Tirsdag 11. februar stengte vi midlertidig innlogging til plattformen vår i fire timer. Vi gjorde dette av sikkerhetshensyn etter å ha oppdaget en feil i innloggingsløsningen. Vi forstår at dette har skapt usikkerhet og spørsmål blant noen av våre kunder, og vi beklager på det sterkeste at vi ikke leverte den høye sikkerheten og tilgjengeligheten vi lover hver eneste dag.
Omfang og berørte kunder
I Norge ble rundt 350 kunder direkte berørt av hendelsen. Alle berørte kunder har fått informasjon om dette fra oss.
Feilens karakter og konsekvenser
- Det har ikke vært mulig for kunder å ta ut penger til noen annen konto enn sin egen.
- For kundene berørt av hendelsen har det vært en teoretisk mulighet for å handle på feil konto. Vi har ingen bekreftede handler på norske kunders konto som følge av denne hendelsen. I Norden var det imidlertid totalt to handler og en ordre. Disse har blitt tilbakeført.
På Nordisk nivå var det rundt 1.500 kunder som ble direkte berørt (Sverige, Danmark, Finland og Norge). Nordnet har totalt mer enn 462.000 kunder i Norge, og 2,1 millioner kunder i Norden.
Årsak og løsning
Feilen skyldes en svikt i en programvarekomponent som håndterer kommunikasjonen mellom Nordnets tjenester og databasen vår for innlogging. Det har ikke vært noen ekstern påvirkning eller hackerangrep. Vi har en klar forståelse av hva som skjedde, og har fjernet risikoen for at det skjer igjen. Dette har vi gjort ved å installere nye sikkerhetsmekanismer som automatisk avbryter innloggingsforsøk for å forhindre lignende feil i fremtiden.
Veien videre
For oss i Nordnet er kundenes sikkerhet aller viktigst, og vi jobber kontinuerlig for at du skal føle deg trygg når du bruker våre tjenester. Vi erkjenner at vi ikke levde opp til forventningene dine denne tirsdagen, og det beklager vi. Nå ser vi fremover og gjør alt vi kan for å bevise at tilliten du viser oss er vel fortjent.
Hvis du fortsatt har spørsmål eller bekymringer, ikke nøl med å ta kontakt. Vi er her for deg og hjelper gjerne
Jeg eier KOG- aksjer og pga. negativ trend, logget jeg meg på for å selge disse i går morges. Det fikk jeg ikke gjort, og aksjen falt videre utover dagen. Jeg tapte på dette. Hvordan stiller Nordnet seg til tap den enkelte måtte ha som følge av nedetiden?
Det hadde vært greit å bli litt bedre orientert raskt, i stedet for å lese i nyhetene i går om hva som hadde skjedd. Nordnet var nede i fire timer.
Vi er enige i at vi kunne vært enda raskere med å informere kundene etter at hendelsen ble oppdaget i går, og det beklager vi! Det tar alltid litt tid å få full oversikt over situasjonen, men vi informerte så raskt vi kunne på plattformen, nettsiden og i sosiale medier. Det aller viktigste for oss i Nordnet er å sikre at dette ikke skjer igjen. Tusen takk for både tilbakemelding og tålmodighet!