Gå til hovedinnhold
Nettleseren du benytter deg av, støttes ikke lenger av Nordnet. Klikk her for å se hvilke nettlesere vi støtter og anbefaler at du bruker.
Aksje
Xetra
PAH3

Porsche Automobil Holding SE

Porsche Automobil Holding SE

33,25EUR
0,00% (0,00)
Ved stenging
Høy34,21
Lav33,20
Omsetning
20,4 MEUR
33,25EUR
0,00% (0,00)
Ved stenging
Høy34,21
Lav33,20
Omsetning
20,4 MEUR
Aksje
Xetra
PAH3

Porsche Automobil Holding SE

Porsche Automobil Holding SE

33,25EUR
0,00% (0,00)
Ved stenging
Høy34,21
Lav33,20
Omsetning
20,4 MEUR
33,25EUR
0,00% (0,00)
Ved stenging
Høy34,21
Lav33,20
Omsetning
20,4 MEUR
Aksje
Xetra
PAH3

Porsche Automobil Holding SE

Porsche Automobil Holding SE

33,25EUR
0,00% (0,00)
Ved stenging
Høy34,21
Lav33,20
Omsetning
20,4 MEUR
33,25EUR
0,00% (0,00)
Ved stenging
Høy34,21
Lav33,20
Omsetning
20,4 MEUR
Kvartalsrapport (Q2)
Kun PDF
61 dager siden
1,91 EUR/aksje
Siste utbytte
5,74 %
Direkteavkastning

Ordredybde

GermanyXetra
Antall
Kjøp
0
Selg
Antall
0

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
----
Høy
34,21
VWAP
33,53
Lav
33,2
OmsetningAntall
20,4 607 342
VWAP
33,53
Høy
34,21
Lav
33,2
OmsetningAntall
20,4 607 342

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Fant ingen data

Selskapshendelser

Kommende
Selskapskalender ikke tilgjengelig
Historisk
2025 Kvartalsrapport (Q2)13. aug.
2025 Kvartalsrapport (Q1)14. mai
2024 Kvartalsrapport (Q4)26. mars
2024 Kvartalsrapport (Q3)13. nov. 2024
2024 Kvartalsrapport (Q2)13. aug. 2024
Data hentes fra Quartr

