Kvartalsrapport (Q1)
74 dager siden‧1t
Ordredybde
Antall
Kjøp
0
Selg
Antall
0
Siste handler
Tid | Pris | Antall | Kjøpere | Selger |
---|---|---|---|---|
- | - | - | - |
Høy
57,88VWAP
Lav
56,16OmsetningAntall
65,4 2 226 211
VWAP
Høy
57,88Lav
56,16OmsetningAntall
65,4 2 226 211
Meglerstatistikk
Fant ingen data
Selskapshendelser
Kommende | |
---|---|
Selskapskalender ikke tilgjengelig |
Historisk | ||
---|---|---|
2025 Kvartalsrapport (Q1) | 20. mai | |
2025 Generalforsamling | 15. mai | |
2024 Kvartalsrapport (Q4) | 11. mars | |
2024 Årsrapport | 11. mars | |
2024 Kvartalsrapport (Q3) | 19. nov. 2024 |
Data hentes fra Morningstar, Quartr
Kunder besøkte også
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
- 15. apr.·Nesten et år siden Torstein Hagen ledet sine Viking Holdings inn i klubben av amerikansk-noterte cruiseskipoperatører, er den selvskrevne «kontramannen» fortsatt litt av en outsider. På Seatrade Cruise Global-arrangementet i Miami Beach forrige uke, kvalifiserte han seg fortsatt ikke for en taleplass på hovedscenen, hvor bransjens fire store operatører holder en årlig diskusjon. "De ville ikke engang ha meg på åpningen," spøkte han på den andre dagen av arrangementet. Men Hagen får kanskje den siste latteren når Viking avslutter et bemerkelsesverdig år. Aksjene, som begynte å handle på New York-børsen 1. mai, har gått bedre enn alle andre amerikanske cruiseselskaper siden, med Hagen som har lagt til 7,9 milliarder dollar til sin formue, hoppet oppover Forbes rikliste og blitt Norges rikeste borger. Markedsverdien på 17,6 milliarder dollar er mer enn det dobbelte av Norwegian Cruise Line Holdings, noe som betyr at bare Carnival og Royal Caribbean er verdt mer. Den andre store aktøren, MSC Cruises, er fortsatt privat kontrollert av Gianluigi Apontes MSC Group. Men hva var strategien hans for å drive en slik suksess? "Prøv å gjøre noe nyttig og annerledes. Ingenting er umulig," sa Hagen til TradeWinds mens han navigerte i paneldiskusjoner, intervjuer og avdukingen av en verdensførste ordre på hydrogendrevne cruiseskip. "annerledes" tilnærming Annerledes er akkurat hva Hagen bringer til cruisearenaen, og det har gitt resultater. Ved slutten av forrige uke hadde Viking Holdings' aksjer steget 63,4 % fra kursen på $24 i selskapets børsnotering 30. april. Hagen, 82, ble involvert i cruise og skipsfart på 1970-tallet, etter å ha studert fysikk ved Teknologisk Institutt og tatt mastergraden sin ved Harvard Business School. Han gjorde først sitt navn ved å hjelpe Holland America Line og Bergen Steamship Co med å avverge konkurs. Men hans oppgang til cruisemilliardær ville komme etter en rekke tilbakeslag. Hagen var administrerende direktør for San Francisco-baserte Royal Viking Line før han ledet et bud om å kjøpe det fra Bergen Steamship. Han ble tvunget til å trekke seg i 1984 etter at innsatsen falt flatt. Hagen dukket først opp i TradeWinds på 1990-tallet, da han ledet en kamp for å overta den nederlandske containerlinjen Royal Nedlloyd. Til tross for å bygge en betydelig minoritetsandel i operatøren, ble hans overtakelse avvist. "Jeg kom veldig nær, men ikke nær nok, og jeg mistet alt. Alt," sa han til TradeWinds i 2017. Troim partnerskap Hagen, som den gang ledet verdipapirforetaket DNO, ga seg ikke. Han og hans høyre hånd, Tor Olav Troim, jobbet deretter med en innsats i 1994 for å bygge en serie suezmax-tankere ved Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sør-Korea. Det rant ut før en ordre kunne fullføres. "Jeg endte opp igjen med ingenting," sa Hagen senere til TradeWinds. Troim fortsatte med å være høyre hånd til John Fredriksen, som