Gå til hovedinnhold
Nettleseren du benytter deg av, støttes ikke lenger av Nordnet. Klikk her for å se hvilke nettlesere vi støtter og anbefaler at du bruker.
Aksje
First North Sweden
KLIMAT

Klimator

Klimator

2,33SEK
−0,43% (−0,01)
Høy2,33
Lav2,33
Omsetning
0 MSEK
2,33SEK
−0,43% (−0,01)
Høy2,33
Lav2,33
Omsetning
0 MSEK
Aksje
First North Sweden
KLIMAT

Klimator

Klimator

2,33SEK
−0,43% (−0,01)
Høy2,33
Lav2,33
Omsetning
0 MSEK
2,33SEK
−0,43% (−0,01)
Høy2,33
Lav2,33
Omsetning
0 MSEK
Aksje
First North Sweden
KLIMAT

Klimator

Klimator

2,33SEK
−0,43% (−0,01)
Høy2,33
Lav2,33
Omsetning
0 MSEK
2,33SEK
−0,43% (−0,01)
Høy2,33
Lav2,33
Omsetning
0 MSEK
Kvartalsrapport (Q1)
Kun PDF
34 dager siden

Ordredybde

Antall
Kjøp
2 482
Selg
Antall
6 400

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
409--
4 980--
20--
Høy
2,33
VWAP
2,33
Lav
2,33
OmsetningAntall
0 Mundefined5 409
VWAP
2,33
Høy
2,33
Lav
2,33
OmsetningAntall
0 Mundefined5 409

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Mest nettokjøp

Mest nettokjøp
MeglerKjøptSolgtNettoInternt
Anonym5 4095 40900

Mest nettosalg

Mest nettosalg
MeglerKjøptSolgtNettoInternt
Anonym5 4095 40900

Selskapshendelser

Kommende
2025 Kvartalsrapport (Q2)
29. aug.
Historisk
2024 Generalforsamling20. mai
2025 Kvartalsrapport (Q1)16. mai
2024 Kvartalsrapport (Q4)28. feb.
2024 Kvartalsrapport (Q3)15. nov. 2024
2024 Kvartalsrapport (Q2)23. aug. 2024
Data hentes fra Millistream, Quartr

