Gå til hovedinnhold

Hei! Hva kan vi hjelpe deg med?

Ordrestatus

​Når du legger en ordre, får den en ordrestatus. Det er viktig at du kontrollerer ordrestatus, og at du kontakter meglerne våre hvis du lurer på noe. Ordrestatus finner du under "Ordre" oppe i høyre hjørne på nettsiden. Under ser du hva din ordrestaus betyr.

Ordre mottatt

Denne ordrestatusen tildeles før orderen plasseres i markedet. Statusen er ingen garanti for at orderen er korrekt plassert på det angitte marked. I denne statusen kontrolleres orderen.

I markedet

Orderen er korrekt og er nå plassert på den markedsplass der verdipapiret eller instrumentet handles. Orderen synes under "Ordre".

Ordre avvist

Orderen har ikke blitt godkjent av Nordnets ordrekontroll. Dette kan skyldes forskjellige grunner, for eksempel at det finnes flere ordre i markedet, at innskudd enda ikke er bokført, at angitt pris avviker for mye fra siste omsatte kurs eller at kontoinnehavet ikke er korrekt oppdatert. Hvis du ser denne statusen kan du ringe melgerne våre på telefon 23 33 30 23 (tast 1).

Ordre behandles

Orderen er lagt i en unotert aksje som krever manuell ordrelegging av meglere, og ordren er enda ikke behandlet. Merk at selv om man har skrevet inn feil symbol (tickerkode), vises denne beskjeden frem til en megler har behandlet orderen.

Feil symbol

Verdipapiret eller instrumentet har ikke blitt plassert på markedet fordi feil symbol har blitt brukt. Orderen må legges på nytt med korrekt symbol (tickerkode). Med dette menes aksjens kortnavn. For eksempel ”STL” er kortnavnet for Statoil. Tickerkodene finnes i kurslistene.

Requested action failed

Orderen har et ikke-tillatt vilkår eller så tillater ikke den aktuelle markedet denne type ordre.

Pending

Orderen kontrolleres slik at tilgjengelige midler finnes eller at aksjene finnes på kontoen. Når en ordre har denne statusen kan den ikke tas bort eller endres. Orderen kan tas bort eller endres først når den har fått en annen ordrestatus.

Svarte dette på spørsmålet ditt?

Tilbake