Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.
Ex dag om tre dager. Dvs du får utbetalt utbytte basert på hvor mange aksjer du sitter med når børsen stenger på onsdag. Det påvirker oppgangen vi ser nå. Utbetaling 50 øre pr aksje den 18.des. Hyggelig liten julegave fra MPCC
Ja folkens .
På fredag satt shortergjengen på hendene sine og gjorde ingen ting .
Så status er uforandret.
Det var litt synd at Songa Cap. solgte ca. 5 millioner aksjer i forrige uke ,2 millioner av de gikk i en smell(sluttauksjonen).
Tror nok aksjekursen ville startet med et 2 tall isteden for 1 hvis ikke dette hadde skjedd.
Men det ser ut som at "noen" er på kjøperen fortsatt..
Time will show.
Ha en strålende dag alle som en.
Ja, jeg er blant "noen" som du skriver.
En liten tanke fra meg bare...
Hva om 5.000 personer hadde investert 40.000 i denne aksjen nå, eller for å si det på en annen måte, ca 2000 aksjer hver? 40K er ikke så mye pr person, men totalen ville nok gjort underverker for shorterne, hehe.
Jeg har bidratt med litt mer enn det.
MPCC er mer en drift case enn en vekst case. Så jeg ser det ikke umiddelbart i horisonten. Men hva kan jeg vite - det avhenger jo ikke uventet av kjøpers ideer og syn på fremtiden.
Hvis man ser på selskapets situasjon ift. et evt. oppkjøpsforsøk, så er det vel bl.a. (og sikkert mange flere) snakk om følgende hovedpunkter, slik jeg ser det:
Skipene er eldre, om enn i ferd med å bli skiftet ut.
Skipsverdiene overstiger aksjekursen.
MPCC har god økonomi, og driften kan delvis finansiere flåtefornyelsen/utvidelsen.
Det er lett for en stor liner å skaffe seg en fungerende flåte.
En evt. kjøper kan forsøke å utnytte en kommende evt. svakhet i ratene, oppfattet eller reelt (timing).
Men prisen skal altså være riktig for både kjøper og selger, og timingen i markedssyklusen (for feedere) skal være god for kjøper også.
Jeg vet ikke om det er nå, er i tvil.
Ledelsen er sterk, og jeg tror det er en viss motstand blant nåværende "retail"-investorer mot et salg (men alle og alt har jo sin pris, hvor man blir... skal vi si svak i ånden). Jeg vet ikke hvordan eierprosentene fordeler seg i detalj.
Ellers kan det være noe i deres kontrakter som samlet gjør det besværlig, det kan være noe med styrets sammensetning og evt. "giftpiller" i aksjonærvedtektene, som er tiltenkt evt. overtakelsessituasjoner.
Jeg vet ikke hva situasjonen er nede i maskinrommet fro MPCC ang. disse punktene.
Man blir nok nødt til å vente og se hva som evt. skjer, hvis det noensinne skjer?
Hvis jeg skulle tenke i sannsynligheter, så skulle det være at et stort/større rederi kan se muligheten i og drømmer om å integrere f.eks. MPCCs skip inn i deres chartrings- og driftssystem. Dette kunne gi stordriftsfordeler og potensielt lavere driftskostnader. Men det er sikkert også en rekke ulemper.
Er casen opplagt? Who knows.
1
Vis 5 kommentarer til
Vis mer
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Nyheter og Analyser
Nyheter & pressemeldinger
Analyser
28 nov. 07:55
∙
Flash
Clarksons Platou Securities höjer riktkursen för MPC Container Ships till 19 norska kronor (15), upprepar neutral - BN
27 nov. 06:02
∙
Pressemelding
Key information relating to the cash dividend to be paid by MPC Container Ships ASA
27 nov. 06:00
∙
Pressemelding
MPC Container Ships Reports Q3 2025 Results
20 nov. 06:39
∙
Flash
DNB Carnegie sänker riktkursen för MPC Container Ships till 14,50 norska kronor (15,90), upprepar sälj
20 nov. 06:00
∙
Pressemelding
MPCC: Invitation to Q3 2025 Earnings Call
14 nov. 11:30
∙
Pressemelding
MPCC Orders Four Container Ship Newbuildings with Long-Term Charters
13 okt. 06:20
∙
Pressemelding
MPCC Continues Strategic Fleet Renewal with Newbuild Orders against Long-Term Charters
22 sep. 05:00
∙
Pressemelding
MPCC: Ex-dividend USD 0.05 today (Q2 2025)
22 sep. 05:00
∙
Pressemelding
MPCC: Ex-dividend USD 0.05 today (Q2 2025)
11 sep. 05:00
∙
Pressemelding
MPCC presenting at Pareto Securities Energy Conference
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Relaterte produkter
Bull & Bear
2025 Q3-rapport
11 dager siden50min
0,5049 NOK/aksje
Ex-dag 11. des.