Kunder besøkte også

Shareville

Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
  • 28. feb. · Endret
    ·
    28. feb. · Endret
    ·
    Toppenrapport fra bolaget - 2025 kommer att bli ett kanonår! ======================== Vekst og lønnsomhet i sikte ======================== "Klimator avslutter 2024 med sterkt momentum --- tre kvartaler med positiv EBITDA, to kvartaler med positiv nettoinntekt, og forbedrede helårsmarginer, bekrefter at våre strategiske valg leder oss i riktig retning. Med fortsatt stabil organisk vekst og mer aktive kundedialoger enn noen gang går vi inn i 2025 med en skarp og ambisiøs forretningsplan for vinteren. Selskapet fortsetter sin sterke vekstbane, med omsetning som økte med 30 % i Q4 2024 til SEK 10.980K (SEK 8.428K). Denne veksten er primært drevet av store maskinvareleveranser til nye kunder, og etablerer et solid grunnlag for fremtidige årlige gjentakende inntekter (ARR). Til tross for en midlertidig innvirkning på bruttomarginen i 4. kvartal 2024, styrket helårsmarginen seg til 77 %, sammenlignet med 73 % i 2023." ============================================ Vintervedlikehold -- Innovasjon som transformerer industrien ============================================ "Interessen for Klimator AHEAD og Dynamic Salting vokser raskt innenfor vintervedlikeholdsbransjen. Ved å kombinere høyoppløselige data med avansert saltsprederkontroll skaper vi løsninger som optimerer veivedlikeholdet samtidig som de reduserer miljøpåvirkningen. Våre produkter øker effektiviteten for entreprenører, sjåfører og myndigheter ved å muliggjøre mer presise og ressurseffektive intervensjoner, styrke arbeidsplassens sikkerhet, økonomisk bærekraft. I tillegg til løpende leveranser i Norden, intensiverte vi diskusjonene med potensielle kunder i flere europeiske land i løpet av kvartalet, hvor interessen for Dynamic Salting og Klimator AHEAD er stor. Bransjearrangementer som messer og konferanser har skapt mange verdifulle kundeforbindelser, og skaper sterke muligheter for ny virksomhet i 2025." ================================================== Klimator valgt for Plug and Play -- Pilotsamarbeid med OEM-er ================================================== "Klimator har blitt valgt ut til å delta i Plug and Play Japans akseleratorprogram. Plug and Play er en av verdens ledende innovasjonsplattformer innen mobilitet og teknologi, og tilbyr en unik mulighet til å samarbeide med globale bilprodusenter (OEM) og utvikle vår teknologi i virkelige pilotprosjekter. Plug and Play fungerer som et globalt innovasjonsknutepunkt, som kobler startups med industriledere for å akselerere teknologisk utvikling. For Klimator betyr dette: * Tilgang til et stort nettverk av globale industriledere * Muligheten til å demonstrere hvordan teknologien vår forbedrer trafikksikkerhet og effektivitet * En styrket posisjon som en ledende aktør innen avansert værdata og prediktiv mobilitet" https://mfn.se/a/klimator/klimator-ab-publ-interim-report-4-2024
  • 26. feb. · Endret
    ·
    26. feb. · Endret
    ·
    Meld fra nå fredag 28/2! I tillegg til at det er interessant å høre hvordan selskapet nærmer seg break-even og hva som skjer i det mer modne området vintervedlikehold, vil det også være interessant å lese om de nevner noe om deres applikasjoner og teknologi innen Automotive med AHEAD. Denne teknologien, AHEAD, anses å være allerede i gang med fokus på å bli implementert i fremtidige kjøretøy fra flere store bilprodusenter. Som vanlig blir konseptet først testet og evaluert og deretter introdusert først i premiumbiler og deretter i andre modeller. Jeg tipper det vil være rundt 2027/2028 senest. Kanskje tidligere i nyttekjøretøy? Hvis/når det kommuniseres, vil det sannsynligvis være "rakettdrivstoff" for aksjen. Vi får se; Denne typen mer spesifikke planer kommuniseres imidlertid i prinsippet aldri med mindre en designgevinst oppnås, men det er estimert/gjettet at det for eksempel vil bli utarbeidet en implementering i Volvos nye biler (EX90, ES90) med LIDAR. == "Detective Road Weather Intelligence - AHEAD: Utvid sikkerheten til mobilitet med sanntidsdeteksjon og estimering av veiværforhold og friksjon." Videoen nederst på siden, via lenken, viser et «implementert» system i drift. https://www.klimator.se/ahead Mitsubishis 2023 konseptbil viser hvordan de tester AHEAD-teknologi for å støtte blant annet detektering av «black ice» (et kort klipp viser dette ca. 3 minutter inn i videoen). https://www.meaa-mea.com/project-jabiru/ Eksempler på søknader og løpende evaluering for nyttekjøretøy. "AllDrive har som mål å løse viktige utfordringer for helårskjøring når det gjelder estimering av veifriksjon, bevegelsesplanlegging og kontroller for tunge leddbiler." https://www.klimator.se/research-project-alldrive? https://www.klimator.se/research-projects == Hvordan tilkoblede biler forbedrer vinterdriften https://www.klimator.se/klimator-articles/how-connected-cars-can-help-winter-maintenance-operations == Volvo EX90 LIDAR * https://www.youtube.com/shorts/Kg1VEnBcaic * https://www.youtube.com/shorts/OnurZ2US0VI * https://www.youtube.com/shorts/HNy32BKIqcI
  • 25. feb. · Endret
    ·
    25. feb. · Endret
    ·
