Gå til hovedinnhold
Nettleseren du benytter deg av, støttes ikke lenger av Nordnet. Klikk her for å se hvilke nettlesere vi støtter og anbefaler at du bruker.

Scatec

2026 Q1-rapport
53 dager siden
1,94 NOK/aksje
Siste utbytte
0,00%Direkteavkastning

Ordredybde

Ingen data funnet

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
----

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Fant ingen data

Selskapshendelser

Data hentes fra FactSet, Quartr
Kommende
2026 Q2-rapport
21. aug.
Historisk
2026 Q1-rapport
6. mai
2025 Q4-rapport
30. jan.
2025 Q3-rapport
30. okt. 2025
2025 Q2-rapport
19. aug. 2025
2025 Q1-rapport
8. mai 2025

Forum

Bli med i samtalen på Nordnet Social
Logg inn
  • for 2 døgn siden
    Scatec fortsetter sin ferd mot 80 tallet....
    for 21 t siden
    Hvis Scatec går til 80 kr så øker jeg boliglånet og kjøper enda mer. Dere andre kan bekymre dere så mye dere ønsker.
  • for 3 døgn siden
    Endelig vurderingElmera-budet viser at utenlandsk kapital for alvor har rettet søkelyset mot det norske energimarkedet. Med en aksjekurs som har falt langt under Equinors salgskurs, ingen dominerende hovedaksjonær, og en billig krone, er Scatec for øyeblikket en av de mest opplagte oppkjøpskandidatene på Oslo Børs
    for 17 t siden
    Nikkei 225 69.360,88 0,00 % Oslo Børs 1.900,57 -0,81 % Bitcoin 60.119 0,20 % Euro 11,31 0,85 % Brent Spot 73,56 -1,87 % Gull 4.087,84 1,51 % Dollar 9,93 0,71 % SEK 1,02 0,69 % US 10 ÅR 4,37 0,31 % Nikkei 225 69.360,88 0,00 % Oslo Børs 1.900,57 -0,81 % Bitcoin 60.119 0,20 % Euro 11,31 0,85 % Brent Spot 73,56 -1,87 % Gull 4.087,84 1,51 % Dollar 9,93 0,71 % SEK 1,02 0,69 % US 10 ÅR 4,37 0,31 % Nikkei 225 69.360,88 0,00 % Oslo Børs 1.900,57 -0,81 % Bitcoin 60.119 0,20 % Euro 11,31 0,85 % Brent Spot 73,56 -1,87 % Gull 4.087,84 1,51 % Dollar 9,93 0,71 % SEK 1,02 0,69 % US 10 ÅR 4,37 0,31 % Søk etter artikler Siste Børs Forum Bjellesauer Watchlist Article lead 10 analytikere sier kjøp: Stjerneinvestor kjøper i det stille Scatec på 95 kroner får analytikerne til å juble. Holmen Spesialfond med Oskar Bakkevig i spissen har kjøpt seg sakte opp gjennom det siste året. Category icon Energi Oskar Bakkevig Logo SCATC · 93,45 -2,55% MittFa Publisert 17:42 Lesetid: 3 minutter Del Andreas Klemsdal Redaksjonssjef Lørdag Scatec har ikke levert avkastning til aksjonærene på fem års sikt og gjelden er betydelig. Derimot kan ting nå være i ferd med å snu. Her er 10 spørsmål og svar om Scatec. 1) Hva sier analytikerne? 10 analytikere sier kjøp. To analytikere sier hold eller nøytral. Dermed er Scatec det selskapet som har det mest positive analytikerkorpset, av alle selskapene vi har sett på i denne spalten. Det gjennomsnittlige kursmålet er 130 kroner. Godt opp fra dagens aksjekurs på 95 kroner. 2) Hva sier nøkkeltallene om selskapet? Ulike forhold gir en veldig høy P/E på Scatec. Dette er et selskap du må analysere grundig og forstå. 3) Betaler selskapet utbytte? Ja, selskapet har betalt noen kroner i utbytte pr. aksje siste fem år. 4) Har selskapet levert avkastning over tid? Grunnet den høye prisingen for fem år siden er historikken ikke så bra. Scatec har gitt en totalavkastning på minus 50 prosent siste fem år. På 10 år er avkastningen inkludert reinvestert utbytte på 178 prosent. 5) Hva er den langsiktige trenden når det gjelder omsetning og lønnsomhet? Omsetningen viste fin vekst gjennom 2024 og 2025, men i første kvartal i år falt den plutselig igjen. 6) Er det et selskap med mye eller lite gjeld? Scatec oppgir å ha rundt 20 milliarder i rentebærende gjeld. For et selskap med børsverdi på 15 milliarder kroner er det mye penger. I sine rapporter understreker Scatec at det er fokus på gjeldsreduksjon. 