18,45 %Direkteavkastning
Vis
Nyheter og Analyser
Nyheter & pressemeldinger
Analyser
28 nov. 07:55
∙
Flash
Clarksons Platou Securities höjer riktkursen för MPC Container Ships till 19 norska kronor (15), upprepar neutral - BN
27 nov. 06:02
∙
Pressemelding
Key information relating to the cash dividend to be paid by MPC Container Ships ASA
27 nov. 06:00
∙
Pressemelding
MPC Container Ships Reports Q3 2025 Results
20 nov. 06:39
∙
Flash
DNB Carnegie sänker riktkursen för MPC Container Ships till 14,50 norska kronor (15,90), upprepar sälj
20 nov. 06:00
∙
Pressemelding
MPCC: Invitation to Q3 2025 Earnings Call
14 nov. 11:30
∙
Pressemelding
MPCC Orders Four Container Ship Newbuildings with Long-Term Charters
13 okt. 06:20
∙
Pressemelding
MPCC Continues Strategic Fleet Renewal with Newbuild Orders against Long-Term Charters
22 sep. 05:00
∙
Pressemelding
MPCC: Ex-dividend USD 0.05 today (Q2 2025)
22 sep. 05:00
∙
Pressemelding
MPCC: Ex-dividend USD 0.05 today (Q2 2025)
11 sep. 05:00
∙
Pressemelding
MPCC presenting at Pareto Securities Energy Conference
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Ex dag om tre dager. Dvs du får utbetalt utbytte basert på hvor mange aksjer du sitter med når børsen stenger på onsdag. Det påvirker oppgangen vi ser nå. Utbetaling 50 øre pr aksje den 18.des. Hyggelig liten julegave fra MPCC
Ja folkens .
På fredag satt shortergjengen på hendene sine og gjorde ingen ting .
Så status er uforandret.
Det var litt synd at Songa Cap. solgte ca. 5 millioner aksjer i forrige uke ,2 millioner av de gikk i en smell(sluttauksjonen).
Tror nok aksjekursen ville startet med et 2 tall isteden for 1 hvis ikke dette hadde skjedd.
Men det ser ut som at "noen" er på kjøperen fortsatt..
Time will show.
Ha en strålende dag alle som en.
Ja, jeg er blant "noen" som du skriver.
En liten tanke fra meg bare...
Hva om 5.000 personer hadde investert 40.000 i denne aksjen nå, eller for å si det på en annen måte, ca 2000 aksjer hver? 40K er ikke så mye pr person, men totalen ville nok gjort underverker for shorterne, hehe.
Jeg har bidratt med litt mer enn det.
MPCC er mer en drift case enn en vekst case. Så jeg ser det ikke umiddelbart i horisonten. Men hva kan jeg vite - det avhenger jo ikke uventet av kjøpers ideer og syn på fremtiden.
Hvis man ser på selskapets situasjon ift. et evt. oppkjøpsforsøk, så er det vel bl.a. (og sikkert mange flere) snakk om følgende hovedpunkter, slik jeg ser det:
Skipene er eldre, om enn i ferd med å bli skiftet ut.
Skipsverdiene overstiger aksjekursen.
MPCC har god økonomi, og driften kan delvis finansiere flåtefornyelsen/utvidelsen.
Det er lett for en stor liner å skaffe seg en fungerende flåte.
En evt. kjøper kan forsøke å utnytte en kommende evt. svakhet i ratene, oppfattet eller reelt (timing).
Men prisen skal altså være riktig for både kjøper og selger, og timingen i markedssyklusen (for feedere) skal være god for kjøper også.
Jeg vet ikke om det er nå, er i tvil.
Ledelsen er sterk, og jeg tror det er en viss motstand blant nåværende "retail"-investorer mot et salg (men alle og alt har jo sin pris, hvor man blir... skal vi si svak i ånden). Jeg vet ikke hvordan eierprosentene fordeler seg i detalj.
Ellers kan det være noe i deres kontrakter som samlet gjør det besværlig, det kan være noe med styrets sammensetning og evt. "giftpiller" i aksjonærvedtektene, som er tiltenkt evt. overtakelsessituasjoner.
Jeg vet ikke hva situasjonen er nede i maskinrommet fro MPCC ang. disse punktene.
Man blir nok nødt til å vente og se hva som evt. skjer, hvis det noensinne skjer?
Hvis jeg skulle tenke i sannsynligheter, så skulle det være at et stort/større rederi kan se muligheten i og drømmer om å integrere f.eks. MPCCs skip inn i deres chartrings- og driftssystem. Dette kunne gi stordriftsfordeler og potensielt lavere driftskostnader. Men det er sikkert også en rekke ulemper.
Er casen opplagt? Who knows.
