I ukas #pengepodden snakker Mads med Øystein Kalleklev, tidligere leder i Flex LNG og Avance Gas. De diskuterer status i shippingmarkedet, konsekvensene av tollpolitikken under Trump, og hvilke shippingsegmenter som ser mest lovende ut nå. De diskuterer også utfordringene i Kina og hvordan fremtiden kan se ut for shippingnæringen.
Episoden ble spilt inn 29. april.
Her får du dyp innsikt i shippingmarkedet fra en av landets fremste eksperter på internasjonal shipping. Med mange års erfaring fra børsnoterte rederier. Som aktiv aktør gjennom hele oppgangen i LNG-markedet, deler Øystein sine refleksjoner rundt alt fra globale handelsstrømmer til shippingaksjer på børs.
Øystein snakker om hvordan shippingmarkedet har utviklet seg etter pandemien, og hvilke konsekvenser handelskrigen mellom USA og Kina har hatt – både på transportflyt og politisk risiko.
Øystein forklarer hvorfor markedet nå er i endring, hvordan enkelte segmenter som tank og bilskip ser sterkere ut enn på lenge, og hvorfor containermarkedet kanskje har fått litt for mye av det gode med nybygg. Han deler også konkrete erfaringer fra sin egen tid i Flex LNG, og hvordan de timet salg av skipene godt på markedstoppen i 2024. I tillegg diskuterer vi hvordan investeringer i shipping krever mer enn bare kjennskap til rater – blant annet god forståelse for selskapsstyring, kapitalstruktur og risikofaktorer som ikke alltid vises på forsiden av årsrapporten.

De er også innom:
– Hvorfor shipping har blitt “glemt” av mange investorer
– Hvordan ulike shippingsegmenter utvikler seg nå (tank, container, bilskip, tørrbulk)
– Politiske faktorer som driver markedet – inkludert handelskrig og tollsatser
– Hvilke shippingaksjer Øystein selv følger med på
– Hva som skiller gode fra dårlige shippingselskaper
Kort sagt: Dette er episoden for deg som er nysgjerrig på hvordan verden frakter varer – og hvordan du kan forstå og eventuelt investere i selskaper som opererer i denne komplekse og globale industrien.
God lytt – og husk: Nesten 90 % av alt vi bruker i hverdagen har vært fraktet med skip.