7) Hvem eier aksjen? Folketrygdfondet, Equinor og en konto i Citibank utgjør de tre største eierne. Vi må ned til 14.plass for å finne en kjent investor. Holmen Spesialfond med Oskar Bakkevig i spissen har kjøpt seg sakte opp gjennom det siste året. De eide 1,2 millioner aksjer i fjor sommer, 1,7 millioner i vinter og 2,3 millioner aksjer i dag. 8) Eier ledelsen og styret aksjer? Mange i ledelsen sitter godt lastet med aksjer. Konsernsjef Terje Pilskog eier 544.000 aksjer, som har en verdi på rundt 50 millioner kroner. Styreleder Jørgen Kildahl og resten av styret har dessverre småpenger på bordet. FAKTA Ukens aksje: Scatec Børsverdi: 15 mrd. NOK Hovedkontor: Skøyen i Oslo Antall ansatte: 700 9) Hva sier omtalen i Finansavisen? Borea-forvalter Jon Hille-Walle har lenge likt Scatec. Han tror på lavere oljepris og lavere kroner, samt avtagende inflasjonspress. Dette kan være gunstig for en rekke selskaper, blant annet Scatec. Aksjen har falt mye og prises nå like over NAV. Det betyr at selskapets solide vekst knapt verdsettes, påpeker Hille-Walle i et børsintervju denne uken. 10) Hva sier selskapet om fremtidsutsiktene? Scatec lover å investere 1 milliard i vekst hvert år frem mot 2030. Videre er fokuset på å betale ned gjeld. Selskapet har publisert en «outlook» i sin siste kvartalsrapport. Scatec
  • for 3 døgn siden
    Analyse av Scatecs drivere for oppkjøp 1. Equinor har sluppet taket. Før kontrollerte Equinor 16,2 prosent av aksjene. Etter nedsalget til 125 kroner per aksje sitter de kun igjen med rundt 8 prosent. En potensiell oppkjøper trenger ikke lenger kjempe mot en statlig kontrollert gigant for å få flertall. 2. Ekstremt lav verdsettelse og kronekurs. Aksjekursen har falt kraftig. Kombinert med at den norske kronen er historisk svak, fremstår Scatecs globale portefølje av sol- og vannkraftverk som et kupp for store infrastrukturfond som Brookfield eller franske Neoen-oppkjøpere. Kjøperen betaler i billige kroner for eiendeler som genererer inntekter i dollar og euro i fremvoksende markeder. 3. Konsolideringsbølge i fornybarmarkedet. Det pågår en global bølge der børsnoterte fornybarselskaper tas av børs fordi private investorer verdsetter de langsiktige kontantstrømmene høyere enn det aksjemarkedet gjør.
    for 2 døgn siden
    Ekstremt lav verdsettelse. Det er sånne ubegrunnede påstander jeg virkelig tror på gitt!
  • for 3 døgn siden
    ·
    En årsavkastning er snart borte. Har noe fundamentalt endret seg i Scatec?
    for 3 døgn siden
    Hvorfor Scatec kan bli neste oppkjøpsmålScatec trekkes frem som en naturlig kandidat for utenlandske oppkjøpsfond eller industrielle aktører. Analysen under viser hvorfor selskapet er sårbart for et oppkjøp: Faktor Effekt på oppkjøpsbetingelserStrategisk betydning Equinors nedsalg Fjernet en "mørk sky" og blokkerende eier Equinor solgte halvparten for 1,6 mrd. til 125 kr aksjen .Kursfall på 38 %Gjør selskapet historisk billig Aksjen har falt tungt siden Equinors nedsalg i vår Spredt aksjonærstruktur Lettere å overta kontrollen Ingen enkeltaksjonær har lenger negativ kontroll over selskapet. Svak norsk krone Gir "rabatt" til utenlandske kjøpere Internasjonale fond handler med sterk valuta (USD/EUR).
  • 18. juni
    Velger å gå inn da selskapet har "scat" i navnet sitt. Aner ikke hva de driver med
    19. juni
    ·
    Scatman !?🤡
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Nordnet Social og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Nyheter

