og oppetid på plattformen er alfa og omega for dette. Jeg ønsker å beklage for de problemene vi har hatt, og samtidig forsikre alle kunder om at dette har den høyeste prioritet.

Problemet torsdag 24.oktober, som både påvirket tilgjengelighet og funksjonalitet i Nordnets tjenester, skyldes en feil i en komponent som distribuerer instrumentinformasjon på vår plattform. Selv om du kunne logge inn, bidro feilen til at du ikke kunne se dine verdipapirer, kursinformasjon eller legge ordrer. Umiddelbart etter at feilen ble oppdaget så ble det iverksatt tiltak for å løse det, og vi har i perioden etterpå ikke sett tendenser til liknende problem.

Vi jobber naturligvis med å forbedre vår plattform og øke stabilitet på både kort og lang sikt. Vi har den siste tiden gjennomført en rekke tiltak og aktiviteter som har som mål å øke stabilitet og kapasitet på plattformen. Vi har nylig doblet antallet servere, i tillegg til at vi har skilt ut og satt opp dedikerte servere for Infronts handelsapplikasjoner. Vi har, og kommer også i fortsettingen, til å gjøre utbedringer på hardware- og softwaresiden, samt jobbe videre med interne prosesser for blant annet testing og produksjonssetting av ny funksjonalitet.

På litt lengre sikt er vi i ferd med å jobbe fram en ny og forbedret IT infrasstruktur, både med ny webfront og all teknikk som du ikke ser behind-the-scenes. Dette gjør vi for å få en mer stabil og moderne IT-plattform, hvor det også skal bli enklere og raskere å utvikle nye tjenester fremover.

Jeg beklager problemene, og jeg håper fortsatt på deres tillit, og lover som sagt at dette har vår høyeste prioritet i tiden som kommer.

Hilsen Anders

Anders Skar
Tidligere Norgessjef Nordnet

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer