Gå til hovedinnhold
Nettleseren du benytter deg av, støttes ikke lenger av Nordnet. Klikk her for å se hvilke nettlesere vi støtter og anbefaler at du bruker.

Dette var grunnen til nedetiden – vi svarer på spørsmålene dine

Tirsdag 11. februar var nettsiden og appen til Nordnet dessverre nede i cirka fire timer. Vi beklager på det sterkeste de ulempene dette medførte. Her har vi samlet de viktigste spørsmålene og svarene på det du kanskje lurer på. 

Sist oppdatert 13.02.2025 kl. 13:18




Hva var årsaken til feilen?

Problemet skyldtes en programvarekomponent knyttet til innlogging i våre tjenester. Denne komponenten fungerte ikke som den skulle, noe som innebar at en liten andel av kundene som logget inn risikerte å få opp feil informasjon. Så snart vi ble klar over feilen, besluttet vi å deaktivere innlogging til nettsiden og appen – dette var et tiltak iverksatt av Nordnet for å være på den sikre siden.

Vi startet umiddelbart feilsøking og kom raskt frem til en hypotese om hva som var galt, men vi ønsket å være helt sikre før vi åpnet for innlogging igjen. Så snart feilen var identifisert, fjernet vi den berørte komponenten og har iverksatt tiltak for å sikre at problemet ikke kan oppstå igjen.


Stengte dere nettsiden, eller ble det stengt på grunn av en teknisk feil?

Vi valgte selv å stenge tjenesten av forsiktighetsårsaker kort tid etter at vi ble gjort oppmerksom på feilen.


Ble dere hacket?

Nei. Feilen vi opplevde i dag skyldtes et internt teknisk problem og var ikke forårsaket av et hackerangrep eller annen ekstern påvirkning.


Hvorfor tok det så lang tid å få Nordnet opp igjen?

Vi valgte selv å stenge innlogging for å være helt trygge på at problemet var løst før vi åpnet igjen. Innlogging var stengt i ca. 4 timer.


Kunne kunder ta ut penger fra andres kontoer?

Nei, det har ikke vært mulig. Det har ikke vært noen uautoriserte uttak av penger, og det er heller ikke mulig å overføre penger til en annen konto enn en kunden selv eier. Uttak kan kun gjøres til en allerede verifisert bankkonto registrert i kundens navn.


Hvor kan jeg sende inn en klage hvis feilen har medført økonomisk tap?

Dersom du mener at du har krav på kompensasjon, ber vi deg om å dokumentere økonomiske tap og sende inn en klage til oss via følgende skjema. Vi vil deretter vurdere hver enkelt sak individuelt.


Var det mulig å handle på en annen kundes konto i det aktuelle tidsrommet?

Ja, vi kan bekrefte at det var mulig å handle på andres kontoer i tilfeller der feilaktig kontoinformasjon ble vist. Dette har kun skjedd i et svært begrenset antall dokumenterte tilfeller, og vi kontakter de berørte kundene proaktivt. Transaksjonene vil bli tilbakeført, og vi har ingen rapporterte tilfeller av økonomisk tap for kunder.


Hvordan vet jeg om jeg er påvirket?

Vi har nå oversikt over hvilke kunder som er berørt. Det gjelder kun et fåtall, og disse har i løpet av dagen (onsdag 12.02) mottatt en direkte melding fra oss.


Trenger jeg å foreta meg noe?

Nei, du trenger ikke å foreta deg noe. Hvis vi finner uregelmessigheter, vil vi selvfølgelig rette feilen og refundere eventuelle tap. I så fall tar vi kontakt med deg. Dersom du selv oppdager en mistenkelig transaksjon i det aktuelle tidsrommet, ber vi deg ringe kundeservice på 23 33 30 23


Har hendelsen blitt rapportert til myndighetene?

Vi er i dialog med relevante myndigheter og vil følge deres anbefalinger og gjeldende regelverk for rapportering.


Hvor mange kunder ble direkte berørt?

I Norge var det rundt 350 kunder som ble direkte berørt. Disse er nå informert.

På Nordisk nivå var det ca. 1.500 kunder som ble direkte berørt (Sverige, Danmark, Finland, Norge). Nordnet har totalt mer enn 462.000 kunder i Norge, og 2,1 mill. kunder i Norden.


Ble det gjennomført noen uautoriserte handler eller ordre?

Nei, ikke i Norge. I Norden var det imidlertid totalt to handler og en ordre. Disse har blitt tilbakeført.