Gå til hovedinnhold
Nettleseren du benytter deg av, støttes ikke lenger av Nordnet. Klikk her for å se hvilke nettlesere vi støtter og anbefaler at du bruker.

MPC Container Ships

MPC Container Ships

17,375NOK
+1,05% (+0,180)
Ved stenging
Høy17,595
Lav16,935
Omsetning
22,6 MNOK
17,375NOK
+1,05% (+0,180)
Ved stenging
Høy17,595
Lav16,935
Omsetning
22,6 MNOK

MPC Container Ships

MPC Container Ships

17,375NOK
+1,05% (+0,180)
Ved stenging
Høy17,595
Lav16,935
Omsetning
22,6 MNOK
17,375NOK
+1,05% (+0,180)
Ved stenging
Høy17,595
Lav16,935
Omsetning
22,6 MNOK

MPC Container Ships

MPC Container Ships

17,375NOK
+1,05% (+0,180)
Ved stenging
Høy17,595
Lav16,935
Omsetning
22,6 MNOK
17,375NOK
+1,05% (+0,180)
Ved stenging
Høy17,595
Lav16,935
Omsetning
22,6 MNOK
Kvartalsrapport (Q2)
73 dager siden50min
0,5048 NOK/aksje
Siste utbytte
27,40 %
Direkteavkastning

Ordredybde

NorwayOslo Børs
Antall
Kjøp
3 000
Selg
Antall
27 800

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
3 341--
3 238--
1--
74--
77--
Høy
17,595
VWAP
-
Lav
16,935
OmsetningAntall
22,6 1 305 165
VWAP
-
Høy
17,595
Lav
16,935
OmsetningAntall
22,6 1 305 165

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Fant ingen data

Selskapshendelser

Kommende
2025 Kvartalsrapport (Q3)
27. nov.
Historisk
2025 Kvartalsrapport (Q2)26. aug.
2025 Kvartalsrapport (Q1)22. mai
2024 Generalforsamling8. mai
2024 Kvartalsrapport (Q4)25. feb.
2024 Kvartalsrapport (Q3)26. nov. 2024
Data hentes fra Millistream, Quartr