er rikere enn Hagen, men ga fra seg sitt norske statsborgerskap for å bli kypriot. I dag driver Troim sitt eget shippingimperium. Hagen gjenoppsto i 1997 med en ny satsing. Nordmannen, da 54, lanserte Viking River Cruises. Hagen fortalte Seatrade-publikummet: "Viking ... startet med to gutter, to mobiltelefoner og fire elveskip i Russland." Men i 2000 ble han kalt "elvebåtkongen" etter en avtale der Viking overtok den tyske rivalen KDDF, som hadde en flåte på 26 skip, den største av sin type i verden. Viking fortsatte å vokse, og kom inn i Guinness Book of World Records i 2013 og året etter for flest skipsnavn fra et enkelt selskap på én dag. I løpet av den rasende perioden med elvebåtbygging, hoppet Viking inn i havbransjen. Hagen fortalte Seatrade at han hadde annonsert dannelsen av Viking Ocean Cruises på stevnet i 2012. "Folk fniset litt og sa, 'du vil ikke klare det'," husket han. Til og med hans tidligere partner Ellen-Karine Hagen, var visstnok en skeptiker. På Fincantieris stand på Seatrade kunne han høres si at hun tvilte på at nybyggene hans ville bli bygget. "Hun er ikke min kone lenger," spøkte han. De ble skilt i 2017. Paret har to voksne barn — den private investoren Torstein Hagen Jr og Karine Hagen, en konserndirektør i Viking og en merkevareambassadør for offentligheten. Det første cruiseskipet, Ocean Star med 930 køyer, ble levert av Italias Fincantieri i 2015. Midt i Covid-19 i 2020 la Viking til ildkraft med en investering på 500 millioner dollar fra private equity-selskapet TPG Capital og CPP Investments, en del av Canada Pension Plan.15. apr.·"Vi er ganske stolte av dette," sa han. "Vi tror dette er en klar vei fremover. Og da vil spørsmålet være: 'Hvor snart vil ... flytende hydrogen bli kostnadskonkurransedyktig?' men i mellomtiden gjør vi det slik." Copyright, Tradewinds, rett og slett det beste!
- 19. nov. 202419. nov. 2024Viking Holding har gått rett til værs på New York Stock Exchange etter at cruiserederiet ble børsnotert i mai. Aksjen er opp rundt 90 prosent siden børsnoteringen og Torstein Hagen sitter nå med aksjeverdier for rundt 115 milliarder kroner i rederiet. Hagen eier 52,5 prosent av aksjene i Viking Holdings og hele 86,9 prosent av de stemmeberettigede aksjene.
- 19. nov. 202419. nov. 2024I tredje kvartal omsatte cruiserederiet for 1,56 milliarder dollar og satt igjen med et overskudd på bunnlinjen på 347,8 millioner dollar. I samme periode i fjor omsatte rederiet på 1,4 milliarder dollar, mens resultatet på bunnlinjen endte på minus 1,2 milliarder dollar etter at rederiet bokførte et derivattap på nærmere 1,5 milliarder dollar. – Styrken til vårt ene Viking-merke og våre lojale gjester er to nøkkelfaktorer som ligger bak våre imponerende finansielle resultater for tredje kvartal, og posisjonerer oss for det som ser ut til å bli et sterkt 2024, sier Torstein Hagen, styreformann og administrerende direktør i Viking, i en kommentar.19. nov. 202419. nov. 2024For en drøy måned siden ble det kjent at Hagen bestilte opptil seks nye cruiseskip til Viking Ocean Cruises. Nyheten ble offentliggjort av den italienske verftsgruppen Fincantieri, som har vært hoffleverandør av havgående cruiseskip til selskapet etter at Hagen valgte å gå inn i denne nisjen. Levering av de to første skipene er avtalt til 2030, mens de neste fire vil bli ferdigstilt i 2031 og 2032 dersom Hagen benytter seg av opsjonene på å utvide serien. Ordren ble tirsdag bekreftet av cruiesrederiet. Kontrakten omfatter to søsterfartøyer, hvert med plass til 998 passasjerer fordelt på 499 tomannslugarer, med rederiets opsjon på ytterligere fire tilsvarende skip.