Shareville

Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
  • 29. sep.
    ·
    29. sep.
    ·
    Her er en oppdatering om Porsche Holding SE (NB – en rettelse – jeg ble lurt av markedsverdien – men jeg synes fortsatt Porsche Holding er en spennende aksje. I dag tror jeg mange i Europa nøler med å kjøpe en amerikansk eller kinesisk elbil – det er tryggere med en europeisk bil – det burde være til fordel for Porsche.) Det er litt forvirrende med Porsche på den tyske børsen. Det er faktisk to selskaper med navnet Porsche notert på den tyske børsen. I noen år nå har sportsbilmerket vært notert, som har en markedsverdi på rundt 20 milliarder euro. I tillegg er investeringsselskapet Porsche SE Holding – selskapet som dette innlegget handler om – notert på den tyske børsen. Det er et investeringsselskap som hovedsakelig eier i underkant av 32 prosent av Volkswagen (som eier lastebilmerket Traton) og 25 prosent av Porsche, pluss at det har eierandeler i selskaper som jobber med støttefunksjoner for bilindustrien. Det kjøpte nylig inn i ABBs e-mobilitetsdel og EQT Future. Kort historie: Bilmerket Porsche ble grunnlagt i 1931 av Ferdinand Porsche i Stuttgart. I 2007 ble Volkswagen truet av et oppkjøpstilbud, og for å sikre (tysk) kontroll over gruppen inngikk VW/Porsche en bytteavtale med Porsche og deres eierfamilie i 2009. VW-gruppen kjøpte Porsche-merket, og i bytte mottok Porsche 31 prosent av kapitalen i VW-gruppen (de har 51 prosent av stemmene). Siden høsten 2022 eier de også 25 prosent av Porsche (bilmerket). Porsche (investeringsselskapet) investerer også i selskaper relatert til bilindustrien. De eier aksjer i blant annet ABB, PTV Group, Inrix, Markgorged, Aeva og Seurat Technologies. Porsche (investeringsselskapet) på børsen I skrivende stund (mandag 22. september 2025) er Porsche Se Holding (PAH3) notert til 33,42 euro. På sitt høyeste i 2024 og 2025 var den rett under 38 euro og på sitt laveste rett over 32 euro. Den totale markedsverdien er 10 milliarder euro. Utbyttet er 1,91 euro. Direkteavkastningen er 5,44 prosent. Min kommentar Volkswagen har for tiden en markedsverdi på omtrent 48 milliarder euro, og Porsche (bilmerket) har en markedsverdi på omtrent 18 milliarder euro. Dette betyr at Porsches (investeringsselskapets) eierandel i Volkswagen er verdt omtrent 14 milliarder euro, og eierandel i Porsche er verdt rundt 4,5 milliarder euro. Totalt vil den være på rundt 18 milliarder euro. Nettogjelden er rundt 4,9 milliarder euro. Dette betyr en netto formuesverdi på rundt 13–14 milliarder euro. Sammenlign det med dagens markedsverdi til Porsche Holding (investeringsselskapet), som er rett under 10 milliarder euro. I mine øyne virker Porsche utrolig billig i dag. Men det har de vært i rett under fem år. I tillegg er utbytteavkastningen 5,4 prosent. Jeg tror det kan være et godt tidspunkt å se på Porsche nå, men som sagt har jeg trodd det i flere år. Jeg kjøpte i dag – de siste årene har det vært bra å kjøpe i september og selge i mai.
    2. okt.
    ·
    2. okt.
    ·
    Nettopp. Både Volkswagen og Porsche Automobil Holding er svært undervurdert når de vurderes mot disse forholdstallene. Begge selskapene er under nærmere gransking på Zenostock-tjenesten, og av samme grunner som du skriver utmerket ovenfor. Jeg har vært involvert i begge, VOW3, lenge, men resultatene har ikke kommet ennå.
  • 22. sep.
    ·
    22. sep.
    ·
    Her er en oppdatering om Porsche Holding SE Det er litt forvirrende med Porsche på den tyske børsen. Det er faktisk to selskaper med navnet Porsche notert på den tyske børsen. I noen år nå har sportsbilmerket vært notert, med en markedsverdi på rundt 20 milliarder euro. I tillegg er investeringsselskapet Porsche SE Holding – selskapet dette innlegget handler om – notert på den tyske børsen. Det er et investeringsselskap som primært eier i underkant av 32 prosent av Volkswagen (som eier lastebilmerket Traton) og 25 prosent av Porsche, pluss at det har eierandeler i selskaper som jobber med støttefunksjoner for bilindustrien. Det kjøpte nylig inn i ABBs e-mobilitetsdivisjon og EQT Future. Kort historie: Bilmerket Porsche ble grunnlagt i 1931 av Ferdinand Porsche i Stuttgart. I 2007 ble Volkswagen truet av et oppkjøpstilbud, og for å sikre (tysk) kontroll over gruppen inngikk VW/Porsche en bytteavtale med Porsche og deres eierfamilie i 2009. VW-gruppen kjøpte