Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.
Oppsummering ved hjelp av NotebookLM:
Hovedårsaken til forsinkelsen i Wave 3-programmet (den tredje produksjonsordren fra Airbus) er knyttet til de strenge kvalifiserings- og reguleringsprosessene i luftfartsindustrien, spesielt fordi de aktuelle delene er mer kritiske enn tidligere leveranser,.
Dette innebærer flere spesifikke utfordringer:
1. Kritikaliteten til delene: Delene som er inkludert i Wave 3-ordren er vurdert som mer kritiske enn de Norsk Titanium har levert tidligere.
2. Regulatorisk godkjenning: Det økte antallet kritiske deler har tvunget Airbus til å bruke mer tid sammen med reguleringsmyndighetene for å sikre at de er komfortable med hele pakken og anvendelsen. Denne prosessen er komplisert og tar lengre tid enn forventet, noe som gjenspeiler de strenge regulerings-, ingeniør- og testprosessene i luftfarts- og forsvarsindustrien.
3. Behov for nye standarder: Selv om den fundamentale godkjenningen er på plass, er det en utfordring å fortsette å godkjenne additivt produserte deler basert på tradisjonelle metoder ("forging legacy"). Diskusjonene pågår derfor med Airbus og reguleringsmyndighetene (FAA og ESA) for å strømlinjeforme prosesser og definere en tilnærming basert på additive manufacturing fremover.
4. Administrative flaskehalser: Tidspunktet for godkjenningene har også blitt påvirket av at papirarbeidet må fullføres. Det ble blant annet nevnt at en "government shutdown" i USA midlertidig påvirket fremdriften i godkjennelsesprosessen, da dette stanset arbeidet med å få FAA og ESA til å samarbeide og bli enige.
Den tregere overgangen av deler i kommersiell luftfart, inkludert forsinkelsen i Wave 3-programmet, førte til at Norsk Titanium måtte nedjustere sine omsetningsprognoser for 2026,,. Selskapet jobber nå med å akselerere kommersiell leveranse for å redusere tiden det tar å få deler fra utvikling til serieproduksjon.
Mulig jeg tar feil, men dette er vel en typisk aksje hvor mange realiserer tap før nyttår for å få fradrag på skatten, for deretter å kjøpe seg raskt inn igjen 1.–2. januar – forhåpentligvis til omtrent samme kurs – slik at man både får utnyttet fradraget og ender opp med samme aksjebeholdning?
NTI er et vekstselskap og er fortsatt i etablering og har ikke kommet ordentlig i gang med inntjening så ja det er risiko noe jeg mener kursen gjenspeiler. Med Aierbus sin store kontrakt Wave-3 så mener jeg NTI går inn i en ny fase hvor risiko blir vesentlig mindre og inntjening kommer i gang, så mener dette er den rette tiden å kjøpe aksjer på, men litt tro og håp, risiko er det enda, men rosa skyer har blåst vekk.
https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2025-12-airbus-completes-acquisition-of-spirit-aerosystems-sites
Amsterdam, Nederland, 8 December 2025 – Airbus SE (børssymbol: AIR) har sluttført transaksjonen med Spirit AeroSystems for ervervelsen av industrielle eiendeler dedikert til dets kommersielle flyprogrammer.
"Denne milepælen markerer et spesielt øyeblikk for oss alle i Airbus. Vi er stolte over å ønske over 4 000 nye kolleger velkommen, med hvem vi vil starte et nytt kapittel i våre industrielle operasjoner ved å overta aktiviteter av kritisk betydning for våre kommersielle flyprogrammer," sa Florent Massou, Konserndirektør for Operasjoner for Airbus' kommersielle flyvirksomhet.