- 23. okt. 202423. okt. 2024Kontrakten omfatter to søsterfartøyer, hvert med plass til 998 passasjerer fordelt på 499 tomannslugarer, med rederiets opsjon på ytterligere fire tilsvarende skip. Levering av de to første skipene er avtalt til 2030, mens de neste fire vil bli ferdigstilt i 2031 og 2032 dersom Hagen benytter seg av opsjonene på å utvide serien. Cruiseskipene skal bygges på italienske Fincantieri, som har levert hele Viking Ocean-flåten. Milliardordre Verftet vil ikke oppgi prisen på nybyggene, men klassifiserer kontrakten som «stor», noe som betyr at den for de to første skipene ligger et sted mellom 500 millioner og 1 milliard euro, det vil si opptil 11,8 milliarder kroner. Det har ikke lykkes Finansavisen å få noen kommentar fra Hagen onsdag formiddag. Bestillingen kommer i tillegg til Hagens ordre på to tilsvarende skip i sommer. I juni opplyste verftet at Viking Cruises hadde undertegnet en kontrakt som gjaldt bygging av et skip for levering i 2028 og ytterligere et i 2029. For to år siden økte Torstein Hagen sitt nybyggingsprogram med ytterligere fire cruiseskip i den samme serien i Italia. For disse ble ferdigstillelse og levering avtalt til 2026, 2027 og to skip i 2028. Samtidig ble det opplyst at nybyggene skulle klargjøres for bruk av hydrogen som drivstoff. Ifølge en pressemelding fra verftet var totalverdien av denne kontrakten rundt 1,7 milliarder euro, tilsvarende 20 milliarder kroner dersom dagens vekslingskurs legges til grunn.
- 18. juli 2024·Hva synes folk om Viking Holdings? Må være mer strømlinjeformet enn Carnival5. sep. 20245. sep. 2024Har vært med på en av deres elvecruiser - må si at passasjerene var overveldende begeistret. Alle vi møtte planla en ny tur og ville ikke benytte et annet rederi! Båtene er for det meste mindre, det er færre passasjerer og en mer avslappet atmosfære. Men det er dyrere.
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Nyheter og Analyser
Det er for øyeblikket ingen nyheter
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Kvartalsrapport (Q1)
74 dager siden‧1t
Nyheter og Analyser
Det er for øyeblikket ingen nyheter
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
- 15. apr.·Nesten et år siden Torstein Hagen ledet sine Viking Holdings inn i klubben av amerikansk-noterte cruiseskipoperatører, er den selvskrevne «kontramannen» fortsatt litt av en outsider. På Seatrade Cruise Global-arrangementet i Miami Beach forrige uke, kvalifiserte han seg fortsatt ikke for en taleplass på hovedscenen, hvor bransjens fire store operatører holder en årlig diskusjon. "De ville ikke engang ha meg på åpningen," spøkte han på den andre dagen av arrangementet. Men Hagen får kanskje den siste latteren når Viking avslutter et bemerkelsesverdig år. Aksjene, som begynte å handle på New York-børsen 1. mai, har gått bedre enn alle andre amerikanske cruiseselskaper siden, med Hagen som har lagt til 7,9 milliarder dollar til sin formue, hoppet oppover Forbes rikliste og blitt Norges rikeste borger. Markedsverdien på 17,6 milliarder dollar er mer enn det dobbelte av Norwegian Cruise Line Holdings, noe som betyr at bare Carnival og Royal Caribbean er verdt mer. Den andre store aktøren, MSC Cruises, er fortsatt privat kontrollert av Gianluigi Apontes MSC Group. Men hva var strategien hans for å drive en slik suksess? "Prøv å gjøre noe nyttig og annerledes. Ingenting er umulig," sa Hagen til TradeWinds mens han navigerte i paneldiskusjoner, intervjuer og avdukingen