Porsche-merket, og til gjengjeld fikk Porsche 31 prosent av kapitalen i VW-gruppen (de har 51 prosent av stemmene). Siden høsten 2022 eier de også 25 prosent av Porsche (bilmerket). Porsche (investeringsselskapet) investerer også i selskaper relatert til bilindustrien. De eier aksjer i blant annet ABB, PTV Group, Inrix, Markgorged, Aeva og Seurat Technologies. Porsche (investeringsselskapet) på børsen I skrivende stund (mandag 22. september 2025) er Porsche SE Holding (PAH3) notert til 32,50 euro. På sitt høyeste i 2024 og 2025 var den rett under 38 euro og på sitt laveste rett over 32 euro. Den totale markedsverdien er 5,07 milliarder euro. Utbyttet er 1,91 euro. Direkteavkastningen er 5,44 prosent. Min kommentar Volkswagen har for tiden en markedsverdi på omtrent 48 milliarder euro, og Porsche (bilmerket) har en markedsverdi på omtrent 18 milliarder euro. Dette betyr at Porsches (investeringsselskapets) eierandel i Volkswagen er verdt omtrent 14 milliarder euro, og eierandel i Porsche er verdt rundt 4,5 milliarder euro. Totalt vil det være rundt 18 milliarder euro. Nettogjelden er rundt 4,9 milliarder euro. Dette betyr en nettoformue på rundt 13–14 milliarder euro. Sammenlign det med dagens markedsverdi til Porsche Holding (investeringsselskapet) som er rett under 5,1 milliarder euro. I mine øyne virker Porsche utrolig billig i dag. Men det har de vært i litt under fem år. I tillegg er utbyttet på 5,4 prosent. Jeg tror det kan være et godt tidspunkt å se på Porsche nå, men som sagt har jeg trodd det i flere år. Jeg kjøpte i dag – de siste årene har det vært bra å kjøpe i september og selge i mai.
    24. sep.
    ·
    24. sep.
    ·
    Markedsverdien du angir er halvparten av den reelle markedsverdien til Porsche Automobil Holding SE. Jeg antar at du har sett på antall aksjer av den typen som omsettes på børsen, men det er også en mer stemmeberettiget andel eid av de to eierfamiliene.
    2. okt.
    ·
    2. okt.
    ·
    takk, jeg har fikset dette nå!
  • 20. juli
    20. juli
    https://www.finansavisen.no/motor/2025/07/19/8279874/trump-toll-og-kina-svikt-rammer-oss-hardt "«Vår forretningsmodell, som har tjent oss godt i mange tiår, virker ikke lenger i sin nåværende form,» skriver Blume. – Alt dette rammer oss hardt Porsche sliter med lavere etterspørsel enn ventet for sine elbiler og svakt luksussalg i Kina, mens Trumps tollregime svekker marginene i USA, Porsches største enkeltmarked, skriver Bloomberg. «Alt dette rammer oss hardt – hardere enn for mange andre bilprodusenter,» sier Blume, ifølge nyhetsbyrået. De kommende kuttene skal bidra til å styrke selskapets lønnsomhet de kommende årene. Målet er en driftsmargin på 15 til 17 prosent på mellomlang sikt, men i første kvartal var den på bare 8,6 prosent."
    1. okt.
    ·
    1. okt.
    ·
    Ikke glem at det finnes to Porscher, én for bilen og ett holdingselskap som eier VW og Porsche. Dette er Holdingselskapet. Jeg tror VW og Porsche vil tjene på at mange faktisk ikke vil kjøpe en kinesisk eller amerikansk elbil i dag. Det er der Porsche og VW har en stor sjanse.
  • 26. mars
    26. mars
    Noen som vil forklare meg hvorfor aksjeprisen kun er priset til 3 ganger årlig inntjening?
    24. juni
    ·
    24. juni
    ·
    Ja, andelen av et selskaps egenkapital som eies av en aksjonær er betydelig. Zenostock har gravd etter de mest undervurderte aksjene for meg.
  • 3. mars
    ·
    3. mars
    ·
    Hva med Tesla, hvis salg er i fritt fall i Europa. Min gjetning er at VW og ikke minst 2025-generasjonen av Porsche Taycan og Macan kan ta fine biter av markedet deres. Spesielt fordi de nå er ledende på både ladetid og rekkevidde, Teslas tidligere konkurranseparameter. Kvalitetsmessig er valget enkelt. Porsche er oppe på børsen i dag...
    14. aug. · Endret
    ·
    14. aug. · Endret
    ·
    Den nye Macan elbilen selger dårlig – det er derfor Porsche ønsker å gjeninnføre fossilbilen Macan! Og Taycan selger heller ikke særlig bra – den solgte bra i starten, men ikke nå – og den er nesten 5 millioner!!! Lang ..... Jeg solgte halvparten av Porsche-aksjene mine for 76,3 € og kjøpte i stedet Tesla, som jeg solgte mye av i desember for 486 $ – mer enn en firedobling av kapitalen. Mens de resterende Porsche-aksjene i stedet mer enn halverte seg i verdi...😵‍💫
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Nyheter og Analyser