    Dette er et helt fantastisk produkt og tjeneste for samfunnet – for økonomi, miljø og sikkerhet! "I Norge brukes over 300.000 tonn veisalt årlig. Med flere perioder med nullfrys vil dette tallet øke, noe som både har negative miljøkonsekvenser og store kostnader." – Bedre beslutningstaking vil redusere bruken, sier Vigrestad, som ser på bruk av teknologi i veivedlikeholdsbransjen som et slags egg: Sikkerheten forbedres, miljøet spares og kostnadene reduseres. "Mestas svenske partner Klimator bruker en patentert teknologi (AHEAD) som automatiserer bruken av salt basert på vær- og føreforhold. Denne teknologien brukes i stadig flere driftsavtaler. Det betyr at saltmengden kan reduseres med mellom 20 og 30 prosent." ** Hvis vi ikke tar med de høye miljø- og sikkerhetsbelastningene og kostnadene og bare gjør et enkelt økonomisk estimat angående sløsing av mengden veisalt, så kan kanskje en indikasjon være noe sånt som følgende. Anta at 1 tonn veisalt koster 1000 NOK* (?) ved løs kjøp. Ifølge tall fra MESTA A/S vil i så fall besparelsen med Klimators produkt og tjeneste ligge på et sted mellom 60-90 millioner kroner**. Ikke en dårlig business case i det hele tatt! Og som nevnt, da er det besparelser i belastning og kostnader for miljøet og trafikkulykker som er vanskeligere å anslå. Det er underforstått at MESTA A/S har investert og blitt eier av Klimator. == */ Bulk Rock Salt Pris per tonn: Veiledning for sesongen 2024-2025 https://ninjadeicer.com/blogs/resources/bulk-salt-price-guide-what-you-can-expect-to-pay-in-2020 **/ Artikler MESTA A/S https://www.mesta.no/baerekraft/salt-sikkerhet-og-miljo/ https://www.mesta.no/friksjonsdata-gir-mindre-glatte-veier/ == «Programvareselskapet Klimator har fått en ordre fra Norsk Vaktmesterfirma på sitt system for dynamisk saltspredning i Oslo. Systemet, som integreres med kundens eksisterende Epoke-spredere, inkluderer IoT-stasjoner, veistatusinformasjon og sanntidsdata fra Zeekit for å optimalisere saltdistribusjonen. Løsningen skal implementeres i løpet av februar og mars 2025 på Oslos mest trafikkerte veier. Ingen økonomiske detaljer er gitt." https://www.nordnet.se/marknaden/nyheter/fbcefef3-4208-4401-a98a-54b2647b5897
  • 20. feb. · Endret
    ·
    20. feb. · Endret
    ·
    Klimator - et unikt og stabilt globalt vekstselskap og potensiell multiplikator! Jeg er overrasket over mangelen på interesse for denne unike perlen av et selskap? Noe så uvanlig som et tidligere lovende selskap, men som nå er et globalt og stabilt vekstselskap med god inntjening og anslått til å være nær break-even for operasjonell kontantstrøm. IPO-presentasjonen deres for 2020 beskriver selskapet, deres virksomhet, produkter og tjenester godt: https://www.youtube.com/watch?v=wMrHk3wwNvI Ser frem til den kommende Q4-rapporten 28. februar! Definitivt en potensiell multiplikator på kort sikt. Etter min mening er det høy rabatt på selskapet nå, hvor prisen i en fornuftig verdivurdering bør ligge et sted 50-100% høyere enn i dag; gitt selskapets resultater og potensial. Når det er økt interesse for selskapet vil likviditeten til aksjen øke og kursen akselerere. Selskapet har i dag to forretningsområder, Winter Maintenance og Automotive, med flere vertikaler. Er et globalt vekstselskap som er høyteknologisk og innovativ innen begge forretningsområdene med en tidlig og god patentportefølje. De har stabile og seriøse samarbeidspartnere og kunder hvor selskapets produkter utvikles og utvikles i samarbeid med dem; for relevante og presise anvendelser og som til sammen gir ny innsikt for videre utvikling og et bredere og skarpere tilbud. Bilområdet vil lage aksjeraketten (!), når det området tar av. Her er Klimator verdensledende med et unikt produkt og tjeneste og ingen direkte konkurrenter for deres løsning (AHEAD) for øyeblikket. Mitt syn er at denne løsningen er en muliggjører og en forutsetning for at toppetasjen skal kunne ha selvkjørende biler i vintermiljø. Winter Maintenance er den stabile inntjeningspilaren som snart vil gi selskapet positiv driftskontantstrøm og gi store kostnadsbesparelser for kunder, samfunn og miljø. Også her er det unike produkter og tjenester med få konkurrenter. Nå for tiden er det også veldig god kostnadskontroll i selskapet med den nye og erfarne administrerende direktøren, Emil Danielsson – bra jobba! == Aksjekurser og antatt verdivurdering == Inntekter 2024Q3: SEK 0,77/aksje P/S: 5 CAGR: 20 % Aksjekurs, 20. februar: 2,30 SEK/aksje Settpunktmodus: P2024Q3 = 3,85 SEK/aksje P2025e = 4,62 SEK/aksje == Rapportsammendrag, 2024Q3 == Programvareselskapet Klimator melder om økt salg i tredje kvartal sammenlignet med samme periode året før. Driftstapet gikk ned. * Omsetningen steg 19,6 prosent til 5,5 millioner SEK (4,6). * Driftsresultatet ble SEK -0,03 millioner (-4,6). * Resultat før og etter skatt ble SEK -0,2 millioner (-4,6). * Resultat per aksje utgjorde SEK 0,01 (-0,16). * Ved utgangen av tredje kvartal hadde selskapet kontanter og kontantekvivalenter på SEK 4,5 millioner. I tillegg har selskapet en ubenyttet kassekreditt på SEK 1,7 millioner. Konsernsjefens kommentar: "Klimator fortsetter å vise sterk og positiv utvikling, og 3. kvartal 2024 har vært spesielt vellykket med markante forbedringer sammenlignet med samme periode i fjor. Selskapet vokste med 16,4 prosent i 3. kvartal og oppnådde en resultatforbedring på SEK 4,4 millioner sammenlignet med 2023. Et viktig bidrag til vårt resultat kommer fra nye avtaler inngått i løpet av andre kvartal, hvor vi har inngått våre samarbeid med Vegenmark og Transport tilstedeværelse og stabilitet i Norden og har en direkte positiv effekt på våre økonomiske resultater." == Om klima == Klimator AB er et børsnotert programvareselskap med over 30 års forskningsbakgrunn innen anvendt vegklimatologi. Selskapet har to innovasjoner, Road Condition Data (RCD)-dataplattformen, som kan lage høypresisjonsprognoser for veivær i sanntid og opptil 18 timer i fremtiden, og AHEAD-sensorteknologien, som kan bestemme forholdene på veien foran i sanntid. Med disse innovasjonene gir Klimator presise og pålitelige veiværdata for vinterveivedlikehold og bilindustrien med mål om å bidra til tryggere veier og økt tilgjengelighet av selvkjørende funksjoner. I 2020 ble HedeDanmarks virksomhet innen tilkoblede sensorer (IoT) kjøpt opp for å utvide og styrke Klimators produktportefølje. == Referanser/lenker == Klimator - Digital Share Day 21. september 2020 https://www.youtube.com/watch?v=wMrHk3wwNvI Delårsrapport 3, 2024 https://www.nordnet.se/marknaden/nyheter/8136df7d-84bc-4c8c-a281-f3d7160a81c9 Investorrelasjoner https://www.klimator.se/investor-relations
    24. feb.
    ·
    24. feb.
    ·
  • 29. sep. 2024
    ·
    29. sep. 2024
    ·
    https://www.investtech.com/se/market.php?CompanyID=46110283&tck=KLIMAT Ser ikke så gal ut - hva synes du om denne aksjen?
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Nyheter og Analyser