av en verdensførste ordre på hydrogendrevne cruiseskip. "annerledes" tilnærming Annerledes er akkurat hva Hagen bringer til cruisearenaen, og det har gitt resultater. Ved slutten av forrige uke hadde Viking Holdings' aksjer steget 63,4 % fra kursen på $24 i selskapets børsnotering 30. april. Hagen, 82, ble involvert i cruise og skipsfart på 1970-tallet, etter å ha studert fysikk ved Teknologisk Institutt og tatt mastergraden sin ved Harvard Business School. Han gjorde først sitt navn ved å hjelpe Holland America Line og Bergen Steamship Co med å avverge konkurs. Men hans oppgang til cruisemilliardær ville komme etter en rekke tilbakeslag. Hagen var administrerende direktør for San Francisco-baserte Royal Viking Line før han ledet et bud om å kjøpe det fra Bergen Steamship. Han ble tvunget til å trekke seg i 1984 etter at innsatsen falt flatt. Hagen dukket først opp i TradeWinds på 1990-tallet, da han ledet en kamp for å overta den nederlandske containerlinjen Royal Nedlloyd. Til tross for å bygge en betydelig minoritetsandel i operatøren, ble hans overtakelse avvist. "Jeg kom veldig nær, men ikke nær nok, og jeg mistet alt. Alt," sa han til TradeWinds i 2017. Troim partnerskap Hagen, som den gang ledet verdipapirforetaket DNO, ga seg ikke. Han og hans høyre hånd, Tor Olav Troim, jobbet deretter med en innsats i 1994 for å bygge en serie suezmax-tankere ved Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sør-Korea. Det rant ut før en ordre kunne fullføres. "Jeg endte opp igjen med ingenting," sa Hagen senere til TradeWinds. Troim fortsatte med å være høyre hånd til John Fredriksen, som er rikere enn Hagen, men ga fra seg sitt norske statsborgerskap for å bli kypriot. I dag driver Troim sitt eget shippingimperium. Hagen gjenoppsto i 1997 med en ny satsing. Nordmannen, da 54, lanserte Viking River Cruises. Hagen fortalte Seatrade-publikummet: "Viking ... startet med to gutter, to mobiltelefoner og fire elveskip i Russland." Men i 2000 ble han kalt "elvebåtkongen" etter en avtale der Viking overtok den tyske rivalen KDDF, som hadde en flåte på 26 skip, den største av sin type i verden. Viking fortsatte å vokse, og kom inn i Guinness Book of World Records i 2013 og året etter for flest skipsnavn fra et enkelt selskap på én dag. I løpet av den rasende perioden med elvebåtbygging, hoppet Viking inn i havbransjen. Hagen fortalte Seatrade at han hadde annonsert dannelsen av Viking Ocean Cruises på stevnet i 2012. "Folk fniset litt og sa, 'du vil ikke klare det'," husket han. Til og med hans tidligere partner Ellen-Karine Hagen, var visstnok en skeptiker. På Fincantieris stand på Seatrade kunne han høres si at hun tvilte på at nybyggene hans ville bli bygget. "Hun er ikke min kone lenger," spøkte han. De ble skilt i 2017. Paret har to voksne barn — den private investoren Torstein Hagen Jr og Karine Hagen, en konserndirektør i Viking og en merkevareambassadør for offentligheten. Det første cruiseskipet, Ocean Star med 930 køyer, ble levert av Italias Fincantieri i 2015. Midt i Covid-19 i 2020 la Viking til ildkraft med en investering på 500 millioner dollar fra private equity-selskapet TPG Capital og CPP Investments, en del av Canada Pension Plan.15. apr.·"Vi er ganske stolte av dette," sa han. "Vi tror dette er en klar vei fremover. Og da vil spørsmålet være: 'Hvor snart vil ... flytende hydrogen bli kostnadskonkurransedyktig?' men i mellomtiden gjør vi det slik." Copyright, Tradewinds, rett og slett det beste!
