Gå til hovedinnhold
Nettleseren du benytter deg av, støttes ikke lenger av Nordnet. Klikk her for å se hvilke nettlesere vi støtter og anbefaler at du bruker.

Vanlige spørsmål om valutakonto og kredittavtale

I forbindelse med søknad om kredittavtale for å beholde valutakontoen din, har vi samlet de mest relevante spørsmålene i en oversikt. Vi gjør oppmerksom på at behandlingstiden for kredittavtaler for valutakontoer for øyeblikket er noe lengre enn vanlig. Søknadene behandles fortløpende, og det vil motta en melding så snart behandlingen er fullført. Takk for forståelsen og tålmodigheten !


1. Hvorfor trenger jeg en kredittavtale på valutakonto?

En kredittavtale er nødvendig av driftsmessige årsaker for å sikre smidige transaksjoner på valutakontoene. Dette gjelder selv om du ikke planlegger å bruke kreditt. Du kan sette kredittgrensen til det minste tilgjengelige beløpet, noe som ikke vil påvirke din mulighet til å handle så lenge du har tilstrekkelige midler på kontoen din.

👉 Les mer her


2. Hvor stor kredittgrense bør jeg søke om?

Kredittgrensen for valutakontoer settes for å håndtere potensielle negative saldoer som kan oppstå under handel. Hvis du alltid har tilstrekkelige midler i den respektive valutaen, kan du sette kredittgrensen til det minste som er tillatt. For eksempel, hvis du handler verdipapirer for 10 000 NOK og har 10 000 NOK på kontoen, er den minste kredittgrensen tilstrekkelig.


3. Kan jeg velge en kredittgrense på 0 kr?

Dessverre kreves det en kredittgrense. Du kan imidlertid sette grensen til det minste tilgjengelige alternativet (for eksempel 5 000 NOK) uten at det påvirker din mulighet til å handle, så lenge du har tilstrekkelige midler på kontoen din.


4. Er kredittgrensen det samme som maksimal negativ saldo som er tillatt på valutakontoen?

Ja, kredittgrensen representerer maksimal negativ saldo som er tillatt på valutakontoen din. Det betyr at den totale summen av alle dine negative balanser (for alle valutaer) ikke kan overstige kredittgrensen. Dette betyr ikke at du er pålagt å bruke kreditten, da transaksjoner vil bli behandlet med dine tilgjengelige midler først.


5. Hvorfor tar Nordnet kredittsjekk for valutakonto?

Nordnet er forpliktet til å overholde finansielle regelverk, som krever innsamling av visse personlige og økonomiske data for å godkjenne kredittavtaler og sikre trygg og regelverkssamsvarende handel. Informasjonen din lagres sikkert i samsvar med personvernlovgivningen.


6. Kan jeg bruke den samme kredittavtalen for alle valutakontoene mine?

Hver valutakonto tilhører en spesifikk konto. Basert på dette søker du om en spesifikk kredittgrense per konto, noe som betyr at du må sende inn en kredittsøknad per konto.