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Relaterte produkter

Ingen Nordnet Markets -sertifikater er tilgjengelig med det underliggende verdipapiret. Vis andre -sertifikater
Kvartalsrapport (Q1)
Kun PDF
34 dager siden

Nyheter og Analyser

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Shareville

Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
  • 28. feb. · Endret
    ·
    28. feb. · Endret
    ·
    Toppenrapport fra bolaget - 2025 kommer att bli ett kanonår! ======================== Vekst og lønnsomhet i sikte ======================== "Klimator avslutter 2024 med sterkt momentum --- tre kvartaler med positiv EBITDA, to kvartaler med positiv nettoinntekt, og forbedrede helårsmarginer, bekrefter at våre strategiske valg leder oss i riktig retning. Med fortsatt stabil organisk vekst og mer aktive kundedialoger enn noen gang går vi inn i 2025 med en skarp og ambisiøs forretningsplan for vinteren. Selskapet fortsetter sin sterke vekstbane, med omsetning som økte med 30 % i Q4 2024 til SEK 10.980K (SEK 8.428K). Denne veksten er primært drevet av store maskinvareleveranser til nye kunder, og etablerer et solid grunnlag for fremtidige årlige gjentakende inntekter (ARR). Til tross for en midlertidig innvirkning på bruttomarginen i 4. kvartal 2024, styrket helårsmarginen seg til 77 %, sammenlignet med 73 % i 2023." ============================================ Vintervedlikehold -- Innovasjon som transformerer industrien ============================================ "Interessen for Klimator AHEAD og Dynamic Salting vokser raskt innenfor vintervedlikeholdsbransjen. Ved å kombinere høyoppløselige data med avansert saltsprederkontroll skaper vi løsninger som optimerer veivedlikeholdet samtidig som de reduserer miljøpåvirkningen. Våre produkter øker effektiviteten for entreprenører, sjåfører og myndigheter ved å muliggjøre mer presise og ressurseffektive intervensjoner, styrke arbeidsplassens sikkerhet, økonomisk bærekraft. I tillegg til løpende leveranser i Norden, intensiverte vi diskusjonene med potensielle kunder i flere europeiske land i løpet av kvartalet, hvor interessen for Dynamic Salting og Klimator AHEAD er stor. Bransjearrangementer som messer og konferanser har skapt mange verdifulle kundeforbindelser, og skaper sterke muligheter for ny virksomhet i 2025." ================================================== Klimator valgt for Plug and Play -- Pilotsamarbeid med OEM-er ================================================== "Klimator har blitt valgt ut til å delta i Plug and Play Japans akseleratorprogram. Plug and Play er en av verdens ledende innovasjonsplattformer innen mobilitet og teknologi, og tilbyr en unik mulighet til å samarbeide med globale bilprodusenter (OEM) og utvikle vår teknologi i virkelige pilotprosjekter. Plug and Play fungerer som et globalt innovasjonsknutepunkt, som kobler startups med industriledere for å akselerere teknologisk utvikling. For Klimator betyr dette: * Tilgang til et stort nettverk av globale industriledere * Muligheten til å demonstrere hvordan teknologien vår forbedrer trafikksikkerhet og effektivitet * En styrket posisjon som en ledende aktør innen avansert værdata og prediktiv mobilitet" https://mfn.se/a/klimator/klimator-ab-publ-interim-report-4-2024
  • 26. feb. · Endret
    ·
    26. feb. · Endret
    ·
    Meld fra nå fredag 28/2! I tillegg til at det er interessant å høre hvordan selskapet nærmer seg break-even og hva som skjer i det mer modne området vintervedlikehold, vil det også være interessant å lese om de nevner noe om deres applikasjoner og teknologi innen Automotive med AHEAD. Denne teknologien, AHEAD, anses å være allerede i gang med fokus på å bli implementert i fremtidige kjøretøy fra flere store bilprodusenter. Som vanlig blir konseptet først testet og evaluert og deretter introdusert først i premiumbiler og deretter i andre modeller. Jeg tipper det vil være rundt 2027/2028 senest. Kanskje tidligere i nyttekjøretøy? Hvis/når det kommuniseres, vil det sannsynligvis være "rakettdrivstoff" for aksjen. Vi får se; Denne typen mer spesifikke planer kommuniseres imidlertid i prinsippet aldri med mindre en designgevinst oppnås, men det er estimert/gjettet at det for eksempel vil bli utarbeidet en implementering i Volvos nye biler (EX90, ES90) med LIDAR. == "Detective Road Weather Intelligence - AHEAD: Utvid sikkerheten til mobilitet med sanntidsdeteksjon og estimering av veiværforhold og friksjon." Videoen nederst på siden, via lenken, viser et «implementert» system i drift. https://www.klimator.se/ahead Mitsubishis 2023 konseptbil viser hvordan de tester AHEAD-teknologi for å støtte blant annet detektering av «black ice» (et kort klipp viser dette ca. 3 minutter inn i videoen). https://www.meaa-mea.com/project-jabiru/ Eksempler på søknader og løpende evaluering for nyttekjøretøy. "AllDrive har som mål å løse viktige utfordringer for helårskjøring når det gjelder estimering av veifriksjon, bevegelsesplanlegging og kontroller for tunge leddbiler." https://www.klimator.se/research-project-alldrive? https://www.klimator.se/research-projects == Hvordan tilkoblede biler forbedrer vinterdriften https://www.klimator.se/klimator-articles/how-connected-cars-can-help-winter-maintenance-operations == Volvo EX90 LIDAR * https://www.youtube.com/shorts/Kg1VEnBcaic * https://www.youtube.com/shorts/OnurZ2US0VI * https://www.youtube.com/shorts/HNy32BKIqcI
  • 25. feb. · Endret
    ·
    25. feb. · Endret
    ·