- 19. nov. 202419. nov. 2024Viking Holding har gått rett til værs på New York Stock Exchange etter at cruiserederiet ble børsnotert i mai. Aksjen er opp rundt 90 prosent siden børsnoteringen og Torstein Hagen sitter nå med aksjeverdier for rundt 115 milliarder kroner i rederiet. Hagen eier 52,5 prosent av aksjene i Viking Holdings og hele 86,9 prosent av de stemmeberettigede aksjene.
- 19. nov. 202419. nov. 2024I tredje kvartal omsatte cruiserederiet for 1,56 milliarder dollar og satt igjen med et overskudd på bunnlinjen på 347,8 millioner dollar. I samme periode i fjor omsatte rederiet på 1,4 milliarder dollar, mens resultatet på bunnlinjen endte på minus 1,2 milliarder dollar etter at rederiet bokførte et derivattap på nærmere 1,5 milliarder dollar. – Styrken til vårt ene Viking-merke og våre lojale gjester er to nøkkelfaktorer som ligger bak våre imponerende finansielle resultater for tredje kvartal, og posisjonerer oss for det som ser ut til å bli et sterkt 2024, sier Torstein Hagen, styreformann og administrerende direktør i Viking, i en kommentar.19. nov. 202419. nov. 2024For en drøy måned siden ble det kjent at Hagen bestilte opptil seks nye cruiseskip til Viking Ocean Cruises. Nyheten ble offentliggjort av den italienske verftsgruppen Fincantieri, som har vært hoffleverandør av havgående cruiseskip til selskapet etter at Hagen valgte å gå inn i denne nisjen. Levering av de to første skipene er avtalt til 2030, mens de neste fire vil bli ferdigstilt i 2031 og 2032 dersom Hagen benytter seg av opsjonene på å utvide serien. Ordren ble tirsdag bekreftet av cruiesrederiet. Kontrakten omfatter to søsterfartøyer, hvert med plass til 998 passasjerer fordelt på 499 tomannslugarer, med rederiets opsjon på ytterligere fire tilsvarende skip.
- 23. okt. 202423. okt. 2024Kontrakten omfatter to søsterfartøyer, hvert med plass til 998 passasjerer fordelt på 499 tomannslugarer, med rederiets opsjon på ytterligere fire tilsvarende skip. Levering av de to første skipene er avtalt til 2030, mens de neste fire vil bli ferdigstilt i 2031 og 2032 dersom Hagen benytter seg av opsjonene på å utvide serien. Cruiseskipene skal bygges på italienske Fincantieri, som har levert hele Viking Ocean-flåten. Milliardordre Verftet vil ikke oppgi prisen på nybyggene, men klassifiserer kontrakten som «stor», noe som betyr at den for de to første skipene ligger et sted mellom 500 millioner og 1 milliard euro, det vil si opptil 11,8 milliarder kroner. Det har ikke lykkes Finansavisen å få noen kommentar fra Hagen onsdag formiddag. Bestillingen kommer i tillegg til Hagens ordre på to tilsvarende skip i sommer. I juni opplyste verftet at Viking Cruises hadde undertegnet en kontrakt som gjaldt bygging av et skip for levering i 2028 og ytterligere et i 2029. For to år siden økte Torstein Hagen sitt nybyggingsprogram med ytterligere fire cruiseskip i den samme serien i Italia. For disse ble ferdigstillelse og levering avtalt til 2026, 2027 og to skip i 2028. Samtidig ble det opplyst at nybyggene skulle klargjøres for bruk av hydrogen som drivstoff. Ifølge en pressemelding fra verftet var totalverdien av denne kontrakten rundt 1,7 milliarder euro, tilsvarende 20 milliarder kroner dersom dagens vekslingskurs legges til grunn.