AI
Siste
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Relaterte produkter

2026 Q1-rapport
53 dager siden
1,94 NOK/aksje
Siste utbytte
0,00%Direkteavkastning

Nyheter

AI
Siste
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Forum

Bli med i samtalen på Nordnet Social
Logg inn
  • for 2 døgn siden
    Scatec fortsetter sin ferd mot 80 tallet....
    for 21 t siden
    Hvis Scatec går til 80 kr så øker jeg boliglånet og kjøper enda mer. Dere andre kan bekymre dere så mye dere ønsker.
  • for 3 døgn siden
    Endelig vurderingElmera-budet viser at utenlandsk kapital for alvor har rettet søkelyset mot det norske energimarkedet. Med en aksjekurs som har falt langt under Equinors salgskurs, ingen dominerende hovedaksjonær, og en billig krone, er Scatec for øyeblikket en av de mest opplagte oppkjøpskandidatene på Oslo Børs
    for 17 t siden
    Nikkei 225 69.360,88 0,00 % Oslo Børs 1.900,57 -0,81 % Bitcoin 60.119 0,20 % Euro 11,31 0,85 % Brent Spot 73,56 -1,87 % Gull 4.087,84 1,51 % Dollar 9,93 0,71 % SEK 1,02 0,69 % US 10 ÅR 4,37 0,31 % Nikkei 225 69.360,88 0,00 % Oslo Børs 1.900,57 -0,81 % Bitcoin 60.119 0,20 % Euro 11,31 0,85 % Brent Spot 73,56 -1,87 % Gull 4.087,84 1,51 % Dollar 9,93 0,71 % SEK 1,02 0,69 % US 10 ÅR 4,37 0,31 % Nikkei 225 69.360,88 0,00 % Oslo Børs 1.900,57 -0,81 % Bitcoin 60.119 0,20 % Euro 11,31 0,85 % Brent Spot 73,56 -1,87 % Gull 4.087,84 1,51 % Dollar 9,93 0,71 % SEK 1,02 0,69 % US 10 ÅR 4,37 0,31 % Søk etter artikler Siste Børs Forum Bjellesauer Watchlist Article lead 10 analytikere sier kjøp: Stjerneinvestor kjøper i det stille Scatec på 95 kroner får analytikerne til å juble. Holmen Spesialfond med Oskar Bakkevig i spissen har kjøpt seg sakte opp gjennom det siste året. Category icon Energi Oskar Bakkevig Logo SCATC · 93,45 -2,55% MittFa Publisert 17:42 Lesetid: 3 minutter Del Andreas Klemsdal Redaksjonssjef Lørdag Scatec har ikke levert avkastning til aksjonærene på fem års sikt og gjelden er betydelig. Derimot kan ting nå være i ferd med å snu. Her er 10 spørsmål og svar om Scatec. 1) Hva sier analytikerne? 10 analytikere sier kjøp. To analytikere sier hold eller nøytral. Dermed er Scatec det selskapet som har det mest positive analytikerkorpset, av alle selskapene vi har sett på i denne spalten. Det gjennomsnittlige kursmålet er 130 kroner. Godt opp fra dagens aksjekurs på 95 kroner. 2) Hva sier nøkkeltallene om selskapet? Ulike forhold gir en veldig høy P/E på Scatec. Dette er et selskap du må analysere grundig og forstå. 3) Betaler selskapet utbytte? Ja, selskapet har betalt noen kroner i utbytte pr. aksje siste fem år. 4) Har selskapet levert avkastning over tid? Grunnet den høye prisingen for fem år siden er historikken ikke så bra. Scatec har gitt en totalavkastning på minus 50 prosent siste fem år. På 10 år er avkastningen inkludert reinvestert utbytte på 178 prosent. 5) Hva er den langsiktige trenden når det gjelder omsetning og lønnsomhet? Omsetningen viste fin vekst gjennom 2024 og 2025, men i første kvartal i år falt den plutselig igjen. 6) Er det et selskap med mye eller lite gjeld? Scatec oppgir å ha rundt 20 milliarder i rentebærende gjeld. For et selskap med børsverdi på 15 milliarder kroner er det mye penger. I sine rapporter understreker Scatec at det er fokus på gjeldsreduksjon. 