Gå til hovedinnhold
Nettleseren du benytter deg av, støttes ikke lenger av Nordnet. Klikk her for å se hvilke nettlesere vi støtter og anbefaler at du bruker.

Holberg Norden A

+0.3%11. juni
-5.31%1 year
Total pris1,04%
Morningstar Rating
3 stars
Bærekraft

8

Siste NAV-kurs (11. juni)900,11 NOK

Generell informasjon

Risiko
?
Middels: 4 av 7

Det er viktig at du er klar over at sparepengene dine kan øke og minke i verdi. Selv om sparing i fond historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.
Nøkkeltall
  • Total pris
    1,04%
  • Aktiva klasse
    Aksje
  • Kategori
    Norden
  • Basis-valuta
    NOK
  • Belåningsgrad
    85%
  • Nøkkelinformasjon
Sammendrag
Holberg Norden er et aktivt forvaltet aksjefond som investerer i nordiske børsnoterte aksjer. Vi har en langsiktig tilnærming til investeringer, basert på bevisstheten om at verdiskapningen i bedriftene skjer over flere år. Fondet forvaltes indeksuavhengig og har en konsentrert portefølje. I jakten på gode investeringer leter vi etter selskaper med høy lønnsomhet, bærekraftig forretningsmodell, sterk balanse, eierfokusert ledelse og attraktiv verdsettelse.

Eksponering

Oppdatert 31.5.2026

Fordeling

  • Aksjer98,4%
  • Kontanter1,5%

Kunder besøkte også

Forum

Bli med i samtalen på Nordnet Social
  • 3. juni
    3. juni
    "Inntjeningsestimatene for porteføljeselskapene har holdt seg forholdsvis godt. Holberg Norden har per i dag en forventet inntjeningsvekst på 12 % (median) og en utbytteavkastning på 3,8 % for inneværende år*. Dersom inntjeningsestimatene holder seg, forventes porteføljen å levere en fundamental verdiskaping på 16 % i 2026, basert på 12 % inntjeningsvekst og 3,8 % utbytteavkastning. Porteføljen har dermed blitt mer attraktivt verdsatt i løpet av året, som følge av multippelkontraksjon. ... Holberg Norden prises til en P/E på henholdsvis 15,1 og 13,3 basert på konsensusestimat for 2026 og 2027. Holder inntjeningsestimatene seg i tiden fremover, ser vi et attraktivt potensial for verdistigning i porteføljen. En fredelig avklaring av situasjonen i Iran og Hormuzstredet bør også kunne være positivt for porteføljeselskapene."
    for 3 døgn siden
    for 3 døgn siden
    Det er bra de begynner å skrive litt hva som ligger bak dårlig kursutvikling i år. En god del kommer fra valutaeffekter også
  • 7. mai
    7. mai
    Har økt innsatsen her betraktelig. Er komfortabel med 40% av formuen i Holberg Norden’s konsentrerte, langsiktige portefølje. Venter på reversering og comeback. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, ikke sant (?)
    22. mai
    22. mai
    Fondet er bra, men det er ikke fantastisk. Over tid så tror jeg du kanskje vil komme betre ut med å holde DNB Norden Indeks.
    22. mai
    22. mai
    Helt fair syn. Indeks er vanskelig å slå over tid, men jeg liker Holberg sin mer konsentrerte tilnærming. tror også aktiv stock picking kan bli ekstra verdifullt i dyrtiden vi befinner oss i
  • 27. apr.
    27. apr.
    Nordea er ny posisjon i fondet.
    30. apr. · Endret
    30. apr. · Endret
    Nordea er sikkert en grei aksje. Ser ut for at 2026 ikke blir året Holberg Norden kommer til å skinne, -11% YTD er ikke imponerende, indeks er vel -4%.
    6. mai
    6. mai
    Ja Holberg har solide forvaltere og strategi og filosofi som fungerer godt. Historikken taler for seg selv.
  • 9. apr. · Endret
    9. apr. · Endret
    Registrerer at fondet har solgt seg nesten helt ut av olje og gass (Aker BP er så og si tatt vekk). Med den lille eksponering de hadde fra før så synes jeg det var litt småirriterende.
  • 10. mars · Endret
    10. mars · Endret
    Synes det er litt rart hvordan Norden der prising er svært fornuftig og attraktiv faller så enormt på en krig de ikke selv er en del av, mens USA, der prisingene består i stor grad av luft holder seg så vanvittig bra til tross for en krig de selv er direkte involvert i. Forstår at Norden består av mye tung syklisk industri, men skulle likevel tro at den falt mindre, eller i det minste like mye som USA. Tok feil der. Er dog fornøyd med at jeg har fått hamstret kvalitet på lavere kurser enn først planlagt, og tror avkastning på sikt vil vise seg å bli bra. Man sitter ikke på luft i dette fondet her, noe som gjør det mer behagelig å være investor når markedet faller.
    16. mars
    16. mars
    Når USA børsene faller så faller alltid svenske aksjer veldig kraftig (særlig smb selskaper) og de utgjør ofte halvparten av porteføljen i nordiske aksjefond.
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Nordnet Social og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Nyheter