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Relaterte produkter

Kvartalsrapport (Q2)
Kun PDF
61 dager siden
1,91 EUR/aksje
Siste utbytte
5,74 %
Direkteavkastning

Nyheter og Analyser

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Shareville

Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
  • 29. sep.
    ·
    29. sep.
    ·
    Her er en oppdatering om Porsche Holding SE (NB – en rettelse – jeg ble lurt av markedsverdien – men jeg synes fortsatt Porsche Holding er en spennende aksje. I dag tror jeg mange i Europa nøler med å kjøpe en amerikansk eller kinesisk elbil – det er tryggere med en europeisk bil – det burde være til fordel for Porsche.) Det er litt forvirrende med Porsche på den tyske børsen. Det er faktisk to selskaper med navnet Porsche notert på den tyske børsen. I noen år nå har sportsbilmerket vært notert, som har en markedsverdi på rundt 20 milliarder euro. I tillegg er investeringsselskapet Porsche SE Holding – selskapet som dette innlegget handler om – notert på den tyske børsen. Det er et investeringsselskap som hovedsakelig eier i underkant av 32 prosent av Volkswagen (som eier lastebilmerket Traton) og 25 prosent av Porsche, pluss at det har eierandeler i selskaper som jobber med støttefunksjoner for bilindustrien. Det kjøpte nylig inn i ABBs e-mobilitetsdel og EQT Future. Kort historie: Bilmerket Porsche ble grunnlagt i 1931 av Ferdinand Porsche i Stuttgart. I 2007 ble Volkswagen truet av et oppkjøpstilbud, og for å sikre (tysk) kontroll over gruppen inngikk VW/Porsche en bytteavtale med Porsche og deres eierfamilie i 2009. VW-gruppen kjøpte Porsche-merket, og i bytte mottok Porsche 31 prosent av kapitalen i VW-gruppen (de har 51 prosent av stemmene). Siden høsten 2022 eier de også 25 prosent av Porsche (bilmerket). Porsche (investeringsselskapet) investerer også i selskaper relatert til bilindustrien. De eier aksjer i blant annet ABB, PTV Group, Inrix, Markgorged, Aeva og Seurat Technologies. Porsche (investeringsselskapet) på børsen I skrivende stund (mandag 22. september 2025) er Porsche Se Holding (PAH3) notert til 33,42 euro. På sitt høyeste i 2024 og 2025 var den rett under 38 euro og på sitt laveste rett over 32 euro. Den totale markedsverdien er 10 milliarder euro. Utbyttet er 1,91 euro. Direkteavkastningen er 5,44 prosent. Min kommentar Volkswagen har for tiden en markedsverdi på omtrent 48 milliarder euro, og Porsche (bilmerket) har en markedsverdi på omtrent 18 milliarder euro. Dette betyr at Porsches (investeringsselskapets) eierandel i Volkswagen er verdt omtrent 14 milliarder euro, og eierandel i Porsche er verdt rundt 4,5 milliarder euro. Totalt vil den være på rundt 18 milliarder euro. Nettogjelden er rundt 4,9 milliarder euro. Dette betyr en netto formuesverdi på rundt 13–14 milliarder euro. Sammenlign det med dagens markedsverdi til Porsche Holding (investeringsselskapet), som er rett under 10 milliarder euro. I mine øyne virker Porsche utrolig billig i dag. Men det har de vært i rett under fem år. I tillegg er utbytteavkastningen 5,4 prosent. Jeg tror det kan være et godt tidspunkt å se på Porsche nå, men som sagt har jeg trodd det i flere år. Jeg kjøpte i dag – de siste årene har det vært bra å kjøpe i september og selge i mai.
    2. okt.
    ·
    2. okt.
    ·
    Nettopp. Både Volkswagen og Porsche Automobil Holding er svært undervurdert når de vurderes mot disse forholdstallene. Begge selskapene er under nærmere gransking på Zenostock-tjenesten, og av samme grunner som du skriver utmerket ovenfor. Jeg har vært involvert i begge, VOW3, lenge, men resultatene har ikke kommet ennå.
  • 22. sep.
    ·
    22. sep.
    ·
    Her er en oppdatering om Porsche Holding SE Det er litt forvirrende med Porsche på den tyske børsen. Det er faktisk to selskaper med navnet Porsche notert på den tyske børsen. I noen år nå har sportsbilmerket vært notert, med en markedsverdi på rundt 20 milliarder euro. I tillegg er investeringsselskapet Porsche SE Holding – selskapet dette innlegget handler om – notert på den tyske børsen. Det er et investeringsselskap som primært eier i underkant av 32 prosent av Volkswagen (som eier lastebilmerket Traton) og 25 prosent av Porsche, pluss at det har eierandeler i selskaper som jobber med støttefunksjoner for bilindustrien. Det kjøpte nylig inn i ABBs e-mobilitetsdivisjon og EQT Future. Kort historie: Bilmerket Porsche ble grunnlagt i 1931 av Ferdinand Porsche i Stuttgart. I 2007 ble Volkswagen truet av et oppkjøpstilbud, og for