7) Hvem eier aksjen? Folketrygdfondet, Equinor og en konto i Citibank utgjør de tre største eierne. Vi må ned til 14.plass for å finne en kjent investor. Holmen Spesialfond med Oskar Bakkevig i spissen har kjøpt seg sakte opp gjennom det siste året. De eide 1,2 millioner aksjer i fjor sommer, 1,7 millioner i vinter og 2,3 millioner aksjer i dag. 8) Eier ledelsen og styret aksjer? Mange i ledelsen sitter godt lastet med aksjer. Konsernsjef Terje Pilskog eier 544.000 aksjer, som har en verdi på rundt 50 millioner kroner. Styreleder Jørgen Kildahl og resten av styret har dessverre småpenger på bordet. FAKTA Ukens aksje: Scatec Børsverdi: 15 mrd. NOK Hovedkontor: Skøyen i Oslo Antall ansatte: 700 9) Hva sier omtalen i Finansavisen? Borea-forvalter Jon Hille-Walle har lenge likt Scatec. Han tror på lavere oljepris og lavere kroner, samt avtagende inflasjonspress. Dette kan være gunstig for en rekke selskaper, blant annet Scatec. Aksjen har falt mye og prises nå like over NAV. Det betyr at selskapets solide vekst knapt verdsettes, påpeker Hille-Walle i et børsintervju denne uken. 10) Hva sier selskapet om fremtidsutsiktene? Scatec lover å investere 1 milliard i vekst hvert år frem mot 2030. Videre er fokuset på å betale ned gjeld. Selskapet har publisert en «outlook» i sin siste kvartalsrapport. Scatec
  • for 3 døgn siden
    Analyse av Scatecs drivere for oppkjøp 1. Equinor har sluppet taket. Før kontrollerte Equinor 16,2 prosent av aksjene. Etter nedsalget til 125 kroner per aksje sitter de kun igjen med rundt 8 prosent. En potensiell oppkjøper trenger ikke lenger kjempe mot en statlig kontrollert gigant for å få flertall. 2. Ekstremt lav verdsettelse og kronekurs. Aksjekursen har falt kraftig. Kombinert med at den norske kronen er historisk svak, fremstår Scatecs globale portefølje av sol- og vannkraftverk som et kupp for store infrastrukturfond som Brookfield eller franske Neoen-oppkjøpere. Kjøperen betaler i billige kroner for eiendeler som genererer inntekter i dollar og euro i fremvoksende markeder. 3. Konsolideringsbølge i fornybarmarkedet. Det pågår en global bølge der børsnoterte fornybarselskaper tas av børs fordi private investorer verdsetter de langsiktige kontantstrømmene høyere enn det aksjemarkedet gjør.
    for 2 døgn siden
    Ekstremt lav verdsettelse. Det er sånne ubegrunnede påstander jeg virkelig tror på gitt!
  • for 3 døgn siden
    ·
    En årsavkastning er snart borte. Har noe fundamentalt endret seg i Scatec?
    for 3 døgn siden
    Hvorfor Scatec kan bli neste oppkjøpsmålScatec trekkes frem som en naturlig kandidat for utenlandske oppkjøpsfond eller industrielle aktører. Analysen under viser hvorfor selskapet er sårbart for et oppkjøp: Faktor Effekt på oppkjøpsbetingelserStrategisk betydning Equinors nedsalg Fjernet en "mørk sky" og blokkerende eier Equinor solgte halvparten for 1,6 mrd. til 125 kr aksjen .Kursfall på 38 %Gjør selskapet historisk billig Aksjen har falt tungt siden Equinors nedsalg i vår Spredt aksjonærstruktur Lettere å overta kontrollen Ingen enkeltaksjonær har lenger negativ kontroll over selskapet. Svak norsk krone Gir "rabatt" til utenlandske kjøpere Internasjonale fond handler med sterk valuta (USD/EUR).
  • 18. juni
    Velger å gå inn da selskapet har "scat" i navnet sitt. Aner ikke hva de driver med
    19. juni
    ·
    Scatman !?🤡
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Nordnet Social og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Ordredybde