Shareville

Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
  • for 14 t siden · Endret
    for 14 t siden · Endret
    Beklager folkens ,idag ble oppdateringen av New Contex indeksen for feeder klassen av containerskip litt forsinket . P.g.a at jeg fikk besøk. Men her kommer den . Og overskriften får bli. Indeksen siger videre nedover. Indeksrn falt fra 1508 poeng ned til 1505 poeng =3 poeng. Dette gir en falltakt på 3 poeng÷2 dager= 1,5 poeng/ dag. Da har indeksen steget fra 536 poeng den 3-1-2024 og opp til dagens 1505 poeng= 969 poeng eller 180,8%. Året 2025 sin oppgang er ifra 1398 poeng opp til 1505 poeng =107 poeng. Dette gir en stigningstakt på 107 poeng÷306 dager = 0,35 poeng pr.dag. Fallet på "nedturen" startet på 1551 poeng den 11-09-25 og er pr idag på 46 poeng Dette gircen falltakt på 46 poeng ÷ 57 dager = 0,81 poeng pr.dag. For å sette dette litt i perspektiv ,så må indeksen falle ned til 1398 poeng med en falltakt som er lik. 107 poeng÷ 53 dager= 2,02 poeng hver dag resten av året for å tilbake til de 1398 poengene vi startet 2025 med. 2 klasser viste oppgang 12 klasser viste nedgang. Shorternytt. Som jeg antok utifra gårsdagens omsetningsvolum av aksjer og hvordan sluttauksjonen forløp. Så var mine antagelser om at shortergjengen satt helt iro den dagen riktige. Ingen gjorde noe som helst. Ha en strålende ettermiddag/kveld alle som en.
  • for 16 t siden · Endret
    for 16 t siden · Endret
    Ligger det an til en redusering i dag og 2-1?? Nei målet ble avblåst for offside
    for 17 t siden · Endret
    for 17 t siden · Endret
    redusering av hva? Short bare finjusterer mikroposter. Dette er en rekyl på shippingnedgangen i går. Wilhelmsen er opp 6% nå. .
  • for 19 t siden · Endret
    for 19 t siden · Endret
    Ja folkens,idag har jeg tatt meg fri fra jobben for å ordne noe privat. Men nå har jeg litt tid til overs. Så tenkte jeg skulle glede dere alle med litt hyggelig lesning. Først litt bakgrunns-stoff for nye aksje-eiere. Tallene jeg nå skal vise kommer fra New Contex indeksen for feeder klassen av containerskip. Jeg ønsker å vise hva året 2025 sin utvikling har vært. i dollar/day .. Indeksen har i 2025 øket fra 1398 poeng opp til 1508 poeng idag,før dagens oppdatering kommer. Hva utgjør økningen på 110 poeng i dollar/day forandring? Jo det har vi i motsetning til norges analytikere full kontroll på. Oppsettet er slik. Båtklasse I TEU - mnd.er kontrakt. - rate ved årets start på 1398 poeng - rate idag - forandringen i dag i pluss og minus. 1100-6. 14.832 d/d. - 17.282= + 2.450 d/d 1700-6. 24.841. - 29.518= + 4.677 2500-12. 30.727. - 34.157= + 3.430 2700-12. 33.395. - 36.016= + 2.621 3500-12. 41.050. -42.233= + 1.183 4250-12. 52.745. - 50.855= - 1.890 2500-24. 25.795. - 27.225= + 1430 2700-24. 27.900. - 29.043= +1143 3500-24. 33.530. -33.840= +310 4250-24. 41.610. - 41.558= - 52 5700-12. 60.414. - 59.792= -622 6500-12. 67.489. - 66481= - 1008 1100-6. 14.002. - 16443= + 2.441 1700-6. 21.736. - 26.298= + 4.562 d/d. Da kan vi si at 10 klasser har hatt oppgang ,4 klasser har hatt nedgang. Da regner vi snitt oppgang på de 10 klassene med oppgang. 24.247 dollar÷10 = 2.424 dollar/day. Så tar vi snittnedgangem på de 4 klassene med nedgang. 3572 dollar÷ 4= - 893 dollar/day. Disse økningene fra et flott rate nivå på 1398 poeng og opp til dagens 1508 poeng ,beskrives kun på en måte ... Rateutviklingen for feederklassen av containerskip i 2025 (enda det er 54 dager igjen) . Dekkes kun med ordene FANTASTIKE TALL/RATER.. Så legger vi til at dette er en utvikling ikke EN shippinganalytiker I Norges land trodde i 2024. De analyserte /spådde at 2025 ville bli et mareritt for ratene iMPCC sitt segmentet. De tok så mye feil som det er overhode mulig å ta. Har noen hørt EN analytiker være voksen nok til å innrømme at her tok jeg grundig feil.?? Ikke vent på de ordene ,de vil ikke bli uttalt. Isåfall står ikke verden til påske(ironi). Og nå har dere stålkontroll på hva som har skjedd på "spot-rate " markedet i 2025. Og til alle nye,disse ratene er ikke direkte overførbare til MPCC son drift. MPCC operer ikke I "spot-markedet. De foretrekker langsiktige kontrakter med etablerte kompanier. Men disse ratene er en "mal" når kontrakter fornyes eller inngåes. Ha en strålende dag alle som en.
    for 13 t siden
    for 13 t siden
    Du brukte betegnelsen «spotrater» i ditt innlegg, så jeg påpekte bare at det er noe annet enn time charter rater. Er ellers enig i at MPCC som oftest inngår lengre kontrakter enn 6/12/24 mndr noe som gir lavere rater.
  • for 20 t siden
    for 20 t siden
    nå sliter appen på tlf.
  • for 1 døgn siden · Endret
    for 1 døgn siden · Endret
    Da tror jeg det er påtide å se litt på omsetningstallene og litt om shorterene. Må først si at dette er min mening om hva som skjer. Igår var det en nedgang på 39 øre i MPCC aksjen . Under min studering igår kveld av børsens bevegelser. Så var det helt tydelig at segmentet shipping fikk en "smell" nedover . Da er det gjerne felles for alle og uavhengig av hvilken sektor de operer ikke. Og det trenger ikke være noe fundamentalt for alle sektorene Alle blir bare skjært over en kam. Det såg slik ut. HAUTO. - 4,47% FRONT. - 3,92% MPCC. - 2,44% WAWI. -2,30% BWLPG. -2,19%. Når jeg idag leser Finanstilsynets oppdaterte liste om hva som skjedde på tirsdag for shortposisjoner over 0,5% . Var ingen ting forandret.. Shorterene hadde ikkje gjort noen ting. Så jeg vil ikke blande de inn i gårsdagens nedgang overhode. Så litt til denne dagen ,jeg vet ikke om det er den minste omsetningen jeg har sett. Men den er udiskutabelt blandt de 5 minste. Status før auksjonen. 17,17kr. - 0,23% - 0,04 kr. 631.000 aksjer. Etter auksjonen 17,195 kr. - 0,09% - 0,015 kr. 840.000 Forandring. + 0,025 kr. + 0,14% 0,025 kr - 209.000 a. Utifra disse tallene kan jeg ikke med min beste vilje si at shortergjengen kan få noe som helst "skyld" for dagens kursutvikling . Da må det eventuelt komme en forandring som er større enn en "justering" på 0,03% utført idag. Personlig tror jeg ikke det er noen forandringer i det hele tatt. Og dagens nedgang på 1,5 øre regner jeg med at 99% av oss her inne kaller uforandret. Synest det er merkelig at noen kaller det tap eller seier. Men vi er alle forskjellige,og takk for det. Ha en strålende kveld alle som en.
    for 12 t siden · Endret
    ·
    for 12 t siden · Endret
    ·
    Når jeg har dypdykket, er MPC og Dorian LPG to selskaper å favorisere i sektoren i sammenligning med andre. ZIM har et +45% utbytte, men presterer ikke pragmatisk som MPC gjør, ....År 2026 er booket til 85%, noe som gir trygghet og rom for å realisere delmål. Ved å øke flåten og booke nye vessels vokser vi godt organisk. Via god resultat-utvikling og sikre charters så tror jeg på et godt 2026 inkl. utbytte, i sammenligning med andre container-fraktører) et cetera. Håper aksjekursen overgår direkteavkastningen i løpet av de kommende 12-24 måneder, direkteavkastningen er ikke som den har vært i og under MPCs dagsform. . >>>Takk for at dere deler..<<
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Nyheter og Analyser