å sikre (tysk) kontroll over gruppen inngikk VW/Porsche en bytteavtale med Porsche og deres eierfamilie i 2009. VW-gruppen kjøpte Porsche-merket, og til gjengjeld fikk Porsche 31 prosent av kapitalen i VW-gruppen (de har 51 prosent av stemmene). Siden høsten 2022 eier de også 25 prosent av Porsche (bilmerket). Porsche (investeringsselskapet) investerer også i selskaper relatert til bilindustrien. De eier aksjer i blant annet ABB, PTV Group, Inrix, Markgorged, Aeva og Seurat Technologies. Porsche (investeringsselskapet) på børsen I skrivende stund (mandag 22. september 2025) er Porsche SE Holding (PAH3) notert til 32,50 euro. På sitt høyeste i 2024 og 2025 var den rett under 38 euro og på sitt laveste rett over 32 euro. Den totale markedsverdien er 5,07 milliarder euro. Utbyttet er 1,91 euro. Direkteavkastningen er 5,44 prosent. Min kommentar Volkswagen har for tiden en markedsverdi på omtrent 48 milliarder euro, og Porsche (bilmerket) har en markedsverdi på omtrent 18 milliarder euro. Dette betyr at Porsches (investeringsselskapets) eierandel i Volkswagen er verdt omtrent 14 milliarder euro, og eierandel i Porsche er verdt rundt 4,5 milliarder euro. Totalt vil det være rundt 18 milliarder euro. Nettogjelden er rundt 4,9 milliarder euro. Dette betyr en nettoformue på rundt 13–14 milliarder euro. Sammenlign det med dagens markedsverdi til Porsche Holding (investeringsselskapet) som er rett under 5,1 milliarder euro. I mine øyne virker Porsche utrolig billig i dag. Men det har de vært i litt under fem år. I tillegg er utbyttet på 5,4 prosent. Jeg tror det kan være et godt tidspunkt å se på Porsche nå, men som sagt har jeg trodd det i flere år. Jeg kjøpte i dag – de siste årene har det vært bra å kjøpe i september og selge i mai.
    24. sep.
    ·
    24. sep.
    ·
    Markedsverdien du angir er halvparten av den reelle markedsverdien til Porsche Automobil Holding SE. Jeg antar at du har sett på antall aksjer av den typen som omsettes på børsen, men det er også en mer stemmeberettiget andel eid av de to eierfamiliene.
    2. okt.
    ·
    2. okt.
    ·
    takk, jeg har fikset dette nå!
  • 20. juli
    20. juli
    https://www.finansavisen.no/motor/2025/07/19/8279874/trump-toll-og-kina-svikt-rammer-oss-hardt "«Vår forretningsmodell, som har tjent oss godt i mange tiår, virker ikke lenger i sin nåværende form,» skriver Blume. – Alt dette rammer oss hardt Porsche sliter med lavere etterspørsel enn ventet for sine elbiler og svakt luksussalg i Kina, mens Trumps tollregime svekker marginene i USA, Porsches største enkeltmarked, skriver Bloomberg. «Alt dette rammer oss hardt – hardere enn for mange andre bilprodusenter,» sier Blume, ifølge nyhetsbyrået. De kommende kuttene skal bidra til å styrke selskapets lønnsomhet de kommende årene. Målet er en driftsmargin på 15 til 17 prosent på mellomlang sikt, men i første kvartal var den på bare 8,6 prosent."
    1. okt.
    ·
    1. okt.
    ·
    Ikke glem at det finnes to Porscher, én for bilen og ett holdingselskap som eier VW og Porsche. Dette er Holdingselskapet. Jeg tror VW og Porsche vil tjene på at mange faktisk ikke vil kjøpe en kinesisk eller amerikansk elbil i dag. Det er der Porsche og VW har en stor sjanse.
  • 26. mars
    26. mars
    Noen som vil forklare meg hvorfor aksjeprisen kun er priset til 3 ganger årlig inntjening?
    24. juni
    ·
    24. juni
    ·
    Ja, andelen av et selskaps egenkapital som eies av en aksjonær er betydelig. Zenostock har gravd etter de mest undervurderte aksjene for meg.
  • 3. mars
    ·
    3. mars
    ·
    Hva med Tesla, hvis salg er i fritt fall i Europa. Min gjetning er at VW og ikke minst 2025-generasjonen av Porsche Taycan og Macan kan ta fine biter av markedet deres. Spesielt fordi de nå er ledende på både ladetid og rekkevidde, Teslas tidligere konkurranseparameter. Kvalitetsmessig er valget enkelt. Porsche er oppe på børsen i dag...
    14. aug. · Endret
    ·
    14. aug. · Endret
    ·
    Den nye Macan elbilen selger dårlig – det er derfor Porsche ønsker å gjeninnføre fossilbilen Macan! Og Taycan selger heller ikke særlig bra – den solgte bra i starten, men ikke nå – og den er nesten 5 millioner!!! Lang ..... Jeg solgte halvparten av Porsche-aksjene mine for 76,3 € og kjøpte i stedet Tesla, som jeg solgte mye av i desember for 486 $ – mer enn en firedobling av kapitalen. Mens de resterende Porsche-aksjene i stedet mer enn halverte seg i verdi...😵‍💫
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Ordredybde

