Gå til hovedinnhold

Event trading.

Event trading er en strategi der tradere søker å utnytte spesifikke nyheter eller hendelser som påvirker prisene på verdipapirer. Dette kan inkludere selskapsresultater, makroøkonomiske nyheter, nyheter fra selskapene og andre viktige begivenheter i markedet som kan påvirke kurser og prisdannelsen.


💡Eventtradere må analysere nyhetene og prøver å forutsi hvordan verdipapirene vil reagere, og deretter ta posisjoner basert på denne analysen. Målsetningen er selvfølgelig å utnytte de kortsiktige kurssvingningene som oppstår som respons i forkant og i etterkant av disse hendelsene.


Eksempler på hendelser en eventtrader kan ta posisjoner i forbindelse med kan være å kjøpe aksjer før en kvartalsrapport fordi traderen tror at tallene vil være bedre enn forventet eller å spekulere i fallende priser etter en negativ nyhet.

Risikohåndtering i event trading.

For å lykkes med event trading må du ha en god forståelse av markedet og selskapene som er involvert. Tradere må være oppmerksomme på tidspunktet for nyhetsutgivelsen og være raske til å handle for å dra nytte av de umiddelbare prisbevegelsene. Det krever imidlertid grundige analyser, evnen til å tolke nyheter riktig og evnen til å handle raskt. Det er også viktig å være oppmerksom på potensielle risikoer, som uforutsette nyheter eller volatilitet som kan føre til tap. Derfor bør du med en slik strategi ha en god risikohåndteringsplan, da prisene kan være volatile i perioden rundt hendelsen.

Event trading er en strategi som passer best for tradere som har en del erfaring, og som er oppdatert på markedshendelser og som har gode analytiske evner.


Samtlige artikler og innlegg på Nordnet Academy er rent informative artikler, og ingen av disse skal anses som finansiell rådgivning.


Gi pengene dine muligheten til å vokse.Åpne konto