Gå til hovedinnhold
Nettleseren du benytter deg av, støttes ikke lenger av Nordnet. Klikk her for å se hvilke nettlesere vi støtter og anbefaler at du bruker.

Forskjellen på Egen Pensjonskonto (EPK) Aktiv og Passiv

1. Hva de ulike delene inneholder

  • EPK Aktiv: Inneholder din aktive innskuddspensjonsavtale som mottar månedlige innbetalinger fra din nåværende arbeidsgiver.

  • EPK Passiv: Inneholder dine Pensjonskapitalbevis (PKB) som er flyttet inn fra tidligere arbeidsforhold. Alle aktører er pliktige til å ta vare på historikk og saldo knyttet til disse tidligere arbeidsgiverne.

2. Hovedårsaker til skillet

Det er to hovedårsaker til at pensjonskontoen deles på denne måten:

A. Kompensasjon fra Arbeidsgiver

Når du har flyttet pensjonsavtalen til Nordnet som selvvalgt leverandør, skal du motta standard kompensasjon fra din arbeidsgiver (i henhold til innskuddspensjonsloven § 3-7 tredje ledd).

  • Formål: Kompensasjonen skal dekke deg dersom standard spareprofil hos Nordnet er rimeligere priset enn standardprofilen du ville fått hos arbeidsgivers opprinnelige pensjonsleverandør.

  • Beregningsgrunnlag: Beløpet overføres sammen med det månedlige innskuddet til EPK Aktiv. Beregningsgrunnlaget er saldoen på pensjonskapitalen på EPK Aktiv (denne oppdateres flere ganger i måneden).

B. Historikk og Sporing

Alle aktører som tilbyr Egen Pensjonskonto må ivareta historikk og saldo knyttet til tidligere arbeidsgivere. Dette er informasjon som hører hjemme i EPK Passiv.