GermanyXetra
Antall
Kjøp
0
Selg
Antall
0

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
----
Høy
34,21
VWAP
33,53
Lav
33,2
OmsetningAntall
20,4 607 342
VWAP
33,53
Høy
34,21
Lav
33,2
OmsetningAntall
20,4 607 342

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Fant ingen data

Selskapshendelser

Kommende
Selskapskalender ikke tilgjengelig
Historisk
2025 Kvartalsrapport (Q2)13. aug.
2025 Kvartalsrapport (Q1)14. mai
2024 Kvartalsrapport (Q4)26. mars
2024 Kvartalsrapport (Q3)13. nov. 2024
2024 Kvartalsrapport (Q2)13. aug. 2024
Data hentes fra Quartr

Relaterte produkter

Kvartalsrapport (Q2)
Kun PDF
61 dager siden

Nyheter og Analyser

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Selskapshendelser

Kommende
Selskapskalender ikke tilgjengelig
Historisk
2025 Kvartalsrapport (Q2)13. aug.
2025 Kvartalsrapport (Q1)14. mai
2024 Kvartalsrapport (Q4)26. mars
2024 Kvartalsrapport (Q3)13. nov. 2024
2024 Kvartalsrapport (Q2)13. aug. 2024
Data hentes fra Quartr

