Kvartalsrapport (Q1)
42 dager siden‧44min
Ordredybde
Antall
Kjøp
6 936
Selg
Antall
7 293
Siste handler
Tid | Pris | Antall | Kjøpere | Selger |
---|---|---|---|---|
51 | - | - | ||
50 | - | - | ||
8 | - | - | ||
10 | - | - | ||
193 | - | - |
Høy
182,4VWAP
Lav
178,8OmsetningAntall
7,5 Mundefined41 691
VWAP
Høy
182,4Lav
178,8OmsetningAntall
7,5 Mundefined41 691
Meglerstatistikk
Fant ingen data
Selskapshendelser
Kommende | |
---|---|
2025 Kvartalsrapport (Q2) | 11. aug. |
Historisk | ||
---|---|---|
2025 Kvartalsrapport (Q1) | 13. mai | |
2025 Kvartalsrapport (Q1) | 12. mai | |
2024 Generalforsamling | 28. mars | |
2024 Kvartalsrapport (Q4) | 7. mars | |
2024 Kvartalsrapport (Q4) | 6. mars |
Data hentes fra Millistream, Quartr
Kunder besøkte også
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
- for 19 t siden·Så prisen har blitt senket med 5 år??? Se oppover bakkenfor 16 t siden·Prisutviklingen er helt uvirkelig. Selskapet tjener faktisk penger, og holder seg derfor mer eller mindre til budsjettene.
- for 3 døgn siden·Så kom endelig kjøperne på banen. Det er en stor klump på litt over 5000 i 184, tilsvarende omtrent 40 % av normal dagsomsetning.
- 19. juni·Om NTG fra den danske aksjonærforeningen «Aksjen er nå øverst på kjøpslisten min» Med kun svak omsetningsvekst, «kan bunnlinjen lett vokse med 30 prosent», anslår en analytiker om en stor dansk aksje. Siden 2011 har NTG kjøpt opp 35 selskaper. I dag er selskapet blant de 10 største transportselskapene på veiene i EU. Transportselskapet NTG er et mini-DSV og en aktiva-lett speditør med høy vekst. Ledelsen har et erklært mål om å bli et av Europas ledende transportselskaper. Målt etter omsetning i EU i Road-divisjonen (veitransport, red.), var ikke selskapet blant de 50 beste i 2019. I dag er NTG blant de 15 beste, og med de siste oppkjøpene, sannsynligvis blant de 10 beste. Der NTG skiller seg mest fra DSV er i deres partnerstruktur. Grovt sett kjøper DSV opp selskaper og skaffer seg dermed også nye kunder. NTG kjøper ikke bare konkurrentenes kunder, de ønsker også å investere i ledelsen i selskapene, som deretter skal drive selskapet. De skiller seg ikke med ledelsen i det oppkjøpte selskapet, men tilbyr dem i stedet en partnerskapsavtale. Ledelsen i det nye selskapet blir derfor medeiere og har en sterk forpliktelse til fremtidig suksess. NTG integrerer selskapene på sin IT-plattform og håndterer juridisk og administrasjon, samt sikrer strategi. Partnere har muligheten for at NTG etter hvert kan overta hele selskapet. Med den aktivalette strukturen er investeringene lave, noe som totalt sett har medført en høy flyt av fri likviditet, som så langt har resultert i 35 oppkjøp siden 2011. Uten aksjeemisjoner. Veksten er derfor høy. Den gjennomsnittlige årlige veksten, CAGR (Compound Annual Growth Rate, red.), målt etter omsetning i perioden 2015-2025, er hele 21 prosent. Målt etter driftsresultat før renter (EBIT) er den gjennomsnittlige årlige veksten hele 26 prosent. Dette er ganske imponerende og langt over markedsveksten, som er på nivå med BNP-veksten. Svingende resultater Imidlertid svinger nettoresultatet til aksjonærene fra år til år på grunn av ekstraordinære integrasjonskostnader, kortsiktige høyere rentekostnader og høy grad av konjunktursvingninger. I følge en markedsstudie utført av UPPLY og rapporten The European Road Freight Rate Benchmark, ser aktørene i 2025 svakt positive volumer og priser til