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Relaterte produkter

Kvartalsrapport (Q2)
73 dager siden50min
0,5048 NOK/aksje
Siste utbytte
27,40 %
Direkteavkastning

Nyheter og Analyser

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Shareville

Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
  • for 14 t siden · Endret
    for 14 t siden · Endret
    Beklager folkens ,idag ble oppdateringen av New Contex indeksen for feeder klassen av containerskip litt forsinket . P.g.a at jeg fikk besøk. Men her kommer den . Og overskriften får bli. Indeksen siger videre nedover. Indeksrn falt fra 1508 poeng ned til 1505 poeng =3 poeng. Dette gir en falltakt på 3 poeng÷2 dager= 1,5 poeng/ dag. Da har indeksen steget fra 536 poeng den 3-1-2024 og opp til dagens 1505 poeng= 969 poeng eller 180,8%. Året 2025 sin oppgang er ifra 1398 poeng opp til 1505 poeng =107 poeng. Dette gir en stigningstakt på 107 poeng÷306 dager = 0,35 poeng pr.dag. Fallet på "nedturen" startet på 1551 poeng den 11-09-25 og er pr idag på 46 poeng Dette gircen falltakt på 46 poeng ÷ 57 dager = 0,81 poeng pr.dag. For å sette dette litt i perspektiv ,så må indeksen falle ned til 1398 poeng med en falltakt som er lik. 107 poeng÷ 53 dager= 2,02 poeng hver dag resten av året for å tilbake til de 1398 poengene vi startet 2025 med. 2 klasser viste oppgang 12 klasser viste nedgang. Shorternytt. Som jeg antok utifra gårsdagens omsetningsvolum av aksjer og hvordan sluttauksjonen forløp. Så var mine antagelser om at shortergjengen satt helt iro den dagen riktige. Ingen gjorde noe som helst. Ha en strålende ettermiddag/kveld alle som en.
  • for 16 t siden · Endret
    for 16 t siden · Endret
    Ligger det an til en redusering i dag og 2-1?? Nei målet ble avblåst for offside
    for 17 t siden · Endret
    for 17 t siden · Endret
    redusering av hva? Short bare finjusterer mikroposter. Dette er en rekyl på shippingnedgangen i går. Wilhelmsen er opp 6% nå. .
  • for 19 t siden · Endret
    for 19 t siden · Endret
    Ja folkens,idag har jeg tatt meg fri fra jobben for å ordne noe privat. Men nå har jeg litt tid til overs. Så tenkte jeg skulle glede dere alle med litt hyggelig lesning. Først litt bakgrunns-stoff for nye aksje-eiere. Tallene jeg nå skal vise kommer fra New Contex indeksen for feeder klassen av containerskip. Jeg ønsker å vise hva året 2025 sin utvikling har vært. i dollar/day .. Indeksen har i 2025 øket fra 1398 poeng opp til 1508 poeng idag,før dagens oppdatering kommer. Hva utgjør økningen på 110 poeng i dollar/day forandring? Jo det har vi i motsetning til norges analytikere full kontroll på. Oppsettet er slik. Båtklasse I TEU - mnd.er kontrakt. - rate ved årets start på 1398 poeng - rate idag - forandringen i dag i pluss og minus. 1100-6. 14.832 d/d. - 17.282= + 2.450 d/d 1700-6. 24.841. - 29.518= + 4.677 2500-12. 30.727. - 34.157= + 3.430 2700-12. 33.395. - 36.016= + 2.621 3500-12. 41.050. -42.233= + 1.183 4250-12. 52.745. - 50.855= - 1.890 2500-24. 25.795. - 27.225= + 1430 2700-24. 27.900. - 29.043= +1143 3500-24. 33.530. -33.840= +310 4250-24. 41.610. - 41.558= - 52 5700-12. 60.414. - 59.792= -622 6500-12. 67.489. - 66481= - 1008 1100-6. 14.002. - 16443= + 2.441 1700-6. 21.736. - 26.298= + 4.562 d/d. Da kan vi si at 10 klasser har hatt oppgang ,4 klasser har hatt nedgang. Da regner vi snitt oppgang på de 10 klassene med oppgang. 24.247 dollar÷10 = 2.424 dollar/day. Så tar vi snittnedgangem på de 4 klassene med nedgang. 