Gå til hovedinnhold

#pengepodden – OPEC-kutt, oljemarkedsbalanse & IMO 2020

Du får høre mer om oljemarkedsbalanse, OPEC-kutt og IMO 2020 i denne #pengepodden-episoden med oljeanalytiker i DNB Helge André Martinsen. Du får også vite mer om Saudi-Arabia sitt comeback som svingprodusent, skiferoljeindustrien og hva ekspertene tror om utviklingen videre for oljesektoren.

Status i oljemarkedet

(fra 02:33) Helge André innleder med å fortelle om bakteppet for oljeprisen, da 2018 var et svært volatilt år for oljeprisen. Vi toppet ut på 87 USD i Oktober 2018, drevet av sanksjonene USA førte mot Iran. Dette gjorde at OPEC-landene økte produksjonen med nesten en million fat, når så Trump «fintet» markedet ved å unnlate sanksjoner for Kina og India gikk vi fra et underskudd av olje, til overskudd. Dette var drevet av OPEC produksjon og en stadig økende skiferolje-produksjon.

OPEC-kutt & Saudi Arabia som svingprodusent

(fra 15:35) OPEC og samarbeidsland vedtok å kutte 1,2 millioner fat under OPEC-møtet i Wien 6 desember. Opec skulle stå for 800 000 fat per dag og non-OPEC skulle kutte 400 000 fat, her inkluderes blant annet Russland. Det kuttes fra rekord høye nivåer, noe som gjør at kutt-nivåene er store. Det skal riktignok også nevnes at Saudi kutter enda mer enn hva de har fått beskjed om, da de ønsker et strammere oljemarked.

Skiferolje – enorm vekst i produksjonen

(fra 28:05) Videre får du du høre hva Helge André mener om skiferoljeindustrien. Innledningsvis tar han for seg forskjellen mellom WTI og Brent blend, som er oljen vi i Norge eksporterer. Grunnen til at prisforskjellen skyldes dels kvalitetsforskjell, men er også en konsekvens av at logistikk-kostnadene er høyere for denne oljen enn brent blend. Du får også høre mer teknisk om den kjemiske forskjellen mellom tung og «lett søt olje». Helge André går også igjennom produksjonen til USA, og denne er prosjektert å øke i tiden fremover. Avslutningsvis får du høre mer om produsentenes kostnadsnivåer, hvor det har skjedd dramatiske nedjusteringer de siste årene.

Få også med deg: Ekspertene om børsåret 2019

IMO 2020 – revolusjon

(fra 39:54) I denne bolken snakker gutta om IMO 2020 og konsekvensene av dette. Dette er en internasjonal lovgivning som vil forandre shippingindustrien. Meningen med dette er å redusere båtenes bruk av «bunkers olje» til en mer miljøvennlig oljeblanding. Dette vil ha store konsekvenser for de ulike olje-typene og vi har også sett i media at flere shipping-aktører har tatt posisjoner basert på dette. Det sentrale her er skrubbere og hvilken type olje som vil favoriseres. Dette kommer nok opp som et stort fokus fremover mot 2020.

DNB’s oljeprisanslag fremover

(fra 48:22) Avslutningsvis får du vite hva Helge sine oljeprisanslag er fremover. Han ser en snittpris på 64 USD for 1 kvartal 2019 og retningen her er oppover frem til sitt target på 70 USD litt frem i tid, drevet av kutt fra Saudi Arabia, IMO2020 og en fortsatt vekst i verdensøkonomien.

Sjekk ut forrige #pengepodden episode: Oppdatering på handelskrigen med DNB Markets

Abonner via RSS

Følg på SoundCloud

Abonner via iTunes

Spotify

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer