Alle kategorier
Forskjellen på Egen Pensjonskonto (EPK) Aktiv og Passiv
1. Hva de ulike delene inneholder
EPK Aktiv: Inneholder din aktive innskuddspensjonsavtale som mottar månedlige innbetalinger fra din nåværende arbeidsgiver.
EPK Passiv: Inneholder dine Pensjonskapitalbevis (PKB) som er flyttet inn fra tidligere arbeidsforhold. Alle aktører er pliktige til å ta vare på historikk og saldo knyttet til disse tidligere arbeidsgiverne.
2. Hovedårsaker til skillet
Det er to hovedårsaker til at pensjonskontoen deles på denne måten:
A. Kompensasjon fra Arbeidsgiver
Når du har flyttet pensjonsavtalen til Nordnet som selvvalgt leverandør, skal du motta standard kompensasjon fra din arbeidsgiver (i henhold til innskuddspensjonsloven § 3-7 tredje ledd).
Formål: Kompensasjonen skal dekke deg dersom standard spareprofil hos Nordnet er rimeligere priset enn standardprofilen du ville fått hos arbeidsgivers opprinnelige pensjonsleverandør.
Beregningsgrunnlag: Beløpet overføres sammen med det månedlige innskuddet til EPK Aktiv. Beregningsgrunnlaget er saldoen på pensjonskapitalen på EPK Aktiv (denne oppdateres flere ganger i måneden).
B. Historikk og Sporing
Alle aktører som tilbyr Egen Pensjonskonto må ivareta historikk og saldo knyttet til tidligere arbeidsgivere. Dette er informasjon som hører hjemme i EPK Passiv.
Relaterte spørsmål og svar
- Hvorfor varierer størrelsen og dato på innskuddet hver måned på Egen pensjonskonto(EPK) aktiv?
- Hva skjer med egen pensjonskonto når jeg slutter eller bytter arbeidsgiver?
- Hvem gjelder egen pensjonskonto for?
- Er det mulig å bruke Nordnet som OTP-leverandør?
- Hvem er tilbyder av egen pensjonskonto i Nordnet?
- Hvorfor lenge må jeg være ansatt i en bedrift for å få med pensjonsopptjeningen?
- Hvordan vet jeg hvilke pensjonsavtaler jeg har i dag?
- Må jeg ha egen pensjonskonto hos den pensjonsleverandøren arbeidsgiveren min har valgt?