Relaterte produkter

1,91 EUR/aksje
Siste utbytte
5,74 %
Direkteavkastning

Shareville

Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
  • 29. sep.
    ·
    29. sep.
    ·
    Her er en oppdatering om Porsche Holding SE (NB – en rettelse – jeg ble lurt av markedsverdien – men jeg synes fortsatt Porsche Holding er en spennende aksje. I dag tror jeg mange i Europa nøler med å kjøpe en amerikansk eller kinesisk elbil – det er tryggere med en europeisk bil – det burde være til fordel for Porsche.) Det er litt forvirrende med Porsche på den tyske børsen. Det er faktisk to selskaper med navnet Porsche notert på den tyske børsen. I noen år nå har sportsbilmerket vært notert, som har en markedsverdi på rundt 20 milliarder euro. I tillegg er investeringsselskapet Porsche SE Holding – selskapet som dette innlegget handler om – notert på den tyske børsen. Det er et investeringsselskap som hovedsakelig eier i underkant av 32 prosent av Volkswagen (som eier lastebilmerket Traton) og 25 prosent av Porsche, pluss at det har eierandeler i selskaper som jobber med støttefunksjoner for bilindustrien. Det kjøpte nylig inn i ABBs e-mobilitetsdel og EQT Future. Kort historie: Bilmerket Porsche ble grunnlagt i 1931 av Ferdinand Porsche i Stuttgart. I 2007 ble Volkswagen truet av et oppkjøpstilbud, og for å sikre (tysk) kontroll over gruppen inngikk VW/Porsche en bytteavtale med Porsche og deres eierfamilie i 2009. VW-gruppen kjøpte Porsche-merket, og i bytte mottok Porsche 31 prosent av kapitalen i VW-gruppen (de har 51 prosent av stemmene). Siden høsten 2022 eier de også 25 prosent av Porsche (bilmerket). Porsche (investeringsselskapet) investerer også i selskaper relatert til bilindustrien. De eier aksjer i blant annet ABB, PTV Group, Inrix, Markgorged, Aeva og Seurat Technologies. Porsche (investeringsselskapet) på børsen I skrivende stund (mandag 22. september 2025) er Porsche Se Holding (PAH3) notert til 33,42 euro. På sitt høyeste i 2024 og 2025 var den rett under 38 euro og på sitt laveste rett over 32 euro. Den totale markedsverdien er 10 milliarder euro. Utbyttet er 1,91 euro. Direkteavkastningen er 5,44 prosent. Min kommentar Volkswagen har for tiden en markedsverdi på omtrent 48 milliarder euro, og Porsche (bilmerket) har en markedsverdi på omtrent 18 milliarder euro. Dette betyr at Porsches (investeringsselskapets) eierandel i Volkswagen er verdt omtrent 14 milliarder euro, og eierandel i Porsche er verdt rundt 4,5 milliarder euro. Totalt vil den være på rundt 18 milliarder euro. Nettogjelden er rundt 4,9 milliarder euro. Dette betyr en netto formuesverdi på rundt 13–14 milliarder euro. Sammenlign det med dagens markedsverdi til Porsche Holding (investeringsselskapet), som er rett under 10 milliarder euro. I mine øyne virker Porsche utrolig billig i dag. Men det har de vært i rett under fem år. I tillegg er utbytteavkastningen 5,4 prosent. Jeg tror det kan være et godt tidspunkt å se på Porsche nå, men som sagt har jeg trodd det i flere år. Jeg kjøpte i dag – de siste årene har det vært bra å kjøpe i september og selge i mai.
    2. okt.
    ·
    2. okt.
    ·
    Nettopp. Både Volkswagen og Porsche Automobil Holding er svært undervurdert når de vurderes mot disse forholdstallene. Begge selskapene er under nærmere gransking på Zenostock-tjenesten, og av samme grunner som du skriver utmerket ovenfor. Jeg har vært involvert i begge, VOW3, lenge, men resultatene har ikke kommet ennå.
  • 22. sep.
    ·
    22. sep.
    ·
    Her er en oppdatering om Porsche Holding SE Det er litt forvirrende med Porsche på den tyske børsen. Det er faktisk to selskaper med navnet Porsche notert på den tyske børsen. I noen år nå har sportsbilmerket vært notert, med en markedsverdi på rundt 20 milliarder euro. I tillegg er investeringsselskapet Porsche SE Holding – selskapet dette innlegget handler om – notert på den tyske børsen. Det er et investeringsselskap som primært eier i underkant av 32 prosent av Volkswagen (som eier lastebilmerket Traton) og 25 prosent av Porsche, pluss at det har eierandeler i selskaper som jobber med støttefunksjoner for bilindustrien. Det kjøpte nylig inn i ABBs e-mobilitetsdivisjon og EQT Future. Kort historie: Bilmerket Porsche ble grunnlagt i 1931 av Ferdinand Porsche i Stuttgart. I 2007 ble Volkswagen truet av et oppkjøpstilbud, og for å sikre (tysk) kontroll over gruppen inngikk VW/Porsche en bytteavtale med Porsche og deres eierfamilie i 2009. VW-gruppen kjøpte Porsche-merket, og til gjengjeld fikk Porsche 31 prosent av kapitalen i VW-gruppen (de har 51 prosent