Airbus har overtatt eierskapet til følgende tidligere Spirit AeroSystems eiendeler:
• anlegget i Kinston, North Carolina, U.S. (A350 flykroppsseksjoner), slutter seg til som Airbus Aerosystems Kinston;
• anlegget i Saint-Nazaire, Frankrike (A350 flykroppsseksjoner), slutter seg til som Airbus Atlantic Cadréan;
• anlegget i Casablanca, Marokko (A321 og A220 komponenter), slutter seg til som Airbus Atlantic Maroc Aero;
produksjonen av A220 vinger og A220 midtre flykropp i Belfast, Nord-Irland, blir Airbus Belfast;
• produksjonen av vingekomponenter for A320 og A350 i Prestwick, Skottland, blir et datterselskap ved navn Prestwick Aerosystems;
• produksjonen av A220 pyloner, som vil bli overført fra Wichita, Kansas, U.S. til anlegget i Saint-Eloi, Toulouse, Frankrike.
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Nyheter og Analyser
Nyheter & pressemeldinger
Analyser
7 nov. 07:33
∙
Pressemelding
DNB Carnegie Access: Norsk Titanium: New estimates and fair value range after Q3 update
6 nov. 07:53
∙
Pressemelding
DNB Carnegie Access: Norsk Titanium: 56 parts in serial production and lower cash burn – Q3 initial
6 nov. 06:30
∙
Pressemelding
NTI: Norsk Titanium Third Quarter Operational Update
31 okt. 07:20
∙
Pressemelding
Norsk Titanium: Invitation to Operational Update of Third Quarter 2025
10 okt. 11:54
∙
Pressemelding
NTI: NOTIFICATION OF MAJOR HOLDINGS
6 okt. 14:00
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Grant of Performance shares to Fabrizio Ponte
1 okt. 08:34
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase in relation to the Subsequent Offering
30 sep. 11:09
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase in relation to the Subsequent Offering
23 sep. 14:30
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Final results of the Subsequent Offering and allocation of Offer Shares
22 sep. 05:00
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Last day of the Subscription Period in the Subsequent Offering
16 sep. 11:59
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase and Mandatory Notification of Trade
11 sep. 05:00
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Commencement of the subscription period for the subsequent offering
10 sep. 11:32
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Registration of national prospectus and launch of subsequent offering
9 sep. 08:44
∙
Pressemelding
DNB Carnegie Access: Norsk Titanium: CEO change a positive move
9 sep. 06:04
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Resolution to carry out Tranche 2 of the Private Placement
9 sep. 06:00
∙
Pressemelding
NTI: Norsk Titanium has appointed Fabrizio Ponte new Chief Executive Officer
5 sep. 13:43
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Extraordinary general meeting held
27 aug. 14:49
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase and Mandatory Notification of Trade
26 aug. 15:08
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Primary insider trading
22 aug. 14:00
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Notice of Extraordinary General Meeting
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Relaterte produkter
Bull & Bear
2025 Q3-rapport
34 dager siden49min
Nyheter og Analyser
Nyheter & pressemeldinger
Analyser
7 nov. 07:33
∙
Pressemelding
DNB Carnegie Access: Norsk Titanium: New estimates and fair value range after Q3 update
6 nov. 07:53
∙
Pressemelding
DNB Carnegie Access: Norsk Titanium: 56 parts in serial production and lower cash burn – Q3 initial
6 nov. 06:30
∙
Pressemelding
NTI: Norsk Titanium Third Quarter Operational Update
31 okt. 07:20
∙
Pressemelding
Norsk Titanium: Invitation to Operational Update of Third Quarter 2025
10 okt. 11:54
∙
Pressemelding
NTI: NOTIFICATION OF MAJOR HOLDINGS
6 okt. 14:00
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Grant of Performance shares to Fabrizio Ponte
1 okt. 08:34
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase in relation to the Subsequent Offering
30 sep. 11:09
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase in relation to the Subsequent Offering
23 sep. 14:30
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Final results of the Subsequent Offering and allocation of Offer Shares