Ingen data funnet

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
----

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Fant ingen data

Selskapshendelser

Data hentes fra FactSet, Quartr
Kommende
2026 Q2-rapport
21. aug.
Historisk
2026 Q1-rapport
6. mai
2025 Q4-rapport
30. jan.
2025 Q3-rapport
30. okt. 2025
2025 Q2-rapport
19. aug. 2025
2025 Q1-rapport
8. mai 2025

Relaterte produkter

2026 Q1-rapport
53 dager siden

Nyheter

AI
Siste
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Selskapshendelser

Data hentes fra FactSet, Quartr
Kommende
2026 Q2-rapport
21. aug.
Historisk
2026 Q1-rapport
6. mai
2025 Q4-rapport
30. jan.
2025 Q3-rapport
30. okt. 2025
2025 Q2-rapport
19. aug. 2025
2025 Q1-rapport
8. mai 2025

Relaterte produkter

1,94 NOK/aksje
Siste utbytte
0,00%Direkteavkastning

Forum

Bli med i samtalen på Nordnet Social
Logg inn
  • for 2 døgn siden
    Scatec fortsetter sin ferd mot 80 tallet....
    for 21 t siden
    Hvis Scatec går til 80 kr så øker jeg boliglånet og kjøper enda mer. Dere andre kan bekymre dere så mye dere ønsker.
  • for 3 døgn siden
    Endelig vurderingElmera-budet viser at utenlandsk kapital for alvor har rettet søkelyset mot det norske energimarkedet. Med en aksjekurs som har falt langt under Equinors salgskurs, ingen dominerende hovedaksjonær, og en billig krone, er Scatec for øyeblikket en av de mest opplagte oppkjøpskandidatene på Oslo Børs
    for 17 t siden
    Nikkei 225 69.360,88 0,00 % Oslo Børs 1.900,57 -0,81 % Bitcoin 60.119 0,20 % Euro 11,31 0,85 % Brent Spot 73,56 -1,87 % Gull 4.087,84 1,51 % Dollar 9,93 0,71 % SEK 1,02 0,69 % US 10 ÅR 4,37 0,31 % Nikkei 225 69.360,88 0,00 % Oslo Børs 1.900,57 -0,81 % Bitcoin 60.119 0,20 % Euro 11,31 0,85 % Brent Spot 73,56 -1,87 % Gull 4.087,84 1,51 % Dollar 9,93 0,71 % SEK 1,02 0,69 % US 10 ÅR 4,37 0,31 % Nikkei 225 69.360,88 0,00 % Oslo Børs 1.900,57 -0,81 % Bitcoin 60.119 0,20 % Euro 11,31 0,85 % Brent Spot 73,56 -1,87 % Gull 4.087,84 1,51 % Dollar 9,93 0,71 % SEK 1,02 0,69 % US 10 ÅR 4,37 0,31 % Søk etter artikler Siste Børs Forum Bjellesauer Watchlist Article lead 10 analytikere sier kjøp: Stjerneinvestor kjøper i det stille Scatec på 95 kroner får analytikerne til å juble. Holmen Spesialfond med Oskar Bakkevig i spissen har kjøpt seg sakte opp gjennom det siste året. Category icon Energi Oskar Bakkevig Logo SCATC · 93,45 -2,55% MittFa Publisert 17:42 Lesetid: 3 minutter Del Andreas Klemsdal Redaksjonssjef Lørdag Scatec har ikke levert avkastning til aksjonærene på fem års sikt og gjelden er betydelig. Derimot kan ting nå være i ferd med å snu. Her er 10 spørsmål og svar om Scatec. 1) Hva sier analytikerne? 10 analytikere sier kjøp. To analytikere sier hold eller nøytral. Dermed er Scatec det selskapet som har det mest positive analytikerkorpset, av alle selskapene vi har sett på i denne spalten. Det gjennomsnittlige kursmålet er 130 kroner. Godt opp fra dagens aksjekurs på 95 kroner. 2) Hva sier nøkkeltallene om selskapet? Ulike forhold gir en veldig høy P/E på Scatec. Dette er et selskap du må analysere grundig og forstå. 3) Betaler selskapet utbytte? Ja, selskapet har betalt noen kroner i utbytte pr. aksje siste fem år. 4) Har selskapet levert avkastning over tid? Grunnet den høye prisingen for fem år siden er historikken ikke så bra. Scatec har gitt en totalavkastning på minus 50 prosent siste fem år. På 10 år er avkastningen inkludert reinvestert utbytte på 178 prosent. 5) Hva er den langsiktige trenden når det gjelder omsetning og lønnsomhet? Omsetningen viste fin vekst gjennom 2024 og 2025, men i første kvartal i år falt den plutselig igjen. 6) Er det et selskap med mye eller lite gjeld? Scatec oppgir å ha rundt 20 milliarder i rentebærende gjeld. For et selskap med børsverdi på 15 milliarder kroner er det mye penger. I sine rapporter understreker Scatec at det er fokus på gjeldsreduksjon. 