tross for utfordringer knyttet til tollkrigen. Selve markedet er i stor grad preget av konjunkturtrender, og har vært gjennom mange utfordringer de siste årene. Med korona kom først resesjon. Så høy vekst. Så utfordringer i verdikjeden, høy inflasjon, dyrere diesel og høyere renter. Så ble det mangel på sjåfører, og den totale kostnadsbasen økte derfor. Kombinert med høyere kapitalkostnader og et Europa med lav vekst i to år, førte dette til lavere marginer. Derfor var 2023 og 2024 ikke gode år for NTG-aksjonærene. Seks oppkjøp på ett år I regnskapet for første kvartal måtte selskapet også justere ned EBIT-prognosen fra 575–650 millioner kroner til 560–630 millioner kroner, ettersom det tyske markedet presterer dårlig. Noe som påvirker NTGs oppkjøp i 2024 av de to tyske selskapene Schmalz+Schön og ITC Logistic. Dette sendte aksjekursen nedover. Samtidig ble imidlertid to selskaper kjøpt opp i 2025. Dette betyr at NTG har kjøpt opp seks selskaper i løpet av det siste året, og ledelsens mål om å oppnå et driftsresultat før renter (EBIT) på 1 milliard kroner innen utgangen av 2027 ble opprettholdt. Etter min mening handles NTG til prisen på analysetidspunktet på 219 kroner, noe som er svært billig sammenlignet med selskapets konkurrenter. Dette gjelder både målt etter forventet P/E (selskapets markedsverdi i forhold til inntjening – se tabell) og EV/EBITDA (markedsverdien pluss gjeld delt på likviditeten fra driften, red.). Et nøkkeltall som viser hvor mye investorene betaler for selskapets driftsresultat. Men også i forhold til den tidligere høye veksten på rundt 20 prosent. På kort sikt vil prisen sannsynligvis fortsette å være undervurdert og kan godt falle ytterligere. Men potensialet er stort fremover. Dette krever imidlertid at EU unngår en tollkrigsresesjon, samtidig som det forventes gigantiske stimuleringspakker i Tyskland, samt gigantiske investeringer i EU innen energi, energinettverk, infrastruktur og militæret. I tillegg vil det sannsynligvis bli lavere renter. Med bare en svak omsetningsvekst i 2026 på 6 prosent, kan bunnlinjen lett vokse 30 prosent på grunn av høyere marginer og lavere finanskostnader. Hvis det blir et godt år, kan denne veksten bli betydelig høyere. Med litt medvind kan NTG også raskt bli et large-cap-selskap, noe som isolert sett vil øke oppmerksomheten og verdsettelsen. Jeg eier DSV-aksjer, men ikke NTG ennå, men aksjen er nå øverst på kjøpslisten min.19. juni·Du må helt tilbake til november 2020 for å finne en lavere pris, så stort sett alle som selger nå må selge med tap. Men frykt og grådighet er de to følelsene som driver handel med private equity, og det ender alltid dårlig. Du selger på bunnen og kjøper på toppen. Jeg vil tro at utsalget akkurat nå bare holdes i gang av frykt for ytterligere tap.
- 18. juni·Er NTG på vei mot konkurs?
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Nyheter og Analyser
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Kvartalsrapport (Q1)
42 dager siden‧44min
Nyheter og Analyser
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
- for 19 t siden·Så prisen har blitt senket med 5 år??? Se oppover bakkenfor 16 t siden·Prisutviklingen er helt uvirkelig. Selskapet tjener faktisk penger, og holder seg derfor mer eller mindre til budsjettene.
- for 3 døgn siden·Så kom endelig kjøperne på banen. Det er en stor klump på litt over 5000 i 184, tilsvarende omtrent 40 % av normal dagsomsetning.