- 18. juli 2024·Hva synes folk om Viking Holdings? Må være mer strømlinjeformet enn Carnival5. sep. 20245. sep. 2024Har vært med på en av deres elvecruiser - må si at passasjerene var overveldende begeistret. Alle vi møtte planla en ny tur og ville ikke benytte et annet rederi! Båtene er for det meste mindre, det er færre passasjerer og en mer avslappet atmosfære. Men det er dyrere.
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Ordredybde
Antall
Kjøp
0
Selg
Antall
0
Siste handler
Tid | Pris | Antall | Kjøpere | Selger |
---|---|---|---|---|
- | - | - | - |
Høy
57,88VWAP
Lav
56,16OmsetningAntall
65,4 2 226 211
VWAP
Høy
57,88Lav
56,16OmsetningAntall
65,4 2 226 211
Meglerstatistikk
Fant ingen data
Kunder besøkte også
Selskapshendelser
Kommende | |
---|---|
Selskapskalender ikke tilgjengelig |
Historisk | ||
---|---|---|
2025 Kvartalsrapport (Q1) | 20. mai | |
2025 Generalforsamling | 15. mai | |
2024 Kvartalsrapport (Q4) | 11. mars | |
2024 Årsrapport | 11. mars | |
2024 Kvartalsrapport (Q3) | 19. nov. 2024 |
Data hentes fra Morningstar, Quartr
Kvartalsrapport (Q1)
74 dager siden‧1t
Nyheter og Analyser
Det er for øyeblikket ingen nyheter
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Selskapshendelser
Kommende | |
---|---|
Selskapskalender ikke tilgjengelig |
Historisk | ||
---|---|---|
2025 Kvartalsrapport (Q1) | 20. mai | |
2025 Generalforsamling | 15. mai | |
2024 Kvartalsrapport (Q4) | 11. mars | |
2024 Årsrapport | 11. mars | |
2024 Kvartalsrapport (Q3) | 19. nov. 2024 |
Data hentes fra Morningstar, Quartr
Shareville
Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
- 15. apr.·Nesten et år siden Torstein Hagen ledet sine Viking Holdings inn i klubben av amerikansk-noterte cruiseskipoperatører, er den selvskrevne «kontramannen» fortsatt litt av en outsider. På Seatrade Cruise Global-arrangementet i Miami Beach forrige uke, kvalifiserte han seg fortsatt ikke for en taleplass på hovedscenen, hvor bransjens fire store operatører holder en årlig diskusjon. "De ville ikke engang ha meg på åpningen," spøkte han på den andre dagen av arrangementet. Men Hagen får kanskje den siste latteren når Viking avslutter et bemerkelsesverdig år. Aksjene, som begynte å handle på New York-børsen 1. mai, har gått bedre enn alle andre amerikanske cruiseselskaper siden, med Hagen som har lagt til 7,9 milliarder dollar til sin formue, hoppet oppover Forbes rikliste og blitt Norges rikeste borger. Markedsverdien på 17,6 milliarder dollar er mer enn det dobbelte av Norwegian Cruise Line Holdings, noe som betyr at bare Carnival og Royal Caribbean er verdt mer. Den andre store aktøren, MSC Cruises, er fortsatt privat kontrollert av Gianluigi Apontes MSC Group. Men hva var strategien hans for å drive en slik suksess? "Prøv å gjøre noe nyttig og annerledes. Ingenting er umulig," sa Hagen til TradeWinds mens han navigerte i paneldiskusjoner, intervjuer og avdukingen av en verdensførste ordre på hydrogendrevne cruiseskip. "annerledes" tilnærming Annerledes er akkurat hva Hagen bringer til cruisearenaen, og det har gitt resultater. Ved slutten av forrige uke hadde Viking Holdings' aksjer steget 63,4 % fra kursen på $24 i selskapets børsnotering 30. april. Hagen, 82, ble involvert i cruise og skipsfart på 1970-tallet, etter å ha studert fysikk ved Teknologisk Institutt og tatt mastergraden sin ved Harvard Business School. Han gjorde