Det er for øyeblikket ingen nyheter
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Generell informasjon

Risiko
?
Middels: 4 av 7

Det er viktig at du er klar over at sparepengene dine kan øke og minke i verdi. Selv om sparing i fond historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.
Nøkkeltall
  • Total pris
    1,04%
  • Aktiva klasse
    Aksje
  • Kategori
    Norden
  • Basis-valuta
    NOK
  • Belåningsgrad
    85%
  • Nøkkelinformasjon
Sammendrag
Holberg Norden er et aktivt forvaltet aksjefond som investerer i nordiske børsnoterte aksjer. Vi har en langsiktig tilnærming til investeringer, basert på bevisstheten om at verdiskapningen i bedriftene skjer over flere år. Fondet forvaltes indeksuavhengig og har en konsentrert portefølje. I jakten på gode investeringer leter vi etter selskaper med høy lønnsomhet, bærekraftig forretningsmodell, sterk balanse, eierfokusert ledelse og attraktiv verdsettelse.

Nyheter

Det er for øyeblikket ingen nyheter
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Eksponering

Oppdatert 31.5.2026

Fordeling

  • Aksjer98,4%
  • Kontanter1,5%

Kunder besøkte også

Forum

Bli med i samtalen på Nordnet Social
  • 3. juni
    3. juni
    "Inntjeningsestimatene for porteføljeselskapene har holdt seg forholdsvis godt. Holberg Norden har per i dag en forventet inntjeningsvekst på 12 % (median) og en utbytteavkastning på 3,8 % for inneværende år*. Dersom inntjeningsestimatene holder seg, forventes porteføljen å levere en fundamental verdiskaping på 16 % i 2026, basert på 12 % inntjeningsvekst og 3,8 % utbytteavkastning. Porteføljen har dermed blitt mer attraktivt verdsatt i løpet av året, som følge av multippelkontraksjon. ... Holberg Norden prises til en P/E på henholdsvis 15,1 og 13,3 basert på konsensusestimat for 2026 og 2027. Holder inntjeningsestimatene seg i tiden fremover, ser vi et attraktivt potensial for verdistigning i porteføljen. En fredelig avklaring av situasjonen i Iran og Hormuzstredet bør også kunne være positivt for porteføljeselskapene."
    for 3 døgn siden
    for 3 døgn siden
    Det er bra de begynner å skrive litt hva som ligger bak dårlig kursutvikling i år. En god del kommer fra valutaeffekter også
  • 7. mai
    7. mai
    Har økt innsatsen her betraktelig. Er komfortabel med 40% av formuen i Holberg Norden’s konsentrerte, langsiktige portefølje. Venter på reversering og comeback. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, ikke sant (?)
    22. mai
    22. mai
    Fondet er bra, men det er ikke fantastisk. Over tid så tror jeg du kanskje vil komme betre ut med å holde DNB Norden Indeks.
    22. mai
    22. mai
    Helt fair syn. Indeks er vanskelig å slå over tid, men jeg liker Holberg sin mer konsentrerte tilnærming. tror også aktiv stock picking kan bli ekstra verdifullt i dyrtiden vi befinner oss i
  • 27. apr.
    27. apr.
    Nordea er ny posisjon i fondet.
    30. apr. · Endret
    30. apr. · Endret
    Nordea er sikkert en grei aksje. Ser ut for at 2026 ikke blir året Holberg Norden kommer til å skinne, -11% YTD er ikke imponerende, indeks er vel -4%.
    6. mai
    6. mai
    Ja Holberg har solide forvaltere og strategi og filosofi som fungerer godt. Historikken taler for seg selv.
  • 9. apr. · Endret
    9. apr. · Endret
    Registrerer at fondet har solgt seg nesten helt ut av olje og gass (Aker BP er så og si tatt vekk). Med den lille eksponering de hadde fra før så synes jeg det var litt småirriterende.
  • 10. mars · Endret
    10. mars · Endret
    Synes det er litt rart hvordan Norden der prising er svært fornuftig og attraktiv faller så enormt på en krig de ikke selv er en del av, mens USA, der prisingene består i stor grad av luft holder seg så vanvittig bra til tross for en krig de selv er direkte involvert i. Forstår at Norden består av mye tung syklisk industri, men skulle likevel tro at den falt mindre, eller i det minste like mye som USA. Tok feil der. Er dog fornøyd med at jeg har fått hamstret kvalitet på lavere kurser enn først planlagt, og tror avkastning på sikt vil vise seg å bli bra. Man sitter ikke på luft i dette fondet her, noe som gjør det mer behagelig å være investor når markedet faller.
    16. mars
    16. mars
    Når USA børsene faller så faller alltid svenske aksjer veldig kraftig (særlig smb selskaper) og de utgjør ofte halvparten av porteføljen i nordiske aksjefond.
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Nordnet Social og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Generell informasjon