    Dette er et helt fantastisk produkt og tjeneste for samfunnet – for økonomi, miljø og sikkerhet! "I Norge brukes over 300.000 tonn veisalt årlig. Med flere perioder med nullfrys vil dette tallet øke, noe som både har negative miljøkonsekvenser og store kostnader." – Bedre beslutningstaking vil redusere bruken, sier Vigrestad, som ser på bruk av teknologi i veivedlikeholdsbransjen som et slags egg: Sikkerheten forbedres, miljøet spares og kostnadene reduseres. "Mestas svenske partner Klimator bruker en patentert teknologi (AHEAD) som automatiserer bruken av salt basert på vær- og føreforhold. Denne teknologien brukes i stadig flere driftsavtaler. Det betyr at saltmengden kan reduseres med mellom 20 og 30 prosent." ** Hvis vi ikke tar med de høye miljø- og sikkerhetsbelastningene og kostnadene og bare gjør et enkelt økonomisk estimat angående sløsing av mengden veisalt, så kan kanskje en indikasjon være noe sånt som følgende. Anta at 1 tonn veisalt koster 1000 NOK* (?) ved løs kjøp. Ifølge tall fra MESTA A/S vil i så fall besparelsen med Klimators produkt og tjeneste ligge på et sted mellom 60-90 millioner kroner**. Ikke en dårlig business case i det hele tatt! Og som nevnt, da er det besparelser i belastning og kostnader for miljøet og trafikkulykker som er vanskeligere å anslå. Det er underforstått at MESTA A/S har investert og blitt eier av Klimator. == */ Bulk Rock Salt Pris per tonn: Veiledning for sesongen 2024-2025 https://ninjadeicer.com/blogs/resources/bulk-salt-price-guide-what-you-can-expect-to-pay-in-2020 **/ Artikler MESTA A/S https://www.mesta.no/baerekraft/salt-sikkerhet-og-miljo/ https://www.mesta.no/friksjonsdata-gir-mindre-glatte-veier/ == «Programvareselskapet Klimator har fått en ordre fra Norsk Vaktmesterfirma på sitt system for dynamisk saltspredning i Oslo. Systemet, som integreres med kundens eksisterende Epoke-spredere, inkluderer IoT-stasjoner, veistatusinformasjon og sanntidsdata fra Zeekit for å optimalisere saltdistribusjonen. Løsningen skal implementeres i løpet av februar og mars 2025 på Oslos mest trafikkerte veier. Ingen økonomiske detaljer er gitt." https://www.nordnet.se/marknaden/nyheter/fbcefef3-4208-4401-a98a-54b2647b5897
  • 20. feb. · Endret
    ·
    20. feb. · Endret
    ·
    Klimator - et unikt og stabilt globalt vekstselskap og potensiell multiplikator! Jeg er overrasket over mangelen på interesse for denne unike perlen av et selskap? Noe så uvanlig som et tidligere lovende selskap, men som nå er et globalt og stabilt vekstselskap med god inntjening og anslått til å være nær break-even for operasjonell kontantstrøm. IPO-presentasjonen deres for 2020 beskriver selskapet, deres virksomhet, produkter og tjenester godt: https://www.youtube.com/watch?v=wMrHk3wwNvI Ser frem til den kommende Q4-rapporten 28. februar! Definitivt en potensiell multiplikator på kort sikt. Etter min mening er det høy rabatt på selskapet nå, hvor prisen i en fornuftig verdivurdering bør ligge et sted 50-100% høyere enn i dag; gitt selskapets resultater og potensial. Når det er økt interesse for selskapet vil likviditeten til aksjen øke og kursen akselerere. Selskapet har i dag to forretningsområder, Winter Maintenance og Automotive, med flere vertikaler. Er et globalt vekstselskap som er høyteknologisk og innovativ innen begge forretningsområdene med en tidlig og god patentportefølje. De har stabile og seriøse samarbeidspartnere og kunder hvor selskapets produkter utvikles og utvikles i samarbeid med dem; for relevante og presise anvendelser og som til sammen gir ny innsikt for videre utvikling og et bredere og skarpere tilbud. Bilområdet vil lage aksjeraketten (!), når det området tar av. Her er Klimator verdensledende med et unikt produkt og tjeneste og ingen direkte konkurrenter for deres løsning (AHEAD) for øyeblikket. Mitt syn er at denne løsningen er en muliggjører og en forutsetning for at toppetasjen skal kunne ha selvkjørende biler i vintermiljø. Winter Maintenance er den stabile inntjeningspilaren som snart vil gi selskapet positiv driftskontantstrøm og gi store kostnadsbesparelser for kunder, samfunn og miljø. Også her er det unike produkter og tjenester med få konkurrenter. Nå for tiden er det også veldig god kostnadskontroll i selskapet med den nye og erfarne administrerende direktøren, Emil Danielsson – bra jobba! == Aksjekurser og antatt verdivurdering == Inntekter 2024Q3: SEK 0,77/aksje P/S: 5 CAGR: 20 % Aksjekurs, 20. februar: 2,30 SEK/aksje Settpunktmodus: P2024Q3 = 3,85 SEK/aksje P2025e = 4,62 SEK/aksje == Rapportsammendrag, 2024Q3 == Programvareselskapet Klimator melder om økt salg i tredje kvartal sammenlignet med samme periode året før. Driftstapet gikk ned. * Omsetningen steg 19,6 prosent til 5,5 millioner SEK (4,6). * Driftsresultatet ble SEK -0,03 millioner (-4,6). * Resultat før og etter skatt ble SEK -0,2 millioner (-4,6). * Resultat per aksje utgjorde SEK 0,01 (-0,16). * Ved utgangen av tredje kvartal hadde selskapet kontanter og kontantekvivalenter på SEK 4,5 millioner. I tillegg har selskapet en ubenyttet kassekreditt på SEK 1,7 millioner. Konsernsjefens kommentar: "Klimator fortsetter å vise sterk og positiv utvikling, og 3. kvartal 2024 har vært spesielt vellykket med markante forbedringer sammenlignet med samme periode i fjor. Selskapet vokste med 16,4 prosent i 3. kvartal og oppnådde en resultatforbedring på SEK 4,4 millioner sammenlignet med 2023. Et viktig bidrag til vårt resultat kommer fra nye avtaler inngått i løpet av andre kvartal, hvor vi har inngått våre samarbeid med Vegenmark og Transport tilstedeværelse og stabilitet i Norden og har en direkte positiv effekt på våre økonomiske resultater." == Om klima == Klimator AB er et børsnotert programvareselskap med over 30 års forskningsbakgrunn innen anvendt vegklimatologi. Selskapet har to innovasjoner, Road Condition Data (RCD)-dataplattformen, som kan lage høypresisjonsprognoser for veivær i sanntid og opptil 18 timer i fremtiden, og AHEAD-sensorteknologien, som kan bestemme forholdene på veien foran i sanntid. Med disse innovasjonene gir Klimator presise og pålitelige veiværdata for vinterveivedlikehold og bilindustrien med mål om å bidra til tryggere veier og økt tilgjengelighet av selvkjørende funksjoner. I 2020 ble HedeDanmarks virksomhet innen tilkoblede sensorer (IoT) kjøpt opp for å utvide og styrke Klimators produktportefølje. == Referanser/lenker == Klimator - Digital Share Day 21. september 2020 https://www.youtube.com/watch?v=wMrHk3wwNvI Delårsrapport 3, 2024 https://www.nordnet.se/marknaden/nyheter/8136df7d-84bc-4c8c-a281-f3d7160a81c9 Investorrelasjoner https://www.klimator.se/investor-relations
    24. feb.
    ·
    24. feb.
    ·
  • 29. sep. 2024
    ·
    29. sep. 2024
    ·
    https://www.investtech.com/se/market.php?CompanyID=46110283&tck=KLIMAT Ser ikke så gal ut - hva synes du om denne aksjen?
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Ordredybde