først sitt navn ved å hjelpe Holland America Line og Bergen Steamship Co med å avverge konkurs. Men hans oppgang til cruisemilliardær ville komme etter en rekke tilbakeslag. Hagen var administrerende direktør for San Francisco-baserte Royal Viking Line før han ledet et bud om å kjøpe det fra Bergen Steamship. Han ble tvunget til å trekke seg i 1984 etter at innsatsen falt flatt. Hagen dukket først opp i TradeWinds på 1990-tallet, da han ledet en kamp for å overta den nederlandske containerlinjen Royal Nedlloyd. Til tross for å bygge en betydelig minoritetsandel i operatøren, ble hans overtakelse avvist. "Jeg kom veldig nær, men ikke nær nok, og jeg mistet alt. Alt," sa han til TradeWinds i 2017. Troim partnerskap Hagen, som den gang ledet verdipapirforetaket DNO, ga seg ikke. Han og hans høyre hånd, Tor Olav Troim, jobbet deretter med en innsats i 1994 for å bygge en serie suezmax-tankere ved Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sør-Korea. Det rant ut før en ordre kunne fullføres. "Jeg endte opp igjen med ingenting," sa Hagen senere til TradeWinds. Troim fortsatte med å være høyre hånd til John Fredriksen, som er rikere enn Hagen, men ga fra seg sitt norske statsborgerskap for å bli kypriot. I dag driver Troim sitt eget shippingimperium. Hagen gjenoppsto i 1997 med en ny satsing. Nordmannen, da 54, lanserte Viking River Cruises. Hagen fortalte Seatrade-publikummet: "Viking ... startet med to gutter, to mobiltelefoner og fire elveskip i Russland." Men i 2000 ble han kalt "elvebåtkongen" etter en avtale der Viking overtok den tyske rivalen KDDF, som hadde en flåte på 26 skip, den største av sin type i verden. Viking fortsatte å vokse, og kom inn i Guinness Book of World Records i 2013 og året etter for flest skipsnavn fra et enkelt selskap på én dag. I løpet av den rasende perioden med elvebåtbygging, hoppet Viking inn i havbransjen. Hagen fortalte Seatrade at han hadde annonsert dannelsen av Viking Ocean Cruises på stevnet i 2012. "Folk fniset litt og sa, 'du vil ikke klare det'," husket han. Til og med hans tidligere partner Ellen-Karine Hagen, var visstnok en skeptiker. På Fincantieris stand på Seatrade kunne han høres si at hun tvilte på at nybyggene hans ville bli bygget. "Hun er ikke min kone lenger," spøkte han. De ble skilt i 2017. Paret har to voksne barn — den private investoren Torstein Hagen Jr og Karine Hagen, en konserndirektør i Viking og en merkevareambassadør for offentligheten. Det første cruiseskipet, Ocean Star med 930 køyer, ble levert av Italias Fincantieri i 2015. Midt i Covid-19 i 2020 la Viking til ildkraft med en investering på 500 millioner dollar fra private equity-selskapet TPG Capital og CPP Investments, en del av Canada Pension Plan.15. apr.·"Vi er ganske stolte av dette," sa han. "Vi tror dette er en klar vei fremover. Og da vil spørsmålet være: 'Hvor snart vil ... flytende hydrogen bli kostnadskonkurransedyktig?' men i mellomtiden gjør vi det slik." Copyright, Tradewinds, rett og slett det beste!
- 19. nov. 202419. nov. 2024Viking Holding har gått rett til værs på New York Stock Exchange etter at cruiserederiet ble børsnotert i mai. Aksjen er opp rundt 90 prosent siden børsnoteringen og Torstein Hagen sitter nå med aksjeverdier for rundt 115 milliarder kroner i rederiet. Hagen eier 52,5 prosent av aksjene i Viking Holdings og hele 86,9 prosent av de stemmeberettigede aksjene.