- 19. juni·Om NTG fra den danske aksjonærforeningen «Aksjen er nå øverst på kjøpslisten min» Med kun svak omsetningsvekst, «kan bunnlinjen lett vokse med 30 prosent», anslår en analytiker om en stor dansk aksje. Siden 2011 har NTG kjøpt opp 35 selskaper. I dag er selskapet blant de 10 største transportselskapene på veiene i EU. Transportselskapet NTG er et mini-DSV og en aktiva-lett speditør med høy vekst. Ledelsen har et erklært mål om å bli et av Europas ledende transportselskaper. Målt etter omsetning i EU i Road-divisjonen (veitransport, red.), var ikke selskapet blant de 50 beste i 2019. I dag er NTG blant de 15 beste, og med de siste oppkjøpene, sannsynligvis blant de 10 beste. Der NTG skiller seg mest fra DSV er i deres partnerstruktur. Grovt sett kjøper DSV opp selskaper og skaffer seg dermed også nye kunder. NTG kjøper ikke bare konkurrentenes kunder, de ønsker også å investere i ledelsen i selskapene, som deretter skal drive selskapet. De skiller seg ikke med ledelsen i det oppkjøpte selskapet, men tilbyr dem i stedet en partnerskapsavtale. Ledelsen i det nye selskapet blir derfor medeiere og har en sterk forpliktelse til fremtidig suksess. NTG integrerer selskapene på sin IT-plattform og håndterer juridisk og administrasjon, samt sikrer strategi. Partnere har muligheten for at NTG etter hvert kan overta hele selskapet. Med den aktivalette strukturen er investeringene lave, noe som totalt sett har medført en høy flyt av fri likviditet, som så langt har resultert i 35 oppkjøp siden 2011. Uten aksjeemisjoner. Veksten er derfor høy. Den gjennomsnittlige årlige veksten, CAGR (Compound Annual Growth Rate, red.), målt etter omsetning i perioden 2015-2025, er hele 21 prosent. Målt etter driftsresultat før renter (EBIT) er den gjennomsnittlige årlige veksten hele 26 prosent. Dette er ganske imponerende og langt over markedsveksten, som er på nivå med BNP-veksten. Svingende resultater Imidlertid svinger nettoresultatet til aksjonærene fra år til år på grunn av ekstraordinære integrasjonskostnader, kortsiktige høyere rentekostnader og høy grad av konjunktursvingninger. I følge en markedsstudie utført av UPPLY og rapporten The European Road Freight Rate Benchmark, ser aktørene i 2025 svakt positive volumer og priser til tross for utfordringer knyttet til tollkrigen. Selve markedet er i stor grad preget av konjunkturtrender, og har vært gjennom mange utfordringer de siste årene. Med korona kom først resesjon. Så høy vekst. Så utfordringer i verdikjeden, høy inflasjon, dyrere diesel og høyere renter. Så ble det mangel på sjåfører, og den totale kostnadsbasen økte derfor. Kombinert med høyere kapitalkostnader og et Europa med lav vekst i to år, førte dette til lavere marginer. Derfor var 2023 og 2024 ikke gode år for NTG-aksjonærene. Seks oppkjøp på ett år I regnskapet for første kvartal måtte selskapet også justere ned EBIT-prognosen fra 575–650 millioner kroner til 560–630 millioner kroner, ettersom det tyske markedet presterer dårlig. Noe som påvirker NTGs oppkjøp i 2024 av de to tyske selskapene Schmalz+Schön og ITC Logistic. Dette sendte aksjekursen nedover. Samtidig ble imidlertid to selskaper kjøpt opp i 2025. Dette betyr at NTG har kjøpt opp seks selskaper i løpet av det siste året, og ledelsens mål om å oppnå et driftsresultat før renter (EBIT) på 1 milliard kroner innen utgangen av 2027 ble opprettholdt. Etter min mening handles NTG til prisen på analysetidspunktet på 219 kroner, noe som er svært billig sammenlignet med selskapets konkurrenter. Dette gjelder både målt etter forventet P/E (selskapets markedsverdi i forhold til inntjening – se tabell) og EV/EBITDA (markedsverdien pluss gjeld delt på likviditeten fra driften, red.). Et nøkkeltall som viser hvor mye investorene betaler for selskapets driftsresultat. Men også i forhold til den tidligere høye veksten på rundt 20 prosent. På kort sikt vil prisen sannsynligvis fortsette å være undervurdert og kan godt falle ytterligere. Men potensialet er stort fremover. Dette krever imidlertid at EU unngår en tollkrigsresesjon, samtidig som det forventes gigantiske stimuleringspakker i Tyskland, samt gigantiske investeringer i EU innen energi, energinettverk, infrastruktur og militæret. I tillegg vil det sannsynligvis bli lavere renter. Med bare en svak omsetningsvekst i 2026 på 6 prosent, kan bunnlinjen lett vokse 30 prosent på grunn av høyere marginer og lavere finanskostnader. Hvis det blir et godt år, kan denne veksten bli betydelig høyere. Med litt medvind kan NTG også raskt bli et large-cap-selskap, noe som isolert sett vil øke oppmerksomheten og verdsettelsen. Jeg eier DSV-aksjer, men ikke NTG ennå, men aksjen er nå øverst på kjøpslisten min.19. juni·Du må helt tilbake til november 2020 for å finne en lavere pris, så stort sett alle som selger nå må selge med tap. Men frykt og grådighet er de to følelsene som driver handel med private equity, og det ender alltid dårlig. Du selger på bunnen og kjøper på toppen. Jeg vil tro at utsalget akkurat nå bare holdes i gang av frykt for ytterligere tap.