Risiko
?
Middels: 4 av 7

Det er viktig at du er klar over at sparepengene dine kan øke og minke i verdi. Selv om sparing i fond historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.
Nøkkeltall
  • Total pris
    1,04%
  • Aktiva klasse
    Aksje
  • Kategori
    Norden
  • Basis-valuta
    NOK
  • Belåningsgrad
    85%
  • Nøkkelinformasjon
Sammendrag
Holberg Norden er et aktivt forvaltet aksjefond som investerer i nordiske børsnoterte aksjer. Vi har en langsiktig tilnærming til investeringer, basert på bevisstheten om at verdiskapningen i bedriftene skjer over flere år. Fondet forvaltes indeksuavhengig og har en konsentrert portefølje. I jakten på gode investeringer leter vi etter selskaper med høy lønnsomhet, bærekraftig forretningsmodell, sterk balanse, eierfokusert ledelse og attraktiv verdsettelse.

Nyheter

Det er for øyeblikket ingen nyheter
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Forum

Bli med i samtalen på Nordnet Social
  • 3. juni
    3. juni
    "Inntjeningsestimatene for porteføljeselskapene har holdt seg forholdsvis godt. Holberg Norden har per i dag en forventet inntjeningsvekst på 12 % (median) og en utbytteavkastning på 3,8 % for inneværende år*. Dersom inntjeningsestimatene holder seg, forventes porteføljen å levere en fundamental verdiskaping på 16 % i 2026, basert på 12 % inntjeningsvekst og 3,8 % utbytteavkastning. Porteføljen har dermed blitt mer attraktivt verdsatt i løpet av året, som følge av multippelkontraksjon. ... Holberg Norden prises til en P/E på henholdsvis 15,1 og 13,3 basert på konsensusestimat for 2026 og 2027. Holder inntjeningsestimatene seg i tiden fremover, ser vi et attraktivt potensial for verdistigning i porteføljen. En fredelig avklaring av situasjonen i Iran og Hormuzstredet bør også kunne være positivt for porteføljeselskapene."
    for 3 døgn siden
    for 3 døgn siden
    Det er bra de begynner å skrive litt hva som ligger bak dårlig kursutvikling i år. En god del kommer fra valutaeffekter også
  • 7. mai
    7. mai
    Har økt innsatsen her betraktelig. Er komfortabel med 40% av formuen i Holberg Norden’s konsentrerte, langsiktige portefølje. Venter på reversering og comeback. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, ikke sant (?)
    22. mai
    22. mai
    Fondet er bra, men det er ikke fantastisk. Over tid så tror jeg du kanskje vil komme betre ut med å holde DNB Norden Indeks.
    22. mai
    22. mai
    Helt fair syn. Indeks er vanskelig å slå over tid, men jeg liker Holberg sin mer konsentrerte tilnærming. tror også aktiv stock picking kan bli ekstra verdifullt i dyrtiden vi befinner oss i
  • 27. apr.
    27. apr.
    Nordea er ny posisjon i fondet.
    30. apr. · Endret
    30. apr. · Endret
    Nordea er sikkert en grei aksje. Ser ut for at 2026 ikke blir året Holberg Norden kommer til å skinne, -11% YTD er ikke imponerende, indeks er vel -4%.
    6. mai
    6. mai
    Ja Holberg har solide forvaltere og strategi og filosofi som fungerer godt. Historikken taler for seg selv.
  • 9. apr. · Endret
    9. apr. · Endret
    Registrerer at fondet har solgt seg nesten helt ut av olje og gass (Aker BP er så og si tatt vekk). Med den lille eksponering de hadde fra før så synes jeg det var litt småirriterende.
  • 10. mars · Endret
    10. mars · Endret
    Synes det er litt rart hvordan Norden der prising er svært fornuftig og attraktiv faller så enormt på en krig de ikke selv er en del av, mens USA, der prisingene består i stor grad av luft holder seg så vanvittig bra til tross for en krig de selv er direkte involvert i. Forstår at Norden består av mye tung syklisk industri, men skulle likevel tro at den falt mindre, eller i det minste like mye som USA. Tok feil der. Er dog fornøyd med at jeg har fått hamstret kvalitet på lavere kurser enn først planlagt, og tror avkastning på sikt vil vise seg å bli bra. Man sitter ikke på luft i dette fondet her, noe som gjør det mer behagelig å være investor når markedet faller.
    16. mars
    16. mars
    Når USA børsene faller så faller alltid svenske aksjer veldig kraftig (særlig smb selskaper) og de utgjør ofte halvparten av porteføljen i nordiske aksjefond.
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Nordnet Social og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Eksponering

Oppdatert 31.5.2026

Fordeling

  • Aksjer98,4%
  • Kontanter1,5%

Kunder besøkte også