22 sep. 05:00
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Last day of the Subscription Period in the Subsequent Offering
16 sep. 11:59
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase and Mandatory Notification of Trade
11 sep. 05:00
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Commencement of the subscription period for the subsequent offering
10 sep. 11:32
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Registration of national prospectus and launch of subsequent offering
9 sep. 08:44
∙
Pressemelding
DNB Carnegie Access: Norsk Titanium: CEO change a positive move
9 sep. 06:04
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Resolution to carry out Tranche 2 of the Private Placement
9 sep. 06:00
∙
Pressemelding
NTI: Norsk Titanium has appointed Fabrizio Ponte new Chief Executive Officer
5 sep. 13:43
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Extraordinary general meeting held
27 aug. 14:49
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase and Mandatory Notification of Trade
26 aug. 15:08
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Primary insider trading
22 aug. 14:00
∙
Pressemelding
Norsk Titanium AS: Notice of Extraordinary General Meeting
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Oppsummering ved hjelp av NotebookLM:
Hovedårsaken til forsinkelsen i Wave 3-programmet (den tredje produksjonsordren fra Airbus) er knyttet til de strenge kvalifiserings- og reguleringsprosessene i luftfartsindustrien, spesielt fordi de aktuelle delene er mer kritiske enn tidligere leveranser,.
Dette innebærer flere spesifikke utfordringer:
1. Kritikaliteten til delene: Delene som er inkludert i Wave 3-ordren er vurdert som mer kritiske enn de Norsk Titanium har levert tidligere.
2. Regulatorisk godkjenning: Det økte antallet kritiske deler har tvunget Airbus til å bruke mer tid sammen med reguleringsmyndighetene for å sikre at de er komfortable med hele pakken og anvendelsen. Denne prosessen er komplisert og tar lengre tid enn forventet, noe som gjenspeiler de strenge regulerings-, ingeniør- og testprosessene i luftfarts- og forsvarsindustrien.
3. Behov for nye standarder: Selv om den fundamentale godkjenningen er på plass, er det en utfordring å fortsette å godkjenne additivt produserte deler basert på tradisjonelle metoder ("forging legacy"). Diskusjonene pågår derfor med Airbus og reguleringsmyndighetene (FAA og ESA) for å strømlinjeforme prosesser og definere en tilnærming basert på additive manufacturing fremover.
4. Administrative flaskehalser: Tidspunktet for godkjenningene har også blitt påvirket av at papirarbeidet må fullføres. Det ble blant annet nevnt at en "government shutdown" i USA midlertidig påvirket fremdriften i godkjennelsesprosessen, da dette stanset arbeidet med å få FAA og ESA til å samarbeide og bli enige.
Den tregere overgangen av deler i kommersiell luftfart, inkludert forsinkelsen i Wave 3-programmet, førte til at Norsk Titanium måtte nedjustere sine omsetningsprognoser for 2026,,. Selskapet jobber nå med å akselerere kommersiell leveranse for å redusere tiden det tar å få deler fra utvikling til serieproduksjon.
Mulig jeg tar feil, men dette er vel en typisk aksje hvor mange realiserer tap før nyttår for å få fradrag på skatten, for deretter å kjøpe seg raskt inn igjen 1.–2. januar – forhåpentligvis til omtrent samme kurs – slik at man både får utnyttet fradraget og ender opp med samme aksjebeholdning?
NTI er et vekstselskap og er fortsatt i etablering og har ikke kommet ordentlig i gang med inntjening så ja det er risiko noe jeg mener kursen gjenspeiler. Med Aierbus sin store kontrakt Wave-3 så mener jeg NTI går inn i en ny fase hvor risiko blir vesentlig mindre og inntjening kommer i gang, så mener dette er den rette tiden å kjøpe aksjer på, men litt tro og håp, risiko er det enda, men rosa skyer har blåst vekk.
https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2025-12-airbus-completes-acquisition-of-spirit-aerosystems-sites
Amsterdam, Nederland, 8 December 2025 – Airbus SE (børssymbol: AIR) har sluttført transaksjonen med Spirit AeroSystems for ervervelsen av industrielle eiendeler dedikert til dets kommersielle flyprogrammer.