3572 dollar÷ 4= - 893 dollar/day. Disse økningene fra et flott rate nivå på 1398 poeng og opp til dagens 1508 poeng ,beskrives kun på en måte ... Rateutviklingen for feederklassen av containerskip i 2025 (enda det er 54 dager igjen) . Dekkes kun med ordene FANTASTIKE TALL/RATER.. Så legger vi til at dette er en utvikling ikke EN shippinganalytiker I Norges land trodde i 2024. De analyserte /spådde at 2025 ville bli et mareritt for ratene iMPCC sitt segmentet. De tok så mye feil som det er overhode mulig å ta. Har noen hørt EN analytiker være voksen nok til å innrømme at her tok jeg grundig feil.?? Ikke vent på de ordene ,de vil ikke bli uttalt. Isåfall står ikke verden til påske(ironi). Og nå har dere stålkontroll på hva som har skjedd på "spot-rate " markedet i 2025. Og til alle nye,disse ratene er ikke direkte overførbare til MPCC son drift. MPCC operer ikke I "spot-markedet. De foretrekker langsiktige kontrakter med etablerte kompanier. Men disse ratene er en "mal" når kontrakter fornyes eller inngåes. Ha en strålende dag alle som en.
    for 13 t siden
    for 13 t siden
    Du brukte betegnelsen «spotrater» i ditt innlegg, så jeg påpekte bare at det er noe annet enn time charter rater. Er ellers enig i at MPCC som oftest inngår lengre kontrakter enn 6/12/24 mndr noe som gir lavere rater.
  • for 20 t siden
    for 20 t siden
    nå sliter appen på tlf.
  • for 1 døgn siden · Endret
    for 1 døgn siden · Endret
    Da tror jeg det er påtide å se litt på omsetningstallene og litt om shorterene. Må først si at dette er min mening om hva som skjer. Igår var det en nedgang på 39 øre i MPCC aksjen . Under min studering igår kveld av børsens bevegelser. Så var det helt tydelig at segmentet shipping fikk en "smell" nedover . Da er det gjerne felles for alle og uavhengig av hvilken sektor de operer ikke. Og det trenger ikke være noe fundamentalt for alle sektorene Alle blir bare skjært over en kam. Det såg slik ut. HAUTO. - 4,47% FRONT. - 3,92% MPCC. - 2,44% WAWI. -2,30% BWLPG. -2,19%. Når jeg idag leser Finanstilsynets oppdaterte liste om hva som skjedde på tirsdag for shortposisjoner over 0,5% . Var ingen ting forandret.. Shorterene hadde ikkje gjort noen ting. Så jeg vil ikke blande de inn i gårsdagens nedgang overhode. Så litt til denne dagen ,jeg vet ikke om det er den minste omsetningen jeg har sett. Men den er udiskutabelt blandt de 5 minste. Status før auksjonen. 17,17kr. - 0,23% - 0,04 kr. 631.000 aksjer. Etter auksjonen 17,195 kr. - 0,09% - 0,015 kr. 840.000 Forandring. + 0,025 kr. + 0,14% 0,025 kr - 209.000 a. Utifra disse tallene kan jeg ikke med min beste vilje si at shortergjengen kan få noe som helst "skyld" for dagens kursutvikling . Da må det eventuelt komme en forandring som er større enn en "justering" på 0,03% utført idag. Personlig tror jeg ikke det er noen forandringer i det hele tatt. Og dagens nedgang på 1,5 øre regner jeg med at 99% av oss her inne kaller uforandret. Synest det er merkelig at noen kaller det tap eller seier. Men vi er alle forskjellige,og takk for det. Ha en strålende kveld alle som en.
    for 12 t siden · Endret
    ·
    for 12 t siden · Endret
    ·
    Når jeg har dypdykket, er MPC og Dorian LPG to selskaper å favorisere i sektoren i sammenligning med andre. ZIM har et +45% utbytte, men presterer ikke pragmatisk som MPC gjør, ....År 2026 er booket til 85%, noe som gir trygghet og rom for å realisere delmål. Ved å øke flåten og booke nye vessels vokser vi godt organisk. Via god resultat-utvikling og sikre charters så tror jeg på et godt 2026 inkl. utbytte, i sammenligning med andre container-fraktører) et cetera. Håper aksjekursen overgår direkteavkastningen i løpet av de kommende 12-24 måneder, direkteavkastningen er ikke som den har vært i og under MPCs dagsform. . >>>Takk for at dere deler..<<
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Ordredybde