- 18. juni·Er NTG på vei mot konkurs?
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Ordredybde
Antall
Kjøp
6 936
Selg
Antall
7 293
Siste handler
Tid | Pris | Antall | Kjøpere | Selger |
---|---|---|---|---|
51 | - | - | ||
50 | - | - | ||
8 | - | - | ||
10 | - | - | ||
193 | - | - |
Høy
182,4VWAP
Lav
178,8OmsetningAntall
7,5 Mundefined41 691
VWAP
Høy
182,4Lav
178,8OmsetningAntall
7,5 Mundefined41 691
Meglerstatistikk
Fant ingen data
Kunder besøkte også
Selskapshendelser
Kommende | |
---|---|
2025 Kvartalsrapport (Q2) | 11. aug. |
Historisk | ||
---|---|---|
2025 Kvartalsrapport (Q1) | 13. mai | |
2025 Kvartalsrapport (Q1) | 12. mai | |
2024 Generalforsamling | 28. mars | |
2024 Kvartalsrapport (Q4) | 7. mars | |
2024 Kvartalsrapport (Q4) | 6. mars |
Data hentes fra Millistream, Quartr
Kvartalsrapport (Q1)
42 dager siden‧44min
Nyheter og Analyser
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Selskapshendelser
Kommende | |
---|---|
2025 Kvartalsrapport (Q2) | 11. aug. |
Historisk | ||
---|---|---|
2025 Kvartalsrapport (Q1) | 13. mai | |
2025 Kvartalsrapport (Q1) | 12. mai | |
2024 Generalforsamling | 28. mars | |
2024 Kvartalsrapport (Q4) | 7. mars | |
2024 Kvartalsrapport (Q4) | 6. mars |
Data hentes fra Millistream, Quartr
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
- for 19 t siden·Så prisen har blitt senket med 5 år??? Se oppover bakkenfor 16 t siden·Prisutviklingen er helt uvirkelig. Selskapet tjener faktisk penger, og holder seg derfor mer eller mindre til budsjettene.
- for 3 døgn siden·Så kom endelig kjøperne på banen. Det er en stor klump på litt over 5000 i 184, tilsvarende omtrent 40 % av normal dagsomsetning.
- 19. juni·Om NTG fra den danske aksjonærforeningen «Aksjen er nå øverst på kjøpslisten min» Med kun svak omsetningsvekst, «kan bunnlinjen lett vokse med 30 prosent», anslår en analytiker om en stor dansk aksje. Siden 2011 har NTG kjøpt opp 35 selskaper. I dag er selskapet blant de 10 største transportselskapene på veiene i EU. Transportselskapet NTG er et mini-DSV og en aktiva-lett speditør med høy vekst. Ledelsen har et erklært mål om å bli et av Europas ledende transportselskaper. Målt etter omsetning i EU i Road-divisjonen (veitransport, red.), var ikke selskapet blant de 50 beste i 2019. I dag er NTG blant de 15 beste, og med de siste oppkjøpene, sannsynligvis blant de 10 beste. Der NTG skiller seg mest fra DSV er i deres partnerstruktur. Grovt sett kjøper DSV opp selskaper og skaffer seg dermed også nye kunder. NTG kjøper ikke bare konkurrentenes kunder, de ønsker også å investere i ledelsen i selskapene, som deretter skal drive selskapet. De skiller seg ikke med ledelsen i det oppkjøpte selskapet, men tilbyr dem i stedet en partnerskapsavtale. Ledelsen i det nye selskapet blir derfor medeiere og har en sterk forpliktelse til fremtidig suksess. NTG integrerer selskapene på sin IT-plattform og håndterer juridisk og administrasjon, samt sikrer strategi. Partnere har muligheten for at NTG etter hvert kan overta hele selskapet. Med den aktivalette strukturen er investeringene lave, noe som totalt sett har medført en høy flyt av fri likviditet, som så langt har resultert i 35 oppkjøp siden 2011. Uten aksjeemisjoner. Veksten er derfor høy. Den gjennomsnittlige årlige veksten, CAGR (Compound Annual Growth Rate, red.), målt etter omsetning i perioden 2015-2025, er hele 21 prosent. Målt etter driftsresultat før renter (EBIT) er den gjennomsnittlige årlige veksten hele 26 prosent. Dette er ganske imponerende og langt over markedsveksten, som er på nivå med BNP-veksten. Svingende