"Denne milepælen markerer et spesielt øyeblikk for oss alle i Airbus. Vi er stolte over å ønske over 4 000 nye kolleger velkommen, med hvem vi vil starte et nytt kapittel i våre industrielle operasjoner ved å overta aktiviteter av kritisk betydning for våre kommersielle flyprogrammer," sa Florent Massou, Konserndirektør for Operasjoner for Airbus' kommersielle flyvirksomhet.
Airbus har overtatt eierskapet til følgende tidligere Spirit AeroSystems eiendeler:
• anlegget i Kinston, North Carolina, U.S. (A350 flykroppsseksjoner), slutter seg til som Airbus Aerosystems Kinston;
• anlegget i Saint-Nazaire, Frankrike (A350 flykroppsseksjoner), slutter seg til som Airbus Atlantic Cadréan;
• anlegget i Casablanca, Marokko (A321 og A220 komponenter), slutter seg til som Airbus Atlantic Maroc Aero;
produksjonen av A220 vinger og A220 midtre flykropp i Belfast, Nord-Irland, blir Airbus Belfast;
• produksjonen av vingekomponenter for A320 og A350 i Prestwick, Skottland, blir et datterselskap ved navn Prestwick Aerosystems;
• produksjonen av A220 pyloner, som vil bli overført fra Wichita, Kansas, U.S. til anlegget i Saint-Eloi, Toulouse, Frankrike.
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Ordredybde
Euronext Growth Oslo
Antall
Kjøp
8 000
1,05
Selg
Antall
1,1
31 559
Siste handler
Vis flere
Tid
Pris
Antall
Kjøpere
Selger
1,074
9 587
-
-
1,074
413
-
-
1,074
412
-
-
1,086
2 905
-
-
1,072
15 460
-
-
Høy
1,086
VWAP
-
Lav
1,06
OmsetningAntall
1 948 203
VWAP
-
Høy
1,086
Lav
1,06
OmsetningAntall
1 948 203
Risikoinformasjon om aksjehandel
Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Selskapshendelser
Vis alle
Kommende
2025 Q4-rapport
26. feb. 2026
Historisk
2025 Q3-rapport
6. nov.
2025 Q2-rapport
20. aug.
2025 Q1-rapport
8. mai
2024 Q4-rapport
4. feb.
2024 Q3-rapport
30. okt. 2024
Data hentes fra FactSet, Quartr
Relaterte produkter
Bull & Bear
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Oppsummering ved hjelp av NotebookLM:
Hovedårsaken til forsinkelsen i Wave 3-programmet (den tredje produksjonsordren fra Airbus) er knyttet til de strenge kvalifiserings- og reguleringsprosessene i luftfartsindustrien, spesielt fordi de aktuelle delene er mer kritiske enn tidligere leveranser,.
Dette innebærer flere spesifikke utfordringer:
1. Kritikaliteten til delene: Delene som er inkludert i Wave 3-ordren er vurdert som mer kritiske enn de Norsk Titanium har levert tidligere.
2. Regulatorisk godkjenning: Det økte antallet kritiske deler har tvunget Airbus til å bruke mer tid sammen med reguleringsmyndighetene for å sikre at de er komfortable med hele pakken og anvendelsen. Denne prosessen er komplisert og tar lengre tid enn forventet, noe som gjenspeiler de strenge regulerings-, ingeniør- og testprosessene i luftfarts- og forsvarsindustrien.
3. Behov for nye standarder: Selv om den fundamentale godkjenningen er på plass, er det en utfordring å fortsette å godkjenne additivt produserte deler basert på tradisjonelle metoder ("forging legacy"). Diskusjonene pågår derfor med Airbus og reguleringsmyndighetene (FAA og ESA) for å strømlinjeforme prosesser og definere en tilnærming basert på additive manufacturing fremover.