- 19. nov. 202419. nov. 2024I tredje kvartal omsatte cruiserederiet for 1,56 milliarder dollar og satt igjen med et overskudd på bunnlinjen på 347,8 millioner dollar. I samme periode i fjor omsatte rederiet på 1,4 milliarder dollar, mens resultatet på bunnlinjen endte på minus 1,2 milliarder dollar etter at rederiet bokførte et derivattap på nærmere 1,5 milliarder dollar. – Styrken til vårt ene Viking-merke og våre lojale gjester er to nøkkelfaktorer som ligger bak våre imponerende finansielle resultater for tredje kvartal, og posisjonerer oss for det som ser ut til å bli et sterkt 2024, sier Torstein Hagen, styreformann og administrerende direktør i Viking, i en kommentar.19. nov. 202419. nov. 2024For en drøy måned siden ble det kjent at Hagen bestilte opptil seks nye cruiseskip til Viking Ocean Cruises. Nyheten ble offentliggjort av den italienske verftsgruppen Fincantieri, som har vært hoffleverandør av havgående cruiseskip til selskapet etter at Hagen valgte å gå inn i denne nisjen. Levering av de to første skipene er avtalt til 2030, mens de neste fire vil bli ferdigstilt i 2031 og 2032 dersom Hagen benytter seg av opsjonene på å utvide serien. Ordren ble tirsdag bekreftet av cruiesrederiet. Kontrakten omfatter to søsterfartøyer, hvert med plass til 998 passasjerer fordelt på 499 tomannslugarer, med rederiets opsjon på ytterligere fire tilsvarende skip.
- 23. okt. 202423. okt. 2024Kontrakten omfatter to søsterfartøyer, hvert med plass til 998 passasjerer fordelt på 499 tomannslugarer, med rederiets opsjon på ytterligere fire tilsvarende skip. Levering av de to første skipene er avtalt til 2030, mens de neste fire vil bli ferdigstilt i 2031 og 2032 dersom Hagen benytter seg av opsjonene på å utvide serien. Cruiseskipene skal bygges på italienske Fincantieri, som har levert hele Viking Ocean-flåten. Milliardordre Verftet vil ikke oppgi prisen på nybyggene, men klassifiserer kontrakten som «stor», noe som betyr at den for de to første skipene ligger et sted mellom 500 millioner og 1 milliard euro, det vil si opptil 11,8 milliarder kroner. Det har ikke lykkes Finansavisen å få noen kommentar fra Hagen onsdag formiddag. Bestillingen kommer i tillegg til Hagens ordre på to tilsvarende skip i sommer. I juni opplyste verftet at Viking Cruises hadde undertegnet en kontrakt som gjaldt bygging av et skip for levering i 2028 og ytterligere et i 2029. For to år siden økte Torstein Hagen sitt nybyggingsprogram med ytterligere fire cruiseskip i den samme serien i Italia. For disse ble ferdigstillelse og levering avtalt til 2026, 2027 og to skip i 2028. Samtidig ble det opplyst at nybyggene skulle klargjøres for bruk av hydrogen som drivstoff. Ifølge en pressemelding fra verftet var totalverdien av denne kontrakten rundt 1,7 milliarder euro, tilsvarende 20 milliarder kroner dersom dagens vekslingskurs legges til grunn.
- 18. juli 2024·Hva synes folk om Viking Holdings? Må være mer strømlinjeformet enn Carnival5. sep. 20245. sep. 2024Har vært med på en av deres elvecruiser - må si at passasjerene var overveldende begeistret. Alle vi møtte planla en ny tur og ville ikke benytte et annet rederi! Båtene er for det meste mindre, det er færre passasjerer og en mer avslappet atmosfære. Men det er dyrere.
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.
Ordredybde
Antall
Kjøp
0
Selg
Antall
0
Siste handler
Tid | Pris | Antall | Kjøpere | Selger |
---|---|---|---|---|
- | - | - | - |
Høy
57,88VWAP
Lav
56,16OmsetningAntall
65,4 2 226 211
VWAP
Høy
57,88Lav
56,16OmsetningAntall
65,4 2 226 211
Meglerstatistikk
Fant ingen data