resultater Imidlertid svinger nettoresultatet til aksjonærene fra år til år på grunn av ekstraordinære integrasjonskostnader, kortsiktige høyere rentekostnader og høy grad av konjunktursvingninger. I følge en markedsstudie utført av UPPLY og rapporten The European Road Freight Rate Benchmark, ser aktørene i 2025 svakt positive volumer og priser til tross for utfordringer knyttet til tollkrigen. Selve markedet er i stor grad preget av konjunkturtrender, og har vært gjennom mange utfordringer de siste årene. Med korona kom først resesjon. Så høy vekst. Så utfordringer i verdikjeden, høy inflasjon, dyrere diesel og høyere renter. Så ble det mangel på sjåfører, og den totale kostnadsbasen økte derfor. Kombinert med høyere kapitalkostnader og et Europa med lav vekst i to år, førte dette til lavere marginer. Derfor var 2023 og 2024 ikke gode år for NTG-aksjonærene. Seks oppkjøp på ett år I regnskapet for første kvartal måtte selskapet også justere ned EBIT-prognosen fra 575–650 millioner kroner til 560–630 millioner kroner, ettersom det tyske markedet presterer dårlig. Noe som påvirker NTGs oppkjøp i 2024 av de to tyske selskapene Schmalz+Schön og ITC Logistic. Dette sendte aksjekursen nedover. Samtidig ble imidlertid to selskaper kjøpt opp i 2025. Dette betyr at NTG har kjøpt opp seks selskaper i løpet av det siste året, og ledelsens mål om å oppnå et driftsresultat før renter (EBIT) på 1 milliard kroner innen utgangen av 2027 ble opprettholdt. Etter min mening handles NTG til prisen på analysetidspunktet på 219 kroner, noe som er svært billig sammenlignet med selskapets konkurrenter. Dette gjelder både målt etter forventet P/E (selskapets markedsverdi i forhold til inntjening – se tabell) og EV/EBITDA (markedsverdien pluss gjeld delt på likviditeten fra driften, red.). Et nøkkeltall som viser hvor mye investorene betaler for selskapets driftsresultat. Men også i forhold til den tidligere høye veksten på rundt 20 prosent. På kort sikt vil prisen sannsynligvis fortsette å være undervurdert og kan godt falle ytterligere. Men potensialet er stort fremover. Dette krever imidlertid at EU unngår en tollkrigsresesjon, samtidig som det forventes gigantiske stimuleringspakker i Tyskland, samt gigantiske investeringer i EU innen energi, energinettverk, infrastruktur og militæret. I tillegg vil det sannsynligvis bli lavere renter. Med bare en svak omsetningsvekst i 2026 på 6 prosent, kan bunnlinjen lett vokse 30 prosent på grunn av høyere marginer og lavere finanskostnader. Hvis det blir et godt år, kan denne veksten bli betydelig høyere. Med litt medvind kan NTG også raskt bli et large-cap-selskap, noe som isolert sett vil øke oppmerksomheten og verdsettelsen. Jeg eier DSV-aksjer, men ikke NTG ennå, men aksjen er nå øverst på kjøpslisten min.19. juni·Du må helt tilbake til november 2020 for å finne en lavere pris, så stort sett alle som selger nå må selge med tap. Men frykt og grådighet er de to følelsene som driver handel med private equity, og det ender alltid dårlig. Du selger på bunnen og kjøper på toppen. Jeg vil tro at utsalget akkurat nå bare holdes i gang av frykt for ytterligere tap.
- 18. juni·Er NTG på vei mot konkurs?
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Ordredybde
Antall
Kjøp
6 936
Selg
Antall
7 293
Siste handler
Tid | Pris | Antall | Kjøpere | Selger |
---|---|---|---|---|
51 | - | - | ||
50 | - | - | ||
8 | - | - | ||
10 | - | - | ||
193 | - | - |
Høy
182,4VWAP
Lav
178,8OmsetningAntall
7,5 Mundefined41 691
VWAP
Høy
182,4Lav
178,8OmsetningAntall
7,5 Mundefined41 691
Meglerstatistikk
Fant ingen data