7) Hvem eier aksjen? Folketrygdfondet, Equinor og en konto i Citibank utgjør de tre største eierne. Vi må ned til 14.plass for å finne en kjent investor. Holmen Spesialfond med Oskar Bakkevig i spissen har kjøpt seg sakte opp gjennom det siste året. De eide 1,2 millioner aksjer i fjor sommer, 1,7 millioner i vinter og 2,3 millioner aksjer i dag. 8) Eier ledelsen og styret aksjer? Mange i ledelsen sitter godt lastet med aksjer. Konsernsjef Terje Pilskog eier 544.000 aksjer, som har en verdi på rundt 50 millioner kroner. Styreleder Jørgen Kildahl og resten av styret har dessverre småpenger på bordet. FAKTA Ukens aksje: Scatec Børsverdi: 15 mrd. NOK Hovedkontor: Skøyen i Oslo Antall ansatte: 700 9) Hva sier omtalen i Finansavisen? Borea-forvalter Jon Hille-Walle har lenge likt Scatec. Han tror på lavere oljepris og lavere kroner, samt avtagende inflasjonspress. Dette kan være gunstig for en rekke selskaper, blant annet Scatec. Aksjen har falt mye og prises nå like over NAV. Det betyr at selskapets solide vekst knapt verdsettes, påpeker Hille-Walle i et børsintervju denne uken. 10) Hva sier selskapet om fremtidsutsiktene? Scatec lover å investere 1 milliard i vekst hvert år frem mot 2030. Videre er fokuset på å betale ned gjeld. Selskapet har publisert en «outlook» i sin siste kvartalsrapport. Scatec
  • for 3 døgn siden
    Analyse av Scatecs drivere for oppkjøp 1. Equinor har sluppet taket. Før kontrollerte Equinor 16,2 prosent av aksjene. Etter nedsalget til 125 kroner per aksje sitter de kun igjen med rundt 8 prosent. En potensiell oppkjøper trenger ikke lenger kjempe mot en statlig kontrollert gigant for å få flertall. 2. Ekstremt lav verdsettelse og kronekurs. Aksjekursen har falt kraftig. Kombinert med at den norske kronen er historisk svak, fremstår Scatecs globale portefølje av sol- og vannkraftverk som et kupp for store infrastrukturfond som Brookfield eller franske Neoen-oppkjøpere. Kjøperen betaler i billige kroner for eiendeler som genererer inntekter i dollar og euro i fremvoksende markeder. 3. Konsolideringsbølge i fornybarmarkedet. Det pågår en global bølge der børsnoterte fornybarselskaper tas av børs fordi private investorer verdsetter de langsiktige kontantstrømmene høyere enn det aksjemarkedet gjør.
    for 2 døgn siden
    Ekstremt lav verdsettelse. Det er sånne ubegrunnede påstander jeg virkelig tror på gitt!
  • for 3 døgn siden
    ·
    En årsavkastning er snart borte. Har noe fundamentalt endret seg i Scatec?
    for 3 døgn siden
    Hvorfor Scatec kan bli neste oppkjøpsmålScatec trekkes frem som en naturlig kandidat for utenlandske oppkjøpsfond eller industrielle aktører. Analysen under viser hvorfor selskapet er sårbart for et oppkjøp: Faktor Effekt på oppkjøpsbetingelserStrategisk betydning Equinors nedsalg Fjernet en "mørk sky" og blokkerende eier Equinor solgte halvparten for 1,6 mrd. til 125 kr aksjen .Kursfall på 38 %Gjør selskapet historisk billig Aksjen har falt tungt siden Equinors nedsalg i vår Spredt aksjonærstruktur Lettere å overta kontrollen Ingen enkeltaksjonær har lenger negativ kontroll over selskapet. Svak norsk krone Gir "rabatt" til utenlandske kjøpere Internasjonale fond handler med sterk valuta (USD/EUR).
  • 18. juni
    Velger å gå inn da selskapet har "scat" i navnet sitt. Aner ikke hva de driver med
    19. juni
    ·
    Scatman !?🤡
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Nordnet Social og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Ordredybde

Ingen data funnet

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
----

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Fant ingen data