av stemmene). Siden høsten 2022 eier de også 25 prosent av Porsche (bilmerket). Porsche (investeringsselskapet) investerer også i selskaper relatert til bilindustrien. De eier aksjer i blant annet ABB, PTV Group, Inrix, Markgorged, Aeva og Seurat Technologies. Porsche (investeringsselskapet) på børsen I skrivende stund (mandag 22. september 2025) er Porsche SE Holding (PAH3) notert til 32,50 euro. På sitt høyeste i 2024 og 2025 var den rett under 38 euro og på sitt laveste rett over 32 euro. Den totale markedsverdien er 5,07 milliarder euro. Utbyttet er 1,91 euro. Direkteavkastningen er 5,44 prosent. Min kommentar Volkswagen har for tiden en markedsverdi på omtrent 48 milliarder euro, og Porsche (bilmerket) har en markedsverdi på omtrent 18 milliarder euro. Dette betyr at Porsches (investeringsselskapets) eierandel i Volkswagen er verdt omtrent 14 milliarder euro, og eierandel i Porsche er verdt rundt 4,5 milliarder euro. Totalt vil det være rundt 18 milliarder euro. Nettogjelden er rundt 4,9 milliarder euro. Dette betyr en nettoformue på rundt 13–14 milliarder euro. Sammenlign det med dagens markedsverdi til Porsche Holding (investeringsselskapet) som er rett under 5,1 milliarder euro. I mine øyne virker Porsche utrolig billig i dag. Men det har de vært i litt under fem år. I tillegg er utbyttet på 5,4 prosent. Jeg tror det kan være et godt tidspunkt å se på Porsche nå, men som sagt har jeg trodd det i flere år. Jeg kjøpte i dag – de siste årene har det vært bra å kjøpe i september og selge i mai.
    24. sep.
    ·
    24. sep.
    ·
    Markedsverdien du angir er halvparten av den reelle markedsverdien til Porsche Automobil Holding SE. Jeg antar at du har sett på antall aksjer av den typen som omsettes på børsen, men det er også en mer stemmeberettiget andel eid av de to eierfamiliene.
    2. okt.
    ·
    2. okt.
    ·
    takk, jeg har fikset dette nå!
  • 20. juli
    20. juli
    https://www.finansavisen.no/motor/2025/07/19/8279874/trump-toll-og-kina-svikt-rammer-oss-hardt "«Vår forretningsmodell, som har tjent oss godt i mange tiår, virker ikke lenger i sin nåværende form,» skriver Blume. – Alt dette rammer oss hardt Porsche sliter med lavere etterspørsel enn ventet for sine elbiler og svakt luksussalg i Kina, mens Trumps tollregime svekker marginene i USA, Porsches største enkeltmarked, skriver Bloomberg. «Alt dette rammer oss hardt – hardere enn for mange andre bilprodusenter,» sier Blume, ifølge nyhetsbyrået. De kommende kuttene skal bidra til å styrke selskapets lønnsomhet de kommende årene. Målet er en driftsmargin på 15 til 17 prosent på mellomlang sikt, men i første kvartal var den på bare 8,6 prosent."
    1. okt.
    ·
    1. okt.
    ·
    Ikke glem at det finnes to Porscher, én for bilen og ett holdingselskap som eier VW og Porsche. Dette er Holdingselskapet. Jeg tror VW og Porsche vil tjene på at mange faktisk ikke vil kjøpe en kinesisk eller amerikansk elbil i dag. Det er der Porsche og VW har en stor sjanse.
  • 26. mars
    26. mars
    Noen som vil forklare meg hvorfor aksjeprisen kun er priset til 3 ganger årlig inntjening?
    24. juni
    ·
    24. juni
    ·
    Ja, andelen av et selskaps egenkapital som eies av en aksjonær er betydelig. Zenostock har gravd etter de mest undervurderte aksjene for meg.
  • 3. mars
    ·
    3. mars
    ·
    Hva med Tesla, hvis salg er i fritt fall i Europa. Min gjetning er at VW og ikke minst 2025-generasjonen av Porsche Taycan og Macan kan ta fine biter av markedet deres. Spesielt fordi de nå er ledende på både ladetid og rekkevidde, Teslas tidligere konkurranseparameter. Kvalitetsmessig er valget enkelt. Porsche er oppe på børsen i dag...
    14. aug. · Endret
    ·
    14. aug. · Endret
    ·
    Den nye Macan elbilen selger dårlig – det er derfor Porsche ønsker å gjeninnføre fossilbilen Macan! Og Taycan selger heller ikke særlig bra – den solgte bra i starten, men ikke nå – og den er nesten 5 millioner!!! Lang ..... Jeg solgte halvparten av Porsche-aksjene mine for 76,3 € og kjøpte i stedet Tesla, som jeg solgte mye av i desember for 486 $ – mer enn en firedobling av kapitalen. Mens de resterende Porsche-aksjene i stedet mer enn halverte seg i verdi...😵‍💫
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Ordredybde

GermanyXetra
Antall
Kjøp
0
Selg
Antall
0

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
----
Høy
34,21
VWAP
33,53
Lav
33,2
OmsetningAntall
20,4 607 342
VWAP
33,53
Høy
34,21
Lav
33,2
OmsetningAntall
20,4 607 342

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Fant ingen data