NorwayOslo Børs
Antall
Kjøp
3 000
Selg
Antall
27 800

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
3 341--
3 238--
1--
74--
77--
Høy
17,595
VWAP
-
Lav
16,935
OmsetningAntall
22,6 1 305 165
VWAP
-
Høy
17,595
Lav
16,935
OmsetningAntall
22,6 1 305 165

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Fant ingen data

Selskapshendelser

Kommende
2025 Kvartalsrapport (Q3)
27. nov.
Historisk
2025 Kvartalsrapport (Q2)26. aug.
2025 Kvartalsrapport (Q1)22. mai
2024 Generalforsamling8. mai
2024 Kvartalsrapport (Q4)25. feb.
2024 Kvartalsrapport (Q3)26. nov. 2024
Data hentes fra Millistream, Quartr

Relaterte produkter

Kvartalsrapport (Q2)
73 dager siden50min

Nyheter og Analyser

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Selskapshendelser

Kommende
2025 Kvartalsrapport (Q3)
27. nov.
Historisk
2025 Kvartalsrapport (Q2)26. aug.
2025 Kvartalsrapport (Q1)22. mai
2024 Generalforsamling8. mai
2024 Kvartalsrapport (Q4)25. feb.
2024 Kvartalsrapport (Q3)26. nov. 2024
Data hentes fra Millistream, Quartr