Antall
Kjøp
2 482
Selg
Antall
6 400

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
409--
4 980--
20--
Høy
2,33
VWAP
2,33
Lav
2,33
OmsetningAntall
0 Mundefined5 409
VWAP
2,33
Høy
2,33
Lav
2,33
OmsetningAntall
0 Mundefined5 409

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Mest nettokjøp

Mest nettokjøp
MeglerKjøptSolgtNettoInternt
Anonym5 4095 40900

Mest nettosalg

Mest nettosalg
MeglerKjøptSolgtNettoInternt
Anonym5 4095 40900

Kunder besøkte også

Selskapshendelser

Kommende
2025 Kvartalsrapport (Q2)
29. aug.
Historisk
2024 Generalforsamling20. mai
2025 Kvartalsrapport (Q1)16. mai
2024 Kvartalsrapport (Q4)28. feb.
2024 Kvartalsrapport (Q3)15. nov. 2024
2024 Kvartalsrapport (Q2)23. aug. 2024
Data hentes fra Millistream, Quartr

Relaterte produkter

Ingen Nordnet Markets -sertifikater er tilgjengelig med det underliggende verdipapiret. Vis andre -sertifikater
Kvartalsrapport (Q1)
Kun PDF
34 dager siden

Nyheter og Analyser

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger, eller utdrag av disse på denne siden og øvrige lenker, er produsert og levert av den spesifiserte leverandøren. Nordnet har ikke deltatt i utarbeidelsen, og har ikke gjennomgått eller gjort endringer i materialet. Les mer om investeringsanbefalinger.

Selskapshendelser

Kommende
2025 Kvartalsrapport (Q2)
29. aug.
Historisk
2024 Generalforsamling20. mai
2025 Kvartalsrapport (Q1)16. mai
2024 Kvartalsrapport (Q4)28. feb.
2024 Kvartalsrapport (Q3)15. nov. 2024
2024 Kvartalsrapport (Q2)23. aug. 2024
Data hentes fra Millistream, Quartr

Relaterte produkter

Ingen Nordnet Markets -sertifikater er tilgjengelig med det underliggende verdipapiret. Vis andre -sertifikater

