Gå til hovedinnhold
Nettleseren du benytter deg av, støttes ikke lenger av Nordnet. Klikk her for å se hvilke nettlesere vi støtter og anbefaler at du bruker.

Hvordan avslutter jeg en konto tilhørende et dødsbo?

Hvis en kunde med en aksje- og fondskonto, aksjesparekonto og/eller sparekonto er gått bort, tilhører beholdningen dødsboet og arvinger.

Når skifteattesten er klar, skal du/dere som har ansvar over skiftet, eller har fullmakt, avslutte kontoen(e) hos Nordnet og flytte gjenværende beholdning slik du/dere ønsker.

Dette må du/dere gjøre:

  • Opplyse om hvem som er arvinger

  • Følg instruksjonene i det digitale skjemaet.

  • Legge ved skifteattest og eventuelt testamente eller fullmakter

  • Angi hvordan gjenværende beholdning (verdipapirer og/eller kontanter) skal fordeles

  • Signere skjemaet med BankID

Dersom arvinger har konto hos Nordnet, kan skifteattest, eventuelt testamente eller andre fullmakter, sendes via meldingstjenesten. Kontoutdrag kan da sendes i retur på meldingstjenesten for raskere behandling. Hvis arvinger ikke er Nordnet kunder, vil kontoutdrag bli sendt per post. Informasjon om videre fremgangsmåte finnes nedenfor dersom BankID mangler.

Slik avsluttes en konto dersom noen av arvingene eller bobestyrer mangler BankID:

Opprett en fullmakt til den som er bobestyrer eller arvinger som har BankID. Legg ved denne fullmakten og ID-kopier på resterende arvinger og legg ved disse i skjemaet for arvinger.

Hvis samtlige arvinger eller bostyrer mangler BankID, vennligst send inn dette til oss i posten:

  • Bekreftet kopi av skifteattest

  • Bekreftet kopi av legitimasjon av alle arvinger i henhold til skifteattesten

  • Avslutningsskjema

  • Eventuelle fullmakter

Dokumentene skal sendes i original til: Nordnet, Postboks 302 Sentrum, 0103 Oslo.