Relaterte produkter

0,5048 NOK/aksje
Siste utbytte
27,40 %
Direkteavkastning

Shareville

Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
  • for 14 t siden · Endret
    for 14 t siden · Endret
    Beklager folkens ,idag ble oppdateringen av New Contex indeksen for feeder klassen av containerskip litt forsinket . P.g.a at jeg fikk besøk. Men her kommer den . Og overskriften får bli. Indeksen siger videre nedover. Indeksrn falt fra 1508 poeng ned til 1505 poeng =3 poeng. Dette gir en falltakt på 3 poeng÷2 dager= 1,5 poeng/ dag. Da har indeksen steget fra 536 poeng den 3-1-2024 og opp til dagens 1505 poeng= 969 poeng eller 180,8%. Året 2025 sin oppgang er ifra 1398 poeng opp til 1505 poeng =107 poeng. Dette gir en stigningstakt på 107 poeng÷306 dager = 0,35 poeng pr.dag. Fallet på "nedturen" startet på 1551 poeng den 11-09-25 og er pr idag på 46 poeng Dette gircen falltakt på 46 poeng ÷ 57 dager = 0,81 poeng pr.dag. For å sette dette litt i perspektiv ,så må indeksen falle ned til 1398 poeng med en falltakt som er lik. 107 poeng÷ 53 dager= 2,02 poeng hver dag resten av året for å tilbake til de 1398 poengene vi startet 2025 med. 2 klasser viste oppgang 12 klasser viste nedgang. Shorternytt. Som jeg antok utifra gårsdagens omsetningsvolum av aksjer og hvordan sluttauksjonen forløp. Så var mine antagelser om at shortergjengen satt helt iro den dagen riktige. Ingen gjorde noe som helst. Ha en strålende ettermiddag/kveld alle som en.
  • for 16 t siden · Endret
    for 16 t siden · Endret
    Ligger det an til en redusering i dag og 2-1?? Nei målet ble avblåst for offside
    for 17 t siden · Endret
    for 17 t siden · Endret
    redusering av hva? Short bare finjusterer mikroposter. Dette er en rekyl på shippingnedgangen i går. Wilhelmsen er opp 6% nå. .
  • for 19 t siden · Endret
    for 19 t siden · Endret
    Ja folkens,idag har jeg tatt meg fri fra jobben for å ordne noe privat. Men nå har jeg litt tid til overs. Så tenkte jeg skulle glede dere alle med litt hyggelig lesning. Først litt bakgrunns-stoff for nye aksje-eiere. Tallene jeg nå skal vise kommer fra New Contex indeksen for feeder klassen av containerskip. Jeg ønsker å vise hva året 2025 sin utvikling har vært. i dollar/day .. Indeksen har i 2025 øket fra 1398 poeng opp til 1508 poeng idag,før dagens oppdatering kommer. Hva utgjør økningen på 110 poeng i dollar/day forandring? Jo det har vi i motsetning til norges analytikere full kontroll på. Oppsettet er slik. Båtklasse I TEU - mnd.er kontrakt. - rate ved årets start på 1398 poeng - rate idag - forandringen i dag i pluss og minus. 1100-6. 14.832 d/d. - 17.282= + 2.450 d/d 1700-6. 24.841. - 29.518= + 4.677 2500-12. 30.727. - 34.157= + 3.430 2700-12. 33.395. - 36.016= + 2.621 3500-12. 41.050. -42.233= + 1.183 4250-12. 52.745. - 50.855= - 1.890 2500-24. 25.795. - 27.225= + 1430 2700-24. 27.900. - 29.043= +1143 3500-24. 33.530. -33.840= +310 4250-24. 41.610. - 41.558= - 52 5700-12. 60.414. - 59.792= -622 6500-12. 67.489. - 66481= - 1008 1100-6. 14.002. - 16443= + 2.441 1700-6. 21.736. - 26.298= + 4.562 d/d. Da kan vi si at 10 klasser har hatt oppgang ,4 klasser har hatt nedgang. Da regner vi snitt oppgang på de 10 klassene med oppgang. 24.247 dollar÷10 = 2.424 dollar/day. Så tar vi snittnedgangem på de 4 klassene med nedgang. 