Shareville

Bli med i samtalen på SharevilleEt fellesskap av investorer som deler innsikt og kunnskap i sine porteføljer.
Logg inn
  • 28. feb. · Endret
    ·
    28. feb. · Endret
    ·
    Toppenrapport fra bolaget - 2025 kommer att bli ett kanonår! ======================== Vekst og lønnsomhet i sikte ======================== "Klimator avslutter 2024 med sterkt momentum --- tre kvartaler med positiv EBITDA, to kvartaler med positiv nettoinntekt, og forbedrede helårsmarginer, bekrefter at våre strategiske valg leder oss i riktig retning. Med fortsatt stabil organisk vekst og mer aktive kundedialoger enn noen gang går vi inn i 2025 med en skarp og ambisiøs forretningsplan for vinteren. Selskapet fortsetter sin sterke vekstbane, med omsetning som økte med 30 % i Q4 2024 til SEK 10.980K (SEK 8.428K). Denne veksten er primært drevet av store maskinvareleveranser til nye kunder, og etablerer et solid grunnlag for fremtidige årlige gjentakende inntekter (ARR). Til tross for en midlertidig innvirkning på bruttomarginen i 4. kvartal 2024, styrket helårsmarginen seg til 77 %, sammenlignet med 73 % i 2023." ============================================ Vintervedlikehold -- Innovasjon som transformerer industrien ============================================ "Interessen for Klimator AHEAD og Dynamic Salting vokser raskt innenfor vintervedlikeholdsbransjen. Ved å kombinere høyoppløselige data med avansert saltsprederkontroll skaper vi løsninger som optimerer veivedlikeholdet samtidig som de reduserer miljøpåvirkningen. Våre produkter øker effektiviteten for entreprenører, sjåfører og myndigheter ved å muliggjøre mer presise og ressurseffektive intervensjoner, styrke arbeidsplassens sikkerhet, økonomisk bærekraft. I tillegg til løpende leveranser i Norden, intensiverte vi diskusjonene med potensielle kunder i flere europeiske land i løpet av kvartalet, hvor interessen for Dynamic Salting og Klimator AHEAD er stor. Bransjearrangementer som messer og konferanser har skapt mange verdifulle kundeforbindelser, og skaper sterke muligheter for ny virksomhet i 2025." ================================================== Klimator valgt for Plug and Play -- Pilotsamarbeid med OEM-er ================================================== "Klimator har blitt valgt ut til å delta i Plug and Play Japans akseleratorprogram. Plug and Play er en av verdens ledende innovasjonsplattformer innen mobilitet og teknologi, og tilbyr en unik mulighet til å samarbeide med globale bilprodusenter (OEM) og utvikle vår teknologi i virkelige pilotprosjekter. Plug and Play fungerer som et globalt innovasjonsknutepunkt, som kobler startups med industriledere for å akselerere teknologisk utvikling. For Klimator betyr dette: * Tilgang til et stort nettverk av globale industriledere * Muligheten til å demonstrere hvordan teknologien vår forbedrer trafikksikkerhet og effektivitet * En styrket posisjon som en ledende aktør innen avansert værdata og prediktiv mobilitet" https://mfn.se/a/klimator/klimator-ab-publ-interim-report-4-2024
  • 26. feb. · Endret
    ·
    26. feb. · Endret
    ·
    Meld fra nå fredag 28/2! I tillegg til at det er interessant å høre hvordan selskapet nærmer seg break-even og hva som skjer i det mer modne området vintervedlikehold, vil det også være interessant å lese om de nevner noe om deres applikasjoner og teknologi innen Automotive med AHEAD. Denne teknologien, AHEAD, anses å være allerede i gang med fokus på å bli implementert i fremtidige kjøretøy fra flere store bilprodusenter. Som vanlig blir konseptet først testet og evaluert og deretter introdusert først i premiumbiler og deretter i andre modeller. Jeg tipper det vil være rundt 2027/2028 senest. Kanskje tidligere i nyttekjøretøy? Hvis/når det kommuniseres, vil det sannsynligvis være "rakettdrivstoff" for aksjen. Vi får se; Denne typen mer spesifikke planer kommuniseres imidlertid i prinsippet aldri med mindre en designgevinst oppnås, men det er estimert/gjettet at det for eksempel vil bli utarbeidet en implementering i Volvos nye biler (EX90, ES90) med LIDAR. == "Detective Road Weather Intelligence - AHEAD: Utvid sikkerheten til mobilitet med sanntidsdeteksjon og estimering av veiværforhold og friksjon." Videoen nederst på siden, via lenken, viser et «implementert» system i drift. https://www.klimator.se/ahead Mitsubishis 2023 konseptbil viser hvordan de tester AHEAD-teknologi for å støtte blant annet detektering av «black ice» (et kort klipp viser dette ca. 3 minutter inn i videoen). https://www.meaa-mea.com/project-jabiru/ Eksempler på søknader og løpende evaluering for nyttekjøretøy. "AllDrive har som mål å løse viktige utfordringer for helårskjøring når det gjelder estimering av veifriksjon, bevegelsesplanlegging og kontroller for tunge leddbiler." https://www.klimator.se/research-project-alldrive? https://www.klimator.se/research-projects == Hvordan tilkoblede biler forbedrer vinterdriften https://www.klimator.se/klimator-articles/how-connected-cars-can-help-winter-maintenance-operations == Volvo EX90 LIDAR * https://www.youtube.com/shorts/Kg1VEnBcaic * https://www.youtube.com/shorts/OnurZ2US0VI * https://www.youtube.com/shorts/HNy32BKIqcI
  • 25. feb. · Endret
    ·
    25. feb. · Endret
    ·
    Dette er et helt fantastisk produkt og tjeneste for samfunnet – for økonomi, miljø og sikkerhet! "I Norge brukes over 300.000 tonn veisalt årlig. Med flere perioder med nullfrys vil dette tallet øke, noe som både har negative miljøkonsekvenser og store kostnader." – Bedre beslutningstaking vil redusere bruken, sier Vigrestad, som ser på bruk av teknologi i veivedlikeholdsbransjen som et slags egg: Sikkerheten forbedres, miljøet spares og kostnadene reduseres. "Mestas svenske partner Klimator bruker en patentert teknologi (AHEAD) som automatiserer bruken av salt basert på vær- og føreforhold. Denne teknologien brukes i stadig flere driftsavtaler. Det betyr at saltmengden kan reduseres med mellom 20 og 30 prosent." ** Hvis vi ikke tar med de høye miljø- og sikkerhetsbelastningene og kostnadene og bare gjør et enkelt økonomisk estimat angående sløsing av mengden veisalt, så kan kanskje en indikasjon være noe sånt som følgende. Anta at 1 tonn veisalt koster 1000 NOK* (?) ved løs kjøp. Ifølge tall fra MESTA A/S vil i så fall besparelsen med Klimators produkt og tjeneste ligge på et sted mellom 60-90 millioner kroner**. Ikke en dårlig business case i det hele tatt! Og som nevnt, da er det besparelser i belastning og kostnader for miljøet og trafikkulykker som er vanskeligere å anslå. Det er underforstått at MESTA A/S har investert og blitt eier av Klimator. == */ Bulk Rock Salt Pris per tonn: Veiledning for sesongen 2024-2025 https://ninjadeicer.com/blogs/resources/bulk-salt-price-guide-what-you-can-expect-to-pay-in-2020 **/ Artikler MESTA A/S https://www.mesta.no/baerekraft/salt-sikkerhet-og-miljo/ https://www.mesta.no/friksjonsdata-gir-mindre-glatte-veier/ == «Programvareselskapet Klimator har fått en ordre fra Norsk Vaktmesterfirma på sitt system for dynamisk saltspredning i Oslo. Systemet, som integreres med kundens eksisterende Epoke-spredere, inkluderer IoT-stasjoner, veistatusinformasjon og sanntidsdata fra Zeekit for å optimalisere saltdistribusjonen. Løsningen skal implementeres i løpet av februar og mars 2025 på Oslos mest trafikkerte veier. Ingen økonomiske detaljer er gitt." https://www.nordnet.se/marknaden/nyheter/fbcefef3-4208-4401-a98a-54b2647b5897