1
Vis 5 kommentarer til
Vis mer
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Ordredybde
Oslo Børs
Antall
Kjøp
360
18,4
Selg
Antall
18,69
1 300
Siste handler
Vis flere
Tid
Pris
Antall
Kjøpere
Selger
18,625
3 403
-
-
18,625
826
-
-
18,625
3 075
-
-
18,625
1 023
-
-
18,625
642
-
-
Høy
18,665
VWAP
-
Lav
18,15
OmsetningAntall
51,6 2 794 249
VWAP
-
Høy
18,665
Lav
18,15
OmsetningAntall
51,6 2 794 249
Risikoinformasjon om aksjehandel
Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Selskapshendelser
Vis alle
Kommende
2025 Q4-rapport
24. feb. 2026
Historisk
2025 Q3-rapport
27. nov.
2025 Q2-rapport
26. aug.
2025 Q1-rapport
22. mai
2024 Q4-rapport
25. feb.
2024 Q3-rapport
26. nov. 2024
Data hentes fra Quartr, FactSet
Relaterte produkter
Bull & Bear
0,5049 NOK/aksje
Ex-dag 11. des.
18,45 %Direkteavkastning
Vis
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Ex dag om tre dager. Dvs du får utbetalt utbytte basert på hvor mange aksjer du sitter med når børsen stenger på onsdag. Det påvirker oppgangen vi ser nå. Utbetaling 50 øre pr aksje den 18.des. Hyggelig liten julegave fra MPCC
Ja folkens .
På fredag satt shortergjengen på hendene sine og gjorde ingen ting .
Så status er uforandret.
Det var litt synd at Songa Cap. solgte ca. 5 millioner aksjer i forrige uke ,2 millioner av de gikk i en smell(sluttauksjonen).
Tror nok aksjekursen ville startet med et 2 tall isteden for 1 hvis ikke dette hadde skjedd.
Men det ser ut som at "noen" er på kjøperen fortsatt..
Time will show.
Ha en strålende dag alle som en.
Ja, jeg er blant "noen" som du skriver.
En liten tanke fra meg bare...
Hva om 5.000 personer hadde investert 40.000 i denne aksjen nå, eller for å si det på en annen måte, ca 2000 aksjer hver? 40K er ikke så mye pr person, men totalen ville nok gjort underverker for shorterne, hehe.
Jeg har bidratt med litt mer enn det.
MPCC er mer en drift case enn en vekst case. Så jeg ser det ikke umiddelbart i horisonten. Men hva kan jeg vite - det avhenger jo ikke uventet av kjøpers ideer og syn på fremtiden.
Hvis man ser på selskapets situasjon ift. et evt. oppkjøpsforsøk, så er det vel bl.a. (og sikkert mange flere) snakk om følgende hovedpunkter, slik jeg ser det:
Skipene er eldre, om enn i ferd med å bli skiftet ut.
Skipsverdiene overstiger aksjekursen.
MPCC har god økonomi, og driften kan delvis finansiere flåtefornyelsen/utvidelsen.
Det er lett for en stor liner å skaffe seg en fungerende flåte.
En evt. kjøper kan forsøke å utnytte en kommende evt. svakhet i ratene, oppfattet eller reelt (timing).
Men prisen skal altså være riktig for både kjøper og selger, og timingen i markedssyklusen (for feedere) skal være god for kjøper også.
Jeg vet ikke om det er nå, er i tvil.
Ledelsen er sterk, og jeg tror det er en viss motstand blant nåværende "retail"-investorer mot et salg (men alle og alt har jo sin pris, hvor man blir... skal vi si svak i ånden). Jeg vet ikke hvordan eierprosentene fordeler seg i detalj.
Ellers kan det være noe i deres kontrakter som samlet gjør det besværlig, det kan være noe med styrets sammensetning og evt. "giftpiller" i aksjonærvedtektene, som er tiltenkt evt. overtakelsessituasjoner.
Jeg vet ikke hva situasjonen er nede i maskinrommet fro MPCC ang. disse punktene.
Man blir nok nødt til å vente og se hva som evt. skjer, hvis det noensinne skjer?
Hvis jeg skulle tenke i sannsynligheter, så skulle det være at et stort/større rederi kan se muligheten i og drømmer om å integrere f.eks. MPCCs skip inn i deres chartrings- og driftssystem. Dette kunne gi stordriftsfordeler og potensielt lavere driftskostnader. Men det er sikkert også en rekke ulemper.
Er casen opplagt? Who knows.
1
Vis 5 kommentarer til
Vis mer
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Ordredybde
Oslo Børs
Antall
Kjøp
360
18,4
Selg
Antall
18,69
1 300
Siste handler
Vis flere
Tid
Pris
Antall
Kjøpere
Selger
18,625
3 403
-
-
18,625
826
-
-
18,625
3 075
-
-
18,625
1 023
-
-
18,625
642
-
-
Høy
18,665
VWAP
-
Lav
18,15
OmsetningAntall
51,6 2 794 249
VWAP
-
Høy
18,665
Lav
18,15
OmsetningAntall
51,6 2 794 249
Risikoinformasjon om aksjehandel
Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.