4. Administrative flaskehalser: Tidspunktet for godkjenningene har også blitt påvirket av at papirarbeidet må fullføres. Det ble blant annet nevnt at en "government shutdown" i USA midlertidig påvirket fremdriften i godkjennelsesprosessen, da dette stanset arbeidet med å få FAA og ESA til å samarbeide og bli enige.
Den tregere overgangen av deler i kommersiell luftfart, inkludert forsinkelsen i Wave 3-programmet, førte til at Norsk Titanium måtte nedjustere sine omsetningsprognoser for 2026,,. Selskapet jobber nå med å akselerere kommersiell leveranse for å redusere tiden det tar å få deler fra utvikling til serieproduksjon.
Mulig jeg tar feil, men dette er vel en typisk aksje hvor mange realiserer tap før nyttår for å få fradrag på skatten, for deretter å kjøpe seg raskt inn igjen 1.–2. januar – forhåpentligvis til omtrent samme kurs – slik at man både får utnyttet fradraget og ender opp med samme aksjebeholdning?
NTI er et vekstselskap og er fortsatt i etablering og har ikke kommet ordentlig i gang med inntjening så ja det er risiko noe jeg mener kursen gjenspeiler. Med Aierbus sin store kontrakt Wave-3 så mener jeg NTI går inn i en ny fase hvor risiko blir vesentlig mindre og inntjening kommer i gang, så mener dette er den rette tiden å kjøpe aksjer på, men litt tro og håp, risiko er det enda, men rosa skyer har blåst vekk.
https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2025-12-airbus-completes-acquisition-of-spirit-aerosystems-sites
Amsterdam, Nederland, 8 December 2025 – Airbus SE (børssymbol: AIR) har sluttført transaksjonen med Spirit AeroSystems for ervervelsen av industrielle eiendeler dedikert til dets kommersielle flyprogrammer.
"Denne milepælen markerer et spesielt øyeblikk for oss alle i Airbus. Vi er stolte over å ønske over 4 000 nye kolleger velkommen, med hvem vi vil starte et nytt kapittel i våre industrielle operasjoner ved å overta aktiviteter av kritisk betydning for våre kommersielle flyprogrammer," sa Florent Massou, Konserndirektør for Operasjoner for Airbus' kommersielle flyvirksomhet.
Airbus har overtatt eierskapet til følgende tidligere Spirit AeroSystems eiendeler:
• anlegget i Kinston, North Carolina, U.S. (A350 flykroppsseksjoner), slutter seg til som Airbus Aerosystems Kinston;
• anlegget i Saint-Nazaire, Frankrike (A350 flykroppsseksjoner), slutter seg til som Airbus Atlantic Cadréan;
• anlegget i Casablanca, Marokko (A321 og A220 komponenter), slutter seg til som Airbus Atlantic Maroc Aero;
produksjonen av A220 vinger og A220 midtre flykropp i Belfast, Nord-Irland, blir Airbus Belfast;
• produksjonen av vingekomponenter for A320 og A350 i Prestwick, Skottland, blir et datterselskap ved navn Prestwick Aerosystems;
• produksjonen av A220 pyloner, som vil bli overført fra Wichita, Kansas, U.S. til anlegget i Saint-Eloi, Toulouse, Frankrike.
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Ordredybde
Euronext Growth Oslo
Antall
Kjøp
8 000
1,05
Selg
Antall
1,1
31 559
Siste handler
Vis flere
Tid
Pris
Antall
Kjøpere
Selger
1,074
9 587
-
-
1,074
413
-
-
1,074
412
-
-
1,086
2 905
-
-
1,072
15 460
-
-
Høy
1,086
VWAP
-
Lav
1,06
OmsetningAntall
1 948 203
VWAP
-
Høy
1,086
Lav
1,06
OmsetningAntall
1 948 203
Risikoinformasjon om aksjehandel
Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.