  • 20. feb. · Endret
    ·
    20. feb. · Endret
    ·
    Klimator - et unikt og stabilt globalt vekstselskap og potensiell multiplikator! Jeg er overrasket over mangelen på interesse for denne unike perlen av et selskap? Noe så uvanlig som et tidligere lovende selskap, men som nå er et globalt og stabilt vekstselskap med god inntjening og anslått til å være nær break-even for operasjonell kontantstrøm. IPO-presentasjonen deres for 2020 beskriver selskapet, deres virksomhet, produkter og tjenester godt: https://www.youtube.com/watch?v=wMrHk3wwNvI Ser frem til den kommende Q4-rapporten 28. februar! Definitivt en potensiell multiplikator på kort sikt. Etter min mening er det høy rabatt på selskapet nå, hvor prisen i en fornuftig verdivurdering bør ligge et sted 50-100% høyere enn i dag; gitt selskapets resultater og potensial. Når det er økt interesse for selskapet vil likviditeten til aksjen øke og kursen akselerere. Selskapet har i dag to forretningsområder, Winter Maintenance og Automotive, med flere vertikaler. Er et globalt vekstselskap som er høyteknologisk og innovativ innen begge forretningsområdene med en tidlig og god patentportefølje. De har stabile og seriøse samarbeidspartnere og kunder hvor selskapets produkter utvikles og utvikles i samarbeid med dem; for relevante og presise anvendelser og som til sammen gir ny innsikt for videre utvikling og et bredere og skarpere tilbud. Bilområdet vil lage aksjeraketten (!), når det området tar av. Her er Klimator verdensledende med et unikt produkt og tjeneste og ingen direkte konkurrenter for deres løsning (AHEAD) for øyeblikket. Mitt syn er at denne løsningen er en muliggjører og en forutsetning for at toppetasjen skal kunne ha selvkjørende biler i vintermiljø. Winter Maintenance er den stabile inntjeningspilaren som snart vil gi selskapet positiv driftskontantstrøm og gi store kostnadsbesparelser for kunder, samfunn og miljø. Også her er det unike produkter og tjenester med få konkurrenter. Nå for tiden er det også veldig god kostnadskontroll i selskapet med den nye og erfarne administrerende direktøren, Emil Danielsson – bra jobba! == Aksjekurser og antatt verdivurdering == Inntekter 2024Q3: SEK 0,77/aksje P/S: 5 CAGR: 20 % Aksjekurs, 20. februar: 2,30 SEK/aksje Settpunktmodus: P2024Q3 = 3,85 SEK/aksje P2025e = 4,62 SEK/aksje == Rapportsammendrag, 2024Q3 == Programvareselskapet Klimator melder om økt salg i tredje kvartal sammenlignet med samme periode året før. Driftstapet gikk ned. * Omsetningen steg 19,6 prosent til 5,5 millioner SEK (4,6). * Driftsresultatet ble SEK -0,03 millioner (-4,6). * Resultat før og etter skatt ble SEK -0,2 millioner (-4,6). * Resultat per aksje utgjorde SEK 0,01 (-0,16). * Ved utgangen av tredje kvartal hadde selskapet kontanter og kontantekvivalenter på SEK 4,5 millioner. I tillegg har selskapet en ubenyttet kassekreditt på SEK 1,7 millioner. Konsernsjefens kommentar: "Klimator fortsetter å vise sterk og positiv utvikling, og 3. kvartal 2024 har vært spesielt vellykket med markante forbedringer sammenlignet med samme periode i fjor. Selskapet vokste med 16,4 prosent i 3. kvartal og oppnådde en resultatforbedring på SEK 4,4 millioner sammenlignet med 2023. Et viktig bidrag til vårt resultat kommer fra nye avtaler inngått i løpet av andre kvartal, hvor vi har inngått våre samarbeid med Vegenmark og Transport tilstedeværelse og stabilitet i Norden og har en direkte positiv effekt på våre økonomiske resultater." == Om klima == Klimator AB er et børsnotert programvareselskap med over 30 års forskningsbakgrunn innen anvendt vegklimatologi. Selskapet har to innovasjoner, Road Condition Data (RCD)-dataplattformen, som kan lage høypresisjonsprognoser for veivær i sanntid og opptil 18 timer i fremtiden, og AHEAD-sensorteknologien, som kan bestemme forholdene på veien foran i sanntid. Med disse innovasjonene gir Klimator presise og pålitelige veiværdata for vinterveivedlikehold og bilindustrien med mål om å bidra til tryggere veier og økt tilgjengelighet av selvkjørende funksjoner. I 2020 ble HedeDanmarks virksomhet innen tilkoblede sensorer (IoT) kjøpt opp for å utvide og styrke Klimators produktportefølje. == Referanser/lenker == Klimator - Digital Share Day 21. september 2020 https://www.youtube.com/watch?v=wMrHk3wwNvI Delårsrapport 3, 2024 https://www.nordnet.se/marknaden/nyheter/8136df7d-84bc-4c8c-a281-f3d7160a81c9 Investorrelasjoner https://www.klimator.se/investor-relations
    24. feb.
    ·
    24. feb.
    ·
  • 29. sep. 2024
    ·
    29. sep. 2024
    ·
    https://www.investtech.com/se/market.php?CompanyID=46110283&tck=KLIMAT Ser ikke så gal ut - hva synes du om denne aksjen?
Kommentarene ovenfor kommer fra brukere på Nordnets sosiale nettverk Shareville og er verken redigert eller forhåndsvist av Nordnet. De innebærer ikke at Nordnet gir investeringsråd eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtar seg ikke ansvar for kommentarene.

Ordredybde

Antall
Kjøp
2 482
Selg
Antall
6 400

Siste handler

TidPrisAntallKjøpereSelger
409--
4 980--
20--
Høy
2,33
VWAP
2,33
Lav
2,33
OmsetningAntall
0 Mundefined5 409
VWAP
2,33
Høy
2,33
Lav
2,33
OmsetningAntall
0 Mundefined5 409

Det er viktig at du er klar over at aksjemarkedet kan både øke og minke i verdi. Selv om sparing i aksjer historisk sett har gitt god avkastning over tid, er det ingen garanti for fremtidig utvikling. Det er alltid en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert.

Meglerstatistikk

Mest nettokjøp

Mest nettokjøp
MeglerKjøptSolgtNettoInternt
Anonym5 4095 40900

Mest nettosalg

Mest nettosalg
MeglerKjøptSolgtNettoInternt
Anonym5 4095 40900

Kunder besøkte også