3572 dollar÷ 4= - 893 dollar/day. Disse økningene fra et flott rate nivå på 1398 poeng og opp til dagens 1508 poeng ,beskrives kun på en måte ... Rateutviklingen for feederklassen av containerskip i 2025 (enda det er 54 dager igjen) . Dekkes kun med ordene FANTASTIKE TALL/RATER.. Så legger vi til at dette er en utvikling ikke EN shippinganalytiker I Norges land trodde i 2024. De analyserte /spådde at 2025 ville bli et mareritt for ratene iMPCC sitt segmentet. De tok så mye feil som det er overhode mulig å ta. Har noen hørt EN analytiker være voksen nok til å innrømme at her tok jeg grundig feil.?? Ikke vent på de ordene ,de vil ikke bli uttalt. Isåfall står ikke verden til påske(ironi). Og nå har dere stålkontroll på hva som har skjedd på "spot-rate " markedet i 2025. Og til alle nye,disse ratene er ikke direkte overførbare til MPCC son drift. MPCC operer ikke I "spot-markedet. De foretrekker langsiktige kontrakter med etablerte kompanier. Men disse ratene er en "mal" når kontrakter fornyes eller inngåes. Ha en strålende dag alle som en.
    for 13 t siden
    for 13 t siden
    Du brukte betegnelsen «spotrater» i ditt innlegg, så jeg påpekte bare at det er noe annet enn time charter rater. Er ellers enig i at MPCC som oftest inngår lengre kontrakter enn 6/12/24 mndr noe som gir lavere rater.
  • for 20 t siden
    for 20 t siden
    nå sliter appen på tlf.
  • for 1 døgn siden · Endret
    for 1 døgn siden · Endret
    Da tror jeg det er påtide å se litt på omsetningstallene og litt om shorterene. Må først si at dette er min mening om hva som skjer. Igår var det en nedgang på 39 øre i MPCC aksjen . Under min studering igår kveld av børsens bevegelser. Så var det helt tydelig at segmentet shipping fikk en "smell" nedover . Da er det gjerne felles for alle og uavhengig av hvilken sektor de operer ikke. Og det trenger ikke være noe fundamentalt for alle sektorene Alle blir bare skjært over en kam. Det såg slik ut. HAUTO. - 4,47% FRONT. - 3,92% MPCC. - 2,44% WAWI. -2,30% BWLPG. -2,19%. Når jeg idag leser Finanstilsynets oppdaterte liste om hva som skjedde på tirsdag for shortposisjoner over 0,5% . Var ingen ting forandret.. Shorterene hadde ikkje gjort noen ting. Så jeg vil ikke blande de inn i gårsdagens nedgang overhode. Så litt til denne dagen ,jeg vet ikke om det er den minste omsetningen jeg har sett. Men den er udiskutabelt blandt de 5 minste. Status før auksjonen. 17,17kr. - 0,23% - 0,04 kr. 631.000 aksjer. Etter auksjonen 17,195 kr. - 0,09% - 0,015 kr. 840.000 Forandring. + 0,025 kr. + 0,14% 0,025 kr - 209.000 a. Utifra disse tallene kan jeg ikke med min beste vilje si at shortergjengen kan få noe som helst "skyld" for dagens kursutvikling . Da må det eventuelt komme en forandring som er større enn en "justering" på 0,03% utført idag. Personlig tror jeg ikke det er noen forandringer i det hele tatt. Og dagens nedgang på 1,5 øre regner jeg med at 99% av oss her inne kaller uforandret. Synest det er merkelig at noen kaller det tap eller seier. Men vi er alle forskjellige,og takk for det. Ha en strålende kveld alle som en.
    for 12 t siden · Endret
    ·
    for 12 t siden · Endret
    ·
    Når jeg har dypdykket, er MPC og Dorian LPG to selskaper å favorisere i sektoren i sammenligning med andre. ZIM har et +45% utbytte, men presterer ikke pragmatisk som MPC gjør, ....År 2026 er booket til 85%, noe som gir trygghet og rom for å realisere delmål. Ved å øke flåten og booke nye vessels vokser vi godt organisk. Via god resultat-utvikling og sikre charters så tror jeg på et godt 2026 inkl. utbytte, i sammenligning med andre container-fraktører) et cetera. Håper aksjekursen overgår direkteavkastningen i løpet av de kommende 12-24 måneder, direkteavkastningen er ikke som den har vært i og under MPCs dagsform. . >>>Takk for at dere deler..<<
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Ordredybde

NorwayOslo Børs
Antall
Kjøp
3 000
Selg
Antall
27 800

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
3 341--
3 238--
1--
74--
77--
Høy
17,595
VWAP
-
Lav
16,935
OmsetningAntall
22,6 1 305 165
VWAP
-
Høy
17,595
Lav
16,935
OmsetningAntall
22,6 1 305 165

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Fant ingen data